تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,168 |
تعداد مقالات | 20,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,630,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,720,530 |
تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژهای بر سواد زیست محیطی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 18، دوره 20، شماره 3 - شماره پیاپی 62، مهر 1401، صفحه 263-278 اصل مقاله (730.4 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سردار اکبری1؛ مریم سامری ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران . | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (مسئول مکاتبات) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: امروزه مسائل محیط زیستی در سراسر جهان وارد مرحله حساسی شده است و نیازمند مداخله در سطوح مختلف است پژوهش حاضر با هدف "تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژهای بر سواد زیست محیطی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی" انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده که در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. آزمودنیهای پژوهش شامل70 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه دو شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش، از ابزار سنجش سواد زیست محیطی صالحی عمران و آقامحمدی (1387)، با روایی محتوایی تأیید شده و ضریب پایایی 771/0 برای گردآوری دادهها استفاده شد؛ دادههای حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی ( شاخصهای گرایش مرکز و پراکندگی) و استنباطی ( آزمون تی دو گروه مستقل و تحلیل کوواریانس) توصیف و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل در مورد سواد زیستمحیطی (دانش، نگرش و توانش)، در سطح خطای 5% تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0 > p) و این تفاوت به نفع دانشآموزان آموزش دیده با استفاده از شیوه پروژهای میباشد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شیوه فعال تدریس پروژهای بر سواد زیست محیطی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. لذا پیشنهاد میشود به منظور افزایش سواد زیست محیطی دانشجویان زمینههای لازم برای اجرای روش تدریس پروژهای در مدارس فراهم شود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روش پروژهای؛ سواد زیست محیطی؛ مطالعات اجتماعی؛ پایه ششم | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 62، پاییز 1401، صص 263-278 تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژهای بر سواد زیستمحیطی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی
سردار اکبری[1]
تاریخ دریافت: 28/7/97 تاریخ پذیرش: 15/12/97 چکیده زمینه و هدف: امروزه مسائل محیط زیستی در سراسر جهان وارد مرحله حساسی شده است و نیازمند مداخله در سطوح مختلف است پژوهش حاضر با هدف "تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژهای بر سواد زیست محیطی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی" انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده که در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. آزمودنیهای پژوهش شامل70 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه دو شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش، از ابزار سنجش سواد زیست محیطی صالحی عمران و آقامحمدی (1387)، با روایی محتوایی تأیید شده و ضریب پایایی 771/0 برای گردآوری دادهها استفاده شد؛ دادههای حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی ( شاخصهای گرایش مرکز و پراکندگی) و استنباطی ( آزمون تی دو گروه مستقل و تحلیل کوواریانس) توصیف و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان گروههای آزمایش و کنترل در مورد سواد زیستمحیطی (دانش، نگرش و توانش)، در سطح خطای 5% تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0 > p) و این تفاوت به نفع دانشآموزان آموزش دیده با استفاده از شیوه پروژهای میباشد. بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شیوه فعال تدریس پروژهای بر سواد زیست محیطی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. لذا پیشنهاد میشود به منظور افزایش سواد زیست محیطی دانشجویان زمینههای لازم برای اجرای روش تدریس پروژهای در مدارس فراهم شود.
واژگان کلیدی: روش پروژهای، سواد زیست محیطی، مطالعات اجتماعی، پایه ششم
Human and Environment, No. 62, Autumn 2022, pp. 263-278 Study the effect of teaching sociological studies with project method on elementary school 6th grade male students’ environmental literacy
Sardar akbari[3]
Abstract Aime: the present study has been accomplished with the purpose of “The effect of teaching sociological studies with project method on elementary school 6th grade male students’ environmental literacy”. Methods:The project method was of pseud-experimental kind which were used in pre-test and post-test with group control plans in its accomplishment. The sample of present research comprise 70 male students of elementary school 6th grade in Dist.1 of Urmia City in academic year 2016-2017 that were selected randomly using convenience sampling and were randomly categorized into 2 groups. In the present study, Salehi Omran and Agha Mohamadi’s Environmental Literacy Measurement Tool (2008) was used with approved contextual justifiability and sustainability coefficient of 771/0 for data collecting. For data analyze descriptive statistics (indexes of central tendecy and dispersion) and inferential (T-test of 2 independent groups and Analyze of Covariance (ANCOVA) were used. Results:The results showed that there is an significant difference among the students’ mean grade points in testing and controlling groups regarding their environmental literacy (knowledge, attitude and potentiality) with fault level of 5% (p <05/0) and the difference is in favor of students with the project method. Conclution: Therefore, it can be concluded that using active project teaching method has a positive effect on students’ environmental literacy. Therefore, it is recommended to provide students with the necessary resources to implement a project teaching method in schools in order to increase the environmental literacy of the students.
Key Word(s): Project method, Environmental literacy, Sociological Studies, sixth grade.
مقدمهامروزه با رشد سریع جمعیت و به دنبال آن، افزایش بهرهبرداری بیرویه از منابع طبیعی و نیز رشد و گسترش صنایع، آسیبهای محیط زیستی، تبدیل به یکی از مشکلات عمده زندگی ما گردیده است و انسانها هنوز به این آسیب رسانی ادامه میدهند (1). مشکلات محیطزیستی در جهان امروز به گونهای است که متخصصان محیط زیست آن را حالت فشار بیش از حد و سقوط مینامند (2) .بنابراین، باید اذعان نمود که مسائل محیط زیستی در سراسر جهان وارد مرحله حساسی شده است. شاهد این ادعا، فجایع محیط زیستی نظیر سونامی، زمین لرزه، مشکل لایه ازن، بارانهای اسیدی، گرم شدن کره زمین و آلودگیهای گوناگون است (3). همچون بسیار از نقاط جهان، محیط زیستی در ایران نیز یکی از شدیدترین بحران هادر جهان شناخته شده است (4). یکی از راههای غلبه بر این مشکلات، تقویت دانش محیط زیستی افراد، از طریق برنامهها و فعالیتهایی آموزشی است که مزایای حفظ و نگهداری از محیطزیست را برا افراد به تصویر میکشند (5). بنابراین، باید به مقولهی آموزش بیشتر پرداخته شود و افراد جامعه را نسبت به این موضوعات آگاه و حساس نمود؛ چرا که آموزش محیطزیستی بنیادیترین شیوه در حفاظت محیط زیست بوده و هدف آن یافتن مناسبترین و بهترین شیوهی ارائه مطالب و نحوهی فعالیتها و اجرای ساختاری است که زمینه ساز ارتقاء آگاهیها محیط زیستی در سطح جامعه است. بر این اساس، میتوان گفت که آموزش و یادگیری اولین قدم در حفظ محیط زیست است (2). آموزش محیطزیست[5] از سوی سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد[6] (یونسکو) به عنوان یک فرایند یادگیری تعریف گردیده است که آگاهی و دانش افراد را در باره محیطزیست و چالشهای مرتبط به آن افزایش میدهد و مهارتها و تخصص لازم برای مواجهه با چالشها را گسترش داده و نگرش، انگیزش و تعهداتی که سبب شکلگیری تصمیات آگاهانه و عمل مسئولانه میشوند، را پرورش میدهد (6). هدف از آموزش محیط زیست، تربیت افراد به گونهای است که با کسب دانش مربوط به محیط زیست بیوفیزیکی[7] و مشکلات مربوط به آن، از چگونگی حل این مسائل آگاه شوند و برای انجام فعالیتهای مرتبط با حل این مسائل، انگیزه پیدا کنند (7). سواد زیستمحیطی[8] عبارت است از دانش فرد در مورد محیط زیست و نگرش به جنبههای محیط زیستی، مهارتها و انگیزههایی که با یکدیگر برای حل مسائل زیست محیطی بکار میروند (8). سواد زیست محیطی، دارای سه جزء اساسی و مهم میباشد که عبارتند از دانش[9]، نگرش[10] و رفتار[11] (عملکرد). دانش زیستمحیطی، شامل اطلاعات فرد در مورد معضلات محیطی، عوامل مؤثر در گسترش آن، معضلات و اطلاعات در مورد آن چیزی که فرد میتواند برای بهبود این وضعیت انجام دهد، میشود. به عقیده صاحبنظران، دانش زیست محیطی خود را در قالب درک مسائل زیست محیطی و منشاء مسایل و پیامدهای آن نشان میدهد. از نظر برخی صاحبنظران، دانش زیست محیطی با رفتار زیستمحیطی ارتباط دارد (9). رفتار زیستمحیطی، مجموعهای از کنشهای افراد جامعه نسبت به محیط زیست است که در یک طیف وسیعی از احساسات، تمایلات و آمادگیهای خاص قرار دارد. بر این اساس، نگرش زیست محیطی را نیز میتوان مجموعه نسبتاً پایداری از احساسات، باورها و آمادگیهای رفتاری اشخاص، اندیشهها و گروهها در قبال مسائل گوناگون محیط زیست در نظر گرفت(10) . اهمیت آموزشهای محیط زیستی در ایران از شرایط خاصی برخوردار است؛ چون بر اساس مطالعات موجود یکی از مهمترین مشکلات و موانع موجود در عرصهی حفاظت از محیط زیست در ایران، نبود آگاهی و اطلاعات کافی در میان تمامی لایههای اجتماع است. علی رغم این که در سالهای اخیر سعی شده است تا در مدارس به آموزش محیط زیست توجه ویژهای شود و آموزش حفاظت از محیط زیست در محتوای برنامههای درسی بگنجد، اما در بسیاری موارد، ناکارآمدی روشهای آموزشی، به سبب عدم انسجام کافی و نیز عدم کاربرد رویکردهای اصولی، نتوانسته است نتایج مثمرثمر به بار آورد. لذا، به کارگیری رویکردهای نوین در ارائهی آموزشهای محیط زیستی، همواره بخشی از دغدغهها پژوهشگران این حوزه بوده است (2). با در نظر گرفتن این واقعیت که مشکلات محیط زیستی منشأ اجتماعی دارند و یک فرد به تنهایی مسبب ایجاد این مشکلات نیست و اینکه حفظ و حراست محیط زیست یک مبحث انسانی- اجتماعی است که فقط در صورت عزم عمومی میتواند به نتایج مثبت منجر شود؛ بنابراین، آموزش در این حوزه، نیازمند به کارگیری روش هایی است که مبتنی بر یادگیری فعال باشد. یکی از شیوههای تدریس- یادگیری فعال که میتواند پاسخگوی نیازهای مطرح شده باشد، شیوه تدریس پروژهای[12] است. این شیوه تدریس، مستلزم آن است که دانش آموز کاری انجام دهد و در بارهی آنچه انجام میدهد، به تفکر و تعمق بپردازد. به جای یادگیرندهی غیرفعال، نقش یادگیرندهی فعال را بازی کند و در فرایند آموزش مشارکت نماید. در این شیوه، دانشآموز فرصت مییابد تا در بارهی آنچه فرا میگیرد، صحبت کند، بنویسد، گفتهها و نوشتههای خود را با تجارب گذشتهی خویش پیوند زند، دانش نو خلق کند و حتی آن را در زندگی روزمره بکار گیرد (11). یادگیری مبتنی بر پروژه یک رویکرد آموزشی مبتنی بر فعالیتهای یادگیری فراگیران است، که در آن، یادگیرندگان مستقل هستند، به طوری که آنها محصولات معنی داری را از طریق فرایند یادگیریشان میسازند (12). در جریان انجام واحد کار روال معمول و تصنعی کلاس از میان برداشته میشود. معلم و دانشآموز با هم همکاری میکنند، کار فردی و گروهی جای فعالیتهای کلاس را میگیرد . کلاس به صورت کارگاه در میآید و محدودیت زمانی برداشته میشود. واحد کار موجب توسعهی علایق شخصی دانش آموزان میگردد (13). درس مطالعات اجتماعی یکی از مهمترین درسها در دورهی ابتدایی است که هدف اساسی آن آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی بار آوردن دانشآموزان است؛ مفاهیم و موضوعهای مطرح شده در برنامهی درسی این حوزه باید از تجربیات روزمره دانش آموزان و محیط زیست آنان استخراج شوند و در زمینهای تفکر برانگیز و چالشزا ارایه گردند تا از این طریق، مهارتهای گوناگون را افزایش دهند (14). تحقیقات در بارهی یادگری مبتنی بر پروژه، نتایج مثبتی را در بارهی دانش محتوایی، مهارتهای مشارکت و همکاری، درگیری و انگیزش، مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسأله دانشآموزان، گزارش کرده اند. آموزش و یادگیری مبتنی بر پروژه، اثرات مثبت بر روی دانش محتوایی دانش آموز دارد. از جمله نتایج تحقیقات یزدان پور و همکاران (1388) و خسروی و فردانش (1392) الکساندر[13] (2008) چاجیپادلیس و اندردیس [14](2009) تاثیر مثبت شیوهی آموزش پروژهای را تأیید کردهاند (15و16و 17و 18). نتایج تحقیق حجتی سیاح و کولایی(1395) در بررسی اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی افزایی زیست محیطی دانش آموزان دختر دبستانی شهر تهران، نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات پیش و پس از آزمون گروه آزمایش در نگرش نسبت به محیط زیست و آگاهی زیست محیطی در سطح خطای 001/0 وجود دارد (19). کلانتری و سعیدی پور (1395)دریافتند که بین آموزش مبتنی بر تئوری ارتباطگرایی نسبت به روش مرسوم مدارس، بر میزان یادگیری مفاهیم محیط زیستی و ارتباط با طبیعت دانشآموزان تفاوت معنادار وجود دارد و روش ارتباطگرایی مؤثرتر میباشد (2). مظلومیان و نجفزاده (1392)در بررسی نگرش زیستمحیطی دانشآموزان مدارس در اثر آموزش پروژهای دریافتند دانشآموزانی که در مراحل آموزش، پروژههای تحقیق عملی در زمینهی محیط زیست، دارند در ضمن مراحل یادگیری عملی به یک نگرش زیست محیطی دست مییابند و محیط زیست پیرامون خود را بهتر میشناسند، عواقب بیتوجهی به محیط زیست و تخریب آن را مشاهده میکنند (20). شیرانی بیدآبادی و همکاران (1395) در پژوهشی نشان داند که، آموزشهای محیط زیست شهری بر دانش و رفتار دانشآموزان گروه آزمایش تاثیر مثبت داشته است. همچنین، آموزشهای مورد نظر بر ارزشگذاری دانشآموزان در گروه آزمایش نیز در دو مبحث حفاظت فضای سبز و مدیریت مصرف انرژی به طور مشهود تأثیرگذار است (21). صالحی و قائمی اصل (1392) در تحقیقی نشان داد که میزان شناخت دانش آموزان از مسایل و مشکلات زیست محیطی عام، بالا و نسبت به مسایل و مشکلات زیست محیطی خاص، پایین است. همچنین، نگرش نوین زیست محیطی در ایجاد رفتار حفاظت از محیط زیست تاثیر مثبت دارد. اما آموزش و دانش زیستمحیطی تاثیر چندانی در بروز رفتار زیست محیطی ندارد (9). لذا، پژوهش حاضر با طرح این سؤال که: آیا آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژهای بر سواد زیست محیطی دانشآموزان پایهی ششم تاثیر دارد؟، به انجام این مطالعه پرداخته است. در این تحقیق هدف کلی « تعیین تاثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژهای بر «سواد زیست محیطی» دانشآموزان پسر پایهی ششم ابتدایی» میباشد .
مواد و روشها تحقیق حاضر به لحاظ ماهیت، جزو تحقیقات کمی و از نظر هدف، کاربردی است، همچنین با توجه به شیوهی گردآوری دادهها، از نوع شبه آزمایشی[15] است که از طرح پیش آزمون و پسآزمون[16] با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری تحقیق حاضر شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم (به تعداد 2859 نفر) مدارس ابتدایی دولتی شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 میباشد. در این مطالعه، برای انتخاب نمونهی آماری به دلیل ملاحظات اجرایی از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است؛ طی این روش، از میان کلیهی مدراس ابتدایی دولتی پسرانه ناحیه دو ارومیه، یک مدرسه انتخاب و سپس دو کلاس پایه ششم با تعداد دانشآموز تقریباً مساوی به شکل تصادفی از بین همهی کلاسهای موجود در مدرسهی مورد نظر، انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین گردیدند. البته قبل از اعمال متغیر مستقل، باید از همگنی کلاسها و یا گروههای آزمایش و کنترل اطمینان حاصل میشد که این کار با فنون همتاسازی (مراجعه به میانگین نمرات نیمسال اول و نیز برگزاری آزمون معلم ساخته) امکان پذیر شد. در این تحقیق، از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است؛ ابتدا مبانی نظری و پژوهشی مرتبط با موضوع تحقیق مطالعه و سپس به تهیهی سناریوی آموزشی اقدام گردید. طی دو هفته و در 9 جلسهی 45 دقیقهای، مطالب آموزشی مورد نظر که از محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایهی ششم انتخاب شدند، با استفاده از شیوهی پروژهای به دانشآموزان گروه آزمایش ارایه گردید. در پایان، ابزار اندازهگیری (مقیاس سنجش سواد زیست محیطی) بر روی دانش آموزان هر دو گروه اجرا شد؛ ابزار اندازهگیری در تحقیق حاضر، مقیاس سنجش سواد زیستمحیطی است که توسط صالحی و آقا محمدی (1387) تهیه و روایی[17] و پایایی[18] آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. این ابزار یک پرسشنامه مشتمل بر سه خرده مقیاس (دانش، نگرش و رفتار زیست محیطی ) بوده و از 35 گویه تشکیل شده است. نمره گذاری بخش نگرش و رفتار به شیوهی معمولی انجام میگیرد؛ یعنی برای گزینههای خیلی موافقم تا خیلی مخالفم اعداد 5 تا 1 اختصاص مییابد. در بخش دانش، برای گزینههای (مطمئنم درست است، فکر میکنم درست است، در بارهی آن چیزی نمیدانم، فکر کنم غلط است و مطمئنم که غلط است)، به ترتیب اعداد 2، 1، صفر، 1- و 2- تعلق میگیرد. در نهایت، سواد زیست محیطی هر فرد از جمع نمرات سه بخش تعیین میشود. هر چند که در این تحقیق از ابزار استاندارد برای گردآوری دادهها اسفاده شد، اما برای اطمینان بیشتر از روایی ابزار، از روش روایی محتوایی و نظر متخصصان و همچنین استاد راهنما استفاده شد و مورد تأیید افراد متخصص قرار گرفت؛ برای سنجش پایایی نیز، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که. چون ضرایب آلفای کرانباخ بیشتر از 7/0 تعیین شدهاند، میتوان به پایایی ابزار اطمینان حاصل کرد. در این پژوهش، تأثیر تدریس پروژهای بر سواد زیست محیطی دانشآموزان پسر پایهی ششم ناحیه دو ارومیه، مدّ نظر بوده است. بر این اساس، محتوای آموزشی از کتاب مطالعات اجتماعی پایهی ششم انتخاب و طی 9 جلسهی 1 ساعته برای دانش آموزان گروه آزمایش با استفاده از روش فوق الذکر آموزش داده شد؛ جلسات آموزش به طور خلاصه به شرح جدول زیر بوده است شایان ذکر است که سناریو ارائه شده برای آموزش پروژهای برگرفته شده از مباحث ارائه شده توسط شعبانی (1394) و صفوی (1384) میباشد (11و13).
جدول 1: سناریوی آموزشی (اقتباس از شعبانی، 1394 و صفوی، 1384) Table1. Educational scenario (Adapted from shabani, 2013 and safavi, 2003)
در این پژوهش، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، ابتدا از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و ... ) برای تلخیص دادهها و سپس جهت آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای آماری مناسب نظیر: تی گروههای مستقل، تحلیل کوواریانس البته با توجه به پیش فرضهای مربوطه، تحت برنامهی نرمافزار آماری 22 SPSS استفاده شده است.
در این قسمت، ابتدا دادههای مربوط به فرضیههای پژوهش را از طریق شاخصهای آمار توصیفی تلخیص و طبقهبندی نموده و سپس با استفاده از آمار استنباطی (آزمونهای آماری)، فرضیهها را مورد آزمون قرار میدهیم تا شواهد کافی برای ردّ و یا تأیید هر یک از آنها فراهم شود. ابتدا و قبل از اعمال متغیر مستقل مورد نظر (آموزش درس مطالعات اجتماعی به شیوهی پروژهای)، آزمون ورودی مشترکی برای دو گروه دانشآموزان به منظور اطلاع از آموختههای قبلی آنها و اطمینان از همتا بودن دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید که نتایج حاصل در جدول (2)، شامل مقادیر شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار، ذکر شده است. بهطوری که مشاهده میشود، میانگین نمرات مربوط به دانشآموزان گروه آزمایش عدد 63/15 و میانگین نمرات مربوط به دانشآموزان گروه کنترل یا شاهد، عدد 31/16 برآورد شده است که اختلافی به اندازهی 68/0 مابین آنها وجود دارد و چندان چشمگیری نیست. لذا، به نظر میرسد که آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتهاند و به عبارتی میتوان به همگنی و یا همتا بودن گروهها میتوان اطمینان کرد.
جدول (2): میانگین و انحراف معیار نمرات دانشآموزان در پیش ازمون Table2. Average and standard deviation of students' grades in the pre-test
اما در تحلیل استنباطی به منظور درک این موضوع که اندک تفاوت موجود بین میانگین نمرات دو گروه دانشآموزان از نظر آماری معنیدار است یا خیر؟، از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شده است. دادههای جدول (3)، نتایج این آزمون را در سطح خطای 5 درصد نشان میدهد. چنان که ملاحظه میشود مقدار F حاصل برای آزمون لوین[19] جهت همگن بودن واریانسها در سطح خطای 5% معنیدار نیست (05/0 < 45/0P = )؛ پس، باید از مقادیر مربوط به مفروضهی برابری یا همگنی واریانسها استفاده شود. در این صورت،
جدول (3 ): نتایج آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون Table3. Independent t-test results to compare the mean scores of the pre-test
فرضیه اصلی تحقیق: آموزش درس مطالعات اجتماعی با استفاده از روش پروژه بر «سواد زیست محیطی» دانشآموزان پسر پایهی ششم تأثیر دارد. بعد از حصول اطمینان به همگنی دو گروه آزمودنی، به منظور تأیید و یا ردّ فرضیهی اصلی تحقیق، باید میانگین نمرات مربوط به پیشآزمون و پسآزمون دو گروه آزمایشی و کنترل را با استفاده از آزمون پارامتری کوواریانس با حذف اثر پیش آزمون، مورد مقایسه قرار گیرد. اما شرط استفاده از این آزمون پارامتری، مستلزم توجه به حداقل دو پیش شرط ( نرمال بودن توزیع دادهها و برابری یا یکنواختی واریانسها) میباشد.
دادههای جدول (4) نتایج بررسی نرمالیتی توزیع دادهها را نشان میدهد. مطابق دادههای جدول، چون مقادیر سطح معنیداری برای همه متغیرهای فرعی و در نهایت متغیر اصلی پژوهش، اعدادی بیشتر از 050/0 حاصل شده است، پس فرض صفر تأیید گردیده و بنابراین، میتوان گفت که همهی توزیعهای مورد نظر از ویژگی نرمال بودن برخوردار هستند.
اما شرط دوم استفاده از آزمون پارامتری تحلیل کوواریانس، اطمینان به یکنواختی و یا همگنی واریانس آزمودنیها میباشد. برای این کار از آزمون لون استفاده شده که دادههای جدول (5) نتایج این آزمون را نشان میدهد.
جدول (4 ): نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمالیتی توزیع متغیر سواد زیست محیطی Table 4: The results of the Kolmogorov-Smirnov test to check the normality of the distribution of the environmental literacy variable
جدول (5): نتایج آزمون لوین Table 5. levens test results
دادههای جدول (5) نشان میدهد که مقادیر سطح معنی داری برای هر سه متغیر فرعی و در نهایت متغیر اصلی پژوهش، اعدادی بیشتر از 050/0 حاصل شده است. پس، فرض صفر تأیید گردیده و بنابراین، میتوان گفت که واریانس دو گروه آزمودنی در مورد همهی متغیرها از ویژگی همگنی و یا تجانس برخوردار است. در ادامه، دادههای جدول (6)، مقادیر میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانش آموزان دو گروه آزمایش و کنترل در خصوص سواد زیست محیطی را نشان میدهد. بر اساس دادههای جدول فوق، میانگین و انحراف معیار دانش آموزان گروه آزمایش در پیش آزمون به ترتیب، 57/3 و 32/0، اما در پس آزمون 00/4 و 27/0 تعیین شده است. این در حالی است که مقادیر میانگین و انحراف معیار دانش آموزان گروه کنترل یا شاهد در پیش آزمون به ترتیب، 54/3 و 25/0، اما در پس آزمون 57/3 و 52/0 برآورد شده است. ملاحظه میشود، بین میانگین نمرات دانش آموزان گروه آزمایش در پیش و پس آزمون تفاوت چشمگیری وجود دارد که ناشی از اثر متغیر مستقل میباشد. برای تعیین تأثیر شیوهی آموزش پروژهای بر سواد زیست محیطی دانش آموزان، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. دادههای جدول (7)، نتایج این آزمون را نشان میدهد.
جدول (6): میانگین و انحراف معیار نمرات پیش و پس آزمون سواد زیست محیطی دانش آموزان به تفکیک گروه Table 6. Average and standard deviation of pre- and post-test environmental literacy scores of students by group
جدول (7): نتایج تحلیل کوواریانس دو گروه آزمودنیها در مورد سواد زیست محیطی Table7. The results of covariance analysis of two groups of subjects regarding environmental literacy
نتایج تحلیل کوواریانس در جدول (7)، نشان میدهد که مقدار F برآورد شده در سطح خطای 5 درصد، معنیدار میباشد (05/0> 036/0P = ). بنابراین، با حذف اثر پیش آزمون، فرض صفر مبنی بر تساوی میانگین نمرات پس آزمون دانشآموزان دو گروه کنترل و آزمایش، در خصوص سواد زیستمحیطی دانشآموزان ردّ شده و میتوان گفت که به احتمال 95 %، آموزش درس مطالعات اجتماعی با استفاده از روش پروژهای، بر سواد زیستمحیطی دانشآموزان تأثیر مثبت و معنیدار دارد؛ با مقایسهی میانگین نمرات آزمودنیهای دو گروه در پس آزمون، مشخص میشود که دانش آموزان گروه آزمایش از سواد بالاتری برخوردار هستند. همچنین، با توجه به مقدار ضریب تأثیر (اتا)، پس از تعدیل اثر دانش پیشین، 17 درصد واریانس متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین میشود. به عبارت دیگر، در اثر اعمال روش تدریس پروژه ای، نمرات دانش آموزان گروه آزمایش در سواد زیست محیطی، به میزان 17 درصد افزایش یافته است.
فرضیههای فرعی
دادههای جدول (8) نتایج تحلیل کوواریانس پیش و پس آزمون دانشآموزان را در این زمینه نشان میدهد. نتایج تحلیل کوواریانس در جدول (8)، حاکی از آن است که اولاً سطح معنیداری برای الگوی تصحیح شده، در سطح خطای 5% معنیدار است (05/0>00/0P = )؛ لذا، مدل مذکور برای شناسایی عامل موثر، مناسب میباشد. از طرف دیگر، مقدار F برآورد شده برای متغیر مستقل نیز در سطح خطای 5 %، معنیدار میباشد ( 05/0> 001/0P =). بنابراین، با حذف اثر پیش آزمون، فرض صفر مبنی بر تساوی میانگین نمرات پس آزمون دانشآموزان دو گروه کنترل و آزمایش، در خصوص متغیر «دانش زیست محیطی»، ردّ و فرض خلاف (تحقیق) تأیید گردیده است؛ بنابراین، به احتمال 95%، آموزش مباحث درس مطالعات اجتماعی با استفاده از شیوهی پروژه، بر ( دانش زیست محیطی) دانشآموزان پسر پایهی ششم ابتدایی، تأثیر مثبت دارد. همچنین، بر اساس مقدار ضریب تأثیر (اتا)، میتوان گفت که پس از تعدیل اثر دانش پیشین، 25 درصد واریانس متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین میشود. به عبارت دیگر، در اثر اعمال روش آموزش پروژه ای، نمرات دانش آموزان در مولفه دانش زیست محیطی، به میزان 25 درصد افزایش یافته است.
دادههای جدول (8)، حاکی از آن است که این بار نیز سطح معنیداری برای الگوی تصحیح شده، در سطح خطای 5% معنیدار است (05/0>00/0P = )؛ بنابراین، مدل مذکور برای شناسایی عامل موثر، مناسب میباشد. از طرفی، مقدار F حاصل در سطح خطای 5 %، معنیدار است (05/0> 00/0P =). بنابراین، با حذف اثر پیش آزمون، فرض صفر مبنی بر عدم وجود تفاوت بین میانگین نمرات پس آزمون دانشآموزان دو گروه کنترل و آزمایش، در خصوص مولفهی «نگرش زیست محیطی»، ردّ و فرض خلاف (تحقیق) تأیید میگردد؛ لذا، میتوان گفت که به احتمال 95 درصد، آموزش درس مطالعات اجتماعی با استفاده از روش پروژهای بر متغیر « نگرش زیست محیطی» دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی تأثیر دارد؛ همچنین، بر اساس مقدار ضریب تأثیر ( اتا )، پس از تعدیل اثر دانش پیشین، 0/16 درصد واریانس متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین میشود. به عبارت دیگر، در اثر اعمال روش آموزش پروژهای، نمرات دانشآموزان در مولفه « نگرش زیست محیطی»، به میزان تقریباً 16 درصد افزایش یافته است.
به منظور آزمون فرضیهی اختصاصی سوم پژوهش نیز، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. دادههای جدول (8)، نتایج این آزمون را نشان میدهد. مطابق دادههای جدول (8)، ملاحظه میشود که مقدار F برآورد شده در سطح خطای 5 درصد، معنیدار میباشد (05/0> 00/0P = ). بر این اساس، فرض صفر مبنی بر عدم وجود تفاوت بین میانگین نمرات پس آزمون دانش آموزان دو گروه کنترل و آزمایش، در خصوص متغیر « رفتار زیست محیطی»، ردّ و فرض تحقیق تأیید میگردد؛ بنابراین، میتوان ادعا کرد که به احتمال 95 درصد، آموزش با استفاده از شیوهی پروژهای، نسبت به آموزش معمولی، بر متغیر مذکور، تأثیر مثبت تری دارد؛ چنان که به استناد مقدار ضریب تأثیر (اتا)، پس از تعدیل اثر دانش پیشین، حدود 13 درصد واریانس متغیر وابسته توسط متغیر مستقل تبیین میشود. به عبارت دیگر، در اثر اعمال روش آموزش پروژه ای، نمرات دانشآموزان در متغیر «رفتار زیست محیطی»، به میزان 13 درصد افزایش یافته است.
جدول (8): نتایج تحلیل کوواریانس دو گروه آزمودنیها در مورد مولفههای « سواد زیست محیطی» Table 8. The results of covariance analysis of two groups of subjects regarding the components of "environmental literacy"
بحث و نتیجه گیری این تحقیق با هدف بررسی تاثیر روش تدریس پروژهای بر سواد زیست محیطی دانشآموزان به اجرا درآمد و نتایج نشان داد که آموزش درس مطالعات اجتماعی با استفاده از روش پروژهای، بر «سواد زیستمحیطی» و ابعاد آن شامل دانش و توانش و نگرش دانشآموزان پسر پایهی ششم تأثیر مثبت دارد؛ به عبارت دیگر، دانشآموزانی که مفاهیم درس مذکور را به شیوه فعال پروژهای آموزش دیده اند، در مقایسه با دانش آموزانی که به شیوه معمولی و عیرفعال آموزش دیدهاند، از سواد زیستمحیطی بالاتری، برخوردار هستند. نتیجهی حاضر با نتایج اکثر پژوهشهای مشابه، همخوانی و مطابقت دارد؛ چنان که نتایج تحقیق حجتی سیاح و خدابخشی (1395) در بررسی اثربخشی آموزش گروهی محیط زیست بر نگرش و آگاهی افزایی زیستمحیطی دانشآموزان دختر دبستانی شهر تهران، نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات پیش و پس از آزمون گروه آزمایش در نگرش نسبت به محیط زیست و آگاهی زیستمحیطی وجود دارد (19). مظلومی و نجفزاده (1392) نیز در بررسی نگرش زیستمحیطی دانشآموزان مدارس در اثر آموزش پروژهای دریافتند دانش آموزانی که در مراحل آموزش، پروژههای تحقیق عملی در زمینهی محیط زیست، دارند در ضمن مراحل یادگیری عملی به یک نگرش زیست محیطی دست مییابند و محیط زیست پیرامون خود را بهتر میشناسند (20). همچنین، ویلیامز[20] (2011؛ نقل از حجتی سیاح و خدابخشی کولایی، 1395)، در تحقیق خود بر روی دانشآموزان دورهی ابتدایی، نتیجه گرفت که آموزش میتواند تاثیر مثبتی بر نگرش زیستمحیطی و رفتار دانشآموزان و افزایش دانش زیستمحیطی آنها داشته باشد. نتایج تحقیق نشان داد تدریس به روش پروژه بر رفتار زیست محیطی دانشآموزان تاثیر دارد. این یافتهی پژوهش نیز با برخی تحقیقات مشابه داخلی و خارجی از جمله: حجتی سیاح و خدابخش (1395) کلانتری و سعیدی پور (1395) مظلومی و نجفزاده (1392) و تاتونگ و لئوپنانگ[21] (2014) همخوانی و مطابقت دارد (19 و 2 و 22 و 20)، اما با نتایج تحقیق صالحی و قائمی اصل (1392) همسو نمیباشد (9)؛ چرا که آنها در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که آموزش و دانش زیست محیطی تاثیر چندانی در بروز رفتار زیست محیطی دانشآموزان ندارد. در توضیح این یافته از تحقیق میتوان گفت که دانش و نگرش محیط زیستی به عنوان عوامل مؤثر بر اقدام و رفتارهای محیط زیستی شناخته شدهاند. با وجود اینکه، دانش و نگرش محیط زیستی افراد میتواند از طریق آموزش محیطزیست تحت تأثیر قرار گیرد، این دو شاخص به تنهایی نمیتوانند رفتارهای مسئولانهی محیط زیستی را شکل دهند. برای شکلگیری رفتار، از دانش به نگرش و رفتار روندی خطی وجود دارد که از طریق به کارگیری انواع مختلفی از مدلهای رشتههای بهداشت، ارتباطات و روانشناسی روند آموزش محیط زیست هدایت میشود. مدلهای هدایتگر اقدامات فعلی آموزش محیط زیست معمولاً شامل دانش و نگرش محیط زیست با مجموعهی گستردهتری از متغیرهای جمعیت شناختی، روانی، اجتماعی و عوامل خارجی است. بسیاری از افراد پس از آگاهی از ارزش منابع طبیعی و محیط زیست، به نحو شایستهای از تخریب آن جلوگیری میکنند. از این رو، آگاه سازی عمومی و آموزشی جامعه در بارهی ارزش و اهمیت محیط زیست امری ضروری و لازم است. به عبارت دیگر، یکی از راههای غلبه بر مشکلات و معضلات محیط زیست، تقویت دانش محیط زیستی افراد، از طریق برنامهها و فعالیتهایی است که مزایای حفظ و نگهداری از محیط زیست را به تصویر میکشند. یکی از شیوههای آموزشی موثر در آموزش مدرسهای، رویکرد آموزش مبتنی بر پروژه است. یادگیری مبتنی بر پروژه یک رویکرد یادگیری عمیق و جامع برای تدریس و یادگیری در کلاس و بیرون از آن است که دانشآموزان را در بررسی و کاوش مسائل معتبر و با ارزش درگیر میسازد. پروژهها تکالیف پیچیده و مبتنی بر سؤالات و مسائل چالش برانگیزی هستند که دانشآموزان را در طراحی، حل مسأله، تصمیمگیری یا فعالیتهای جستجوگرانه درگیر ساخته و فرصتی به آنها اعطاء میکنند تا به طور نسبتاً مستقل در دورههای زمانی مشخص، نسبت به یادگیری اقدام کرده و محصولات یا ارائههای واقع گرایانه تولید کنند. این نوع یادگیری، به جای ساختار خشک و بسته دارای یک چهارچوب پیچیده و انعطاف پذیر است. معلمان میتوانند با فراهم آوردن زمینهی دستیابی به اطلاعات، و از طریق چهارچوب بندی آموزشها برای ساخت تکالیف کنترل پذیرتر، از یادگیری دانش آموزان پشتیبانی کنند. در همین راستا، کیلپاتریک، در مقالهی معروفش با عنوان « روش پروژه » میگوید: تعلیم و تربیت مبتنی بر عمل هدفمند، در عین حالی که زندگی سزاوارِ زمان حال را در بر میگیرد، فرد را برای بهترین زندگی در آینده آماده میکند. توجیه نهایی او در باره روش پروژه، به نظر میرسد بر بهبود زندگی دلالت میکند، نه صرفاً بر اراده کردن برای دانستن چیزی (16). بر این اساس، به نظر میرسد که یکی از روشهای تدریس اثربخش در زمینهی مسائل محیط زیست، روش پروژهای باشد که البته نتایج تحقیق حاضر و بسیاری از تحقیقات مشابه مؤید این موضوع است. نتایج تحقیق نشان داد که تدریس باروش پروژه بر نگرش زیست محیطی دانشآموزان موثر است. میتوان گفت افزایش اطلاعات و دانش محیط زیستی، علاقهی دانشآموزان به محیط زیست را افزایش میدهد. به عبارتی، نگرش محیط زیستی دانشآموزان را ارتقا میبخشد. بر این اساس، لازم است که ارگانهای مختلف از جمله نظام آموزشی تمهیداتی انجام دهند تا بتوان دانش محیط زیستی را در دانشآموزان تقویت کرد. با وجود این که در سالها اخیر سعی شده است تا در مدارس به آموزش محیطزیست توجه ویژهای شود و آموزش حفاظت از محیطزیست در محتوا برنامهها درسی بگنجد، اما در بسیار موارد، ناکارآمدی روشها آموزشی، به سبب عدم انسجام کافی و نیز عدم کاربرد رویکردهای اصولی نتوانسته است نتایج مثمرثمر به بار آورد. لذا به کارگیری رویکردها نوین در ارائهی آموزشهای محیط زیستی، همواره بخشی از دغدغهها پژوهشگران این حوزه بوده است. امروزه با رشد و گسترش فناوریها و عوض شدن شیوههای آموزش و یادگیری که در بسیار از موارد در چارچوب نظریهها موجود نمیگنجد، این اعتقاد شکل گرفته است که آموزش هرگز به کلاسهای درس محدود نبوده و همه ما در درون، بیرون، قبل یا بعد از سیستم آموزش رسمی یاد گرفته ایم و یاد میگیریم. با در نظر گرفتن این واقعیت، که مشکلات محیط زیستی منشأ اجتماعی دارند و یک فرد به تنهایی مسبب ایجاد این مشکلات نیست، به کارگیری رویکردهای آموزشی انعطافپذیر و کارآمد نظیر پروژه امری کاملاً ضروری است. افزایش سواد زیست محیطی دانش آموزان به عنوان نسلهای آینده برای تشویق آنها برای رفتار مسئولانه در قبال محیط زیست و همچنین اهمیت حفظ آن، یکی از اقدامات پیشگیرانهای است که باید به آن اهمیت اساسی داده شود. بر همین اساس است که امروزه رویکردهای آموزشی و ارتباطی در فرایند حفاظت محیط زیست در کنار رهیافتهای کنترلی جایگاه خاصی پیدا کرده اند. به طوری که آموزش به عنوان یکی از مکانیسمهای توسعهی پایدار در اجلاس زمین در ریو (1992)، مطرح و دههی 2014-2005 به عنوان دههی آموزش برای توسعهی پایدار تعیین شد، که در آن بخش زیادی از فعالیتها و برنامهها بر توانمندسازی و ارتقای سواد محیط زیستی جوانان و دانشآموزان متمرکز گردید(22). همان طور که بارو [22](2001) توضیح میدهد، هنوز ناآگاهی قابل ملاحظهای در زمینهی ارتباط میان فعالیتهای انسان و محیط زیست وجود دارد. دلیل این امر ممکن است نادرستی و ناکافی بودن اطلاعات، داشتن نگرشهای نادرست به محیط زیست، عدم مسؤولیت در قبال محیطزیست و بسیاری عوامل دیگر باشد (24). اما انسان در حکم عامل تأثیرگذار و قربانی این بحران به شمار میرود. از همین رو، اصلاح روند بحران محیطزیست در گرو اصلاح آموزههای افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان و تغییر در نگرش، بینش و دانش آنها نسبت به سرنوشت خود و محیط پیرامونش است. در برنامههای مربوط به آموزش محیطزیست، دورههای آموزش عمومی از مهمترین و حساسترین دورههای آموزشی به شمار میآیند. معلمان، نقشی حساس در پرورش استعداد، بروز خلاقیت، تغییر نگرش کسب دانش، مهارت و افزایش توانمندیهای دانشآموزان دارند. شیوههای کارآمد تدریس معلمان تاثیرات غیرقابل انکاری بر دانش و نگرش و رفتارهای دانشآموزان دارد. یکی از شیوههای فعال تدریس، روش تدریس پروژهای است. این روش دانشآموزان را در کشف سؤالات مهم و معنیدار از طریق مجموعهای از بررسیها و فعالیتهای مشارکتی، درگیر میسازد. به استناد نتایج تحقیق حاضر و پژوهشهای مشابه، دانش آموزانی که با استفاده از شیوهی فعال پروژهای آموزش میبینند، به توانایی خود جهت دستیابی به موفقیت بیشتر اعتماد میکنند، از عهدهی تکالیف دشوار بر میآیند، تلاش جدیتری برای موفقیت انجام میدهند و در نهایت، احساس ارزشمندی و امکان موفقیت خود را افزایش میدهند. هدف آموزش و پرورش، تربیت شهروندانی آگاه، متفکر و مسئول است و رسیدن به این هدف، نیاز به فعالیتهای عملی دارد و یادگیری تئوری صرف، برای رسیدن به این مهم کافی نیست. تعلیم و تربیت جدید، حضور فعال دانشآموز در امر یادگیری را بسیار موثر و با ارزش میداند و این حضور در صورتی تجّلی پیدا میکند که شیوهی تدریس معلم متناسب با علایق و نیازهای فراگیر انتخاب شود و تحولی در روند آموزش ایجاد نماید. دانشآموزانی که در مراحل آموزش، پروژههای تحقیق عملی در زمینههای گوناگون از جمله محیط زیست دارند، در ضمن مراحل یادگیری عملی به یک نگرش زیستمحیطی دست مییابند و محیطزیست پیرامون خود را بهتر میشناسند و عواقب بیتوجهی به محیطزیست و تخریب آن را مشاهده میکنند. این دانشآموزان، مطمئناً در آینده افرادی مسئول و دلسوز در حفظ و حراست از محیط زیست خواهند بود. آن چه مسلم است، دانشآموزان امروز آینده سازان کشور هستند، پس هر تلاشی که در جهت توانمندسازی آنان در زمینههای مختلف صورت گیرد، گامی به سوی ساختن جامعهای سالم، توانمند و توسعه یافته است.. حال که تأثیر مثبت شیوهی تدریس پروژهای به تأیید رسیده است، به کارگیری این روش آموزش در کلاسهای درس از سوی معلمان میتواند یکی از راهکارهای موثر مقابله با بحران محیطزیست تلقی شود. بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهاد میشود معلمان برای افزایش سواد زیستمحیطی دانشآموزان، این شیوهی تدریس را مدّ نظر قرار داده و فراخور شرایط و امکانات موجود، به نحو شایسته از آن در کلاسهای درس استفاده کنند. همچنین پیشنهاد میشود که معلمان برای فعال کردن دانشآموزان در کلاس درس و مشارکت هر چه بیشتر آنها در فرایند تدریس- یادگیری به منظور افزایش علاقه و رغبت آنها به انجام تکالیف درسی مرتبط با محیطزیست، از شیوهی تدریس مذکور به نحو شایسته استفاده نمایند. همچنین، در این پژوهش مشخص گردید که استفاده از شیوهی تدریس پروژه ای، علاقه به محیط زیست را در دانشآموزان افزایش داده و نگرشهای مثبت در آنها را ایجاد میکند؛ با توجه به این که علاقه و انگیزه مهمترین نیروی محرک یادگیری به حساب میآید، معلمان میتوانند برای جبران حداقل بخشی از نگرشهای منفی دانشآموزان کلاس درس جبران کنند و اقدام اساسی برای ایجاد و توسعهی نگرشهای مثبت دانشآموزان با به کارگیری این روش در در کلاس درس اقدام نمایند.یکی دیگر از نتایج تحقیق حاضر، تأثیر مثبت شیوهی تدریس پروژهای بر رفتار زیستمحیطی دانشآموزان بود. به نظر میآید که شیوه تدریس مذکور، فرصت مغتنمی برای معلمان و دانشآموزان است. حال با توجه به این که توسل به شیوههای تدریس سنتی، رفتارهای شایستهای در ارتباط با محیطزیست را در فراگیران ایجان نمیکند، بنابراین، لازم است که معلمان از طریق به کارگیری اصولی از شیوهی مذکور، در پی تغییر رفتار و عادتهای نادرست و ایجاد رفتارهای صحیح در دانشآموزان باشند. به عنوان آخرین پیشنهاد، گفتنی است که به کارگیری مناسب و استفاده اصولی از شیوههای تدریس فعال مانند تدریس پروژهای که تأثیرات مطلوب و چشم گیر به دنبال دارد، مستلزم آشنایی معلمان و افزایش مهارتهای آنهاست؛ لذا، پیشنهاد میشود که مسئولین و دستاندرکاران نظام آموزشی با تهیه و تدارک دورههای ضمن خدمت، دانش و توانش معلمان را در به کارگیری این شیوههای تدریس افزایش دهند و همواره آنها را در فرایند تدریس- یادگیری حمایت و پشتیبانی کنند. اصولاً هر پژوهشی در مراحل مختلف با مشکلات و موانعی مواجه میشود که احتمالاً نتایج آن را تحت تأثیر قرار داده و قابلیت تعمیم آنها را کاهش میدهد. تحقیق حاضر نیز در کل با کمبودها و محدودیتهایی از قبیل محدود بودن جامعه و نمونهی آماری تحقیق به دانشآموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی ،استفاده از نمونهگیری در دسترس و استفاده از پرسشنامه به عنوان تنها ابزار گردآوری دادهها وعدم کنترل دقیق برخی از متغیرهای مداخله گر مربوط به آزمودنی مواجه بوده است. برای پژوهشهای آتی پیشنهاد میشود تاثیرگذاری روش تدریس پروژه در سایر دروس و در سایه دورهها و پایههای تحصیلی و برای جامعه آماری دختران نیز مورد بررسی قرار گیرد.
منابع
4- Meiboudi, H. & Omidvar, B. & Enayati, A. & Rhashidi, S. Does the kind of primary school have effect on students' environmental awareness? Environmental education and sustainable development, 2013, 1(4): 11-19. (in persion)
[1]- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران [2]- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (مسئول مکاتبات) [3]- Department of Education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran [4]- Department of education, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran. *Correspndig Author [5] Environmental Education [6] United Nations Educational, Scientific and Cultural [7] Biophysical [8] Environmental Literacy [9] Knowledge [10] Attitude [11] Behavior [12] Project teaching Method [15] Quasi- Experimental [16] pretest- posttest control group design [17] Validity [18] Reliability [19] Levene's Test [20] Williams [21] thathuong and leopenwong [22] barrow | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4- Meiboudi, H. & Omidvar, B. & Enayati, A. & Rhashidi, S. Does the kind of primary school have effect on students' environmental awareness? Environmental education and sustainable development, 2013, 1(4): 11-19. (in persion)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 996 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |