تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,226,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,857,317 |
تبیین وضعیت حقوقی مدیریتی ناظر بر تولید و مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 11، دوره 24، شماره 3 - شماره پیاپی 118، خرداد 1401، صفحه 145-156 اصل مقاله (433.28 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jest.2018.20709.2976 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد مبینی فر1؛ ناصر قاسمی 2؛ رضا ارجمندی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزاد شهر، آزاد شهر، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
میزان مصرف سموم دفع آفات نباتی نشاندهندهی گوشهای از وخامت وضع استانداردهای کشاورزی است. به دلیل اثرات آلایندهی این سموم در حیات جانوری و انسانها، کشور ما با پایبندی به اجرای قوانین و مقررات مرتبط، سبب ارتقای کیفیت و بهرهگیری هر چه صحیحتر از سموم دفع آفات نباتی شده است. دراین راستا نقش سازمان هایی همچون قوه قضاییه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات در تدوین و اجرایی نمودن قوانین و مقررات مرتبط با سموم دفع آفات نباتی روشن و آشکار می گردد. این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و آمار رسمی موجود انجام پذیرفته است. با امعان نظر به مطالعه در خصوص تبیین وضعیت حقوقی مدیریتی ناظر بر تولید و مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی، ابعاد حقوقی، محیط زیستی و مدیریتی اجرائی مد نظر قرار گرفته است. در پرتو این پژوهش ضمن بررسی قوانین و مقررات مرتبط با سموم دفع آفات نباتی در ایران، رهیافتها و راهبردهای موثر در پرتو رویههای موجود جهت مهار آفات و سموم شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان از محدودیت قواعد موجود در دفع سموم آفات نباتی در ایران دارد و به نظر میرسد این قواعد بایستی بواسطه چارچوب موثر تری که میتواند الگوی مناسبتری برای اجرا باشد، تکمیل گردد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حقوق محیط زیست؛ سموم دفع آفات نباتی؛ راهبردهای مدیریتی؛ راهکارهای اجرائی؛ تبیین وضعیت موجود | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مستخرج از پایان نامه
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و چهارم، شماره سه، خرداد ماه 1401(145-155)
تبیین وضعیت حقوقی مدیریتی ناظر بر تولید و مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی
محمد مبینی فر[1] ناصر قاسمی [2] * رضا ارجمندی[3]
چکیده میزان مصرف سموم دفع آفات نباتی نشاندهندهی گوشهای از وخامت وضع استانداردهای کشاورزی است. به دلیل اثرات آلایندهی این سموم در حیات جانوری و انسانها، کشور ما با پایبندی به اجرای قوانین و مقررات مرتبط، سبب ارتقای کیفیت و بهرهگیری هر چه صحیحتر از سموم دفع آفات نباتی شده است. دراین راستا نقش سازمان هایی همچون قوه قضاییه، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات در تدوین و اجرایی نمودن قوانین و مقررات مرتبط با سموم دفع آفات نباتی روشن و آشکار می گردد. این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و آمار رسمی موجود انجام پذیرفته است. با امعان نظر به مطالعه در خصوص تبیین وضعیت حقوقی مدیریتی ناظر بر تولید و مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی، ابعاد حقوقی، محیط زیستی و مدیریتی اجرائی مد نظر قرار گرفته است. در پرتو این پژوهش ضمن بررسی قوانین و مقررات مرتبط با سموم دفع آفات نباتی در ایران، رهیافتها و راهبردهای موثر در پرتو رویههای موجود جهت مهار آفات و سموم شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان از محدودیت قواعد موجود در دفع سموم آفات نباتی در ایران دارد و به نظر میرسد این قواعد بایستی بواسطه چارچوب موثر تری که میتواند الگوی مناسبتری برای اجرا باشد، تکمیل گردد.
واژه های کلیدی: حقوق محیط زیست، سموم دفع آفات نباتی، راهبردهای مدیریتی، راهکارهای اجرائی،تبیین وضعیت موجود.
Explanation the legal status and managerial governing the production and consumption of pesticides and chemical fertilizers
Mohammad Mobinifar [4] Naser ghasemi [5]* Reza Arjmandi [6]
Abstract Today, the use of pesticides somehow indicates just some of deterioration of agricultural standards. Due to the effects of the pesticide contaminants in animal and human life, our country's commitment to the implementation of related rules and regulations, Improve the quality and utilization of pesticides is much more accurate. In this Regard, the role of organizations such as the judiciary, the Environmental Protection Agency, Ministry of Health, Agricultural Jihad, Plant Protection Organization, it is clear in the formulation and implementation of rules and regulations related to pesticides. In this Study, Explanation the legal status and managerial governing the production and consumption of pesticides and chemical fertilizers, is considered legal aspects, environmental and executive management. Ahead cross-sectional study based on the principles and methods, and this research has been done on the basis of library studies and official statistics. According to the study about the legal status and managerial governing the production and consumption of pesticides and chemical fertilizers, legal, environmental, managerial and administrative aspects are mentioned. In the Light of what has been reached by this study, Exploration of Rules and regulations related to pesticides in Iran, as well as Effective approaches and strategies in the light of the existing procedures to control pests and pesticides has been Studied. Results, Shows the limitation rules in the excretion of toxins pests in Iran and it does seems that, these rules must be complemented through effective framework that can better model to be implemented.
مقدمه
در سالهای اخیر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور بهجای بهرهگیری از دانش روز کشاورزی برای تولید بیشتر، مصرف کودهای شیمیایی را در واحد سطح افزایش دادهاند. توهم افزایش عملکرد ناشی از مصرف هرچه بیشتر آب و کودشیمیایی در بعضی از مناطق کشور سبب استفاده بیرویه از منابع آب و کود شده بهطوری که تداوم این امر علاوه بر خسارتهای مالی و تشدید عدم تعادل عناصر غذایی در خاک، خطرات جدی را در رابطه با آلودگی خاک و آب به وجود آورده است.(1) براساس ماده1 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی دولت مکلف است در راستای تحقق سند چشمانداز بیستسالة کشور، سیاستهای کلی نظام و قانون سیاستهای اجرائی اصل 44 قانون اساسی و به موجب این قانون، زمینهها، برنامهها، تسهیلات و امکانات ارتقاء بهرهوری و اصلاح الگوهای تولید و مصرف در بخش کشاورزی و منابع طبیعی را فراهم و به مرحله اجراء درآورد. این پژوهش با هدف تدوین نظام جامع حقوقی مدیریتی ناظر بر تولید و مصرف سموم و دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی، انجام شده است. با این وجود به واسطه تاثیر مخرب ناشی از میزان بالای مصرف سموم و کودهای شیمیایی به ویژه استفاده های ناآگاهانه، بی رویه، بی مورد، بی موقع و بیاندازه آنها، منجرب به تخریب شدید منابع طبیعی ارزشمند در داخل کشور شده است.(2) از پیامدهای این وضعیت، نابسامانی و به هم ریختگی تعادل زیست محیطی است که آلودگی منابع آبی را می توان از عمده ترین نتایج تأسف بار آن دانست. در این مقاله ابتدا عمده ترین عوامل تهدید کننده این منابع ارزشمند از جنبه های حقوقی- زیست محیطی که در برگیرنده مسایل مدیریتی- اجرایی نیز می باشد مطرح گردیده است. آنگاه به ارایه راه حل های لازم برای کاهش تهدیدها و سازماندهی اصولی وضعیت موجود پرداخته شده است. نظر به اینکه منابع موجود به ویژه منابع آبی امروزه به شدت در معرض تهدیدهای ناشی از تخریب همه جانبه منطقه(سرزمین) و انواع آلودگی ها در حوزه های آبریز مربوطه قرار گرفته است بنابراین در این مقاله به ترتیب بر جنبههای محیط زیستی، حقوقی و مدیریتی مربوط به مصرف سموم و کودهای شیمیایی توجه شده است.
این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی و تحلیلی بوده و برگرفته از رساله دکتری در گروه حقوق محیط زیست می باشد. نگاه تحلیلی حقوقی و مدیریتی به نظر می رسد بر غنای مطالب افزوده است.
کاربرد بی رویه کودهای شیمیایی به خصوص کودهای ازته باعث آلودگی منابع آب و خاک شده و عواقب زیانباری از خود بر جای گذاشته است.(3) به طور مثال در سال زراعی94-93طبق گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گلستان 60 درصد از مجموع سطح زیر کشت محصولات استان به گندم و جو اختصاص دارد. از آنجاییکه در این فصول ریزش نزولات جوی زیاد است لذا باعث آبشویی کودها بخصوص انواع ازته شده و در نهایت منجر به آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی می گردد. میزان مصرف کودها از الگوی خاصی تبعیت نمی کند و نوسانات و تغییرات زیادی در میزان مصرف کودها و همچنین مصرف نامتعادل آن در سالهای مختلف دیده می شود.(4) از طرف دیگر بخش قابل توجهی از فسفر و کادمیوم موجود در کودهای مصرفی در خاک تجمع یافته و به طرق مختلف وارد زنجیره غذایی می گردد و مشکلاتی را برای محیط زیست و انسان ایجاد می نمایید. به عنوان مثال استان گلستان رتبه نخست سرطان مری و معده را در کل کشور دارا است. بطوریکه در سال 1394 تعداد 700 نفر در این استان مبتلا به سرطان مری و معده بود اند. که از این تعداد 500 نفر در روستا زندگی می کنند و از میان آنها 200 نفر دارای شغل کشاورزی و دامداری می باشند. (5) این در حالی است که در سند توسعه بخش کشاورزی در برنامه چهارم بند(ج) آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی و نفوذ فاضلاب های شهری و خانگی به سفره های زیرزمینی را تایید نموده و این موضوع را جزء مسایل اساسی استان مطرح و دسته بندی نموده است.
جدول 1- توزیع انواع کودهای شیمیایی در استان گلستان تا سال 1385(تن) Table 1. Statistics on the distribution of chemical fertilizers in Golestan province until 2006 (tons)
مأخذ: (مدیریت سازمانت تعاون روستایی- 1385)(6)
وجود اراضی کشاورزی زیاد و استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی باعث گردیده است سالانه حجم بسیاری پساب کشاورزی وارد منابع مهم آبی استان و در نهایت دریای خزر شود. این پساب ها حاوی مقادیر زیادی باقیمانده مواد شیمیایی است، بطوریکه طبق تحقیقات به عمل آمده در آبهای رودخانه هایی ماننده قره سو، خواجه نفس(گرگان رود) و نوکنده بقایایی از آفت کش های کلردار یافت شده و به تایید رسیده است. براساس این تقیقات بیشترین آلودگی در فصل بهار با مقدار 01/14 میکرو گرم بر لیتر و میانگین سالانه آن مقدار 11/8 میکرو گرم بر لیتر در رودخانه قره سو مشخص شده است.(7) نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی از نقطه آبگیری تا مصرف و کنترل کیفیت مواد غذایی از نظر بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد اما متأسفانه هیچگونه آزمایشگاه تخصصی در خصوص اعلام بقایای سموم و کودهای شیمیایی در محصولات غذایی از جمله سبزی، صیفی جات و میوه ها وجود ندارد و هیچگونه نظارتی نیز در جهت اجرای ضوابط اعمال نمی شود. (8) به دلیل مصرف بالای سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی سالیانه حجم بسیاری از ظروف و کیسه های حاوی این مواد شیمیایی بدون هیچگونه نظارتی در محیط رها می گردد و بعضاً مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به اثرات منفی آنها از جمله عوامل تهدید کننده محیط زیست منطقه به شمار می ایند. به موجب ماده 5 آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب سازمان حفاظت محیط زیست، موظف به تهیه استانداردهای مربوط به آلودگی آبها می باشد. اما نقض و نبود مدیریت در اجرای این آیین نامه، خود زمینه ساز ایجاد و تداوم این آلودگی شده است.(9) با اینکه این استانداردها دقیقاً تهیه و تدوین شده ولی از آنجا که عینای ترجمه استانداردها EPA امریکاست با بسیاری از شرایط و فاکتورها در کشورمان سازگار نیست و از جهت رعایت با مشکلاتی همراه است. 3-ابعاد حقوقی تقنینی مهار کننده تهدید سموم دفع آفات نباتی قوانین و مقررات نقش عمده ای در ساماندهی و پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و تخریب ایفا می نمایند. از یک سو خلاء قوانین جامع و کافی و از سوی دیگر پای بند نبودن به چنین قوانین و مقرراتی از دلایل موثر در آلودگی و تخریب محیط زیست است. تبصره ماده9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، سموم شیمیایی را که به منظور مبارزه با آفات مورد استفاده کشاورزی قرار می گیرند، از کلیت ماده9 که هر اقدامی که موجبات آلودگی را فراهم آورد ممنوع دانسته در حالیکه پسابهای کشاورزی حاوی سموم شیمیایی یکی از مهمترین و اصلی ترین الاینده های رودخانه ها محسوب می شوند. ماده11 و 12 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در بحث شناشایی عوامل آلاینده و الزام واحدها به رفع آلودگی سازمان حفاظت محیط زیست را فقط در مورد کارگاهها و کارخانجات مکلف نموده است و در سایر موارد آلودگی، نافذ نمی باشد.(10) علاوه بر این اجرای قانون زمان بر است و پس از ارائه مهلت مناسب قابل تمدید نیز می باشد و ممانعت از فعالیت در صورت نداشتن هر گونه اقدام مثبت صورت می گیرد. در حالیکه در خصوص بحث آب شرب باید بتوان با ضرب العجل بیشتری اقدم نمود. ماده46 قانون توزیع عادلانه آب و ماده2 آیین نامه اجرایی آن مسئولیت پیشگیری، ممانعت و جلوگیری از آلودگی منابع آب را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده است. در صورتیکه کلیه ابزارهای لازم که میتواند در بحث کنترل کیفی مورد استفاده قرار گیرد دراین قانون در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است. در ماده7 آیین نامه مذکور کشت موقت را در آن قسمت از بستر رودخانه که برای سایر بهره برداران ایجاد مزاحمت ننماید با اجازه شرکت اب منطقه ای بلامانع دانسته است.(11) بنده(د) ماده12 قانون شکار و صید از مهمترین مقررات و تضمین کننده اجرای قانون مذکور است که آلوده نمودن آب را به مواردی که باعث آلودگی آب و از بین رفتن آبزیان شود، جرم تلقی نموده و مجازاتی را برای مرتکب یا مرتکبین در نظر گرفته است.(12) نکته قابل ذکر این است که در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تغییری نداشته ومجازات مرتکبین در قوانین خاص زیست محیطی عینا همان موارد مذکور در مواد 688 و 690 قانون مجازات اسلامی است. البته به لحاظ ارتکاب جرم و اینکه جرم در کدام دسته یک تا هشت مطابق قانون مجازات قرار میگیرد نکته قابل توجه است که در ماده19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به آن پرداخته شده است. ظروف سموم مصرفی و کیسه های کودهای شیمیایی جزء دسته پسماندهای کشاورزی محسوب شده و رها نمودن آنها در محیط و دفع آنها بدون رعایت ضوابط طبق قانون مدیریت و پسماندها، مواد16،18، و 19 جرم بوه و می توان برخورد قانونی نمود.(13) همچنین وزارت جهاد کشاورزی که مسئول نظارت بر اجرای ضوابط و روشهای توزیع نهاده ها بوده در این زمینه نظارت کافی را اعمال نمی کند. همچنین طبق ماده9 آیین نامه اجرایی کنترل و نظارت بهداشتی بر سموم و مواد شیمیایی کلیه کارخانجات، کارگاه ها و مراکز درمانی و صنفی و کلیه اشخاصی که برای خرید یا استفاده از سموم و مواد شیمیایی اشتغال دارند موظفند ظروف خالی شده ی آنها را به نحو مناسب و با رعایت ضوابط زیست محیطی منهدم یا دفع نمایند. طبق قانون حفظ نباتات و آیین نامه مربوطه تمامی مراحل صدور پروانه فروشندگان و نحوه مصرف سموم و زمان آنها و نوع و ترکیب سموم و غیره بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده است.(14) نکته جالب توجه در خصوص سموم دفع آفات نباتی در این قانون درتبصره ماده6 می باشد که سازمان حفظ نباتات را موظف نموده است که نوع و ترکیب سموم و نحوه مبارزه و زمان و طریقه حفاظت از مسمومیت برای انسان و دام و دستورات بهداشتی آن را در هر منطقه به مسایل مقتضی به اطلاع عموم برساند و تبصره 1 قانون اصلاح بند2 ماده1 قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین حدود تمامی ضوابط از حیث رعایت نکات بهداشتی را بر عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار داده است و کلیه سازمانها را موظف به رعایت این نکات نموده است که خود تناقض دراجرا می باشد. به موجب بند6 ماده22 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایجاد هر گونه آلودگی و خسارت به منابع آبزی ممنوع است.(15) خسارت به منابع آبزی ممکن است ازطریق فاضلاب صنعتی، مواد شیمیایی، سمی و مواد رادیواکتیو، مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی و غیره باشد، لذا آلودگی با هر وسیله و از هر طریقی ایجاد شود جرم صورت گرفته است.(16) مراجع قضایی کشور در اجرای قوانین و مقررات مربوط به حوزه، هماهنگی لازم را با دستگاه های مسئول ندارند و بی اطلاعی و کم تجربگی برخی قضات در فراهم آوردن این شرایط موثر است. برخی قضات قاطعیت لازم را در برخورد با تخلف های انجام شده درخصوص منابع آب(خصوصاً آلودگی کود و سم) ندارند و با در نظر گرفتن ملاحظاتی اقدام به صدور رای می نماید برخی نیز با برداشتهای ناصحیح جرم زیست- محیطی را جرم نمی دانند و با استدلال به محقق نشدن عنصر جرم حکم برائت می دهند. قوانین موجود از قبیل قانون مجازات اسلامی، قانونی توزیع عادلانه آب، قانون مدیریت پسماندها، قانون حفاظت و بهسازی، آیین نامه جرایم زیست محیطی، آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب از جمله قوانین بازدارنده و کیفری هستند که در کنترل آلودگی و مجازات افراد دارای فعالیتهای آلاینده مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که هر روز بر تعداد عوامل تهدید کنده ی ناشی از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی و غیره افزوده می شود.(17) نکته قابل ذکر این است که قاانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در بخش تعزیرات که مواد مرتبط با جرائم زیست محیطی را در بر دارد دچار تغییر نگردیده است. اما با وجود ماده104 در قانون مجازات اسلامی مصوب1392 جرائم زیست محیطی، جرائم قابل گذشت تلقی می گردند. 3- ساختارهای مدیریتی و اجرائی تهدید آفات نباتی نحوه مدیریت و عملکرد دستگاه های اجرایی و ستادی مختلف در ارتباط با مصرف کود و سموم شیمیایی بسیار تأثیر گذار است که ذیلا مورد بررسی قرار می گیرند. سازمان حفاظت محیط زیست براساس ماده12،9،6،1 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آیین نامه اجرایی آن، در سراسر کشور وظیفه حفاظت و بهبود و بهسازی محیط زیست و پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و اقدام مخربی که موجب بهم خوردن تعادل و تناسب محیط زیست شود بر عهده ی ادارات کل محیط زیست است. همچنین طبق ماده46 قانون توزیع عادلانه آب، ماده3و4 آئین نامه مربوطه پیشگیری، ممانعت و جلوگیری از آلودگی آب نیز بر عهده ی این نهاد است.(18) وزارت جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی می توان از طریق سازمان حفظ نباتات طبق قانون حفظ نباتات و آیین نامه مربوطه و سازمان شیلات طبق ماده3 و22 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و ماده8 آیین مربوط به آلودگی موثر و انشتار بیماریهای مسری و مضر برای منابع آبزی اقدامات لازم را در جهت کاهش آلودگی انجام دهد و همچنین کنترل نوع و میزان مصرف کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات نباتی در باغات و زراعتها، تعیین حدود مجوز تغییر کاربری و تبدیل آنها به کاربریهای مختلف، تأمین نهاد ها تعیین و سیاست های لازم در خصوص کاشت، داشت، برداشت محصولات را بر عهده دارد.(19) وزارت نیرو براساس ماده3 و تبصره1 ماده4 آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب وزارت نیرو وظیفه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست و شناسایی و بررسی منابع مختلف مولد آلودگی آب را بر عهده دارد. (20) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این وزارت خانه علاوه بر وظیفه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست براساس ماده3 و تبصره1 ماده4 آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب، وظیفه اعلام موارد تهدید علیه بهداشت عمومی از طریق بهداشت محیط استانها در حوزه ها به مراجع قضایی براساس ماده 688 قانون مجازی اسلامی را بر عهده دارد. همچنین طبق ماده 36 آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها به مأموران این دستگاه ها از جمله بهداشت محیط اجازه شناسایی و ارائه گزارش و پیگیری و اقدام تخلف های مرتبط با این قانون که همان نحوه دفع پسماندهای کشورزی می باشد را داده است.(21) وزارت کشور براساس ماده5 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها وزارت کشور را موظف نموده است که با همکاری سایر دستگاه ها شیوه نامه اجرایی مدیریت پسماندها را تهیه و به مورد اجرا گذارد.(22) وزارت علوم و تحقیقات و فناوری وزارت مذکور خصوصا دانشگاه ها، مسئولیت ایمنی زیستی ناشی از کاربرد فناوری های زیستی را بر عهده دارند. همچنین با انجام تحقیقات درزمینه آلودگی ناشی از کود و سم و ارائه راه حل های مناسب و همکاری با سایر دستگاه ها می توانند اثر گذار باشند.(23) در این راستا دانشگاه ها با انجام پژوهش های مفید می تواند راهگشای بسیاری از مسائل در خصوص سموم آفات باشند و پتانسیل های بسیار قوی در عرصه دانشگاهی وجود دارد و همچنین گروه های تخصصی در این دانشگاه ها فعال هستند. 4- صلاحیت و نقش سایر اشخاص حقیقی و حقوقی مردم بومی و محلی ناآگاهی مردم بومی و محلی خصوصاً کشاورزان از مشکلات ناشی از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی و همچنین عدم ارتباط کارشناسان کشاورزی و ناآگاهی از اثرات سوء سموم و کودها برسلامتی انسان ها و موجودات اثرات نامطلوبی دارد. اطلاع رسانی دقیق و احساس مسئولیت مردم بومی و محلی و کشاورزان نسبت به رعایت دوره ماندگاری سموم مصرفی می تواند تأثیر به سزایی در کاهش اثرات آنها داشته باشد.(24) برداشت محصولات خصوصاً سبزی و صیفی جات پس از طی شدن دوره ماندگاری و پسماندهای ناشی از کیسه های سموم و کودها و غیره نیز در کاهش اثر آنها بسیار موثر هستند. تشکل ها یا نهادهای غیردولتی(NGO) سازمان های مردم نهاد می توانند از طریق افزایش آگاهی مردم محلی و بالا بردن فرهنگ مصرف صحیح نهاده ها از جمله کودها و سموم و با دادن هشدارهای لازم در جهت کاهش آلودگی به مردم محلی و سایر مسئولین و با آموزشهای لازم در خصوص اثرات مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی می توانند تاثیر بسزایی در مصرف بهینه سموم و کاهش اثرات آنها داشته باشند. (25) به نظر می رسد سازمان های مردم نهاد حتی می توانند در مسیر تقنین در خصوص بحث سموم آفات و همچنین آگاهی های زیست محیطی در چارچوب قوانین خاص نقش موثری ایفا کنند. این سازمان ها می توانند با فعالیت های مفید خود در عرصه اجتماعی به نوعی نماینده مردم برای بیان چالش های موجود باشند و در این صورت است که نقش آنها پررنگ جلوه می کند. یافته های تحقیق نتیجه گیری در پرتو این پژوهش در چارچوب بحث تبیین راهبردهای حقوقی و مدیریتی مهار و دفع سموم افات نباتی به این نقطه رسیدیم که مقررات موجود در این خصوص بایستی در چارچوب های موثرتری قرار گیرند و جنبه اجرائی به خود بگیرند. در این راستا وزارتخانهها و سازمانهای مربوطه که به عنوان دستگاههای تأثیرگذار هستند با بخشینگری در رسیدن به اهداف سازمانی خود با یکدیگر و یا با سازمانهای وزارتخانههای مسئول، عملکردهای موازی، تزاحمی، تداخلی و یا حتی خنثی کنندهای دارند که با عدم هماهنگی مراجع قضایی، فقدان اعتبارات مالی، کم اهمیت شدن جرایم به دلیل تعدد آنها، تخلف مأموران اجرایی دستگاههای مسئول در نادیده گرفتن جرم تشدید میگردد. ذیلاً به برخی نقایص و ایراد اجرایی که به عنوان یکی دیگر از موجبات اثرگذار در ایجاد و تداوم آلودگی و تخریب هستند اشاره میگردد. بررسی عوامل تهدید:
- بررسی موجبات اثرگذاری تهدید و تداوم آن:
الف- جهات حقوقی ب- جهات مدیریتی و اجرائی ج- جهات اجتماعی و اقتصادی الف: یافتههای تحقیق از جهات حقوقی
در این مورد میتوان به موارد زیر اشاره کرد: مواردی که به موضوع آلودگی آب اشاره شده است:
توجه به موضوع آلودگی آب در بخشهای مختلف بیانگر میزان اهمیت مساله است.
ب: یافتههای تحقیق از جهات اجرایی
ج: یافتههای تحقیق از جهات اجتماعی و اقتصادی
پیشنهادها الف:پیشنهادات حقوقی در بدنه قوانین موجود موارد متعددی مواد قانونی وجود دارد که می توان آنها را اصلاح وبه نوع دیگری مورد بهره برداری قرار داد از جمله این مهم، موارد ذیل می باشند:
قانون حفاظت و بهسازی محیطزیست ماده6 بند(و): برقراری هرگونه محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی، مکانی که این مهم بایستی ضمانت اجرایی بری آن تعریف گردد و بهتر است در قانون شکار و صید مطرح شود زیرا که اولا: مربوط به شکار و صید است، ثانیاً: ماده تکمیلی آن در قانون شکار و صید مطرح شده است.
ب: پیشنهادات بخش مدیریتی
ج: پیشنهادات اجتماعی
تشکر و قدردانی این مقاله مستخرج از رساله دکتری با عنوان تدوین نظام جامع حقوقی مدیریتی ناظر بر تولید و مصرف سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی می باشد. بدینوسیله از جناب آقای دکتر فرهاد دبیری به سبب راهنمایی های موثر قدردانی می گردد. References
[1] - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزاد شهر، آزاد شهر، ایران. [2] - دانشیار، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات) [3] - دانشیار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، تهران، ایران. [4]- Assistant Professor, Islamic Azad University, Azad Shahr Branch, Azad Shahr, Iran. [5]- Associate Professor, University of Judicial Sciences and Administrative Services, Tehran, Iran. *(Corresponding Author) [6]- Associate Professor, Faculty of Natural Resources and Environment, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Tehran, Iran. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 850 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |