تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,356,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 23,009,461 |
اندازهگیری تجربه کیفی افراد از منظر بصری خیابان با استفاده از روش مدیریت تجربه مشتری (CEM)؛ مورد پژوهشی: خیابان کریمخان زند، شیراز | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 12، شماره 44، اسفند 1399، صفحه 85-102 اصل مقاله (5.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی رفیعیان 1؛ فاطمه شمس2 | ||
1دکتری شهرسازی، استاد گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران (نویسنده مسئول) | ||
2دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: در چند دهه اخیر حفاظت از مناظر بصری خیابانی به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در حوزه میراث شهرهای تاریخی مطرح شدهاست. منظر خیابان کریمخان زند شیراز، از واجد ارزشترین مناظر خیابانی است که نه تنها طرح و برنامه حفاظتی برای آن تنظیم نشدهاست، بلکه با استمرار روند موجود مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر، از گذشته تا به امروز، قابل اندازهگیری نمودن کیفیتهای مناظر خیابانی با ارجاع به مشخصههای فضای خیابان از مهمترین دغدغههای طراحی شهری بودهاست. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش اندازهگیری تجربه کیفی فرد حاضر در فضا از منظر بصری خیابان با استفاده از روش مدیریت تجربه مشتری است، که براساس این روش، فرد به مثابه مشتری است که با فضا به مثابه یک کالا مواجه میشود. روش پژوهش: در جهت تامین هدف پژوهش، تبدیل کیفیت نه به کمیت بلکه به اجزاء ملموستر و قابل درکتر که به صورت کمّی یا جغرافیایی قابل اندازهگیری باشند، از آمیختهای از رویکردهای کمّی و کیفی استفاده شدهاست. به منظور پیشبرد پژوهش، تجارب پنجگانه افراد از فضای مورد مطالعه با استفاده از تکنیک پرسشگری از جامعه آماری مورد مطالعه، افراد حاضر در فضا شامل کنشگران فضا، ساکنین و کسبه، تحلیل شدهاست. در گام بعد به ترتیب مکتوب نمودن مصاحبهها، استخراج کدهای دادهای، ارزیابی لایههای پنجگانه تجربه مشتری، نقطههای تماس و مدلسازی فعالیت انسانی و امتیازدهی به انواع تجارب تحلیل یکپارچه منظر بصری خیابان بر اساس طیف لیکرت انجام شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که سکانس اول فضایی خیابان با میانگین امتیاز 5.4 در مقایسه با سکانس دوم با امتیاز 5 از وضعیت بهتری در ارتباط با کیفیتهای ادراکشده توسط عابر پیاده برخوردار است، و تجربه کنش (با امتیاز 6.5)، تجربه حسی (با امتیاز 5.5)، تجربه عاطفی و تجربه ارتباط (با امتیاز 5) و در نهایت تجربه تفکر با امتیاز 4، در محدوده این خیابان دارای بیشترین امتیاز هستند. نتیجه گیری: براساس اظهارات جامعه آماری مورد مطالعه و استنباط پژوهشگران، نقاط تماس شناساییشده در هر دو سکانس در دو دسته بسیار تاثیرگذار و نسبتا تاثیرگذار قرار گرفتهاند، که شامل فضای مربوط به تجمع افراد، عملکردهای خاطرهانگیز و فعالیتهایی که برای نخستین بار در شیراز شروع به کار نمودند میباشد. با هدف ارتقاء وضع موجود خیابان میتوان به راهبردهایی از جمله بسترسازی زمینه انجام تعاملات اجتماعی، ایجاد تطابق بین کالبد و فضای کهن و تغییرات ایجاد شده معاصر در آن در جهت پاسخگویی به نیازهای امروز شهروندان، فراهم شدن شرایط مناسب برای استفاده از فضا در زمانهای مختلف شبانهروز برای اقشار مختلف جامعه و تسهیل حرکت در قلمرو عمومی برای کلیه افراد اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
منظر بصری خیابان؛ بافت میانی؛ مدیریت تجربه مشتری؛ خیابان کریمخان زند | ||
مراجع | ||
شمس، فاطمه، شعله، مهسا، لطفی، سهند، سلطانی، علی (1398). بازخوانی مولفههای موثر بر ادراک جدارههای فعال در طراحی منظر خیابانی (مطالعه موردی بافت میانی شهر شیراز، خیابان خیام)، نشریه علمی معماری و شهرسازی ایران، دوره 10، شماره 18، 159- 178. صادقی، علیرضا، شمس، فاطمه (1397). ارائه راهبردهای نورپردازی فضاهای عمومی شهری با استفاده از مدل سوات و ماتریس برنامهریزی استراتژیک (مورد پژوهی: خیابان کریمخان زند، شیراز)، دانش شهرسازی، دوره 1، شماره 1، 85- 100. ندیم، مصطفی (1392). بازنمایی تحول در چند عنصر شهری در شهر شیراز در نیمه اول قرن بیستم بر اساس تحلیل چند عکس، انسان شناسی، سال یازدهم، شماره 19، 139- 158. ندیم، مصطفی (1394). خیابان کریمخان زند شیراز (همراه با بررسی تاریخی، اجتماعی محله پشت استانداری)، انتشارات امید دانا، شیراز. نیککار، محمد، صادقی، علیرضا، شمس، فاطمه (1399). تحلیل تاثیر احداث زیرگذر خیابان کریمخان زند شیراز به عنوان پروژه محرک توسعه بر ادراک شهروندان از کیفیتهای محیطی، نشریه علمی معماری و شهرسازی ایران، دوره 11، شماره 2، 35- 56. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 638 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |