تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,172 |
تعداد مقالات | 20,080 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,662,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,743,016 |
ارایه مدلی جهت ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران در موسسات مالی و بازرگانی استان گیلان | ||
دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت | ||
دوره 9، شماره 34، شهریور 1399، صفحه 313-323 اصل مقاله (568.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید محمود هاشمی ![]() | ||
1دکتری مدیریت بازرگانی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به منظور ارایه مدل ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران در موسسات مالی و بازرگانی استان گیلان، نخست با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 596 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 199 شاخص اصلی؛ در پنج بعد و 24 مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا الگوی ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران در موسسات مالی و بازرگانی استان گیلان در پنج بعد وجدان کاری (5 مقوله) ،اخلاق حرفهای(5 مقوله) ،اعتماد سازمانی(6 مقوله) ،عدالت سازمانی(4 مقوله) ورفتار شهروندی سازمانی(5 مقوله) ارائه شد. در مرحله دوم تحقیق، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد و پس از گردآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخص های آماری(نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی( آزمون لوین، آزمون تی تست)، تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای بدست آمده ابعاد وجدان کاری ، اخلاق حرفهای، اعتماد سازمانی، عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نشان داد که تمامی ضرایب بدست آمده، معنادار می باشند | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت پذیری اجتماعی؛ وجدان کاری؛ اخلاق حرفهای؛ اعتماد سازمانی؛ عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی | ||
مراجع | ||
براتعلی پور، مهدی، (1389)، "غایت نگری اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی"، فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال 6-شماره 20 ص 106-81.
براتی، ا.؛ سجادی، ح. و کیوانآرا، م. (1390). «مسؤولیتپذیری اجتماعی بیمارستانهای شهر اصفهان»، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ش 5 (1)، ص 23-10.
جبارزاده کنگرلوئی، سعید و انور بایزیدی، (1389)،" بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد سازمانی با محافظه کاری در گزارش گری مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه بورس اوراق بهادار. ص 96-77.
حقیقتیان، م.؛ هاشمیانفر، ع. و مرادی، گ. (1392). «بررسی تأثیر جامعهپذیری سازمانی بر مسؤولیت اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه)»، فصلنامه جامعهشناسی کاربردی؛ ش24 (3)، ص 96-71.
دفت، ریچارد ال،1374. تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
رحیمنیا، فریبرز و نیکخواه فرخانی، زهرا. (1390). تأثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 6(4). 71-81.
رفیعی، م.؛ علیاحمدی، ع.؛ موسوی، م. و کرمانی، م. (1392). «رهبری اخلاق مدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی»، پژوهشنامه اخلاق، ش 6 (20)، ص 76-49.
رویایی، ر. و مهردوست، ح. (1388). »بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسؤولیت اجتماعی»، پژوهشنامه علوم اجتماعی، ش 3 (3)، ص 59-43.
شافعی، رضا و عزیزی، نعمتالله. (1392)، مطالعۀ وضعیت مسئولیتپذیری اجتماعی سازمانی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی غرب کشور (طراحی یک الگوی ارزیابی). رفتار سازمانی در آموزشوپرورش، 1(2)، 5- 22.
شربت اوغلی، احمد و همکاران ،(1389)، "مسئولیت اجتماعی نزد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علوم مدیریت ایران.ص 81-شماره 58، 63.
صلواتی، ع.؛ رستمی نوروزآباد، م. و رحمانی نوروزآباد، س. (1392). «اخلاق حرفهای و مسؤولیتپذیری اجتماعی در صنعت هتلداری»، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، ش 8 (21)، ص 143-107.
طالقانی، ر.؛ نرگسیان، ع. و گودرزی، م. (1390). «بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مسؤولیت اجتماعی سازمانها (مطالعه موردی: اداره کل مالیات غرب استان تهران)»، دوماهنامه دانشور رفتار، ش18 (1)، ص 242-229.
کاشانی پور، محمد و ابوالفضل مؤمنی یانسری، (1390)،" مروری بر عوامل مؤثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و معیارهای سنجش آن در تحقیقات بازار سرمایه"، نهمین همایش سراسری حسابداری ایران، ص 383-370.
مشبکی، ا. و خلیلیشجاعی، و. (1389). «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسؤولیت اجتماعی سازمانها (وزارت نیرو به عنوان مورد)»،فصلنامه جامعهشناسی کاربردی، ش 21 (4)، ص 56-37.
موجودی، ا.؛ درزیانعزیزی، ه. و قاسمی، پ. (1393). «بررسی تأثیر مسؤولیتپذیری سازمان به وفاداری مشتریان (بانک پاسارگاد اهواز)»، مجله مدیریت بازاریابی، ش 22، ص 116-99.
نصیری ولیکبنی، ف.؛ قنبری، س.؛ زندی، خ. و سیفپناهی، ح. (1393). «تحلیل روابط رهبری اخلاقی، معنویت در کار و فرسودگی شغلی»،فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، ش 9 (1)، ص 11-1.
منابع خارجی :
Brown, ME. Trevino, LK. (2006) "Ethical Leadership: A Review and Future Directions". The Leadership Quarterly; No. 17, p 595-616.
D’Amato, A. Eckert, R. Ireland, J. Quinn, L. Velsor, EV. (2010) "Leadership Practices for Corporate Global Responsibility". Journal of Global Responsibility; No. 1 (2), p 225-249.
Daft, R. (2009). New Era of Management. Industrial management- 812 page.
Du, S. Swaen, V. Lindgreen, A. Sen, S. (2013) "The Roles of Leadership Styles in Corporate Social Responsibility". Journal of Business Ethics; No. 114 (1), p 155-169.
Ekwo, US. (2013) "Sustainability Through Collaboration-Based Corporate Social Responsibility". Building Solutions for Architectural Engineering, Pennsylvania, United States: American Society of Civil Engineers, p 633-642.
Kim, Y., Park, M., Wier, B. (2012) , " Is Earnings Quality Associated with Corporate Social Responsibility?, The Accounting Review 87,PP.761-796.
Pagano, M and Volpin, P. (2005) , " Managers, Workers, and Carporate Contral",The Journal of finance 22, PP. 841-868.
Wu, LZ. Kwan, HK. Yim, FH. Chiu, RK. He, X. (2014) "CEO Ethical Leadership and Corporate Social Responsibility: A Moderated Mediation Mode". Journal of Business Ethics, No. 125, p 1-13.
Zhu, Y. Sun, LY. Leung, ASM. (2013) "Corporate Social Responsibility, Firm Reputation, and Firm Performance: The Role of Ethical Leadership". Asia Pacific Journal of Management; No. 31, p 1-23.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |