تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,281,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,933,705 |
شفاف سازی کنش بین اندیشه(ذهن) و اثر(عین) در معماری دوره ساسانیان | ||
هویت شهر | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1396، صفحه 95-106 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نویسندگان | ||
نسیم اشرافی 1؛ محمد نقی زاده2 | ||
1استادیار، گروه هنر و معماری، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران | ||
2استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر ومعماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در حرکت اندیشه به اثر (آفرینش) و بالعکس از اثر به اندیشه (شناخت)، چرخهای ایجاد میشود که تمدن ظهور میکند. در طول تاریخ ایران، اندیشه دینی – اسطورهای به عنوان اندیشه کل با راهبری سایر اندیشهها یعنی اندیشه فلسفی، عرفانی و سیاسی، خلق صورتهای یک تمدن را سبب میشده است. پژوهش حاضر سعی بر این دارد با تکیه بر رویکرد تحلیلی- توصیفی دوره ساسانیان، روح زمان دوره را بر اساس کنش بین اندیشه های مذکور مشخص نماید و نقش هر اندیشه را در صورت دهی به معماری نظمگرا و قطب محور مورد تبیین قرار دهد به طوریکه روح زمان در جامعه ساسانی را احیاء تفکر ایرانشهری و صورت تاریخی آن را بازگشت به هویت ایرانی بیان کرده و آنچه که بیش از هر چیز از اهمیت بالایی در این دوره برخوردار است تقدم اندیشه بر اثر است که منجر به خلق نوآوری معماری گشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
اندیشه دینی؛ اندیشه فلسفی؛ اندیشه عرفانی؛ اندیشه سیاسی؛ اثر معماری؛ دوره ساسانیان | ||
مراجع | ||
1. ابن خلدون، عبدالرحمن. (1379). مقدمه ابن خلدون. (پروین گنابادی، مترجم). تهران: شرکت انتشارات علمی وفرهنگی . 2. افلاطون. (1365). مجموعه آثار. (محمدحسن لطفی، مترجم). تهران: انتشارات خوارزمی. 3. الهی، حسین. (1387). گذری به سیر اندیشه سیاسی ایرانیان و نظام آرمانی انها. فصلنامه فقه و تاریخ تمدن، (18)، 51-72. 4. تقوایی، ویدا. (1389). از چیستی تا تعریف معماری. فصلنامه هویت شهر، 5 (7)، 75-86. 5. تقوایی، ویدا. (1391). از نظم تا بی نظمی در طبیعت و معماری. هویت شهر،6 (11)، 52-39. 6. دوبلیوس، لوکاس؛ و دراسپک، روبارتوس. (1382). دیباچهای بر جهان باستان. (مرتضی ثاقب فر ، مترجم). تهران : انتشارات ققنوس. 7. زرین کوب، عبدالحسین. (1375). روزگاران. تهران: انتشارات سخن. 8. سامی، علی. (1347).حکمت و فلسفه در ایران باستان. مجله هنر و مردم، 6 (66)،20-13. 9. شایگان، داریوش. (1373). هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. (باقر پرهام، مترجم). تهران: نشر فرزان. 10. شولتز، کریستیان نوربرگ. (1381). مفهوم سکونت (بهسوی معماری تمثیلی). (محمود امیر یار احمدی، مترجم). تهران: انتشارات اگاه. 11. طباطبایی، جواد. (1387). زوال اندیشه سیاسی در ایران. تهران: نشر کویر. 12. طباطبایی، صالح. (1391). دانش نامۀ هنر و معماری ایرانی. تهران: مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن. 13. غزالی، ابوحامد محمد. (1351). احیاء علوم الدین. (مؤیدالدین محمد خوارزمی، مترجم). تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران. 14. قادری، حاتم؛ و رستم وندی، تقی. (1385). اندیشۀ ایرانشهری (مختصات مؤلفه های مفهومی). فصلنامه علوم انسامی دانشگاه الزهرا، (59)، 148-123. 15. کاسیرر، ارنست. (1378). فلسفه صورتهای سمبلیک. جلد دوم. (یداللّـه موقن، مترجم). تهران: نشر هرم. 16.کریستن سن، آرتور. (1374). وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان. (مجتبی مینوی، مترجم). تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 17. مکنزی، دیوید نیل. (1379). فرهنگ کوچک زبان پهلوی. (مهشیدمیرفخرایی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 18. مهرآفرین، رضا. (1390). چهار قاپی آتشکدهای در کوست خوربران.فصلنامه باغ نظر، (18)8، 82-75. 19. میرزایی, علی اصغر. (1388). کارکردسیاسی. اقتصادی آتشکدهها در عصر ساسانی. پژوهشهای تاریخی، (2)، 140-123. 20. یوسفی، محمدرضا. (1388). تعامل دوسویه تمدن اسلامی و تمدن ایرانی. مجله پژوهشهای اسلامی، (5)، 291-265. 21. Eliade, M. (1954).The myth of the eternal return or cosmos. Princeton, New Jersey: History Princeton University Press 22. Eliade, M. (1969). The quest; history and meaning in Religion. Chicago: the University of Chicago press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 768 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,658 |