تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,223,660 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,853,428 |
بررسی تاثیر رفتار سیاسی بر آوای کارکنان | ||
خطمشیگذاری عمومی در مدیریت | ||
مقاله 1، دوره 8، 1 (پیاپی 25 بهار 1396)، اردیبهشت 1396، صفحه 1-13 اصل مقاله (449.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن درویش1؛ مرضیه شمس 2 | ||
1دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: با توجه به اهمیت و ضرورت توجه به آوای کارکنان در سازمان و تاثیر گذاری آن در تحقق اهداف سازمان، تحقیق حاضر در پی بررسی نقش رفتار سیاسی بر آوای سازمانی است روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی است و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق 340 نفر از کارکنان شهرداری استان همدان که با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر انتخاب شدند و پرسشنامهها به صورت تصادفی بین اعضا توزیع گردید. برای روایی از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار AMOS، برای بررسی نرمال بودن دادهها از آزمون کالموگروف- اسمینروف و برای آزمون فرضیهها از آزمون رگرسیون و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار Spss 21 استفاده شد. یافته: نتایج نشان داد که رفتار سیاسی 6/33 درصد از تغییرات متغیر وابسته آوای کارکنان را تبیین میکند، رفتار سیاسی بر آوای مطیع 4/12 درصد و بر آوای تدافعی 4/10 درصد تاثیر گذار است ولی هیچ گونه تاثیر معنا داری بر آوای نوع دوستانه مشاهده نگردید. نتیجه: رفتار سیاسی بر آوای تدافعی و مطیع تاثیر گذار است و بر آوای نوع دوستانه تاثیری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار سیاسی؛ آوای کارکنان؛ آوای مطیع؛ آوای تدافعی؛ آوای نوع دوستانه | ||
مراجع | ||
Archibong, Chi, Anyansi. (2004) " Technology, Infrastructure and Entrepreneurship: Role of the Government in Building a sustainable Economy". School of Business and Economics North Carolian A & T State University.322
Azizinejad, B.; Seied Abbaszade, M. M.; Hassani, M. (2011). ”Organizational political tactics in universities”.Canadian Center of Science and Education, 1(2), 65-72.
Bradley Olson , Yongjian Bao , Satyanarayana Parayitam , (2014) "Political behavior, trustworthiness, job satisfaction, and commitment: An empirical study", Chinese Management Studies, Vol. 8 Iss: 3, pp.354 - 374
David A. BuchananK ’’ You Stab My Back, I’ll Stab Yours: Management Experience and Perceptions of Organization Political Behaviour “British Journal of Management, Volume 19, Number 1, March 2008, Pages 49-64
Elena Claudia Constantin , Cosmin Constantin Baias(2015), Employee Voice –Key Factor in Internal Communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences 191 ( 2015 ) 975 – 978
Farndale, E.; Van Ruiten, J.; Kelliher, C.; Hope-Hailey, V. (2011). “The Influence of Perceived Employee Voice on Organisational Commitment: An Exchange Perspective“. Human Resource Management, 50(1), 113–129.
Gadot E. Citizens.(2007).'’ perceptions of politicsand ethics in public administration: a five-yearnational study of their relationship to satisfactionwith services, trust in governance and voiceorientations. J Public Admin 17(2): 285-305.
Gloede TD, Hammer A, Ommen O, Ernstmann N, Pfaff H.(2012). "Is social capital as perceived by the medical director associated with coordination among hospital staff? A nationwide survey in German hospitals". Journal Interprofessional Care. 2012; 27: 124-39.
Goldberg, C. B.; Clark, M. A.; Henley, A. B. (2011). “Speaking up: A Conceptual Model of voice responses following the unfair treatment of others in non-union settings“. Human Resource Management, 50(1), 75 – 94
Gorden, W. I. (1988).“Range of Employee Voice. Employee Responsibilities&Rights”. Journal of Management Studies, 1(4),pp.283-299.
Jaewon Kim, John Paul MacDuffie, Frits K Pil. (2010) . Employee voice and organizational performance: Team versus representative influence. “. Human Resource Management Journal. Vol 6(8), pp258-268
JAMES R. DETERT, (2007 ). LEADERSHIP BEHAVIOR AND EMPLOYEE VOICE: IS THE DOOR REALLY OPEN? Academy of Management Journal, 2007, Vol. 50, No. 4, 869–884.
Kacmar K . Michele , Ferris Gerald (1993) . “ Politics at Work: Sharpening the focus of political behavior in organization”, Business Horizon ,(8), pp. 85-95.
Kacmar, K.; Bozeman, M.; Dennis, P.; Anthony, S. & William, P. (1999).” An examination of the Perceptions of Organizational Politics Model:Replication and Extention”. Human Relation, 52(3), 383-416.
Kuvaas, B.; Dysvik, A. (2010). “Exploring Alternative Relationships Between Perceived Investment in Employee Development, Perceived Supervisor Support and Employee Outcomes“. Human Resource Management Journal, 20(2), 138–156.
Liu, W.; Zhu, R., & Yang, Y. (2010). “I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership”. The Leadership Quarterly,( 21),pp.189-202.
May, D. R.; Gilson, R. L.; Harter, L. M. (2004). “The Psychological Conditions of Meaningfulness, Safety and Availability and the Engagement of the Human Spirit at Work“. Journal of Occupational and Organisational Psychology, 77, 11–37.
Perrow, C.,; M. N. Zald. Perrow , C. (1970). Department power and perspective in industrial firms. In M. N. Zald (Ed.), Power in organizations. Nashville, Tenn.: Vanderbilt University Press ,. 49-89
Purcell, J.; Hutchinson, S. (2007). “Front-line Managers as Agents in the HRM-Performance Causal Chain: Theory, Analysis and Evidence“. Human Resource Management Journal, 17(1), 3–20.
Purcell, J.; Kinnie, N.; Hutchinson, S.; Rayton, B.; Swart, J. (2003). Understanding the People and Performance Link: Unlocking the Black Box, London,: CIPD.
Rees, C.; Alfes, K.; Gatenby, M. (2013). “Employee voice and engagement: connections and consequences“. International Journal of Human Resource Management, 24(14), 2780-2798.
Sowmya, K. R & Panchanatham, N. (2008). “Organizational Politics-Behavioural Intention of Bank Employees”. The Journal of Commerce, 3(1), 2220-6043.
Travis, D. J.; Gomez, R. J. & Mor Barak, M. E. (2011). “Speaking up and stepping back: Examining the link between employee voice and job neglect”. Children and Youth Services Review ,(33), pp.46-68.
Van Dyne, L., Ang, S., Bottero, I. C. (2003). “Conceptualizing employee silence and employee voice as multidimensional constructs”. Journal of management studies ,(40),September 2003, pp.1359-1392.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,825 |