تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,225,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,856,543 |
نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری مشتریان در بخش بانکداری | ||
مدیریت بازاریابی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 35، شهریور 1396، صفحه 37-49 اصل مقاله (894.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد تقی پوریان 1؛ مهسا مشایخ بخش2؛ آزاده محمدپور3؛ سپیده عطایی4 | ||
1استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
2کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
3کارشناسیارشد کارآفرینی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
4کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش: از تکنیکهای موثر در عصر حاضر و در بازار در حال اشباع با توجه به اهداف بازاریابی ارزش محور، توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت و وفاداری مشتری در کالبد محصولات و خدمات میباشد. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری میباشد. روش پژوهش: بدین منظور جامعه آماری این تحقیق مشتریان حقیقی بانک کشاورزی در استان مازندران میباشد که پرسشنامهی این تحقیق بر گرفته از راجاسه خارا (2010) و ساداهار و همکاران (2006) میباشد. براساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 412 پرسشنامه، قابل تجزیه و تحلیل جمعآوری شد. نتایج پژوهش: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی بر میزان وفاداری مشتریان به خدمات ارائه شده تأثیر مثبت و معناداری داشته است و همچنین بین ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی (مشتریان، جامعه، دولت) و تمامی ابعاد وفاداری (رفتاری، نگرشی، شناختی، کرداری، عاطفی) رابطه مثبت وجود داشته است. در این میان مسئولیت اجتماعی نسبت به مشتریان بیشترین تأثیر را بر وفاداری کرداری و عاطفی داشته است و مسئولیت اجتماعی نسبت به جامعه بیشترین تأثیر را بر وفاداری نگرشی داشته است و همینطور مسئولیت اجتماعی نسبت به دولت بیشترین تأثیر را بر وفاداری رفتاری و وفاداری شناختی داشته است. کاربرهای مدیریتی پژوهش: با توجه به رقابت بین بانکها، نتایج این تحقیق میتوان به مدیران بانکهای خصوصی و دولتی در جذب و نگهداشت مشتریان کمک شایان توجهی کند. نوآوری پژوهش: بر خلاف تحقیقات مرسوم که از مدل تک بعدی یا دو بعدی وفاداری استفاده میکنند، این تحقیق از این جهت که به بررسی هر چهار بعد وفاداری در بخش بانکداری پرداخته است دارای ارزشمندی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت اجتماعی؛ وفاداری مشتریان؛ صنعت بانکداری؛ وفاداری شناختی | ||
مراجع | ||
سازمان استاندارد و پژوهش های صنعتی ایران، (1389)، استاندارد ایزو 26000، 1-92.
Afifah, N. & Asnan, A. (2015). “The Impact of Corporate Social Responsibility, Service Experience and Intercultural Competence on Customer Company Identification, Customer Satisfaction and Customer Loyalty”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 211 (2015) PP. 277-284.
Csikósová, A., Čulková, K. & Janošková, M. (2016). “Evaluation of quantitative indicators of marketing activities in the banking sector”, Journal of Business Research.
Choi, B. & La, S. (2013). “The impact of corporate social responsibility (CSR) and Customer trust on the restoration of loyalty after service failure and recovery”, Journal of Services Marketing 27/3. PP. 223-233.
Chegini, & Goudarzvand, M. (2010). “Customer loyalty and value key dimensions interaction in organization”, China-USA Business Review, Vol. 9, Iss. 8, PP. 8-14.
Copeland, M.T. (1923). “Relation of Consumer's Buying Habits to Marketing Methods”, Harvard Business Review, 1, PP. 282-289.
Csikósová, A., Čulková, K. & Janošková, M. (2016). “Evaluation of quantitative indicators of marketing activities in the banking sector”, Journal of Business Research.
Danko, D., Goldberg, J., Goldberg, S., Stephen, R. & Grant, R. (2008). “Corporate social responsibility: The united states vs. Europe”, The Journal of Corporate Accounting & Finance, 19 (6), PP. 41-47.
Dick, A.S. & Basu, K. (1994). “Customer Loyalty: Toward and integrated conceptual framework”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 22, No. 2, PP. 99-113.
Day, G.S. (1969). “A Two-Dimensional Concept of Brand Loyalty”, Journal of Advertising Research, Vol. 9, PP. 29-35.
Holme, R. & Watts, P. (2000). “Corporate social responsibility: Making good business sense”, World business Council for Sustainable Development.
Huang, Chi-Jui. (2010). “Corporate governance, corporate socialcresponsibility and corporate performance”, Journal of Management and Organization, 16 (5), PP. 641-655.
Harjoto, M.A. (2011). “Corporate governance and CSR nexus”, Journal of Business Ethics, 100 (1), PP. 45-67.
Jones, T.M. (1986). “Corporate social responsibility revisited, redefined”, Journal of California Management Review, 22 (2), PP. 59-67.
Kotler, P. & Keller, K.L. (2012). “A framework for marketing management (5th ed.)”, New Jersey: Prentice Hall.
Kotler, P. & Keller, K.L. (2006). “Marketing Management, (12th ed.)”, New Dehli: Prentice-Hall of India.
Lombart, C. & Louis, D. (2013). “A study of the impact of Corporate Social Responsibility and price image on retailer personality and consumers reactions (satisfaction, trust and loyalty to the retailer)”, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 21, Issue 4, July 2014, PP. 630-642.
McWilliams, A. & Siegel, D. (2000). “Corporate social responsibility and financial performance: correlation or misspecification?”, Strategic Management Journal, 21 (5) , PP. 603-609.
McDonald, L. & Rundle-Thiele, Sh. (2008). “Corporate social responsibility and bank customer satisfaction”, International Journal of Bank Marketing. Vol.26 No 3, PP. 170-182.
Mandhachitara, R. Poolthong, Y. (2011). “A model of customer loyalty and corporate social responsibility”, Journal of services Marketing 25/2. PP. 122-133.
Oliver, R.L. (1997). “Satisfaction: A Behavioral Perspective on the Consumer”, McGraw- Hill, New York.
Oliver, R.L. (1999). “Whence Customer Loyalty?”, Journal of Marketing, Vol. 63, PP. 33-44.
Rajumesh, S. & Sritharan, V. (2014). “Influence of moderating variables on attachment, brand trust and loyalty relationship”, International Journal of Economics, Commerce and Management.
Reichheld, F. & Sasser, E. (1990). “Zero Defections. Quality Comes to Service”, Harvard Business Review, sept-oct, PP. 105-111.
Sandhu, HS. & Kapoor, S. (2010). “Corporate social responsibility initiatives: An analysis of voluntary corporate disclosure”, South Asian Journal of Management, 17 (2), PP. 47-80.
Salmones, M.M., Crespo, A.H. & Bosque, I.R. (2005). “Influence of Corporate Social Responsibility on Loyalty and Valuation of Services”, Journal of Business Ethics 61, PP. 369-385.
Tripathi, S. (2009). “An Analysis of Customer-pull Factors and the Process of Store Loyalty”, Paradigm, Vol. 13, Iss 1, PP. 91-103.
Worthington, S., Russell-Bennett, R. & Hartel, Charmine, E.J. (2009). “A tridimensional approach for auditing brand loyalty”, Journal of Brand Management, Vol. 17, Iss. 4, PP. 243-253.
Ying-Pin, Y. (2015). “Corporate social responsibility and service innovation on customer loyalty: An empirical investigation in wealth management services”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 33 Iss: 6, PP. 823-839.
Zaman khan, M. & Habib, d. (2010). “The effect corporate governancecelements on corporate social responsibility (CSR) reporting. Journal of Law and Management, 52 (2), PP. 82-109. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 449 |