تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,240,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,885,994 |
تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی: گرگان) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 15، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 80، فروردین 1398، صفحه 169-182 اصل مقاله (667.15 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jest.2018.13781 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیده بهشاد زهرائی1؛ مهدیه پژوهان فر 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مهند سی معماری،گروه معماری و شهرسازی ، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان *(مسوول مکاتبات) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده زمینه و هدف: آموزش و یادگیری از فعالیتهای اصلی دانشگاهها بوده و رکن مهم و سرنوشتساز توسعه انسانی میباشند و عامل تغییر و پیشرفت اجتماعی محسوب میشوند. تعامل و حضور اجتماعی دانشجویان در فرآیند یادگیری، ازجمله عواملی است که میتواند در کارآمدی دانشگاهها مفید باشد. باوجوداین امروزه سطح تعاملات اجتماعی در فضاهای دانشگاهی کاهشیافته است. مطالعات انجامشده حاکی از آن است که فضا باید واجد کیفیت بصری مطلوبی باشد تا در آن تعاملات اجتماعی صورت پذیرد. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای کیفیت بصری فضاهای آموزشی و بررسی میزان تأثیرگذاری این معیارها بر تعاملات اجتماعی دانشجویان میباشد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی میباشد و ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته میباشد. یافته ها: اطلاعات موردنیاز از 300 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه گلستان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بهصورت تصادفی جمعآوری شد؛ که 40 گویه کیفیت بصری و 6 گویه تعاملات اجتماعی را میسنجند. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از رگرسیون آنالیز نشان میدهند که بین بعضی از ابعاد کیفیت بصری شامل: تنوع، تضاد، وحدت، خوانایی، توالی، جذابیت، پاکیزگی و دسترسی با تعاملات اجتماعی رابطهی معنیداری اثباتشده و میزان تأثیرگذاری آنها متفاوت است. دسترسی بیشترین (بتای 82/0درصد) و تأکید (بتای 12/0 درصد) پایینترین تأثیر را بر تعاملات اجتماعی دانشجویان داشته است. این امر بیانگر این نکته است که، میزان تعاملات دانشجویان در فضاهای دانشگاهی متأثر از سطح کیفیت بصری این فضاها میباشد. نتایج این پژوهش میتواند به معماران، طراحان و برنامه ریزان شهری در جهت طراحی فضاهای جدید یا توسعه فضاهای دانشگاهی مفید واقع شود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کیفیت بصری؛ تعاملات اجتماعی؛ منظر؛ دانشگاه؛ فضاهای دانشگاهی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورهبیستم، شماره چهار ، دیماه 97
تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان (نمونه موردی: گرگان)
سیده بهشاد زهرائی[1] مهدیه پژوهان فر[2] * m.pazhouhanfar@gmail.com
چکیده زمینه و هدف: آموزش و یادگیری از فعالیتهای اصلی دانشگاهها بوده و رکن مهم و سرنوشتساز توسعه انسانی میباشند و عامل تغییر و پیشرفت اجتماعی محسوب میشوند. تعامل و حضور اجتماعی دانشجویان در فرآیند یادگیری، ازجمله عواملی است که میتواند در کارآمدی دانشگاهها مفید باشد. باوجوداین امروزه سطح تعاملات اجتماعی در فضاهای دانشگاهی کاهشیافته است. مطالعات انجامشده حاکی از آن است که فضا باید واجد کیفیت بصری مطلوبی باشد تا در آن تعاملات اجتماعی صورت پذیرد. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای کیفیت بصری فضاهای آموزشی و بررسی میزان تأثیرگذاری این معیارها بر تعاملات اجتماعی دانشجویان میباشد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی میباشد و ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته میباشد. یافته ها: اطلاعات موردنیاز از 300 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه گلستان و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بهصورت تصادفی جمعآوری شد؛ که 40 گویه کیفیت بصری و 6 گویه تعاملات اجتماعی را میسنجند. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از رگرسیون آنالیز نشان میدهند که بین بعضی از ابعاد کیفیت بصری شامل: تنوع، تضاد، وحدت، خوانایی، توالی، جذابیت، پاکیزگی و دسترسی با تعاملات اجتماعی رابطهی معنیداری اثباتشده و میزان تأثیرگذاری آنها متفاوت است. دسترسی بیشترین (بتای 82/0درصد) و تأکید (بتای 12/0 درصد) پایینترین تأثیر را بر تعاملات اجتماعی دانشجویان داشته است. این امر بیانگر این نکته است که، میزان تعاملات دانشجویان در فضاهای دانشگاهی متأثر از سطح کیفیت بصری این فضاها میباشد. نتایج این پژوهش میتواند به معماران، طراحان و برنامه ریزان شهری در جهت طراحی فضاهای جدید یا توسعه فضاهای دانشگاهی مفید واقع شود.
واژه های کلیدی : کیفیت بصری، تعاملات اجتماعی، منظر، دانشگاه، فضاهای دانشگاهی.
Effect of visual quality of university campuses on social interaction of students(Case study: Gorgan)
Seyedeh Behshad Zahraee[3] Mahdieh Pazhouhanfar[4]* m.pazhouhanfar@gmail.com
Abstract Background and Objective: Teaching and learning of the main activities of universities and important pillar of human development are crucial and are agents of change and social progress. Social interaction and participation of students in the learning process, including factors that could be useful in efficiently universities. However, today the level of social interaction at university campuses has decreased. Several studies showed that the space should be eligible for optimum visual. Quality of social interactions to occur. Therefore, the aim of the research is to identify the criteria for visual quality educational facilities and investigating the extent to which these criteria is the social interaction of students leave. Method: The research method is descriptive-analytic survey and questionnaire is self-made. Findings: Required information from 300 students studying at the University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan, Golestan and were collected randomly; that visual quality with 40 items and six items assessed social interactions. Discussion and Conclusion: The results of the regression analysis indicate that between some aspects of visual quality including: diversity, conflict, unity, readability, sequence, charm, cleanliness and access has proven significant relationship with social interactions and the effect of them is different. This implies that, the interactions of students at university campuses these spaces is affected by the level of visual quality. The results of this study can help architects, designers and urban planners to design new spaces or development of academic spaces helpful.
Key words: quality visual, social interactions, perspective, university campuses.
مقدمه
دانشگاه، از فضاهای آموزشی است که باهدف ایجاد توسعه کمّی مؤسسات آموزش عالی ساختهشده است. طی سالهای گذشته، مؤسسات آموزشی زیادی در فضاهای نامطلوب بهمنظور پاسخگویی به نیاز ایجاد شد. این در حالی است که فضاهای دانشگاهی باید در جهت آموزش که همان هدف اصلی دانشگاه است، طراحی شوند (1). چراکه آموزش و یادگیری از فعالیتهای اصلی دانشگاهها بوده و رکن مهم و سرنوشتساز توسعه انسانی میباشند و عامل تغییر و پیشرفت اجتماعی محسوب میشوند (2). تعامل و حضور اجتماعی دانشجویان در فرآیند یادگیری، ازجمله عواملی است که میتواند در کارآمدی دانشگاهها مفید باشد. در این میان یکی از مهمترین مؤلفههایی که با فرایند یادگیری و تعامل ارتباط تنگاتنگی دارد، حضور اجتماعی است. که از عوامل مهم پیشرفت و تأثیرگذاری آموزشها محسوب میشود؛ همچنین از عوامل معنیدار در توسعهی اثربخشی آموزش و ایجاد یک حس اجتماعی محسوب میشوند (3). دانشگاه فضایی شهری است که در آن تعاملات اجتماعی منجر به رشد فکری افراد میشود. منظور از این تعاملات، سلسله حرکاتی است که انسان برای دستیابی به هدف نسبت به انسان دیگر انجام میدهد. مکانها از ارتباطات بین عناصر محیطی و مردم به دست میآیند و پیرویکننده الگوی خاصی هستند که درنهایت به تعاملات اجتماعی منجر میشوند (4). انسان در دانشگاه به دنبال فضاهای با هویت است که در آنهم آسایش افراد تأمین شود و هم به تعامل با سایرین بپردازد. دانشگاهها، باید برای افراد بهگونهای باشند که آنها در بستر پویایی اجتماعی به کمال برسند (5). فعالیتهای انجامشده در این فضا، ازجمله تعاملات اجتماعی محسوب میشوند که شامل: گفتگو، کسب اطلاعات و ... است. فضای دانشگاهی، مؤلفهای مهم، در تعامل انسان با دیگران است. انسان بهعنوان نظامی سازماندهی شده، پویا و مستعد یادگیری، میتواند رفتار خود را در مقابل تغییرات محیط اصلاح کند. هر تعامل اجتماعی موقعیتی داشته و درجایی خاص و در دوره زمانی ویژهای اتفاق میافتد؛ بنابراین تعامل اجتماعی به تقسیمات مکانی و زمانی محدود میشود. بعضی از این نقشها، با ارتباط چهره به چهره و در گروههای بزرگتر با گفتگو، سیمای ظاهری و وضعیت بدن صورت میگیرد. درهرصورت مکان و ویژگیهای آن، از موضوعات مهم در فرآیند تعاملات اجتماعی محسوب میشوند. بهطورکلی، همجواری، تجانس، تراکم، موقعیت و هدف عوامل اولیه واصلی ایجاد تعامل میان افراد هستند که میتوانند باعث همکاری و رقابت شوند (6). بر اساس آنچه گفته شد، فضاهای دانشگاهی باید مکانی برای تعاملات اجتماعی فراهم آورند. بااینوجود امروزه، شاهد کاهش تعاملات اجتماعی در اینگونه فضاها هستیم (7). مطالعات انجامشده حاکی از آن است که اثر کیفیت بصری فضاها بر تعاملات اجتماعی بهگونهای است که فضا باید واجد کیفیت بصری مطلوبی باشد تا در آن تعاملات اجتماعی صورت پذیرد (8). درواقع توجه به کیفیت و خصوصیات بصری و عناصر سازنده آن همچون تنوع، مقیاس3و ... (9)؛ که مهمترین جز طراحی فضاها محسوب میشوند، اهمیت بسیاری دارند و نتایج اینگونه تحقیقات میتواند در طراحی مناظری باکیفیت بصری بهتر مورداستفاده قرار گیرد (10).
بیان مسئله امروزه شاهد کاهش سطح تعاملات اجتماعی در فضاهای دانشگاهی هستیم. یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه، کیفیت بصری این فضاها میباشد. درواقع فضاها بهگونهای هستند که اثرات نامطلوب در افراد میگذارند و باعث فراری شدن افراد از فضا شده و کم شدن تعامل اجتماعی که از مهمترین نیازهای انسان است، را به دنبال دارند. نتیجه چنین اتفاقی، پیامدهایی چون : ناراحتی، استرس و عدم وجود آرامش است (7). از سویی دیگر، با توجه به اینکه عملکرد هر فضا تابعی از انسان میباشد و انسان تنها موجودی است که روح فضا را درک میکند، پس انسان در فضا حائز اهمیت است و باید به نیازهای وی توجه شود. در این زمینه یکی از نیازهای وی، بنا بر هرم مازلو4 نیازهای اجتماعی است، یعنی انسان باید با اطرافیان خود در تعامل باشد. یکی از فضاهایی که تعاملات اجتماعی انسان در آن شکل میگیرد، دانشگاه است. هدف از ایجاد این فضاها، توسعه آموزش عالی است، پس باید ظاهر مناسبی داشته باشد که افراد جذب آن شوند. بنابراین کیفیت بصری این محیط، به این دلیل که افراد جذب آن شوند و به تعامل اجتماعی با یکدیگر بپردازند ، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ازاینجهت، پژوهش حاضر به تجزیهوتحلیل کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی از یکسو و تعاملات اجتماعی، از سوی دیگر میپردازد و تأثیر متغیرهای کیفیت بصری در تعاملات اجتماعی دانشجویان را بررسی میکند؛ و درنهایت با توجه به نظر دانشجویان در این راستا، نقش متغیرهای کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی در افزایش تعاملات اجتماعی دانشجویان بهصورت پیشنهاد ارائه میشود.
مبانی نظری لذت دیدن فضاهای شهری، از عوامل تأثیرگذار بر ادراک و فهم آن فضا میباشد. این تأثیر گاهی لحظهای و گاهی درازمدت میباشد و این بستگی به ویژگی خاصی دارد که از آن برداشت میشود. بعد بصری فضا شامل کیفیتهایی است که با دیده شدن فضا توسط حاضرین و ناظرین، بر آنها تأثیر میگذارد (11). معیارهای کیفیت بصری عبارتاند از: 1-1: تنوع به معنای گوناگونی عناصر و اشیا یک پدیده در حد متعادل و متناسب میباشد. تنوع با استفاده از افزایش عناصر در مقیاسها و لایههای متعدد و متضاد باهم ، قابلتعریف است( 12). 2-1: تضاد، میتواند منجر به تشخیص تفاوت عناصر از هم شود. همچنین باعث، تشخیص تمایز یک شی از اشیا دیگر و از زمینه میشود (13) . 3-1: هماهنگی وقتی ایجاد میشود که اجزای منظر(فرم، رنگ، بافت) رابطه مناسبی باهم و با زمینه داشته باشند، یعنی همخوانی قسمتهای مختلف با همدیگر و با کل وجود داشته باشد که از اصلهای طراحی بهحساب میآید که باعث ایجاد وحدتنیز میشود (14). 4-1: خوانایی هر مکان بدین مفهوم است که مردم با وارد شدن در آن مکان تا چه حد میتوانند آن فضا را درک کنند (15). وضوح فضاهای شهری و امکان نقشپذیری آن بر ذهن ناظرین و حاضرین، از ویژگیهایی بهحساب میآید که بر حس مکان و حس تعلق افراد به فضا تأثیرگذار است (11). 5-1: تأکید، به معنای اهمیت دادن به قسمتی از منظره نسبت به سایر قسمتها است و از جذابیت و ارزش بصری بیشتری برخوردار است؛ بهگونهای که این قسمت بر سایر قسمتهای طرح ارجحیت داشته و آنها را تابع خویش میکند(16). 6-1: نظم ، معمولاً معنای اجبار دارد. هر چه این نظم سختتر باشد، فضای باز کمتری بهمنظور تنوع اجزا، ایجاد میشود و هر قسمتی که بیشتر نظم داشته باشد، یک نظم پیچیده آزادی بیشتری را ایجاد میکند و این آزادی، فضای باز کافی برای شکل دادن به اجزا و حتی ایهام را به وجود میآورد (17). 7-1: مقیاس، به ابعاد و اندازه فضا و رابطه میان ابعاد فضا مرتبط است. همچنین تناسب آن فضا و رعایت مقیاس ، میتواند باعث ادراک انسان از آن فضا و حس مثبت یا منفی افراد از فضا شود (11). 8-1: ریتم ، به معنای تکرار عناصر افقی و عمودی میباشد که در زاویه دید و پرسپکتیوتشدید میشود؛ یعنی ریتم، تکرار منظم یا هماهنگی خطوط، اشکال، برگهها یا رنگها بهحساب میآید (9). 9-1: در لغتنامه شهرسازی رابرت کوان، سرزندگی و زیست پذیری در کنار هم آورده شده است و اینگونه معنی شده است” Vitality and Viability “که، سرزندگی درواقع، بازتاب سطح شلوغی آن در اوقات مختلف روز و در بخشهای مختلف است؛ درصورتیکه زیست پذیری، میزانی برای سنجش ظرفیت آن برای جذب سرمایه بهمنظور بقا، بهبود و تطابق نیازهای متغیراست (18). 10-1: دسترسی، ارتباط تنگاتنگی با کاربریها دارد، زیرا نحوه توزیع فضایی کاربریها است که مسئله دسترسی را برای آنها مطرح میکند (19). دسترسی مناسب، باعث افزایش رضایت مردم میشود (20). 11-1: پاکیزگی محیط در هر محیطی، یک هنجار محسوب میشود. وجود آلودگی بصری در محیط شهری بهطور ناخودآگاه این تفکر را القا میکند که در این مکان به هنجارهای رفتاری توجه نشده است(21). مفهوم آلودگی دیداری به وجود اغتشاش و کیفیت بصری نامطلوب در شکل شهر اعم از نماها، برگهها، احجام، تابلوها، عناصر و المانها اشاره میکند. عدم وجود طراحی منظر و نبود نظم و زیبایی در عناصر المانها و آرایش منطقی و قابلفهم عناصر، منجر به بروز آلودگی دیداری میشود(19). 12-1: جذابیت منظر در عناصر و ترکیبات آن خلاصه میشود و باعث مشغول شدن ذهن و شگفتزده شدن خاطر میشود. با توجه به تماشای لغزش و ریزش برگهای رنگارنگ درختان پاییزی، شنیدن و دیدن صدا و حرکت پرندهها روی شاخهها، بازیهای آب و نور به همراه تغییر رنگ آنها در روزها و فصلهای چهار گونه و ... همه از جذابیتهای ذهن نواز منظر میباشد که به راحتی در پیرامون و درون فضاهای بسته معماری قابلگسترش است (1). 2-تعاملات اجتماعی بر اساس هرم نیازهای انسانی مازلو (1954) احتیاجات افراد شامل دودسته میشوند، دسته نخست نیازهای مادی و جسمانی است که به بعد روحی و روانی زندگی انسان مرتبط است. بر این اساس یکی از نیازهای فطری انسانها نیاز به برقراری تعاملات و روابط اجتماعی میباشد. بدین ترتیب از تعاملات و روابط اجتماعی هم بهعنوان یک نیاز فطری و هم وسیلهای برای ارضای نیازهای دیگر نامبرده میشود؛ بهگونهای که انسان بدون برقراری روابط اجتماعی قادر به زیستن نمیباشد (22). به عبارتی تعامل اجتماعی به معنای ایجاد رابطه بین دو نفر یا بیشتر است که باعث واکنشی میان آنها میشود که این نوع واکنش برای هر دو طرف شناختهشده است. بنابراین روابط بدون معنا شامل این تعریف نمیباشد (23). پیشینه تحقیق قنبران و جعفری (1393) در ارتباط با عوامل محیطی مؤثر بر تعاملات اجتماعی به تحقیق پرداختند و به این نتیجه رسیدند که جنبههای اجتماعی و فعالیتهای جاری محله، در کنار ابعاد شکلی زیبایی و بصری که باعث تجربه حرکت انسان در فضا میشود، از عوامل مؤثر در شکلگیری تعاملات اجتماعی میان افراد است. اما عواملی که بر شکلگیری تعاملات اجتماعی مؤثر هستند عبارتاند از: حس تعلق، امنیت اجتماعی–محیطی حس مکان، اجتماعپذیری فضا، اعتماد اجتماعی، مشارکتی بودن فضا، مراسم مذهبی، طبقه اجتماعی و پایگاه اقتصادی، وجود انواع فضاهای عمومی و پاتوق در محله، فاصله دسترسی و نوع و میزان مراجعه ساکنین (24). میرکریمی و دیگران (1392) به ارزیابی کیفیت بصری سیمای سرزمین پرداختند و دریافتند که معیارهای ارزیابی کیفیت بصری سیمای سرزمین به دودسته عینی و ذهنی تقسیم میشود؛ که معیارهای عینی شامل زیر معیار: تیپ، تراکم و تنوع پوشش گیاهی و معیارهای ذهنی شامل تنوع رنگ، بافت، پاکیزگی و تمیزی محیط، سرزندگی و پویایی، توالی و منظرهی پیش روی بازدیدکننده میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مؤلفههای اساسی استفاده شد و این نتیجه به دست آمد که از بین معیارهای ذهنی 5 معیار پیچیدگی، تنوع رنگ، بافت، منظره و پاکیزگی محیط بهعنوان مهمترین معیارهای ذهنی مؤثر انتخاب شدند و از بین معیارهای ذهنی استخراجشده تنها سه معیار تنوع تراکم پوشش گیاهی، قابلیت دید آبشار، قابلیت دید نقاط پرتنوع بهمنزله معیارهای اصلی انتخاب شدند(25). گلچین و دیگران (1391) تحقیقی در ارتباط باکیفیت بصری فضاهای آموزشی انجام دادند و در آن دریافتند، فضاهایی که پوشش گیاهی متراکمتر و متنوع و سایهدار هستند، دارای مناظر طبیعی و ترکیب رنگ مناسبی میباشند. یعنی ترکیببندی رنگی فضاها، هماهنگی کاربریها در جهت عدم ایجاد آلودگی بصری، وجود آب در منظر و استفاده از مجسمه، افزایش خوانایی مکان با کاشت تکدرختهایی که نمادی از زندگی و یا ایستادگی هستند(26). مهدوی نژاد و همکاران(2014) در تحقیق خود در ارتباط با پایداری اجتماعی ساختمانهای بلندمرتبه به تحقیق پرداختند .این مقاله با استفاده از پرسشنامه به ارزیابی سه عنصر سرمایه اجتماعی پرداخته و رابطه بین عناصر اجتماعی و عناصر طراحی را مشخص کرده است. سؤالات پرسشنامه در ارتباط با چشمانداز ساختمان به بیرون، فضای سبز، دسترسی مناسب، تنوع ساختمان، تهویه طبیعی، نور طبیعی، میزان حفظ محوطهسازی ساختمان، نگهداری از تجهیزات، میزان تمایل افراد برای برقراری ارتباط با دیگر افراد، وضعیت فیزیکی و نمای ساختمان، کیفیت ورودی و لابی، کیفیت فضاهای جمعی از قبیل پارکینگ، انبار و کیفیت جداسازی فضای پیاده و سواره بوده است. عناصر اجتماعی دارای معیارهایی از قبیل بحث و همکاری، گروه دوستان و مشارکت میباشد که همکاری با زیر معیار تمایل به بحث و همکاری، گروه دوستان با زیر معیار: تمایل به روابط دوستانه با دانشجویان دیگر ، مشارکت با زیر معیار: تمایل به شرکت در همایش درسی میباشد.در این تحقیق از نرمافزار اکسل و spss برای تحلیل دادههای پرسشنامه استفادهشده است که نتایج حاصل از آن نشان داد که عناصر اجتماعی شامل : شبکه دوستان، همکاری و مشارکت ارتباط مستقیمی با نور طبیعی، امنیت، تهویه طبیعی، دید و تنوع فضا داشته و ارتباط معکوسی با هویت فیزیکی، هیبت بیرونی، کیفیت لابی، دسترسی به راه و محوطهسازی زیبا دارد؛ همچنین برای افزایش مشارکت اجتماعی در میان ساکنین بهتر است طراحی انعطافپذیر باشد.(27) کرامتی و وزیری (2013) در تحقیق خود به موضوع عوامل مؤثر محیطی پاتوقهای شهری که بر تعاملات اجتماعی اثر میگذارند پرداختهاند و به شاخصهایی از قبیل: نفوذپذیری، تنوع، انعطافپذیری، سرزندگی و خوانایی دست یافتند.(28) صباغ زیارانی و محمدزاده (2013) در ارتباط با ارزیابی بصری خیابانهای شهری به پژوهش پرداختند و در میان روشهای مختلف از روش کیفیت بصری استفاده کردند. پارامترهای ارزیابی کیفیات منظر شامل: نظم، مرمت و بازیافت، تنوع، همبستگی، روح مکان، مرموز بودن و مقیاسهای چندگانه و قدرت بوده است. در مقابل ویژگیهایی که باعث تنوع، وحدت و ... میشوند شامل: خط آسمان، جداره (ریتم، تناسبات، زمینه، تداوم)، نشانه، محوطهسازی، عناصر متوالی، عناصر زیستمحیطی ( فعالیتهای انسانی و پوشش گیاهی) میباشند. درنهایت نتیجه اینچنین بهدستآمده است که مسیر موردنظر ازنظر کیفیت بصری و زیباییشناختی وضعیت مناسبی ندارد، زیرا در طول آن عامل ایجادکننده وحدت از قبیل نیمکت، کفپوش، چراغ روشنایی وجود نداشته و همچنین تنوع بیشازحد ناشی از نبود قانون ثابت در ایجاد ساختارهای شهری باعث آشفتگی و سردرگمی شده و نابسامانی در منظره موردنظر را ایجاد کرده است.( 9)
فرضیات پژوهش 1) بین ابعاد کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی و تعاملات اجتماعی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. 2) میزان تأثیرگذاری متفاوتی از نظر ابعاد کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان وجود دارد.
مدل مفهومی بر اساس آنچه در پیشینه تجربی و نظری و مبانی نظری پژوهش ذکر شد، معیارهای کیفیت بصری شامل: تنوع، تضاد، وحدت و هماهنگی، خوانایی، تأکید، سادگی و نظم، تناسب و مقیاس، توالی و تکرار، سرزندگی، دسترسی، کیفیت پاکیزگی فضا، جذابیت میباشند و معیارهای تعاملات اجتماعی نیز شامل: همکاری با زیر معیار تمایل به بحث و همکاری ، گروه دوستان با زیر معیار: تمایل به روابط دوستانه با دانشجویان دیگر ، مشارکت با زیر معیار: تمایل به شرکت در همایش درسی میباشد. بر این اساس مدل پژوهش حاضر به شکل ذیل طراحی میشود.
شکل 1- مدل تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر کیفیت بصری Figure 1. Model of Visual quality visual impact on the quality of Campuses
روش تحقیق
روش تحقیق پژوهش حاضر، روش توصیفی- تحلیلی میباشد که بهصورت پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجامشده است. جامعه آماری موردمطالعه دانشجویان دانشگاه گلستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان میباشند. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بوده و حجم نمونه با استفاده از نرمافزار جی پاور با توجه به تعداد متغیرها و در نظر گرفتن تعداد بیشتر، 300 در نظر گرفتهشده است. نحوه توزیع پرسشنامه بدینصورت بوده که در دو دانشگاه و در فضاهای مختلف پرسشنامه بهصورت تصادفی بین دانشجویان پخششده است. برای محاسبه پایایی سؤالات پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان پایایی آن برابر با 907/0 که در سطح قابل قبولی میباشد. برای پردازش دادهها از نرمافزار آماری spss و برای توصیف و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به نحو مقتضی استفاده میگردد. برای توصیف و تفسیر دادهها از آمار توصیفی شامل: شاخصهای آماری پراکندگی نظیر واریانس و انحراف معیار و همچنین شاخصهای تمایل به مرکز مانند، میانگین، میانه، نما و توزیعهای فراوانی مطلق، نسبی، خالص و تراکمی استفاده میشود. بهمنظور بررسی وضعیت متغیرها از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه، رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفادهشده است.
محدوده تحقیق منطقه موردمطالعه در این پژوهش، شهر گرگان، مرکز استان گلستان میباشد. از دانشگاههای شهر گرگان که دارای محوطه است، دو دانشگاه گلستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی پردیس بهعنوان نمونه انتخابشدهاند که در تصویر 1محل هرکدام مشخصشده است.
شکل 2- موقعیت شهر گرگان و دانشگاههای نمونه (منبع: نگارندگان) Figure 2. Location of Gorgan and sample of Universities
یافتهها
آزمون کولموگروف-اسمیرنوف هنگام بررسی نرمال بودن دادهها، فرض صفر که مبتنی بر توزیع دادهها به شکل نرمال است در سطح خطای 05/0 آزمون میشود. بنابراین اگر آماره آزمون، بزرگتر- مساوی 05/0 به دست آید، دلیلی برای رد فرض صفر که مبنی بر نرمال بودن دادهها است، وجود نخواهد داشت. بهعبارتدیگر با توجه به حد معناداری محاسبهشده فرض صفر تأیید و فرض یک رد شده است. یعنی متغیرهای کیفیت بصری روی منحنی نرمال قرار دارند. به همین دلیل در محاسبات این فرضیه از روشهای آمار پارامتریک و ضریب همبستگی پیرسان و تحلیل مسیر استفاده میگردد.
جدول 1- محاسبه درجه آزادی و سطح معناداری متغیرها (منبع: نگارنده) Table 1- Calculating of degree of freedom and a significance level of variables
جدول 2- آزمون ضریب همبستگی پیرسون متغیر تعاملات اجتماعی، کیفیت بصری و ابعاد آن Table 2- corroleation among social interaction’s varialbes and visual quality
جدول فوق، میزان همبستگی متغیر کیفیت بصری و ابعاد آن را بر متغیر وابسته (تعاملات اجتماعی) نمایش می دهد. بر این اساس چنانچه ملاحظه میشود با توجه به مقادیر آزمون و سطوح معنیداری (در سطح خطای5 درصد) مشاهده میشود که متغیر کیفیت بصری و ابعاد دوازدهگانه آن با متغیر وابسته پژوهش ارتباط مثبت، قوی و معناداری دارد. بنابراین میتوان اینچنین نتیجهگیری نمود که، مؤلفههای کیفیت بصری همچون تنوع جذابیت ظاهری مناظر، کیفیت پاکیزگی بصری فضاها و تناسب مصالح و پوشش گیاهی، توالی و تکرار عناصر عمودی و افقی در قالب رنگها، شکلها و برگهها، میزان دسترسی دانشجویان به امکانات و خدمات موردنیاز، نوع کاربری وسایل و امکانات موجود در فضای دانشگاه (نوع رنگ، مبلمان، آبنما و ...)، ابعاد و اندازه فضا، تکرار عوامل و عناصر داخلی ساختمان و یا طرحها در فضای خارجی، اهمیت یابی بخشی از فضا و جذابیت بصری آن، فضاهایی که به لحاظ اجزای منظره (رنگ، بافت و ...) و زمینه باهم تناسب و وحدت دارند، وجود تضاد میان عناصر و زمینه در فضای موردنظر، وجود عناصر و اشیا گوناگون در حد متعادل و متناسب بر میزان تعاملات اجتماعی دانشجویان در فضاهای دانشگاهی تأثیرگذار است. آزمون تحلیل رگرسیون جداول پنجگانه ذیل، تحلیل چند متغیره؛ بررسی تأثیر همزمان متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته (تعاملات اجتماعی) را از طریق آزمون تحلیل رگرسیون نمایش میدهند؛ بر این اساس چنانچه ملاحظه میشود، ضریب همبستگی بین متغیرهای مستقل و تعاملات اجتماعی برابر با 68/0 درصد است. درواقع متغیرهای مستقل میتوانند 84/0 درصد از واریانس تعاملات اجتماعی را بهصورت تعدیلشده تبیین نمایند. و با توجه به مقدار بهدستآمده از آزمون دوربین واتسون میتوان گفت: فرض عدم همبستگی بین خطاها رد نمیشود و میتوان از رگرسیون استفاده کرد (جدول 3).
جدول3- بررسی تأثیر همزمان متغیرهای مستقل( منبع: نگارنده) Table 3.The effect of the independent variables Syndicate
جدول 4 آمارههای توصیفی (ماکزیمم، مینیموم، میانگین و انحراف استاندارد) برآورد شده توسط رگرسیون، خطاهای باقیمانده و مقادیر برآوردی استانداردشده و خطاهای باقیمانده استانداردشده را نشان میدهد.
جدول 4- آمارههای توصیفی (ماکزیمم، مینیموم، میانگین و انحراف استاندارد) ( منبع: نگارندگان) Table 4. Descriptive statistics (maximum, minimum, average and standard deviation)
جدول 5- اثر رگرسیونی متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته با استفاده از آزمون آنوا ( منبع: نگارنده) Table 5- The effect regression of independent variables on the dependent variables using ANOVA.
همانطور که ملاحظه میشود، اثر رگرسیونی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته با مقدار آزمون 378/10 و سطح معنیداری 001/0 معنیدار میباشد. بهعبارتدیگر مجموع مجذورات باقیمانده به آن میزانی نیست که اثر رگرسیونی را خنثی نماید؛ لذا تغییر نشان دادهشده بهوسیله مدل رگرسیونی براثر تصادف و اتفاق به دست نیامده است.
جدول 6- بررسی رابطه بین ابعاد کیفیت بصری و تعاملات اجتماعی ( منبع: نگارنده) Table 6. Surveying of relationship between visual quality and social interactions
نتایج جدول 6 نشان میدهد که رابطه بین بعضی از ابعاد کیفیت بصری (تنوع، تضاد، وحدت، خوانایی، توالی، جذابیت، پاکیزگی و دسترسی) در سطح 95 درصد معنیدار است. بنابراین فرض تساوی ضرایب رگرسیون و مقدار ثابت با مقدار صفر رد میشود و نیازی به خارج کردن آنها از معادله رگرسیون نمیباشد. همانطور که مشاهده میشود، از میان متغیرهای مذکور دسترسی بیشترین تأثیر (بتای 82/0درصد) و تأکید (بتای 12/0 درصد) پایینترین بتایر بر تعاملات اجتماعی دانشجویان داشته است. همچنین با توجه به نتایج آزمون تولرانس میتوان نتیجهگیری نمود که اطلاعات در مورد متغیرها به میزانی هست که در استفاده از تحلیل رگرسیون مشکلی ایجاد نمیکند؛ و آزمون VIF نیز ضرایب رگرسیون را نمایش میدهد که برای پیشبینی رگرسیون مناسب هستند.
نتیجهگیری در این تحقیق بهمنظور بررسی تأثیر کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی ابتدا به تعیین و تعریف متغیرهای کیفیت بصری و تعاملات اجتماعی پرداختیم؛ که بر این اساس مؤلفههای کیفیت بصری شامل: تنوع، تضاد، وحدت و پیوستگی، خوانایی و نظم، تأکید، تناسب و مقیاس، توالی و تکرار، سرزندگی، جذابیت، کیفیت پاکیزگی، دسترسی هستند. مؤلفههای متغیر وابسته (تعاملات اجتماعی) نیز شامل: همکاری، مشارکت و گروه دوستان میباشد. برای سنجش اثرگذاری متغیرها و آزمون فرضیات پژوهش از تکنیک پرسشنامهای استفاده نمودیم که از پرکاربردترین روشها است و دادههای حاصله از پرسشنامه با استفاده آزمونهای مقتضی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج اینچنین به دست آمد که، متغیرهای کیفیت بصری و تعاملات اجتماعی رابطه مثبت و معناداری نسبت به یکدیگر داشتهاند که این با نتایج بهدستآمده از مهدوی نژاد (2014) همراستا بوده است. دراین بین بعضی از ابعاد متغیر کیفیت بصری شامل مؤلفههایی چون: تنوع، تضاد، وحدت، خوانایی، توالی، جذابیت، پاکیزگی و دسترسی که در پژوهش حاضر بهعنوان متغیر مستقل در نظر گرفتهشده است، بر میزان و نوع تعاملات اجتماعی دانشجویان در فضاهای دانشگاهی تأثیرگذار بودهاند. دسترسی از مهمترین عوامل تأثیرگذار و از خصوصیات فضای خوب محسوب میشود که دارای صور مختلفی میباشد. دسترسی مطلوب باید برای کلیه افراد (دانشجویان) امکانپذیر باشد. برای بهبود کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی ازنظر وضعیت دسترسی باید به دسترسی به انواع خدمات توجه شود. در فضاهای باز دانشگاهی بهتر است دسترسی به نقاط سایه گیر امکانپذیر باشد و از رمپ برای معلولین نیز استفاده شود، همچنین نیمکتها و مبلمان در سایت دانشگاه باید بهگونهای قرار گیرند که محل گذر استفادهکنندگان باشند. خوانایی هر مکان بدین مفهوم است که مردم با وارد شدن به آن، بتوانند آن فضا را درک کنند. بدین منظور برای اینکه فضاهایی دانشگاهی خوانا باشند باید بهگونهای طراحی شوند که افراد با ورود به آن احساس شناخت از محیط داشته باشند، برای این منظور میتوان از علائم و نشانهها یا راهنما و نقشههایی در فضاهای مختلف دانشگاه استفاده کرد تا افراد دچار سردرگمی نشوند. چنانچه مشخص گردید جذابیت از دیگر عوامل تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی است که در عناصر و ترکیبات آن خلاصه میشود. با استفاده از درختان پاییزی، بازیهای آب و نور به همراه تغییر رنگ آنها، استفاده از تندیس و حجمواره در بستر طبیعی منظر، ترکیب احجام سنگی و فلزی با عناصر سبز اطراف آنها باوجود تضاد رنگ و مصالح، دعوتکنندگی ورودی و خروجی و ترکیب احجام با عناصر سبز میتوان در ساختمانها جذابیت ایجاد نمود. ریتم به معنای تکرار منظم یا هماهنگی خطوط، اشکال، فرمها یا رنگها میباشد برای تقویت این عامل در فضاهای دانشگاهی بهتر است از فرمهای واحد در برخی فضاها که کاربری مشابه دارند استفاده نمود. مؤلفه دیگری که بر سطح و نوع تعاملات اجتماعی دانشجویان تأثیرگذار بوده، تنوع است؛ که به معنای گوناگونی عناصر و اشیاء یک پدیده در حد متعادل و متناسب میباشد. تنوع با استفاده از افزایش عناصر در مقیاسها و لایههای متعدد و متضاد باهم قابلتعریف است. تنوع همچنین با به کار بردن اشکال گوناگون فرم، بافت و رنگ در طراحی نیز به دست میآید. قرار گرفتن چندین فرم و بافت متفاوت که بهدرستی در کنار هم قرار گیرند و یا چندین رنگ غیرمشابه که بهطور صحیح باهم ترکیب شوند، میتوانند تداعیکننده تنوع در طرح باشد. تنوع همچنین با استفاده از المانها بافرم ها و رنگهای مختلف، پوششهای گیاهی بارنگ و برگههای مختلف، کفسازی مناسب و متنوع، گوناگونی فرم آبنما، گوناگونی فرم و رنگ ساختمانها، استفاده از مبلمان متفاوت و مناسب فضا، وجود عرصههای چندمنظوره برای تعاملات اجتماعی، وجود چندین فضای مکث و نشستن و فضاهایی با چشم اندازهای مناسب به وجود میآید. تضاد نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی بوده است که میتواند منجر به تشخیص تفاوت عناصر از هم شود. بدین منظور بهتر است در فضاهای دانشگاهی از اشکال متفاوت (دایره یا مربع) پوشش گیاهی، فرم ساختمان و رنگهای کمرنگ و پررنگ، استفاده نمود. مؤلفه وحدت و هماهنگی نیز بر سطح و میزان تعاملات اجتماعی تأثیرگذار است. بدین منظور باید قسمتهای مختلف با همدیگر و با کل هماهنگی داشته باشند که از اصول طراحی محسوب میشوند که منجر به وحدت میشوند. برای ایجاد وحدت در فضاهای دانشگاهی بهتر است بهپیوستگی ساختمانها و هماهنگی مسیر با بدنه سایت توجه شود. و درنهایت پاکیزگی فضا از دیگر عوامل تأثیرگذار بر تعاملات اجتماعی است. این امر بدان معناست که، در دیوار ساختمانها از عایق صوتی استفاده شود و در سایت، درختان خزان پذیر کاشته شوند. همچنین برای مکانیابی فضاهای دانشگاهی باید به همسایگی توجه شود، از فضاهایی که دارای سروصدا و دود و آلودگی هستند، دور باشند. در نمای ساختمان بهتر است از مصالحی استفاده شود که کیفیت مناسب داشته باشد و بهمرورزمان از بین نرود و رنگ ثابتی داشته باشند. بهطورکلی این مطالعه نشان داد که کیفیت بصری فضاهای دانشگاهی بر تعاملات اجتماعی دانشجویان تأثیرگذار بوده، بدین معنی که با بهبود کیفیت بصری تعاملات اجتماعی نیز افزایش پیدا میکند. نتایج این پژوهش میتواند به معماران، طراحان و برنامه ریزان شهری در جهت طراحی فضاهای جدید یا توسعه فضاهای دانشگاهی مفید واقع شود.
Reference
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مهند سی معماری،گروه معماری و شهرسازی ، واحدگرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران 2- استادیار، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی گرگان، دانشگاه گلستان *(مسوول مکاتبات) 1-Department of Architecture and Urbanism, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran 2-Assistant Proffesour, Department of Architecture, Faculty of Engineering, Golestan University, Gorgan, Iran*(Corresponding Author). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 965 |