تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,270,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,924,539 |
مدلها و الگوهای سنجش و اندازهگیری سرانه مطالعه در ایران | ||
نظام ها و خدمات اطلاعاتی | ||
مقاله 6، دوره 6، 1,2 - شماره پیاپی 21، خرداد 1396، صفحه 67-80 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
قاسم امیدعلی 1؛ حمزه علی نورمحمدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علمسنجی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش به منظور شناسایی و تحلیل استانداردها، معیارها و شاخصهای سنجش و اندازهگیری سرانه مطالعه در ایران بر اساس مطالعات اسنادی و اجماع نظر متخصصان حوزه مطالعه انجامشده است. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی و اسنادی بود. همچنین، بخشهایی از پژوهش، با تکیه بر متون انجام و برای گردآوری اطلاعات موردنیاز ، از روش دلفی استفادهشده است. یافتهها: در دور اول پرسشنامه، 87 شاخص گردآوری شد که 5 شاخص مربوط به تعاریف، 5 شاخص منابع مطالعاتی با کاربرد غیردرسی و درسی (تحصیلی) و 2 شاخص به منابع مطالعاتی با کاربرد شغلی و حرفهای، 7 شاخص به منابع کتابی (کتاب، مجله و روزنامه)، 11 شاخص به منابع غیرکتابی کاغذی، 6 شاخص به منابع غیرکتابی غیرکاغذی (فقط دیداری)، 36 شاخص به منابع غیرکتابی غیرکاغذی (دیداری- شنیداری)، 6 شاخص به عنوان شاخصهای میانجی، 4 شاخص به عنوان شاخصهای کتابخانهای (ورودی) و 5 شاخص به عنوان شاخصهای انتشارات انتخابشدهاند. نتیجهگیری: در بررسی میانگینهای به دست آمده از شاخصهای دور اول، مشاهده میشود که بالای 50 درصد از متخصصان، در انتخاب 53 شاخص از مجموع شاخصها، باهم وحدت نظر داشتهاند و به عبارتی بر سر این شاخصها به توافق رسیدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرانه مطالعه؛ مدلهای سرانه مطالعه؛ مطالعه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,561 |