تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,228,938 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,861,163 |
کشف واحصاء مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی موثر برخط مشی گذاری در سازمان های کوچک و متوسط استان تهران | ||
خطمشیگذاری عمومی در مدیریت | ||
مقاله 4، دوره 9، 2(پیاپی 30 تابستان 1397)، شهریور 1397، صفحه 61-78 اصل مقاله (4.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کامبیز نوابی زند 1؛ اذر کفاشپور 2؛ شمس الدین ناظمی3؛ غلامرضا ملک زاده 4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استاد مدیریت و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4استادیارمدیریت و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه:در سالهای آتی بزرگترین دغدغه سازمانها صرفنظر از بقا و سودآوری، ایجاد بستری برای یادگیری و کاربرد آموختهها خواهد بود و طراحی الگوی یادگیری چندسطحی و پیادهسازی آن میتواند از اهمیت ویژهای در جهت خطمشیگذاری برخوردار باشد. هدف: این تحقیق با هدف احصاء مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی موثر برخطمشیگذاری در سازمانهای کوچک و متوسط استان تهران انجام شده است روشها: روش تحقیق حاضر از نوع کیفی اکتشافی میباشد. جهت شناسایی سازوکارهای فرآیندهای چندسطحی یادگیری سازمانی از رویکرده سه مرحله ای استفاده گردیده است. در مرحله اول با مطالعه گسترده ادبیات موضوع، 48 کد (سازوکار یادگیری سازمانی) شناسایی گردید. در مرحله دوم، با ورود به محیط واقعی در بین 10454 شرکت کوچک و متوسط استان تهران سعی گردید که سازوکارهای یادگیری سازمانی شناسایی شود. به همین جهت پرسشنامهای حاوی 55 سؤال در نمونه 371 که به طور تصادفی انتخاب گردیده بود، توزیع شد و اطلاعات جمعآوری گردید. در مرحله سوم با مراجعه به این شرکتها و بررسی اسناد و مدارک آنها و انجام مصاحبه با مدیران و خبرگان آنها سازوکارهای یادگیری بکارگرفته شده در این شرکتها شناسایی و مورد بررسی واقع گردید. در نهایت، از تلفیق سه رویکرد قبل، مدل سازوکارهای فرآیند چندسطحی یادگیری نهایی شد. یافتهها: بر اساس نتایج، در مرحله کشف و شهود، 41 مکانیزم در قالب چهار مقوله، در مرحله تفسیر 20 مکانیزم در سه مقوله اصلی، مرحله ادغام 9 مکانیزم در دو مقوله اصلی و در نهایت16سازوکارهای مرحله نهادینهسازی در قالب سه مقوله اصلی قرار گرفتند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق میتواند آگاهی محققین و مدیران را در خصوص سازوکارهای یادگیری سازمانی که به فرآیند خطمشیگذاری کمک میکند، را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ مکانیزم های چندسطحی یادگیری سازمانی؛ سازمان های کوچک و متوسط | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 245 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |