تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,226,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,857,406 |
بررسی نحوه توزیع عوامل کاربری اراضی شهری در طرح های توسعه شهری از منظر عدالت اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 9، دوره 19، شماره 4 - شماره پیاپی 59، دی 1400، صفحه 123-140 اصل مقاله (1.09 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فرزانه سادات حسینی 1؛ آرام کریمی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد برنامهریزی آمایش سرزمین، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: در سرتاسر جهان، کشورها به طور فزایندهای در حال شهری شدن هستند است ولی خدماتی که پاسخگوی نیازهای مختلف آنها باشد، بهگونهای مناسب، پاسخگوی شهروندان نیست. لذا یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان و مدیران شهری، نحوۀ توزیع و تخصیص منابع و خدمات شهری به صورت عادلانه در سطح مناطق مختلف شهر برحسب نیازهای جامعۀ شهری میباشد. توزیع بهینۀ خدمات، ارتباط مستقیمی با برنامهریزی کاربری اراضی دارد. این مقاله با هدف بررسی نحوه توزیع عوامل کاربری اراضی شهری از منظر عدالت اجتماعی در نواحی مختلف شهر سبزوار صورت گرفته است. روش بررسی: روش تحقیق تحلیلی-تطبیقی بوده و از تکنیکهای آماری و مدلهای کاربردی امتیاز استاندارد شده و نزدیکترین مجاورت یا (همسایگی) استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که شهر سبزوار در مقایسه با سرانۀ پیشنهادی طرح جامع سال 1388 و سرانههای رایج در کشور فاصلۀ زیادی دارند. و در مقایسه با طرح جامع شهر سبزوار، با کمبود 84/9 مترمربّعی در کاربریهای خدماتی(تجاری، آموزشی، آموزش عالی، فرهنگی، مذهبی، اداری، بهداشتی- درمانی، پارک و فضا سبز، ورزشی) خود مواجه میباشد. همچنین توزیع فضایی خدمات شهری در نواحی 13 گانۀ آن حالت نامتعادلی را نشان میدهد بهگونهای که ناحیۀ 13 و 7 برخوردارترین این نواحی و ناحیۀ 11 محرومترین ناحیه از نظر خدمات عمومی میباشد و براساس مدل مشخص شد که الگوی توزیع کاربریها در سطح شهر بر اساس الگوی کاملاً خوشهای توزیع شدهاند، یعنی تجمّع و تمرکز برخی از کاربریها در یک مکان بیشتر از مکانهای دیگر است و فقط کاربری فرهنگی الگوی تصادفی و کاربری نظامی و انتظامی دارای الگوی یکسان و منظم میباشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به پژوهش حاضر مسئولین باید سعی کنند فرصتهای برابر از حیث دسترسی به خدمات شهری را خلق نمایدو همچنین با استفاده از فضای باز نظیر اراضی بایر به منظور رفع کمبودهای هر ناحیه و ایجاد فضای زندۀ شهری تلاش نمایند تا توزیع خدمات و تسهیلات متناسب با جمعیّت ناحیه و شعاع دسترسی باشد. و کاربریها به طور متوازن و متناسب با جمعیّت در بین نواحی توزیع شوند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کاربری اراضی؛ عدالت اجتماعی؛ امتیاز استاندارد شده؛ مدلRN؛ سبزوار | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 59، زمستان1400، صص 123-140 بررسی نحوه توزیع عوامل کاربری اراضی شهری در طرح های توسعه شهری از منظر عدالت اجتماعی(مطالعۀ موردی: شهر سبزوار)
فرزانه سادات حسینی جنبذی[1]* آرام کریمی[2] تاریخ دریافت: 28/07/95 تاریخ پذیرش: 19/11/95 چکیده زمینه و هدف: در سرتاسر جهان، کشورها به طور فزایندهای در حال شهری شدن هستند است ولی خدماتی که پاسخگوی نیازهای مختلف آنها باشد، بهگونهای مناسب، پاسخگوی شهروندان نیست. لذا یکی از مهمترین دغدغههای برنامهریزان و مدیران شهری، نحوۀ توزیع و تخصیص منابع و خدمات شهری به صورت عادلانه در سطح مناطق مختلف شهر برحسب نیازهای جامعۀ شهری میباشد. توزیع بهینۀ خدمات، ارتباط مستقیمی با برنامهریزی کاربری اراضی دارد. این مقاله با هدف بررسی نحوه توزیع عوامل کاربری اراضی شهری از منظر عدالت اجتماعی در نواحی مختلف شهر سبزوار صورت گرفته است. روش بررسی: روش تحقیق تحلیلی-تطبیقی بوده و از تکنیکهای آماری و مدلهای کاربردی امتیاز استاندارد شده و نزدیکترین مجاورت یا (همسایگی) استفاده شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که شهر سبزوار در مقایسه با سرانۀ پیشنهادی طرح جامع سال 1388 و سرانههای رایج در کشور فاصلۀ زیادی دارند. و در مقایسه با طرح جامع شهر سبزوار، با کمبود 84/9 مترمربّعی در کاربریهای خدماتی(تجاری، آموزشی، آموزش عالی، فرهنگی، مذهبی، اداری، بهداشتی- درمانی، پارک و فضا سبز، ورزشی) خود مواجه میباشد. همچنین توزیع فضایی خدمات شهری در نواحی 13 گانۀ آن حالت نامتعادلی را نشان میدهد بهگونهای که ناحیۀ 13 و 7 برخوردارترین این نواحی و ناحیۀ 11 محرومترین ناحیه از نظر خدمات عمومی میباشد و براساس مدل مشخص شد که الگوی توزیع کاربریها در سطح شهر بر اساس الگوی کاملاً خوشهای توزیع شدهاند، یعنی تجمّع و تمرکز برخی از کاربریها در یک مکان بیشتر از مکانهای دیگر است و فقط کاربری فرهنگی الگوی تصادفی و کاربری نظامی و انتظامی دارای الگوی یکسان و منظم میباشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به پژوهش حاضر مسئولین باید سعی کنند فرصتهای برابر از حیث دسترسی به خدمات شهری را خلق نمایدو همچنین با استفاده از فضای باز نظیر اراضی بایر به منظور رفع کمبودهای هر ناحیه و ایجاد فضای زندۀ شهری تلاش نمایند تا توزیع خدمات و تسهیلات متناسب با جمعیّت ناحیه و شعاع دسترسی باشد. و کاربریها به طور متوازن و متناسب با جمعیّت در بین نواحی توزیع شوند. واژگان کلیدی: کاربری اراضی، عدالت اجتماعی، امتیاز استاندارد شده، مدلRN، سبزوار.
Human and Environment, No. 59, Winter 2021, pp. 123-140 Investigating the Distribution of Urban Land Use in Urban Development Projects in Terms of Social Justice (Case Study: Sabzevar City)
Farzaneh Sadat hosseini jonbazi [3]* Aram karimi [4]
Abstract Background and Objective: Around the world, countries are increasingly moving toward urban but to meet the needs of their service is, appropriately, is accountable to citizens. Therefore, one of the main concerns of city planners and managers is how to fairly distribute and allocate urban resources and services in different areas of cities in proportion to the needs of urban society. Optimal distribution services, is directly related to land-use planning. This article aims to examine the distribution of urban land use from the perspective of social justice in different. Materials and Methodology: areas Sabzevar been done The research method was analytical-comparative while using statistical techniques as well as practical models including standard rate and the closest proximity or neighborhood (RN) is used. Results: The results show that the proposed comprehensive plan Sabzevar compared with 1388 per capita and per capita are far common in the country. Sabzevar in comparison to the master plan, a shortage of 9.84 square meters in land services (commercial, education, higher education, cultural, religious, administrative, health, parks and green space, sports). The spatial distribution of urban services in 13urban wetland areas shows that unstable condition So that District 13 and 7 enjoyed the most disadvantaged areas and the District 11 area of public services and cultural user’s only random pattern and the military and police have a regular pattern is the same. Discussion and Conclusion: According to the present study, the authorities should try to create equal opportunities in terms of access and also using open space such as barren lands to meet the fees of each area and create a search living space to provide special services and facilities. With the population of the area and the radius of access. And the uses are evenly distributed among the districts in proportion to the population. Key words: land use, social justice, Z score model, RN, Sabzevar.
مقدمه و بیان مسئله در سرتاسر جهان، کشورها به طور فزایندهای در حال شهری شدن هستند(1). مطابق با گزارش سازمان ملل، بیش از 54 درصد جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی میکنند که این رقم، مطابق با پیشبینیهای صورت گرفته در سال 2050 میلادی به 66 درصد افزایش خواهد یافت(2). رشد جمعیّت شهری جهان از یک طرف و نارسایی مدیریّت شهری در پاسخگویی نیاز شهروندان از سوی دیگر، کاهش عدالت شهری را در پی داشته است(3) و زمینهساز نابرابری اجتماعی شهروندان در برخورداری از خدمات شده است(4). در واقع جمعیت شهرها افزایش یافته است ولی خدماتی که پاسخگوی نیازهای مختلف آنها باشد، بهگونهای مناسب، پاسخگوی شهروندان نیست(5). این نابرابریهای شهری، تداعیکنندۀ یک نوع بیعدالتی در فضاهای شهری است (6) و جداییگزینیهای اکولوژیک و شکاف روزافزون و دوقطبی شدن مناطق و گروههای اجتماعی را سبب میشود(7) همچنین تغییرات وسیعی نیز از مقیاس محلی تا جهانی در کاربری زمین ایجاد کرده است (8). لذا نظام کاربری اراضی، امروزه به یکی از عرصههای تشدید نابرابریهای اجتماعی در شهرها بدل شده است(9). با توجّه با این مطالب میتوان دریافت که توزیع بهینه خدمات ارتباط مستقیمی با برنامهریزی کاربری اراضی دارد. با این وجود کاربری اراضی، الگوی تغییر آن و نحوۀ توزیع و پراکنش فضایی کاربری اراضی، بخش مهمی از اندیشههای برنامهریزی و سیاستگذاریهای شهری منطقهای را به خود تخصیص داده است(10). در واقع هدف نهایی برنامهریزی کاربری زمین، ایجاد نوعی "تعادل زیست محیطی" و"عدالت اجتماعی" در روند پیشرفت و آبادانی شهر است(11). از این رهگذر میتوان دریافت که توزیع بهینۀ خدمات شهری از مهمترین نشانههای عدالت اجتماعی بشمار میرود. چرا که تداوم حفظ منافع گروههای اجتماعی مختلفی بر اساس گسترش بهینۀ منافع شهری، درآمدها و هزینهها را در بر خواهد داشت (12). به عبارت دیگر، در توزیع واقعیت این است که دغدغه خاطر همیشگی شهروندان هر جامعهای، عدالت اجتماعی است. بنابراین یکی از با اهمیتترین و ضروریترین مسائل برنامهریزی شهری، توزیع عادلانه امکانات، خدمات و میزان دسترسی شهروندان در سطح محلهها، ناحیهها و مناطق شهری است. برنامهریزان شهری موظّف به رعایت اصول عدالتگرایانه در تمام ابعاد برنامهریزی شهری هستند. بهگونهای که تحقق آرمانها و حل واقعی مسائل شهری به راهبردهای علمی و اجرایی عدالت محور نیاز دارد تا از اختلافات و بروز مشکلات شهری کاسته شود. در این راستا شهر سبزوار به عنوان سوّمین شهر استان خراسان رضوی به دلایلی همچون توسعۀ ناموزون و ناهنجاری فیزیکی و جمعیّتی، مشکلات محتوایی طرحهای شهری و ضعف عملکرد مدیریّت شهری، شاهد نوعی آشفتگی و نابسامانی در توزیع عادلانۀ خدمات شهری میباشد. اهدافی که این پژوهش به دنبال آن میباشد، عبارتند از:
ادبیات موضوع اصطلاح و مفهوم کاربری اراضی و توزیع عادلانه منابع و خدمات شهری، ابتدا در غرب به منظور نظارت بیشتر دولت ها بر نحوۀ استفاده از اراضی و حفظ حقوق مالکیت مطرح شد؛ لیکن با گسترش شهرنشینی ابعاد و محتوای این مفهوم روز به روز وسیعتر شد(16). در این میان، زمین مهمترین عنصر تشکیل دهندۀ محیط فیزیکی و بستر فعالیّتهای شهری است و همیشه به عنوان فاکتور اساسی برای شکل شهری مورد توجّه برنامهریزان بوده است (17) به گونهای که محققانی چون چاپین برنامهریزی شهری را برنامهریزی کاربری زمین شهر(18) بر این اساس میتوان کاربری زمین را جنبههای فضایی همۀ فعالیتهای انسان روی کرۀ زمین برای رفع نیازهای مادی و فرهنگی او در نظر گرفت(19) همچنین برنامهریزی کاربری زمین، ساماندهی مکانی و فضایی فعالیتها و عملکردهای شهری بر اساس خواستها و نیازهای جامعۀ شهری است (20، 21، 22) و هستۀ اصلی برنامهریزی شهری را تشکیل میدهد (23). مفهوم دیگری که در این پژوهش مد نظر است، مفهوم عدالت اجتماعی میباشد. عدالت از مفاهیم اصلی توسعۀ پایدار شهری(24) و از مهمترین دغدغهها و آرمانهای انسانی محسوب میشود (25). مفهوم عدالت اجتماعی همواره در فلسفه اجتماعی از اخلاق ارسطو به این طرف مطرح بوده است و در دو قرن اخیر این موضوع توسط هیوم و روسو مطرح گردید و اصول عدالت اجتماعی توسط بنتهام و میل فرمولبندی شد(26). ولی مفهوم عدالت اجتماعی برای اولین بار در دهه 1960 توسط اسمیت وارد ادبیات جغرافیا شد و اوج آن در دهۀ 1970 است(27) این مفهوم در همین دهه بهطور جدی مورد توجه جغرافیدانان رادیکال قرارگرفت(28) و امروزه در کانون اکثر مطالعات شهری قرار دارد(29). از نظر هاروی، عدالت اجتماعی در شهر باید بهگونهای باشد که نیازهای جمعیت شهری را پاسخگو باشد و تخصیص منطقهای، منابع را به گونهای هدایت کند که افراد با کمترین شکاف و اعتراض نسبت به استحقاق حقوق خود مواجه باشند. از نظر وی مفهوم عدالت اجتماعی در نهایت یعنی « توزیع عادلانه از طریق روشهای عادلانه»(30). در تعریفی دیگر عدالت اجتماعی اینگونه تعریف شده است: عدالت اجتماعی یعنی با هریک از افراد جامعه بهگونهای رفتار شود که مستحق آن است و در جایگاهی قرار گیرد که سزاوار آن است. به عبارت دیگر، هر فرد براساس کار، امکانات فکری و ذهنی و جسمی بتواند از موقعیتهای مناسب و نعمات برخوردار شود(31). اصول عدالت اجتماعی باید ناظر بر تقسیم ثمرات تولید و توزیع مسؤولیتها در فرایند کار جمعی باشد. این اصول همچنین شامل نهادها و سازمانهای اجتماعی مرتبط با فعالیت تولید و توزیع نیز میشود. لذا به کمک این اصول میتوان مسائل متنوعی مانند مکانیابی قدرت و توانایی تصمیمگیری، توزیع نفوذ نهادهای کنترل کننده و تنظیمکننده فعالیتها و جز آنها بررسی کرد(32).
پیشینه تحقیق با توجه به اهمیّت و ضرورت موضوع این مقاله، بسیاری از پژوهشگران در این موضوع تحقیقاتی انجام دادهاند و به تحلیل آن پرداختهاند؛ که در جدول شماره 1 به اختصار به تعدادی از آنها اشاره مینماییم:
جدول1- پیشینه تحقیق
روش تحقیق این پژوهش با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه کاربریهای شهر و چگونگی توزیع آن در شهرها، با روش «تحلیلی-تطبیقی» انجام شده است. در این پژوهش ابتدا براساس کار میدانی وضعیت کاربری اراضی شهر سبزوار بررسی شده است. سپس با استفاده از مدل امتیاز استاندارد شده، تخصیص و تمرکز منابع و خدمات شهری در بین نواحی شهر مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین جهت تحلیل شاخص عدالت اجتماعی با بکارگیری تکنیک مجاورت یا همسایگی (RN) پرداختیم و در نهایت جهت ترسیم نقشهها از نرم افزار GIS استفاده شده است.
محدوده مورد مطالعه محدودۀ مکانی پژوهش، شهر سبزوار به عنوان سوّمین شهر پرجمعیّت خراسان رضوی و مرکز شهرستان سبزوار میباشد با 46/3175 هکتار، در غرب این استان واقع شده است. این شهرستان با ارتفاع 978 متر از سطح آبهای آزاد، در ﹰ 20 ﹶ40ﹾ 57 درجه طول شرقی وﹰ45 ﹶ12 ﹾ36 عرض شمالی واقع شده است. که در این تحقیق، نواحی 13 گانۀ شهرداری سبزوار به عنوان مبنا برای تحلیل انتخاب گردید.
شکل 1- نقشۀ موقعیت سیاسی-جغرافیای سبزوار
ارزیابی کمّی کاربری اراضی شهر سبزوار
سرانۀ کاربریهای شهری موضوعی است که از ابتدای شکلگیری تفکّر برنامهریزی و طرّاحی شهری مورد توجّه شهرسازان بوده است. تاکنون، تعیین سرانۀ کاربریها در طرحهای جامع شهری در ایران، عمدتاً با استفاده از متون و تجارب خارجی بوده است. این طرحها، عمدتاً روند گذشته، وضع موجود و برداشتهای ذهنی و توصیفی را مبنای تخصیص سرانههای جدید دانسته و غالباً فاقد نگاه تحلیلی در تعیین سرانهها هستند. مسئله اصلی در رابطه با سرانه کاربریهای زمین شهری را میتوان مطابقت نداشتن این سرانهها با شرایط مختلف شهرها در ابعاد جمعیّتی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، محیطی و اقلیمی شهرهای ایران دانست(33). در زیر به بررسی کمّی مساحت و سرانههای کاربری اراضی شهر سبزوار اقدام مینماییم: 1- کاربری مسکونی این کاربری شامل واحدهای مسکونی تک واحدی یا چند خانواری، واحدهای مسکونی مجزا به صورت آپارتمانی و تک خانواری که دارای یک فضای باز مشترک هستند و خوابگاههای دولتی و غیر دولتی مانند خوابگاه دانشجویی و فرهنگیان و غیره میباشد که با مساحت حدوداً 95/8823042 متر مربع 84/35 درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و با توجّه به جمعیّت 258690نفری شهر سبزوار در سال 1394، سرانۀ این کاربری به ازای هر شهروند شهر سبزوار 11/34 متر مربع است. با توجّه به سرانۀ پیشنهادی طرح جامع برای این کاربری که حدود 4/29 مترمربّع میباشد در وضعیّت مطلوبی قرار دارد. همچنین مقایسۀ سرانۀ مسکن برای هر نفر در سال 1394 در مقایسه با سرانۀ استاندارد کشوری برای کاربری مسکونی که 30-50 مترمربع میباشد در وضعیّت مساعدی قرار دارد. 2- کاربری تجاری این کاربری شامل کلیّۀ مراکز عمده فروشی، تمامی مراکز خرده فروشی، پاساژها و مجموعههای تجاری، میدان میوه و تره بار، آموزشگاههای رانندگی، آموزش خیاطی و غیره است که با مساحت 74/676905 متر مربع حدود 75/2 درصد از مساحت شهر را در برگرفته است. با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار 62/2 مترمربّع میباشد. لذا با توجّه به سرانۀ پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی برای این کاربری که حدود 2 تا 4 مترمربّع است، و سرانۀ پیشنهادی طرح جامع شهر سبزوار که 4/2 مترمربّع برای هر نفر میباشد مشاهده میشود که وضعیّت کاربری تجاری در سبزوار مطلوب بوده و کمبودی در این زمینه دیده نمیشود. 3- کاربری آموزشی به لحاظ اهمیّت کاربری آموزشی در توسعۀ منابع انسانی و جامعه، این کاربری در شهرها از اهمیّت ویژهای برخوردار است. این کاربری با مساحت 87/1596200 متر مربع 48/6 درصد از مساحت شهر را در برگرفته است. استانداردهای پیشنهادی مربوط به سرانههای فضاهای آموزشی در طرح جامع برای آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، هنرستان، آموزش عالی به ترتیب سرانهای معادل 1/0، 6/0، 4/0، 5/0، 2/1، 1/4 مترمربّع است. با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانه این کاربریها برای هر شهروند شهر سبزوار به 07/0 ، 49/0، 44/0، 51/0، 69/0، 81/3متر مربّع میباشد. مشاهده میشود که کاربریهای راهنمایی و دبیرستان از نظر سرانه در وضعیّت مطلوبی میباشد ولی در کاربری آموزش پیش دبستانی، ابتدایی، هنرستان و آموزش عالی با کمبود مواجه هستیم. همچنین بر اساس استانداردهای منتج از دفتر آموزش و پرورش استاندارد آموزش شهری و برحسب تقسیمبندی داخلی شهرها 4/4 مترمربّع میباشد. در محدودۀ مورد مطالعه کل سرانۀ آموزشی در شهر سبزوار برابر با 01/7 مترمربّع برای هر شهروند میباشد. لذا سرانۀ کاربری آموزشی در وضعیّت مطلوبی قرار دارد. 4- کاربری فرهنگی و مذهبی شهرها بستر و تجلّی گاه فرهنگها و مکان پویائی فرهنگی و تمدن اقوام بوده و هستند. با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار 63/0 مترمربّع است. با توجّه به سرانۀ پیشنهادی برای این کاربریها در طرح جامع شهر سبزوار 7/0 مترمربّع میباشد. لذا مقایسۀ سرانۀ این کاربری با طرح جامع بیانگر کمبود نسبی مکانهای فرهنگی در سطح شهر میباشد. ضمن اینکه میزان بزهکاری در شهر با کمبود مکانهای فرهنگی کاملاً در ارتباط است. 5- کاربری ورزشی با توجّه به این که مراکز ورزشی باعث سلامت جسمی و روحی شهروندان میگردد، اختصاص یافتن فضایی برای ورزش و تفریح از ضروریات زندگی شهری است. این کاربری با مساحت 51/ 196071مترمربّع80/0 درصد از مساحت شهر را در برگرفته است. با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار 76/0مترمربّع است. سرانۀ استاندارد برای این کاربری 5/2-2 مترمربّع برای هر نفر است و سرانۀ پیشنهادی طرح جامع 3/1 مترمربّع میباشد. لذا با توجّه به وضعیّت موجود در فضای ورزشی در شهر سبزوار در سال 1394 کمبود قابل ملاحظهای وجود دارد . 6-کاربری فضای سبز امروزه فضای سبز در شهرها یکی از عناصر اصلی آن میباشد. این کاربری شامل پارکها و فضای سبزی که به منظور استفاده عمومی ایجاد شده و برای مردم قابل دسترسی باشد لذا این کاربری با مساحت 11/590577 مترمربّع 40/2 درصد از مساحت شهر را در بر گرفته است. با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار 28/2 مترمربّع است. سرانۀ پیشنهادی سازمان ملل برای کاربری فضای سبز 24-20 متر مربّع و سرانۀ پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی برای فضای سبز 12-7 مترمربّع میباشد. همچنین سرانۀ پیشنهادی این کاربری در طرح جامع شهر سبزوار برابر با 9/7 مترمربّع میباشد. که با توجّه به وضع موجود سال 1394 کمبود قابل توجّهی در کاربری پارک و فضای سبز در سبزوار وجود دارد. 7- کاربری درمانی و بهداشتی کاربری بهداشتی درمانی از زیرساختهای اساسی شهری در جهت توسعۀ نواحی میباشد. مکانیابی کاربری درمانی بهداشتی باید براساس نیاز و دسترسی سریع مردم انجام پذیرد و همچنین باید به دور از سرو صدا و ترافیک و فضای سبز جهت تلطیف هوای محیط باشد. کاربری درمانی با مساحت 55/187855 مترمربّع و کاربری بهداشتی با مساحت 14/16770 مترمربّع مجموعاً 32/1 درصد از مساحت شهر را شامل می شود. با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، برای هر شهروند شهر سبزوار سرانۀ کاربری درمانی73/0 و بهداشتی 06/0 مترمربّع است. سرانۀ پیشنهادی وزارت مسکن و شهرسازی برای کاربری درمانی و بهداشتی5/1– 75/0 مترمربّع برای هر نفر است و سرانۀ پیشنهادی طرح جامع شهر سبزوار 8/0 متر مربّع میباشد، با توجّه به وضعیّت موجود میتوان اذعان داشت که شهر سبزوار با کمبود شدید فضای درمانی و بهداشتی مواجه میباشد. 8- کاربری اداری این کاربری با مساحت 39/381328مترمربّع حدود 55/1 درصد از مساحت شهر را در برگرفته و با توجّه به جمعیّت شهر سبزوار در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار 47/1مترمربّع است. سرانۀ پیشنهادی طرح جامع برای این کاربری 7/1 مترمربّع و سرانۀ استاندارد کشوری 5/2-5/1 مترمربّع میباشد که با کمبود سرانه اداری مواجه میباشیم . 9- کاربری نظامی و انتظامی کاربری نظامی و انتظامی با مساحت 07/28834 مترمربّع حدود 17/1 درصد از مساحت شهر را در برگرفته و با توجّه به جمعیّت سبزوار در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار 03/0 مترمربّع است. سرانۀ پیشنهادی طرح جامع برای کاربری انتظامی 6/0 مترمربّع و سرانۀ استاندارد کشوری4/0 مترمربّع میباشد، همانطور که مشهود است، این کاربری با کمبود قابل توجّهی روبهرو میباشد. 10- کاربری تأسیسات و تجهیزات شهری این گروه از کاربریها، دامنه وسیعی از خدمات شهری را در بر میگیرد و در برگیرندۀ گورستان، غسالخانه، کشتارگاه، ترانسهای برق و غیره میباشد. این کاربری با مساحت31/319266 مترمربّع حدود 30/1 درصد از مساحت شهر را در برگرفته است و با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار23/1 مترمربّع است. سرانۀ پیشنهادی طرح جامع برای این کاربری 4/1مترمربّع و سرانۀ استاندارد کشوری 5-2 مترمربّع میباشد که با کمبود مواجه هستیم. 11- کاربری جهانگردی و پذیرایی این کاربری شامل آشپزخانه، ساندویچی، رستوران، کافی شاپ، مهمانسرا و ... میباشد. مساحت47/33470 مترمربّع حدود 14/0 درصد از مساحت شهر را در برگرفته است و با توجّه به جمعیّت 258690 نفری شهر در سال 1394، سرانۀ این کاربری برای هر شهروند شهر سبزوار13/0 مترمربّع است. سرانۀ پیشنهادی طرح جامع برای این کاربری 6/0 مترمربّع می باشد. این اعداد و ارقام حاکی از این است که شهر سبزوار در این کاربری با کمبود مواجه میباشد.
جدول2- میزان تحقق پذیری و نسبت کمبودهای کاربری اراضی شهری در طرحهای شهری سبزوار در سال 1394
منبع: یافتههای پژوهش
بررسی توزیع فضایی خدمات شهری سبزوار بر اساس مدل امتیاز استاندارد شده از جمله مدلهای کمّی به منظور ارزیابی و رتبهبندی مسائل شهری و منطقهای، میتوان به مدل امتیاز استاندارد شده اشاره کرد. مدل امتیاز استاندارد شده قادر است تفاوتهای مهم بین نواحی را از نظر شاخصهای تعیین شده آشکار سازد(34). روش محاسبۀ این مدل به شکل زیر میباشد که در آن:
SSij = امتیاز استاندارد شدۀ شاخص i برای شهرj Xij = مقدار شاخص i برای شهر j Xi = میانگین شاخص ها Sni = انحراف معیار شاخص i در این مدل با توجّه به امتیازات به دست آمده، نواحی شهری در چهار طبقه تفکیک شدند که عبارتند از:
یافتههای حاصل از این مدل نشان میدهد که، ناحیۀ 13 و در کنار آن ناحیۀ 7 از نظر سطح برخورداری از کاربریهای خدماتی و عمومی در وضعیّت کاملاً برخوردار قرار گرفتهاند. نواحی 12، 10 و 4 در وضعیّت برخوردار، نواحی 5، 9، 1، 3، 2 و 8 در وضعیّت نسبتاً برخوردار و در نهایت ناحیه 11 در رتبه برخورداری ضعیف قرار گرفته است. در این مدل بدلیل وسعت زیاد ناحیۀ 13 و کم جمعیّت بودن این ناحیه نسبت به وسعت آن باعث میشود که نمرۀ برخورداری این ناحیه رقم بالایی را نشان دهد و محاسبات دور از ذهن و غیرواقعی به نظر برسد. به همین دلیل در این روش یکبار دیگر همان محاسبات را بدون در نظر گرفتن ناحیۀ 13 انجام دادهایم. بر این اساس نواحی 7 و 10 در برخورداری کامل میباشند و نواحی 4 و 12 برخوردار از خدمات میباشند. همچنین نواحی 1، 5، 6، 7، 8، 9 برخورداری نسبی از این خدمات و امکانات را دارند. نواحی 2، 3 و 11 برخورداری ضعیفی از خدمات و امکانات را دارند.
جدول3- نمرۀ برخورداری نواحی شهر سبزوار با استفاده از مدل امتیاز استاندارد شده
منبع: یافتههای پژوهش
جدول3: نمره برخورداری نواحی شهر سبزوار با استفاده از مدل امتیاز استاندارد شده بدون ناحیه13
منبع: یافتههای پژوهش
تحلیل عدالت اجتماعی با تکنیک نزدیکترین مجاورت یا همسایگی(RN) روش نزدیکترین مجاورت یا همسایگی برای نشان دادن پراکندگی پدیدههایی به کار میرود که با نظم فضایی در یک محدودۀ مشخص توزیع شدهاند. این روش شاخصی به نام RN به وجود میآورد که از صفر تا 5/2 ادامه دارد . بر اساس فرمول نزدیکترین مجاورت، چنانچه شاخص RN بین صفر تا 5/0 باشد الگوی توزیع خوشهای ، 5/0 تا 15/1 تصادفی و بین 15/1 تا 5/2 الگوی توزیع یکسان یا منظم است. روش مزبور شامل 4 رابطه به شرح زیر است (35). رابطۀ1: با توجّه به نقشۀ مورد مطالعه، فاصلۀ هر کاربری از نزدیکترین کاربری(همان کاربری) بدون در نظر گرفتن نظم فضایی اندازهگیری میشود. رابطۀ2: تمام فواصل جمع زده شده و جمع کل بر تعداد اندازهگیریها تقسیم میشود تا ارزش مشاهدهای به دست آید.
رابطۀ3: ارزش متوسط برای توزیع تصادفیDRan با استفاده از فرمول زیر محاسبه میشود:
که در آن: A= مساحت منطقه بر حسب کیلومتر مربع؛ N = تعداد کاربریها توزیع شده (برای تک تک کاربریها باید به صورت جداگانه محاسبه شود) ؛ رابطۀ4: ضریب RN(روش نزدیکترین مجاورت همسایگی) با به کارگیری فرمول زیر به دست میآید:
در این پژوهش، برای محاسبۀ مدل RN از سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده گردید. این مدل با استفاده از دستور Spatial statistics tools→ Analyzing patterns→Average Nearest Neighbor در نرم افزار GIS 9.3 مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج حاکی از این مدل نشان میدهد که، که اکثر کاربریها در سطح شهر بر اساس الگوی کاملاً خوشهای توزیع شدهاند، یعنی تجمّع و تمرکز برخی از کاربریها در یک مکان بیشتر از مکانهای دیگر است و فقط کاربری فرهنگی الگوی تصادفی و کاربری نظامی و انتظامی دارای الگوی یکسان و منظّم میباشد.
جدول 4- الگوی توزیع کاربری ها بر اساس روش نزدیکترین مجاورت یا همسایگی(RN)
منبع: یافتههای پژوهش
نتیجهگیری متعاقب با واضحتر شدن اهمیت عدالت اجتماعی و توجّه به اینکه، برقراری عدالت اجتماعی و فضایی در شهرها منجر به رفع نابرابریهای اجتماعی، اقتصادی، کاهش آسیبپذیری اقشار کم درآمد و توزیع بهینۀ امکانات و خدمات میشود، در این پژوهش سعی گردیده عدالت اجتماعی در کاربری اراضی نواحی 13 گانۀ شهر سبزوار با مدل امتیاز استاندارد شده و نزدیکترین مجاورت یا همسایگی RN محاسبه گردید. محاسبات صورت گرفته حاکی از این است که شهر سبزوار در مقایسه با سرانۀ پیشنهادی طرح جامع سال1388با کمبود 84/9 مترمربّعی در کاربریهای خدماتی(تجاری، آموزشی، آموزش عالی، فرهنگی، مذهبی، اداری، بهداشتی- درمانی، پارک و فضا سبز، ورزشی) خود مواجه میباشد. همچنین با توجّه به محاسبات صورت گرفته مشخص شد که در اکثر نواحی با کمبود در سرانۀ کاربریهای خدماتی مواجه هستیم. لذا بیشترین این کمبود با مقدار 87/21 مترمربّع مربوط به ناحیۀ 6 که محدودۀ کال عیدگاه که جزء مناطق حاشیه نشین شهر سبزوار است میباشد. بعد از ناحیۀ 6، بیشترین کمبود با مقدار 36/20 مترمربّع مربوط به ناحیۀ 11 میباشد. همچنین نواحی 8، 10، 2 پس از دو ناحیۀ 6 و 11 به ترتیب با مقادیر 77/17، 72/17 و 11/17 دارای بیشترین کمبود میباشند. لذا فقط در دو ناحیۀ 12 و 13 به ترتیب با مقادیر64/71 و 53/52 مترمربّع با مازاد سرانه در این کاربریها روبهرو میباشیم. بنابراین، این محاسبات نشانگر نوسانات شدید بین نواحی از نظر سرانههای کاربری اراضی شهری به خصوص در کاربریهای خدماتی میباشد. و هیچگونه تناسبی بین وضعیّت موجود کاربریهای این شهر با اصول اولیۀ برنامهریزی کاربری اراضی وجود ندارد. یافتههای حاصل از مدل امتیاز استاندارد شده نشان میدهد که ناحیۀ 13 و در کنار آن ناحیۀ 7 از نظر سطح برخورداری از کاربریهای خدماتی و عمومی در وضعیّت کاملاً برخوردار قرار گرفتهاند. نواحی 12، 10 و 4 در وضعیّت برخوردار، نواحی 5، 9، 1، 3، 2 و 8 در وضعیّت نسبتاً برخوردار و در نهایت ناحیۀ 11 در رتبه برخورداری ضعیف قرار گرفته است. بدلیل وسعت زیاد ناحیۀ 13 و کم جمعیّت بودن این ناحیه نسبت به وسعت آن باعث میشود که نمرۀ برخورداری این ناحیه رقم بالایی را نشان دهد و محاسبات دور از ذهن و غیر واقعی به نظر برسد. به همین دلیل در این روش یکبار دیگر همان محاسبات را بدون در نظر گرفتن ناحیۀ 13 انجام دادهایم. لذا اعداد و ارقام بدست آمده از این مدل حاکی از این است که، نواحی 7 و 10 در برخورداری کامل میباشند و نواحی 4 و 12 برخوردار از خدمات میباشند. همچنین نواحی 1، 5، 6، 7، 8، 9 برخورداری نسبی از این خدمات و امکانات را دارند. نواحی 2، 3 و 11 برخورداری ضعیفی از خدمات و امکانات را دارند. به نظر میرسد مدل امتیاز استاندارد شده، وضعیّت مساعدتری را نشان داده است. و با استفاده از تکنیک نزدیکترین مجاورت یا همسایگی(RN) الگوی توزیع کاربریها در سطح شهر بر اساس الگوی کاملاً خوشهای توزیع شدهاند، یعنی تجمّع و تمرکز برخی از کاربریها در یک مکان بیشتر از مکانهای دیگر است و فقط کاربری فرهنگی الگوی تصادفی و کاربری نظامی و انتظامی دارای الگوی یکسان و منظم میباشد. با توجّه به نتایج بدست آمده پیشنهاد میشود که:
منابع
[1] - کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده جغرافیا و علوم محیطی، دانشگاه حکیم سبزواری* (مسئول مکاتبات) [2] - کارشناس ارشد برنامهریزی آمایش سرزمین، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. [3]- M.Sc. in geography and urban planning Science , Faculty of Geography and Environmental Sciences, hakim Sabzevari University* (Corresponding Author) [4]- M.Sc. in land use planning, Faculty of Humanities, tarbiat Modarres University. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,013 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 447 |