تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,225,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,856,457 |
پهنهبندی حساسیت زمینلغزش با استفاده از روش ترکیبی جدید در محیط GIS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 10، دوره 21، شماره 12 - شماره پیاپی 91، اسفند 1398، صفحه 135-146 اصل مقاله (791.31 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jest.2019.28413.3721 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مجید محمدی 1؛ حمزه نور2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران، *(مسوول مکاتبات). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: زمینلغزش از جمله مهمترین سوانح طبیعی در مناطق شیبدار با خسارات انسانی و اقتصادی زیاد است. ایران بهخاطر شرایط خاص آب و هوایی و فیزیوگرافی همواره در معرض خطر زمینلغزش قرار دارد. هدف از این تحقیق تهیه نقشه حساسیت زمینلغزش با استفاده از مدل تلفیقی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی-تراکم سطح در محیط GIS، در بخشی از حوزه آبخیز هراز است. روش بررسی: ابتدا با مطالعات میدانی نقشه پراکنش زمینلغزشهای حوزه و سپس نقشه عوامل موثر بر زمینلغزش تهیه گردید. وزندهی فاکتورهای موثر با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزار Expert Choice انجام شد. وزن کلاسههای هر فاکتور با استفاده از مدل تراکم سطح در محیط GIS محاسبه گردید. در نهایت وزن کلاسهها در وزن فاکتور ضرب شد. وزنها در محیط GIS با هم تلفیق شده و نقشه نهایی حساسیت زمینلغزش بهدست آمد. یافتهها: بررسیها نشان داد که خصوصیات سنگشناسی، فاصله از جاده، شیب، فاصله از آبراهه، کاربری اراضی، ارتفاع و جهت شیب عوامل اصلی موثر در وقوع زمینلغزش در منطقه هستند. نتایج نشان داد که شیب 50-15 درصد، جهتهای شیب شمالی و غربی، ارتفاع 2100-1500، کاربریهای مسکونی و باغ-کشاورزی، فاصله 500 متری از جاده و 400 متری از آبراهه، سازندهای شمشک و پادگانههای آبرفتی بیشترین حساسیت را نسبت به زمینلغزش از خود نشان دادند. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی منطقه مورد مطالعه مطالعه به وقوع زمینلغزش حساسیت زیادی داشته و تهیه نقشه حساسیت زمینلزش در این منطقه بسیار ضروری است. نقشه تهیه شده ابزار مفیدی در برنامه ریزی کاربری اراضی خواهد بود. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینلغزش؛ پهنهبندی حساسیت زمینلغزش؛ مدل تلفیقی؛ تراکم سطح؛ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورهبیست و یکم، شماره دوازدهم، اسفند ماه 98 پهنهبندی حساسیت زمینلغزش با استفاده از روش ترکیبی جدید در محیط GIS
مجید محمدی[1]* حمزه نور[2]
چکیده زمینه و هدف: زمینلغزش از جمله مهمترین سوانح طبیعی در مناطق شیبدار با خسارات انسانی و اقتصادی زیاد است. ایران بهخاطر شرایط خاص آب و هوایی و فیزیوگرافی همواره در معرض خطر زمینلغزش قرار دارد. هدف از این تحقیق تهیه نقشه حساسیت زمینلغزش با استفاده از مدل تلفیقی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی-تراکم سطح در محیط GIS، در بخشی از حوزه آبخیز هراز است. روش بررسی: ابتدا با مطالعات میدانی نقشه پراکنش زمینلغزشهای حوزه و سپس نقشه عوامل موثر بر زمینلغزش تهیه گردید. وزندهی فاکتورهای موثر با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرمافزار Expert Choice انجام شد. وزن کلاسههای هر فاکتور با استفاده از مدل تراکم سطح در محیط GIS محاسبه گردید. در نهایت وزن کلاسهها در وزن فاکتور ضرب شد. وزنها در محیط GIS با هم تلفیق شده و نقشه نهایی حساسیت زمینلغزش بهدست آمد. یافتهها: بررسیها نشان داد که خصوصیات سنگشناسی، فاصله از جاده، شیب، فاصله از آبراهه، کاربری اراضی، ارتفاع و جهت شیب عوامل اصلی موثر در وقوع زمینلغزش در منطقه هستند. نتایج نشان داد که شیب 50-15 درصد، جهتهای شیب شمالی و غربی، ارتفاع 2100-1500، کاربریهای مسکونی و باغ-کشاورزی، فاصله 500 متری از جاده و 400 متری از آبراهه، سازندهای شمشک و پادگانههای آبرفتی بیشترین حساسیت را نسبت به زمینلغزش از خود نشان دادند. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی منطقه مورد مطالعه مطالعه به وقوع زمینلغزش حساسیت زیادی داشته و تهیه نقشه حساسیت زمینلزش در این منطقه بسیار ضروری است. نقشه تهیه شده ابزار مفیدی در برنامه ریزی کاربری اراضی خواهد بود. واژههای کلیدی: زمینلغزش، پهنهبندی حساسیت زمینلغزش، مدل تلفیقی، تراکم سطح، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
Landslide Susceptibility Zoning Using New Synthetic Method in the GIS Environment
Majid Mohammady[3]* Hamzeh Noor2
Abstract Introduction: Landslides are one of the most natural hazards in hilly regions with great human and economic losses in the worldwide. Iran is always exposed to landslide susceptibility because of climatic and physiographic conditions. The purpose of this research is landslide susceptibility mapping using AHP-Density area model in GIS environment in the part of Haraz Watershed. Methods: Landslide inventory map was created using field surveys, and then conditioning factors were prepared. Using AHP model and Expert Choice software, weight of each factor was calculated. Weight of classes for each factor was calculated using the density area model in the GIS environment. Finally, weight of classes and weight of factors was multiplied. Weighted map was integrated in GIS environment and the final zoning map created. Results: Results indicated that lithology, distance from road, slope angle, distance from drainage network, land use, elevation, and slope aspect are the main landslide controlling factors in the area. Results showed that slope of 15-50 percent, north and west facing, altitude of 1,500–2,100 m, residential and mixing orchard and agriculture area types of land use, distance of 500 meter from road and 400 meter from drainage network, Shemshak formation and fluvial terraces are very susceptible to landslide. Discussion and conclusion: In general, study area is very susceptible to landslide occurrence and landslide susceptibility mapping is very essential in this region. The resultant map would be useful for general land use planning. Key words: Landslide, Landslide susceptibility zoning, Synthetic method, Density area, AHP
مقدمه
بلایای طبیعی بهعنوان بزرگترین دشمن طبیعی انسان، باعث کشته و مجروح شدن سالانه صدها هزار تن و بیخانمان شدن میلیونها نفر در سراسر جهان میشود. از این رهگذر حرکات تودهای[4] و زمینلغزش[5] بهعنوان یکی از معضلات جهانی پیش روی انسان است. این پدیده همه ساله زیانهای جانی و مالی بسیاری را در کشورهای مختلف بهدنبال دارد. زمینلغزش باعث تخریب انواع سازههای مهندسی ازجمله مناطق مسکونی، راهها، خطوط انتقال نیرو و همچنین منابع طبیعی و کشاورزی میگردد (1، 2). بر اساس یک برآورد اولیه، سالانه 500 میلیارد ریال خسارت مالی از طریق حرکات تودهای و زمینلغزش بر کشور تحمیل میشود و این در صورتی است که از بین رفتن منابع طبیعی غیرقابل بازگشت بهحساب آورده نشوند (3). با توجه به خسارتهایی که زمینلغزش به اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و اقتصادی وارد میسازند، ضرورت تحقیق و برنامهریزی برای جلوگیری از وقوع و یا کاهش خسارت ناشی از آن اهمیت مییابد. این برنامهریزی ها نیز در صورتی ثمربخش خواهد بود که زمینلغزشها و عوامل ایجادکننده آنها به موقع شناسایی شود (4). با توجه به مشکلات زیاد ناشی از این پدیده امروزه شناسایی راهحلهای مناسب جهت کنترل و کاهش خسارت ناشی از آن مورد توجه مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و
مواد و روشها منطقه مورد مطالعه منطقه مورد مطالعه واقع در استان مازندران و بخشی از زیرحوزه رودخانه هراز است. با توجه به اینکه قسمتهای زیادی از منطقه برای نمونهگیری قابل دسترس نیست انتخاب حوزه یا زیر حوزه آبخیز بهعنوان منطقه مطالعاتی امکانپذیر نبود. با توجه به لغزشهای رخداده در منطقه و همچنین تحقیقات محلی، بخشی از حاشیه جاده هراز، حد فاصل روستای وانا تا امامزاده علی به طول تقریبی 20 کیلومتر و عرض 3 تا 4 کیلومتر از هر طرف جاده بهعنوان منطقه مطالعاتی انتخاب شد. این منطقه با مساحتی در حدود 114 کیلومتر مربع بین طولهای جغرافیایی 38 ΄06 ْ52 تا 24 ΄17 ْ52 شرقی و عرضهای جغرافیایی ً39΄49 ْ35 تا 11΄57 ْ35 شمالی قرار دارد. ارتفاع بیشینه و کمینه در منطقه به ترتیب 3290 و 1200 متر از سطح دریا میباشد (شکل 1).
تهیه دادههای مورد نیاز در بازدیدهای میدانی، موقعیت زمینلغزشها با استفاده از GPS[6] ثبت و نقشه پراکنش زمینلغزش تهیه گردید. نقشههای توپوگرافی با مقیاس 1:25000 از سازمان جغرافیایی، زمینشناسی 1:100000 از سازمان زمینشناسی کشور، کاربری اراضی از سازمان جنگلها و مراتع و نقشههای گسل، جاده و شبکه آبراههها از روی نقشههای زمینشناسی و توپوگرافی تهیه شد. فاصله از عوارض خطی در محیطGIS محاسبه و طبقهبندی گردید. نقشه مدل رقومی ارتفاع[7] (DEM) از روی نقشه توپوگرافی و نقشههای شیب، جهت شیب و طبقات ارتفاع با استفاده از نقشه DEM تهیه شد. نقشه بارش منطقه نیز از میانیابی ایستگاههای داخل و مجاور حوزه به دست آمد. بهمنظور تحلیل آسانتر سازندهای مشابه بر اساس حساسیت به لغزش طبق تقسیمبندی حایری و سمیعی (6) در یک گروه قرار گرفتند (شکل2). همپوشانی نقشههای عامل با نقشه پراکنش زمینلغزشها کلیه نقشههای عوامل با نقشه پراکنش زمینلغزش در محیط GIS تلفیق و سپس مساحت لغزشها در هر طبقه از عوامل محاسبه شد. به این ترتیب نقش طبقات مختلف هر یک از نقشهها در وقوع زمینلغزش مشخص میگردد. پهنهبندی حساسیت زمین لغزش مدل تراکم سطح[8] از جمله روشهای مورد استفاده در پهنهبندی زمینلغزش بوده که اساس آن تراکم زمینلغزشها در طبقات مختلف نقشههای عامل است. در این مدل پس از تعیین درصد زمینلغزش در طبقات مختلف عوامل، کمی کردن عوامل موثر و وزندهی به طبقات بر اساس روابط 1 و 2 انجام شد (7، 8 و 9).
رابطه 1 رابطه 2 که در آن: Darea: تراکم سطح، Warea: وزن تراکم سطح، A: مساحت زمین لغزش هر واحدکاری، B: مساحت هر واحد کاری، C: مساحت کل زمین لغزشها و D: مساحت کل منطقه است. نکته مورد توجه در این مدل عدم توجه به اولویت عوامل موثر نسبت به یکدیگر است. در این مدل طبقات مختلف عوامل موثر بر اساس تراکم لغزشها وزندهی شده ولی به اولویت و وزن نسبی عوامل نسبت به یکدیگر توجهی نمیشود. برای حل این مشکل از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای اولویتبندی عوامل مختلف نسبت به یکدیگر استفاده شد. AHP یک روش نیمکیفی در مطالعه زمینلغزش است که شامل یک ماتریس وزندهی بر مبنای مقایسات زوجی بین عوامل بوده و میزان مشارکت هر یک از عوامل را در وقوع زمینلغزش مشخص میکند (10). اولین اقدام در استفاده از این روش انجام مقایسات زوجی عوامل نسبت به یکدیگر بر اساس جدول استاندارد ارایه شده برای این روش است (جدول 1). با استفاده از جدول 1 بر اساس نظر و دید کارشناس نسبت به منطقه فاکتورها بهصورت دو به دو باهم مقایسه و یکی از وزنهای جدول 1 انتخاب میشود. به این ترتیب کلیه فاکتورها نسبت به یکدیگر مقایسه شدند. این ماتریس درنهایت به نرم افزار Expert Choice وارد و در آنجا وزن نهایی برای هر فاکتور محاسبه و تمامی عوامل نسبت به هم اولویتبندی شد. این نرمافزار همچنین ضریب ناسازگاری [9]را به ما میدهد که اگر کمتر از 1/0 باشد قابل قبول و در غیر اینصورت دوباره مقایسات انجام می شود (11). سپس وزنهای حاصل از AHP در وزن طبقات که با استفاده از مدل تراکم سطح طبق روابط 1 و 2 محاسبه شده بود ضرب و وزن نهایی هر طبقه بهدست آمد. با اعمال معادله در نقشه، نقشه پهنهبندی حساسیت زمینلغزش در منطقه بهدست آمد.
جدول 1- مقادیر ترجیحات و قضاوت کارشناسی Table1– Preferences of AHP model
ارزیابی روش پهنهبندی حدود دو سوم نقاط لغزشی (55 نقطه) برای پهنه بندی و یک سوم نقاط لغزشی (23 نقطه) برای ارزیابی مدل مورد استفاده قرار گرفت (12). برای مقایسه ردههای مختلف حساسیت از تراکم زمینلغزشها یا نسبت تراکمی[10](Dr) در هر یک از ردههای حساسیت استفاده شد. نسبت تراکم با تقسیم نمودن تراکم زمینلغزش در رده حساسیت خاص به تراکم متوسط زمینلغزشها محاسبه گردید. ارزیابی نهایی بااستفاده از مقدار جمع کیفی[11] (Qs) مشخص میشود و Qs بالاتر نمایانگر جدایش بهتر بین ردههای حساسیت مختلف است. جمع کیفی بهصورت رابطه 3 تعریف میگردد (13 و 14): رابطه 3 که در آن: n: تعداد ردههای حساسیت و s: مساحت رده حساسیت به درصد در منطقه است. از نظر تئوری حد فوقانی خاصی برای Qs نمیتوان در نظر گرفت ولی معمولاً مقدار آن بین صفر تا هفت است. (8 و14).
نتایج اولویتبندی عوامل موثر بر وقوع زمینلغزش نتایج حاصل از اولویتبندی عوامل موثر بر وقوع زمینلغزش در شکل 3 نشان داده شده است. فاصله از گسل و میزان بارش بهدلیل تاثیر کم در وقوع لغزش، وزن کمی بهخود اختصاص داده و در پهنهبندی منطقه استفاده نشدند (شکل 2). همچنین ضریب ناسازگاری، 05/0 بهدست آمد که قابل قبول است (11).
تراکم زمینلغزشها
طبقهای که بیشترین تراکم زمینلغزش را داشته باشد حساسیت بیشتری دارد. بررسیها نشان داد سازندهای گروه C (شیل، ماسهسنگ و سیلتستون) و H (پادگانههای آبرفتی)، فاصله 500 متری از جاده، فاصله 400 متری از جاده، شیب 15 تا 50 درصد، کاربری مسکونی، ارتفاع 1800-1500 متر و پهنهبندی زمینلغزش و ارزیابی مدل وزن نهایی در نقشه حاصل از تلفیق 7 عامل تاثیرگذار بر زمینلغزش اعمال شده و نقشه پهنهبندی بهدست آمد (شکل 4). نتایج ارزیابی مدل نیز در جدول 2 نشان داده شده است.
شکل -4 نقشه پهنهبندی حساسیت زمین لغزش با استفاده از مدل تلفیقی AHP و تراکم سطح Figure 4- Landslide susceptibility map using synthetic method of AHP and Density Area
جدول -2 نتایج ارزیابی نقشه حساسیت لغزش Table2- accuracy assessment of landslide susceptibility map
بحث و نتیجهگیری
نتایج نشان داد سازند شمشک (متشکل از ماسهسنگ، سیلتستون، شیل و رس سنگ) و پادگانههای آبرفتی بیشترین حساسیت به وقوع زمینلغزش را دارند. این نتایج با مطالعات شادفر و همکاران (7) و Ohlmacher و Davis (15) مطابقت دارد. این سازندها بسیار حساس بوده و با جذب آب حالت ارتجاعی یافته و باعث سر خوردن لایههای بالایی بهصورت پدیده زمینلغزش میگردد. بیشترین میزان لغزش در کلاسههای شیب 30-15 و 50-30 درصد رخ داده است. در شیبهای کم معمولاً نیروهای مقاوم مانند اصطکاک خاک و دیگر مواد دامنهای بیشتر از نیروهای محرک مانند نیروی ثقل است. در شیبهای خیلیزیاد نیز خاک در حدی تجمع نمییابد که منجر به وقوع زمینلغزش گردد، در نتیجه در شیبهای متوسط بیشترین میزان زمینلغزش مشاهده شده است که با نتایج یمانی و همکاران (16)؛ Chau و Chan (17)؛ Lee و Abdul Talib (18) و Dymond و همکاران (19) مطابقت دارد. در اطراف جادهها و آبراههها نیز میزان لغزشها خیلی زیاد است بهطوری که تا فاصله 500 متری از جاده و 400 متری از آبراههها بیشترین میزان لغزش مشاهده میشود. شادفر و همکاران (7)؛ Duman و همکاران (20)؛ Lee (21)؛ Yalcin (9)؛ Mohammady و همکاران (22) نیز به نتایج مشابهی دست یافتند. بررسیها نشان داد که بیشتر لغزشهای منطقه در کاربری مسکونی و مخلوط باغ-کشاورزی رخ داده است. این نتایج با تحقیقات احمدی و همکاران (23)؛ شادفر و همکاران (7) و Ercanoglu و Gockeoglu (24) مطابقت دارد. دخالتهای بیش از حد در طبیعت، افزایش ساخت و ساز و در نتیجه ایجاد تغییر در تعادل شیب دامنه، افزایش بار اضافی بر دامنه، آبیاری غرقابی و نفوذ بیش از حد آب در کاربری کشاورزی میتواند دلیل افزایش زمینلغزش در این کاربریها باشد. بررسی طبقات ارتفاع نشان داد که طبقات 1800-1500 و 2100-1800 متر بیشترین حساسیت را نسبت به زمینلغزش داشته و در ارتفاعات خیلی زیاد زمینلغزش کمتر است. شیبهای غربی و شمالی دارای بیشترین میزان زمین لغزش است. در منطقه مورد مطالعه جهت بادهای بارانآور غربی تا شمال غربی است که باعث میشود تا بیشترین رطوبت در جهت غربی دامنهها دریافت شود. به این ترتیب، حضور رطوبت افزایش پدیده خاکزایی و ضخامت خاک و درنتیجه افزایش زمینلغزش را در این جهتها به دنبال دارد که با مطالعه عابدینی و همکاران (25) همخوانی دارد. اولویتبندی عوامل با استفاده از AHP مراتبی نشان داد که خصوصیات زمینشناسی بیشترین تاثیر را بر وقوع زمینلغزش دارد. بهخاطر وجود سازندهای حساس به فرسایش مانند سازندهای رسی، مارن و پادگانههای آبرفتی وقوع زمین لغزش بهشدت به خصوصیات زمینشناسی وابسته است و در بسیاری از بخشهای منطقه تاثیر عوامل دیگر را پوشش دادهاند و در برخی مناطق با وجود عوامل مستعد بودن دیگر عوامل برای وقوع زمینلغزش بهخاطر وجود سازندهای مقاوم، منطقه فاقد لغزش بوده است. Neuhauser و Terhorst (26) نیز به اهمیت زمینشناسی در وقوع زمینلغزش اشاره نمودهاند. در تحقیقات گذشته مدلهای تراکم سطح و AHP بهصورت جداگانه استفاده شدهاند. شادفر و همکاران (7) و محمدی و همکاران (27) کارایی مدل تراکم سطح را تایید نمودهاند. همچنین محمدی و همکاران (28) حجازی (29)، سوری و همکاران (1)، میرنظری و همکاران (13)، Ayalew و Yamagishi (30)، Komac (12)، Kayastha و همکاران (31)، Feizizadeh و همکاران (32) مدل AHP را استفاده نموده و دقت آن را خوب ارزیابی نمودند. تلفیق این دو مدل که برای اولین بار انجام شده نیز حاکی از دقت بالای مدل تلفیقی داشته و در شرایط مشابه میتوان از آن استفاده نمود. بهطور کلی منطقه مورد مطالعه دارای پتانسیل زیادی برای وقوع زمینلغزش است و این لغزشها هر ساله خسارات زیادی به جاده، مناطق مسکونی، زمینهای کشاورزی و دیگر منابع موجود در منطقه وارد میکند. عوامل زمینشناسی، خصوصیات ژئومورفولوژیکی، شبکه آبراههها غیر قابل تغییر بوده و تنها راه جلوگیری از خسارات آنها دوری از این مناطق و عدم تحریک این مناطق است. با جلوگیری از احداث جادههای غیر اصولی و کاربری مناسب در این مناطق، میتوان از تحریک و افزایش حرکات در این گونه مناطق جلوگیری کرد.
منابع
9. Yalcin, A., .2008. GIS-based landslide susceptibility mapping using analytical hierarchy process and bivariate statistics in Ardesen (Turkey): Comparisons of results and confirmations. Catena, 72, 1-12.
1- استادیار دانشکده مهندسی منابع طبیعی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران، *(مسوول مکاتبات). 2-استادیار بخش تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران [3]- Assistant professor, Faculty of Natural Resources Engineering, Semnan University, Semnan, Iran (Corresponding Author). 2 - Assistant professor, Soil Conservation and Watershed Management Department, Agricultural and Natural Resources Research Center of Khorasan Razavi, AREEO, Mashhad, Iran [6]- Global Positioning System [7]- Digital Elevation Model [8]- Density Area [10]- Density ratio [11]- Quality sum | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Yalcin, A., .2008. GIS-based landslide susceptibility mapping using analytical hierarchy process and bivariate statistics in Ardesen (Turkey): Comparisons of results and confirmations. Catena, 72, 1-12.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 678 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 368 |