تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,291,734 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,943,687 |
تدوین استراتژی توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت به روش SWOT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پایداری، توسعه و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 1، شماره 4، دی 1399، صفحه 15-31 اصل مقاله (1.16 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضا ارجمندی1؛ کیوان صائب2؛ سید علی جوزی3؛ شیما رضایی* 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار گروه محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4کارشناس ارشد مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران (مسئول مکاتبات). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
لزوم توجه جدی به مقوله سیر و سیاحت و گردشگری در طبیعت (اکوتوریسم) به عنوان پدیدهای جدید در زندگی ماشینی قرن بیست و یکم بسیار احساس میشود و اهمیت آن روز به روز در دنیا افزایش مییابد. کشور ما با برخورداری از انواع مختلف جاذبههای گردشگری مانند الموت، تاکنون نتوانسته از این مزیت به خوبی استفاده نماید. با وجودی که مناطق طبیعی کشور میتواند یکی از جاذبههای ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار آید، اما برنامهریزی برای استفاده از این شرایط هنوز در ابتدای راه است و کار مهم و اساسی برای بهرهبرداری از جاذبههای طبیعی صورت نگرفته است. هدف از این تحقیق تدوین استراتژیهایی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت میباشد که در این راستا از روش SWOT (تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها) استفاده شده است. با کمک این روش و بررسیهای میدانی و تهیه پرسشنامه نقاط قوت و ضعف درونی منطقه و همچنین فرصتها و تهدیدهای بیرونی مشخص شدند. سپس استراتژیهایی جهت رفع نقاط ضعف و تهدیدات و همچنین تقویت نقاط قوت و فرصتهای موجود اتخاذ شد. در نهایت استراتژیهای به دست آمده از روش SWOT نمرهدهی شده و با استفاده از ماتریس QSPM اولویتبندی شدند تا در توسعه اکوتوریسم منطقه مدنظر قرار گیرند. براساس نتایج بهدست آمده استراتژیهای برگزاری جلسات و همایشهایی جهت بیان ارزش منطقه در سطح منطقهای و ملی، بالا بردن فرهنگ عمومی به وسیله آموزش برای جلوگیری از تخریب محیطزیست منطقه و تاسیس هتل و اماکن رفاهی برای اکوتوریستها در منطقه در اولویت قرار گرفتهاند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منطقه الموت؛ اکوتوریسم؛ SWOT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
پایداری، توسعه و محیط زیست، دوره اول، شماره4، زمستان99 تدوین استراتژی توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت به روش SWOT رضا ارجمندی[1] rezaarjmandi@yahoo.com کیوان صائب[2] سید علی جوزی[3] شیما رضایی*[4]
چکیده لزوم توجه جدی به مقوله سیر و سیاحت و گردشگری در طبیعت (اکوتوریسم) به عنوان پدیدهای جدید در زندگی ماشینی قرن بیست و یکم بسیار احساس میشود و اهمیت آن روز به روز در دنیا افزایش مییابد. کشور ما با برخورداری از انواع مختلف جاذبههای گردشگری مانند الموت، تاکنون نتوانسته از این مزیت به خوبی استفاده نماید. با وجودی که مناطق طبیعی کشور میتواند یکی از جاذبههای ارزشمند برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار آید، اما برنامهریزی برای استفاده از این شرایط هنوز در ابتدای راه است و کار مهم و اساسی برای بهرهبرداری از جاذبههای طبیعی صورت نگرفته است. هدف از این تحقیق تدوین استراتژیهایی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت میباشد که در این راستا از روش SWOT (تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها) استفاده شده است. با کمک این روش و بررسیهای میدانی و تهیه پرسشنامه نقاط قوت و ضعف درونی منطقه و همچنین فرصتها و تهدیدهای بیرونی مشخص شدند. سپس استراتژیهایی جهت رفع نقاط ضعف و تهدیدات و همچنین تقویت نقاط قوت و فرصتهای موجود اتخاذ شد. در نهایت استراتژیهای به دست آمده از روش SWOT نمرهدهی شده و با استفاده از ماتریس QSPM اولویتبندی شدند تا در توسعه اکوتوریسم منطقه مدنظر قرار گیرند. براساس نتایج بهدست آمده استراتژیهای برگزاری جلسات و همایشهایی جهت بیان ارزش منطقه در سطح منطقهای و ملی، بالا بردن فرهنگ عمومی به وسیله آموزش برای جلوگیری از تخریب محیطزیست منطقه و تاسیس هتل و اماکن رفاهی برای اکوتوریستها در منطقه در اولویت قرار گرفتهاند. واژههای کلیدی: منطقه الموت، اکوتوریسم، SWOT
J.Sus.Dev. &Env., Vol 1, No.4, Winter 2021
Proposing Strategies for Development of Ecotourism in Alamout Region using SWOT Method
Reza Arjmandi[5] rezaarjmandi@yahoo.com Keivan Saeb[6] Seyed Ali Jozi[7] Shima Rezaei[8]*
Abstract: The necessity of serious attention to the issue of nature tourism (ecotourism) as a new phenomenon in the machine life of twenty first century is felt so much and importance of it is increasing every day. Our country with a wide range of tourist attractions such as Alamout is unable to use this advantage as well as possible. Although the country’s natural regions can be one of the great attractions for domestic and foreign tourists, but planning for the use of these terms is still in the beginning and no important work has been done for the exploitation of natural attractions. The purpose of this research is to set strategies for developing ecotourism in the region of Alamout that in this regard used from SWOT method (Analyzing the strengths, weaknesses, opportunities and threats). Using this method and surveys and preparing the questionnaires the internal strengths and weaknesses and external opportunities and threats were determined. Therefore the strategies to remove weaknesses threats and reinforce strengths and opportunities were set. Eventually these strategies were scored and prioritized based on QSPM matrix to be used in ecotourism development. According to the result the strategies to hold meetings and conferences for revealing the values of the region in local and national levels and enhancing the public culture using educational methods for avoiding environmental destruction and establishment of welfare places and hotels for ecotourism in the region was prioritized.
Keywords: Alamout region, Ecotourism, SWOT.
مقدمه در حال حاضر بیشتر کشورهای جهان در رقابتی تنگاتنگ و نزدیک، در پی بهرهگیری از توانمندیهای کشور خود هستند تا بتوانند سهم بیشتری از درآمد ناشی از صنعت اکوتوریسم را به خود اختصاص دهند و با سادهترین شکل ممکن به اشتغالزایی بپردازند (1). اکوتوریسم شکلی از گردشگری است که وسیلهای برای لذت بردن و درک طبیعت مقصد میباشد و در عین حال منافع اقتصادی و زیستمحیطی هم عاید گردشگران و بومیان میکند (2). اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اکوتوریسم را چنین تعریف کرده است: اکوتوریسم عبارت است از مسافرت مسوولانه به نواحی نسبتاً بکر طبیعی به منظور لذت بردن از طبیعت به نحوی که اثرات منفی کمی بر طبیعت وارد و زمینه مشارکت اقتصادی-اجتماعی جمعیت بومی را فراهم میآورد (3). براساس برآورد سازمان جهانی طبیعتگردی ([9]WTO) در حالىکه رشد عمومى صنعت توریسم براى نخستین دهه در پیش رو بین ۳/۴ تا حداکثر ۷/۶ درصد پیشبینى میشود. یافتههاى موجود بیانگر آن است که بیشترین قسمت از این رشد در بخش اکوتوریسم به وقوع پیوسته و به طور کلى رشد این بخش بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود. به این ترتیب انتظار مىرود تا یک دهه دیگر شمار طبیعتگردان که اکنون هفت درصد از کل مسافران جهان را شامل مىشود، به بیش از بیست درصد برسد (4). به طور کلی وضعیت جغرافیایی کشور ما و گوناگونی مناطق مختلف آن از نظر شرایط طبیعی (اقلیمی، توپوگرافی، هیدرولوژیکی و ...) خود در مجموع جاذبهای قابل توجه به حساب میآید. گنجینه پتانسیلهای اکوتوریستی استان قزوین نیز میتواند این استان را به عنوان یکی از قطبهای اکوتوریستی کشور تبدیل کند. اما با توجه به وجود این ظرفیتها، این استان در زمینه توسعه پایدار اکوتوریسم و جذب اکوتوریست محروم بوده است بنابراین لزوم وجود تحقیقات کاربردی در این زمینه برای تقویت این امکان ضرورت دارد. منطقه الموت از ویژگیهای طبیعی بسیاری برخوردار است لذا تدوین استراتژی توسعه اکوتوریسم در منطقه به منظور توسعه طبیعتگردی با توجه به حفظ و حمایت از
گونههای گیاهی و جانوری منطقه و چشماندازهای طبیعی آن بسیار حایز اهمیت میباشد. بنابراین اگر مدیریت صحیحی در منطقه صورت نگیرد این منطقه یا بدون استفاده میماند و یا تنوع گونهای آن رو به نابودی رفته و با گذشت زمان بر اثر استفاده نادرست دچار آلودگی و کاهش خواهد شد، لذا تدوین یک برنامه مدیریتی مناسب از هزینههای اضافی به منظور از بین بردن اثرات سوء خواهد کاست (5). امروزه مدیریت اکوتوریسم در ایران باتوجه به روند رو به رشد جمعیت و کاهش منابع نفتی و اتکای کشور به اقتصاد تک محوری وابسته به نفت، نه تنها یک نیاز بلکه یک الزام برای رشد و توسعه جامعه میباشد. در چند دهه اخیر برنامهریزان، مدیران و مجریان امور در سطح جهان باتوجه به فقر منابع درآمدزا، بر روی اکوتوریسم سرمایه گذاریهای کلانی انجام دادهاند، این امر نه تنها موجب حفاظت از اکوسیستمها و محیطهای طبیعی سالم برای زیست میگردد بلکه به تولید درآمد و ارزآوری قابل توجهی نیز منجر میشود. با افزایش آگاهیهای عمومی از فواید و اثرات مستقیم اکوتوریسم، اهمیت و ضرورت توجه به این صنعت بیش از پیش نمایان میگردد. به طور کلی مناطقی پتانسیل جذب اکوتوریسم را دارند که از مواهب طبیعی (گیاهی و جانوری) و فرهنگی برخوردار باشند، از جمله داشتن اقلیم و آب و هوای مطلوب، مناظر و چشماندازهای طبیعی، پوشش گیاهی مناسب، تنوع جانوری و گیاهی و یا برخورداری از فرهنگ و آداب و رسوم غنی. فرهنگهای محلی و کلیه گیاهان و جانوران جزو جاذبههای اصلی در اکوتوریسم هستند. این شاخه از توریسم طی مدت کوتاه پیدایش خود (اواخر دهه 1980) رشد بسیار بالایی داشته است نرخ رشد سالانه اکوتوریسم در دهه 1990 بین 20 تا 34 درصد، و در سال 2004 سه برابر رشد صنعت توریسم کلی بوده است. اکوتوریسم اهدافی را دنبال میکند که باید به آنها دست یابد (6):
منطقه الموت درشمال شرقی استان قزوین بین طولهای جغرافیایی 50 درجه و 2 دقیقه و 54 ثانیه تا 50 درجه و 52 دقیقه 55 ثانیه شرقی و عرضهای جغرافیایی 36 درجه و 17 دقیقه و 11 ثانیه تا 36 درجه و 41 دقیقه و 1 ثانیه شمالی قرار گرفته است. حدود چهارگانه منطقه الموت به صورت ذیل است (7): از سمت شمال: در امتداد خط الرأس آبریزهای غربی کوه حصار چال و آبریزهای جنوبی سلج انبار، اواتر نرگش، سیالان، هودگان، اوجر، خشچال سراش. از سمت جنوب: در امتداد خط الرأس آبریزهای شمالی ارتفاعات حسین آباد، زنده چال، مارگین، نوده، سائل دره، امرودک. از سمت شرق: در امتداد خط الرأس آبریزهای ارتفاعات شمالی امرودک، آکودکان، آوه، منتهی به آبریزهای ارتفاعات غربی و شمال غربی کوه حصار چال. از سمت غرب: در امتداد خط الرأس آبریزهای شرقی ارتفاعات سراط، لارک، ازگنین، روشند، حسین آباد. منطقه بزرگ الموت در تقسیمات جغرافیایی کشوری اخیر ایران به دو منطقه رودبار الموت (الموت شرقی) و رودبار شهرستان (الموت غربی) تقسیم شده است. رودبار الموت شامل سه دهستان میشود که عبارتاند از:
و رودبار شهرستان نیز سه دهستان را شامل میشود:
رودبار الموت از شمال به دهستانهای دوهزار و سههزار تنکابن، از شرق به قله شاه البرز و طالقان، از جنوب شرقی به طالقان، از جنوب به آبیک و از غرب به دهستان رودبار محمد زمانخانی محدود میشود. مرکز این منطقه معلمکلایه است و قلعه الموت (مقر حسن صباح در ۵۰۰ متری روستای گازرخان)، قلعه تاریخی عینالسلطنه (در روستای زوارک)، روستای بالاروچ، روستای پیچبن (مرتفعترین منطقه رودبار الموت و برخوردار از جاذبههای گردشگری و کوهنوردی)، روستای ورک (زادگاه شیردل شاعر)، روستای کلان (زادگاه جلال بیگ و ولیخان خواجوی) در آن قرار دارد. دره الموت سرزمین بن بست کوهستانی پیاله شکل بستهای است که دهانه آن به دشت حاصلخیز قزوین گشوده میشود و در دامنه البرز مرکزی جای دارد. این دره مانند پل و گذرگاهی بین سرزمین «ورا البرز» و دشتهای «پایکوه البرز» است، و با شبکه راههای متعدد هزار پیچ کوهستانی و محلی به شمال دسترسی دارد، و سرنوشت آن در طول تاریخ از یک سو با دشت قزوین و از سوی دیگر با مازندران و گیلان (طبرستان و دیلمان) پیوند داشته است. بلندیها و کوههای سر به فلک کشیده البرز در دو سوی دره الموت، این سرزمین را «دژ پادگان» و پناهگاهی تسخیرناپذیر ساخته است. اقلیم آن آمیزهای از کوهستانهای حاشیه دریای کاسپین و نواحی کوهستانی حاشیه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی است که دارای آب و هوایی معتدل و سرد در بخشهای پست و در کوهپایهها و کوهستان سرد است (5). بلندترین نقطه منطقه قله سیالان با ارتفاع 4175 متر و پستترین نقطه آن روستای بازرگان واقع در حاشیه رودخانه شاهرود با ارتفاع 658 متر از سطح دریاست. بیشتر خاکهای منطقه خیلی کم عمق، جوان و تکاملنیافته و فرسایشپذیر هستند. نقاطی که دارای خاکهای عمیق و قابل کشت میباشد به کشت درختان باغی و محصولات زراعی اختصاص یافته است. براساس آمار ایستگاه هواشناسی باغکلایه میانگین بارندگی سالیانه منطقه حدود 404 میلیمتر میباشد و دوره خشکی تقریباً از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهرماه میباشد. قسمت اعظم منطقه دارای چشمه و جریانهای آبی میباشد، به طوری که حاصل آنها رودهای موقت و دائمی از جمله دو رودخانه دائمی الموترود و شاهرود (تلاقی الموترود و طالقانرود) میباشد که به دریاچه سد سفیدرود منتهی میشود (5). منطقه الموت در امتداد رشته کوه البرز میباشد که در زمره مناطق کوهستانی قرار داشته و بیش از 90 درصد اراضی منطقه تیپ کوهستانی و تپه ماهوری با شیب 25 درصد تا بیش از 100 درصد دارد و مابقی شامل آبرفتهای رودخانهای و به میزان ناچیز اراضی مسطح مرتفع است. اختلاف ارتفاع زیاد منطقه نشانگر شیب عمومی زیاد در منطقه است که این اختلاف ارتفاع زیاد بر روی عوامل و فاکتورهای زیستمحیطی، هم در خصوص محیطزیست انسانی و هم در مورد محیطزیست طبیعی منطقه شدیداً اثرگذار میباشد (8).
شکل 1- نقشه منطقه تیراندازی و شکار ممنوع الموت (7)
روش بررسی برای انجام این تحقیق ابتدا اقدام به جمعآوری اطلاعات کلی از موضوع تحقیق از طریق مطالعات کتابخانهای، شامل بررسی کتب، پایاننامهها، مقالات، مطالعه گزارشات موجود و اینترنت صورت پذیرفت. در مرحله مطالعات میدانی با استفاده از بازدید میدانی و مراجعه به سازمانهای مربوطه اطلاعاتی از وضعیت موجود منطقه الموت بهدست آمد. سپس پرسشنامهای با 25 سوال تهیه شد تا بتوان از آن در استخراج نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها کمک گرفت. نمونه این پرسشنامه در پیوست ضمیمه شده است. بهمنظور تعیین حجم نمونه آماری برای توزیع پرسشنامهها، از فرمول کوکران استفاده شد. فرمول کوکران(9) n = نمونه آماری Zα= (از جدول بر اساس ضریب اطمینان استخراج میشود) متغیر نرمال شده P= (پاسخدهندگان تنها اجازه انتخاب یک گزینه را دارند) نسبت گزینه صحیح به غلط d= پذیرش خطای نمونهگیری در این تحقیق جامعه آماری متشکل از اکوتوریستهایی میباشد که از منطقه الموت بازدید نمودهاند. به دلیل اینکه تعداد این اکوتوریستان مشخص نمیباشد و با مراجعه به سازمانهای ذیربط، اطلاعاتی در این زمینه یافت نشد، برای تعیین نمونه آماری از فرمولی استفاده شد که در آن نیازی به تعداد جامعه آماری نمیباشد، بلکه در آن به متغیر نرمال شده و ضریب اطمینان 95 درصد توجه شده است. اعداد مورد نظر در فرمول بالا قرار گرفت و محاسبات به صورت ذیل انجام پذیرفت تا حجم نمونه بدست آید.
بر اساس فرمول حجم نمونه مورد نظر 164 عدد به دست آمد و این تعداد پرسشنامه تهیه و بین بازدیدکنندگان منطقه الموت در آبان ماه سال 1389 توزیع شد، که از این تعداد 127 عدد جمعآوری گردید و تجزیه و تحلیل شد. امتیاز مربوط به هر گزینه در پرسشنامه به صورت ذیل مشخص گردید:
برای تدوین استراتژی جهت توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت، از بین روشهای مدیریتی موجود روش SWOT انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. پس از تعیین فاکتورهای تاثیرگذار درونی و بیرونی یعنی نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصتهای پیش رو، از طریق تحلیل SWOT استراتژیهای مختلف مدیریتی جهت توسعه اکوتوریسم در منطقه ارایه شد. سپس با استفاده از ماتریس QSPM این استراتژیها الویتبندی گردید. و در نهایت پیشنهاداتی برای سهولت اعمال این مدیریت در محدوده منطقه الموت مطرح شد. قبل از انجام هرگونه تحلیل آماری لازم است دادهها را به شکل مناسبی به کامپیوتر وارد کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل کرد. برای انجام این کار از نرمافزار SPSS که یکی از قدیمیترین، برنامههای کاربردی در زمینه تجزیه و تحلیلهای آماری است استفاده میشود. این نرمافزار به گونهای طراحی شده است که بتواند طیف وسیعی از آزمونهای آماری را به سادگی و به سرعت اجرا کند (10). روش تجزیه و تحلیل [10]SWOT، مدل تحلیلی مختصر و مفیدی است که به شکل نظامیافته هر یک از عوامل قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها را مورد تحلیل قرار داده و استراتژیهای متناسب با موقعیت را منعکس میکند. در این روش پس از فهرست نمودن هر یک از عوامل قوت، ضعف، فرصت و تهدید و نوشتن آنها در سلولهای مربوط به خود بر حسب ترتیب امتیاز وزندار، از محل تلاقی هر یک از آنها استراتژیهای مورد نظر حاصل میگردد. بنابراین همواره این ماتریس منجر به تولید چهار دسته استراتژی SO[11]، WO[12]، ST[13]، WT[14] میشود. حال پس از مشخص شدن ارجحترین کاربری برای منطقه، با استفاده از روش SWOT نقاط قوت و ضعف درون سازمانی و همچنین فرصتها و تهدیدهای برون سازمانی مشخص شده است، تا در ارایه راهکار مدیریت منطقه تمام عوامل تأثیر گذار در نظر گرفته شوند (11). استراتژیهای قوت ـ فرصت (SO): یا استراتژیهای تهاجمی ضمن آنکه از تواناییها و نقاط قوت درخور و قابل اتکایى برخوردار است، در محیط تعاملى و زمینهاى خود نیز با فرصتهاى مناسب و گرانبهایى مواجه است. استراتژیهاى ضعف ـ فرصت (WO): یا استراتژیهای محافظهکارانه که با استفاده از این استراتژیها باید نهایت تلاش خود را براى جبران ضعفها و ناتوانیهاى خود با استفاده از فرصتهاى محیطى به کار بست. استراتژیهاى قوت ـ تهدید (ST): یا استراتژیهای رقابتی چگونگى بهرهگیرى از حداکثر توان موجود براى مقابله بهینه با فشارها، چالشها و تهدیدهاى محیطى را ترسیم میکند. استراتژیهاى ضعف ـ تهدید (WT): که اساساً ماهیت دفاعی داشته و بر حداقل کردن نقاط ضعف و پرهیز از تهدیدها تاکید دارد (12). همه عوامل درونی و بیرونی دارای اهمیت یکسان نیستند، و لذا ضرورت دارد کلیه این عوامل مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل مهمتر و با اهمیت بیشتر مشخص شوند، و تعیین اولویت گردند. برای ارزیابی عوامل استراتژیک درونی و بیرونی از ماتریس IFE[15] و EFE[16] استفاده شده است(11). برای تکمیل اطلاعات جدول، در ستون اول به ترتیب فهرست عوامل داخلی برای جدول IFE و فهرست عوامل خارجی برای جدول EFE بر اساس اطلاعات مرحله اول تنظیم گردید. در ستون بعدی کار وزندهی به عوامل در قالب توزین (وزندهی) نرمال به نحوی انجام پذیرفت که حاصل جمع وزنهای تعلق گرفته در هر جدول به عدد 1 برسد. در ستون سوم درجهبندی یا امتیاز هر یک از عوامل به نحو ذیل به انجام رسید: به هر یک از عوامل براساس پاسخ کنونی مجموعه به آن عامل خاص، امتیازی از4 (بسیار خوب) تا امتیاز 1 (ضعیف) داده شد. در ستون چهارم امتیاز موزون هر عامل، مشخص (حاصلضرب ستون 2 در ستون 3) و سرانجام با یکدیگر جمع شد تا امتیاز وزنی کل مجموعه تحت بررسی حاصل گردد (13). پس از تکمیل شدن دو جدول IFE و EFE، جدول استراتژیها رسم میشود. در این جدول عوامل درونی و بیرونی با هم مقایسه شده و استراتژیهایی جهت رفع نقاط ضعف و رفع تهدیدات، و همچنین استراتژیهایی جهت تقویت نقاط قوت و فرصتها تدوین میشوند (11). در نهایت برای تعیین اولویت اجرایی این استراتژیها، این دادهها وارد جدول [17]QSPM میشوند. در ستون اول این ماتریس، فهرست کلیه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها آورده میشود. در ستون دوم امتیاز وزندار (یا امتیاز موزون) هر عامل استراتژیک عیناً از ماتریس IFE و EFE استخراج و درج میشود. در ستونهای بعدی انواع استراتژیهایی که از ماتریس SWOT بهدست آمده و شامل استراتژیهای چهارگانه WO، ST، WT و SO میباشد آورده میشود. هر یک از ستونهای مربوط به انواع استراتژیها به دو زیرستون تقسیم میشود. یکی زیرستون AS[18] و دیگری زیرستون TAS[19]، در ستون AS امتیاز جذابیت داده میشود. به این ترتیب که هر عامل استراتژیک را با استراتژی مورد نظر میسنجند و به آن امتیاز میدهند. در تعیین امتیاز جذابیت به سوال زیر پاسخ داده شد: آیا این عامل در انتخاب استراتژی مذکور اثر میگذارد؟ امتیازات ستون دوم را در امتیاز جذابیت ضرب نموده و امتیاز کل جذابیت در ستون TAS درج شد. که نشان دهنده جذابیت نسبی هر یک از عوامل بر استراتژی مورد نظر میباشد. جمع امتیازات TAS در ردیف پایین جدول محاسبه شد. این عدد همان امتیاز اولویت استراتژی میباشد. به این ترتیب گزینههای مختلف استراتژی یک سازمان با مقدار عددی تعیین اولویت شده، و با یکدیگر قابل مقایسه هستند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامهها کمتر از 50 درصد پاسخدهندگان با مفاهیم توریسم و اکوتوریسم آشنایی در حد متوسط دارند این در صورتی است که بیش از 50 درصد طبیعتگردان دارای تحصیلات عالی هستند و این مورد میتواند گویای این مطلب باشد که میزان اطلاعرسانی و آموزش در این رابطه کم بوده است و نیازمند برنامهریزی دقیق و همکاری هرچه بیشتر مسئولان در این رابطه میباشد. توسعه اکوتوریسم در منطقه سبب ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر برای افراد بومی منطقه نیز خواهد شد. اکوتوریسم در صورت برنامهریزی صحیح یک کاربری سازگار با طبیعت است که از لحاظ اقتصادی میتواند تأثیر مثبتی بر زندگی جوامع بومی داشته باشد. این در حالی است که طبق ارزیابیها و آمارهای موجود هنوز این شاخه از توریسم در ایران به رشد مطلوب و بایسته خود نرسیده است و در این راه تبلیغات خوبی نیز وجود ندارد. بیتردید توسعه صنعت اکوتوریسم میتواند از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار تاثیرگذار باشد چرا که باعث رونق اقتصادی و تبادل فرهنگی و گستردهتر شدن روابط اجتماعی میشود. در حدود 50 درصد مردم میزان تاثیرگذاری این صنعت را از نظر اقتصادی و فرهنگی در حد بالایی میدانند. با وجود اینکه بیش از 80 درصد ظرفیت جذب اکوتوریست در منطقه را در حد بالایی ارزیابی میکنند، اما 60 درصد این پاسخدهندگان میزان اطلاعرسانی در مورد اکوتوریسم را بسیار کم میدانند. همچنین بیش از 80 درصد گردشگران کمیت و کیفیت امکانات موجود را در سطح پایینی ارزیابی میکنند. بنابراین ایجاد امکانات اقامتی و تفریحی مناسب نه تنها بر قابلیتهای این منطقه در زمینه جذب توریست میافزاید بلکه برای گردشگران و مردم بومی منطقه هم از نظر اشتغالزایی و هم از تفریحی بسیار حایز اهمیت است. همچنین ایجاد و احداث اقامتگاه و هتلهای مناسب میتواند در جذب و راحتی و آسایش و امنیت گردشگران بسیار موثر باشد. استفاده از پایگاههای اطلاعرسانی عمومی و شبکههای اطلاعرسانی و توزیع بروشورهایی در رابطه با جذابیتهای منطقه الموت و استفاده از
جدول 1- ماتریس IFE
متخصصان امر گردشگری و استفاده از راهنمایان محلی میتواند بسیار موثر واقع شود.آنچه مسلم است فرهنگ کهن، آثار فرهنگی و منابع طبیعی با ارزش منطقه میتواند در جذب گردشگران بسیار موثر باشد و توسعه این صنعت مستلزم همکاری سازمانهای دولتی همچون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مردم بومی و سرمایهگذاران داخلی و خارجی میباشد.
نتایج حاصل از روش SWOT پس از تشخیص نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در منطقه الموت ابتدا جداول IFE و EFE و سپس جدول SWOT تهیه شد. جدول (1) مربوط به ماتریس IFE و جدول (2) ماتریس EFE میباشد. پس از تهیه لیست نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها، با بررسی و تحلیل این نقاط استراتژیهای مختلفی جهت اعمال مدیریت اکوتوریسم در منطقه الموت ارایه گردید که در جدول (3) آورده شده است.
جدول 3- ماتریس استراتژی ها
پس از اتخاذ استراتژیها و تهیه جدول آن، این استراتژیها با استفاده از ماتریس QSPM نمرهدهی شده و اولویت اجرای هر کدام مشخص شد که در جداول (4) تا (7) قابل مشاهدهاند
جدول4-ماتریس(SO) QSPM
جدول 5- ماتریس QSPM (WO)
جدول 6- ماتریس QSPM (ST)
جدول 7- ماتریس QSPM (WT)
در نهایت با توجه به امتیازات بهدست آمده از میان چهار استراتژی (شامل: SO برای تبدیل فرصتها به نقطه قوت، استراتژی WO برای تبدیل نقاط ضعف به فرصت، استراتژی ST برای تبدیل تهدیدها به فرصتها و استراتژی WT برای رفع نقاط ضعف و تهدیدها) 26 مورد ذیل به ترتیب الویت جهت توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت پیشنهاد میشود. معمولاً از میان استراتژیها، 10 استراتژی اول کاربردیتر میباشد و بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
بحث و نتیجه گیری پس از بررسیهای انجام شده این نتیجه حاصل شد که توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت امکانپذیر است و در طبقهبندی اتحادیه جهانی حفاظت نیز گردشگری، از جمله اهداف اولیه محسوب میشود. اما گردشگری در منطقه، بهتر است از نوع پایدار باشد تا در دراز مدت اثرات منفی در منطقه به جای نگذارد. همانطور که بررسی شد این منطقه از قابلیتهای بالای جذب گردشگران و طببیعتگردان برخوردار است و نقاط قوت زیادی برای توسعه این صنعت را در خود دارا میباشد. بنابراین شناسایی این نقاط قوت و تبدیل آنها به فرصتهایی برای توسعه این صنعت مهمترین قدم در جذب گردشگران به این منطقه میباشد. با توجه به بررسیهای انجام شده در راستای بهرهبرداری مطلوب از اراضی کشور و ایجاد پشتوانه مطمئن جهت حفظ موجودیت اراضی طبیعی واجد منابع زیستی ارزشمند، اساسیترین راه، اجرای برنامه آمایش سرزمین و ارزیابی توسعه پروژههای اجرایی بر محیطزیست است که یک راه حل اساسی برای پیشگیری از عواقب ناگوار زیستمحیطی میباشند. استان قزوین با داشتن مناطقی همچون الموت بهدلیل دارا بودن تنوع توپوگرافیکی و برخورداری از کمربندهای ارتفاعی گوناگون، مناظر خیرهکنندهای از طبیعت مناطق مرکزی کشور، را به تصویر میکشد. تنوع وسیع اکوسیستمهای خرد اعم از آبی (چشمه، رودخانه و دریاچه) و خشکی (مرتعی، جنگلی و کشتزارهای انسان ساخت) در این منطقه باعث شده که هر یک از این اکوسیستمها بر حسب ویژگیهای خود محل زیست انواع خاصی از گونههای حیاتوحش باشد. این اکوسیستمها بسته به وسعت، میزان منابع زیستی و امنیت، بطور دائم یا موقت جمعیت محدود یا کثیری از گونهها را در خود جای میدهند. یکی از ویژگیهای اکوسیستمهای کوهستانی این است که در صورت برهم خوردن تعادل اکولوژیک ناپایدارشان چون توان ترمیمپذیری محدودی دارند قابلیت برگشتپذیری آنها به شرایط اولیه بسیار دشوار میباشد. حفاظت از این نوع اکوسیستمها به معنای بهرهبرداری از آنها نمیباشد، بلکه استفاده عقلایی و متناسب با ظرفیت و قابلیتهای آنها متضمن پایداری و ثبات اکولوژیکی آنها می باشد. از میان زیستگاههای موجود منطقه الموت با وسعتی معادل 111118 هکتار به دلیل شرایط متنوع زیستگاهی، وجود گونههای متنوع و ارزشمند، که بعضاً در معرض خطر تهدید و آسیبپذیر نیز میباشند و وجود میراثهای فرهنگی و تاریخی، در الویت نخست جهت حفاظت قرار میگیرد. با توجه به نتایج به دست آمده از روش SWOT و مشخص شدن مناسبترین استراتژیها برای توسعه اکوتوریسم در منطقه الموت، و همچنین با توجه به وضعیت فعلی منطقه، پیشنهاداتی برای رفع نقاط ضعف و عوامل تهدیدزای موجود، و همچنین تقویت نقاط قوت و فرصتها در منطقه پیشنهاد میشود که عبارتند از:
منابع
[1] -استادیار مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران. [2] - استادیار گروه محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. [3] - استادیار گروه محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. [4] *- کارشناس ارشد مدیریت محیطزیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران (مسئول مکاتبات). [5] - Environmental Management Group Assistant Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran. [6] - Environmental Group Assistant Professor, Islamic Azad University, Tonekabon Unit, Iran. [7] - Environmental Group Assistant Professor, Islamic Azad University, Tehran Shomal Branch, Tehran, Iran. [8] - Environmental Management M .Sc, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
1- Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats (SWOT) 2- SO: Strength, Opportunities 3- WO: Weaknesses, Opportunities | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |