تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,291,649 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,943,639 |
بررسی تاثیر رضایت از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان گردشگران خارجی سلامت در بیمارستانهای تهران | ||
مدیریت بهداشت و درمان | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 25، آذر 1396، صفحه 29-40 اصل مقاله (752.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد تقی پوریان 1؛ ام البنین عینی میرحسینلو2 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
2کارشناسیارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: در میان حوزههای مختلف گردشگری، گردشگری سلامت بخاطر افزایش هزینههای خدمات درمانی، پوشش محدود بیمههای درمانی، وجود گزینههای جایگزین متعدد با کیفیت بالا و هزینه مناسب برای بیماران اهمیت روزافزونی یافته است لذا هدف این تحقیق «بررسی تاثیر رضایت از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان گردشگران خارجی سلامت در شهر تهران» است. روش پژوهش: بدین منظور بر اساس دو مدل کیتاپسی و همکاران و ارسلی و برادرانی به جمعآوری نظرات گردشگران خارجی سلامت در بیمارستانهای شهر تهران که از کشورهایی از قبیل آمریکا، آذربایجان، عراق، سوریه، افغانستان و سایر کشورهای آسیایی و اروپایی بوده، پرداخته که در کل 391 پرسش نامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی و AVE و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان از تایید دارد. یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که برای گردشگران خارجی سلامت دو عامل پاسخگویی (0/19) و اعتماد (0/30) از بین عوامل محیط داخلی و جذابیتهای گردشگری (0/23) و عامل غذا و رستوران (0/16) از بین عوامل محیط خارجی بر رضایت از مقصد آنان تاثیر بسیار بالایی دارد. نتیجهگیری: مدیریت بیمارستانها برای جذب بیشتر گردشگران خارجی در حوزه سلامت باید هم بر عوامل محیط داخلی و هم بر عوامل محیط خارجی که سبب رضایت آنان از مقصد گردشگری سلامت میشود تاکید ویژه داشته تا از این طریق هر یک از گردشگران خارجی سلامت به عنوان یک تبلیغکنندهی دهان به دهان ویژهای برای بیمارستانهای ارائهدهنده گردشگری سلامت شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری سلامت؛ رضایت؛ تبلیغات دهان به دهان؛ جذابیت های توریستی | ||
مراجع | ||
1- Araslı H, Baradarani S. European tourist perspective on destination satisfaction in Jordan's industries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014; 109: 1416-25. 2- Rasoulzadeh Eghdam S, Mir Mohammad Tabar SA, Ali Poor S, Zaynivand Y. Opportunities and limitations of the tourism industry in Iran]. Studies of Sociology, 2016; 8 (30): 63-80. [Persian] 3- Ye BH, Qiu HZ, Yuen PP. Motivations and experiences of Mainland Chinese medical tourists in Hong Kong. Tourism Management, 2011; 32(5): 1125-7. 4- Bernal RL. The globalization of the health-care industry: opportunities for the Caribbean. Cepal Review: 2007. 5- Morowatisharifabadi A, Asadianardakani F. Offering health tourism development model with integrated approach of fuzzy TOPSIS and interpretive Structural Modeling in Yazd province]. Health Management, 2013; 17(55): 73-78. [Persian] 6- Lončarić D, Lončarić D, Markovic S. Health Tourism, Customer Satisfaction and Quality of Life: The Role of Specialty Hospitals. 7- Kitapci O, Akdogan C, Dortyol İT. The impact of service quality dimensions on patient satisfaction, repurchase intentions and word-of-mouth communication in the public healthcare industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014; 25(148): 161-9. 8- Mirfakhredini SH, Mirfakhredini FS, SadrBafghi SM. Evaluation of Yazd medical tourists' satisfaction and prioritize the factors affecting it with the Fuzzy TOPSIS. Yazd University of Medical Sciences Journal, 2012; 2(5): 678-668. [Persian] 9- FatehiRad N, Som AP, Zainuddin Y. Service quality and patients’ satisfaction in medical tourism. World Applied Sciences Journal, 2010; 10(1): 24-30. 10- Taghvai M, Goudarzi M. Develop and prioritize strategies for the development of medical tourism (Case Study: Shiraz Metropolis)]. Research and Urban Planning, 2016 7(24): 1-22. [Persian] 11- Khaki G. research method with dissertation approach, Baztab, first printing; 2004. [Persian] 12- Hair JF, Ringle CM, Sarstedt M. PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing theory and Practice, 2011; 19(2): 139-52. 13- Sarwar A. Medical tourism in malaysia: prospect and challenges. Iranian journal of public health, 2013; 42(8): 795. 14- Johnston R, Crooks VA, Adams K, Snyder J, Kingsbury P. An industry perspective on Canadian patients' involvement in medical tourism: implications for public health. BMC public health, 2011; 11(1): 416. 15- Rojpalakorn R. A study into the typologies of international tourists and their motivation for staying on KHAO SARN ROAD (Doctoral dissertation, Silpakorn University 16- Amirtahmaseb S. The typology of inbound tourists visiting Iran. Lulea University of technology, Sudden. 17- GhafariAshtiani P; Abbasi M and Charsetad P. [Word of mouth advertising in electronic banking]. Tehran: Proceedings of the International Conference on Marketing of banking services; 2009. [Persian] 18- Afshani A. [Public Relations Role in the Development of Health Tourism], Uromie. In Proceedings of the 3rd international conference on regional health services in Iran, 2009; 13-14. 19- Khodayari R. Readiness of hospitals of Tehran University of medical science to attract medical tourists base on international Joint Commission Standards [Thesis in Persian]. Tehran: School of Management and Medical Information Sciences, Tehran University of Medical Science; 2010. 20- Alimardani, E. Evaluation of the factors influencing insurers mouth advertising in Alborz province. Business Administration, PNU Alborz; 2013. [Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 751 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |