تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,231,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,864,043 |
مفهوم «احساس» در آثار نخستین شلایرماخر | ||
پژوهشنامه ادیان | ||
دوره 14، 1 (27 بهار و تابستان 1399)، شهریور 1399، صفحه 1-20 اصل مقاله (459.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بابک برومندفر 1؛ شهرام پازوکی2؛ سید مسعود زمانی 3؛ فاطمه لاجوردی 4 | ||
1دانشجوی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
3استادیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در نظام الاهیاتی شلایرماخر، مفهوم احساس جایگاه مهمی دارد و شالودة تجربة دینی در نگاه او مبتنی بر آن است. سؤال پژوهشی مقالة حاضر، دربارة مفهوم احساس (Gefühl) از نگاه شلایرماخر با توجه به آثار او تا سال 1792 میلادی است. شلایرماخر در زمانهای زیسته که مواجهة فیلسوفان با مسائل مابعدالطبیعه و الاهیات، نسبت به دوران باستان و قرون وسطی تفاوتهای چشمگیری یافته است. هرچند موضوعات اصلی فلسفه همچون خدا، نفس و جاودانگی آن، محوریت خود را از دست نداده بودند، اما فیلسوفان از افقی دیگر به آنها مینگریستند و این سبب انقلابی در نظامهای الاهیات مدرسی شد. شلایرماخر از یک سو در ردای کشیش مسیحی پا به میدان مینهد که متأثر از جریان فلسفة کانتی و اندیشههای اوست؛ از سوی دیگر او به دنبال تعریفی دوباره از دین با توجه به مفهوم احساس است تا بتواند دین را از فروکاست به اخلاق کانتی برهاند. او در رسالههای نخستین خویش با تأثیرگرفتن از ارسطو و فیلسوفان یونانی و جریان فلسفة استعلایی کانت، حول مفهوم احساس میکوشد دینداری و الاهیات مسیحی را از سیطرة اندیشههای کانت و عقلگرایی دورة روشنگری نجات دهد؛ در این مقاله میکوشیم با تأکید بر آثار اولیه شلایرماخر تا سال 1792 سیر تحولات مفهوم احساس را بررسی کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
شلایرماخر؛ احساس؛ ارسطو؛ خیر اعلی؛ کانت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |