تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,228,927 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,861,120 |
چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش با رویکرد طرحهای ترکیبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 18، دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 61، تیر 1401، صفحه 249-266 اصل مقاله (761.21 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پونه قنبری1؛ مینا حکاک زاده 2؛ محسن منوچهری نژاد3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران *(استاد راهنما و نویسندة مسئول) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش با رویکرد طرحهای ترکیبی بود. روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی بودند. رویکرد نمونهگیری، هدفمند و روش نمونهگیری صاحبنظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبة نمیهساختارمند بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود؛ که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مقدار T مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارن و تمامی چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش شامل شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پیامدها، راهبردها میباشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بحث و نتیجه گیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تمدن بوم شناختی؛ محیط زیست؛ توسعه پایدار | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 61، تابستان 1401، صص 249-266 چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش با رویکرد طرحهای ترکیبی
پونه قنبری [1] مینا حکاک زاده [2]* محسن منوچهری نژاد [3] تاریخ دریافت: 11/7/1399 تاریخ پذیرش:19/11/1399 چکیده زمینه هدف: هدف این مقاله تدوین چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش با رویکرد طرحهای ترکیبی بود. روش بررسی: روش پژوهش ترکیبی اکتشافی دو مرحلهای از نوع ابزارسازی بود. روش پژوهش کیفی، مطالعةموردی کیفی و مشارکتکنندگان بالقوه شامل14 نفر از متخصصان عضو هیئت علمی بودند. رویکرد نمونهگیری، هدفمند و روش نمونهگیری صاحبنظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبة نمیهساختارمند بود. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود؛ که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونة پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری برای بررسی برازش مدل پژوهش استفاده گردید. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مقدار T مربوطه هر عامل تأثیر معناداری را دارن و تمامی چارچوب مدل توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توسعة تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش شامل شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهای، پیامدها، راهبردها میباشد. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بحث و نتیجهگیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. واژگان کلیدی: تمدن بوم شناختی، محیط زیست، توسعه پایدار
Human and Environment, No. 61, Summer 2022, pp. 249-266 Framework model for the development of ecological and environmental civilization in sport with a hybrid approach
Poneh Ghanbari [4] Mohsen Manochehri Negad [6]
Abstract Background: The purpose of this study was to develop a framework for modeling ecological and environmental civilization in sport using a hybrid approach. Studying Method: The research method was a two-stage instrumental exploratory combination. The qualitative research method, the qualitative case study, and the potential participants included 14 faculty members. The sampling approach was purposeful and the method of sampling was key. The data collection continued until theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview. In the quantitative part of the descriptive-survey research method, the head, vice chairman and secretary of sport federations were 153 persons with 51 active federations in the country. According to Morgan sample size table, 113 individuals were selected as the research sample according to available sampling method. Finally, after distribution and collection of research questionnaires, 89 questionnaires were analyzed. Descriptive statistics and structural equation modeling were used to analyze the data. Findings: The results showed that the respective T values of each factor had a significant impact and the whole framework of ecological and environmental civilization development model in sport was approved. The results also show that the development of ecological and environmental civilization in sport includes causal conditions, contextual conditions, intervention conditions, consequences, strategies. The results of this study also showed that the research model has a good fit. Conclusion & Results: As the results of this research showed, the activities of sports organizations have a great impact on the development of ecological and environmental civilization in sports.
Keywords: Ecological Civilization, Environment, Sustainable Development.
مقدمه در سالهای اخیر به علت مسائل مختلفی نیاز شده است که سازمانها به مسائل مختلف اقتصادی از جمله کاهش هزینهها فکر نمایند. امروزه سازمانها میبایستی در انجام فعالیتهای مختلف به جنبههای گوناگونی از جمله جامعه و محیطزیست نیز توجه نمایند. امروزه اهمیت محیطزیست سالم و ضرورت تلاش برای حفظ آن بر کسی پوشیده نیست. حفاظت ازمحیطزیست کره زمین بدون مشارکت تمامی کشورها و مردم امکان پذیر نمیباشد. به همین دلیل در اسناد حقوقی بین المللی از جمله اعلامیه ریو، دستور کار 12 و ... بر اصل مشارکت عمومی در حفظ محیطزیست تأکید شده است (1). با مطالعه این اسناد و جمعبندی آنها سه مؤلفه لازم برای مشارکت عمومی تعیین میشود. این سه مؤلفه عبارتند از: حق دسترسی به اطلاعات زیستمحیطی، مشارکت عموم در فرآیند تصمیمسازی و تصمیمگیری و همچنین دسترسی و توسل به مراجع اداری و قضایی در حوزة محیط زیست (2)و این مسئله بازگو کننده این مهم میباشد که تأکید جهانی بر مسئله محیط زیست وجود دارد. از طرفی ارتقاء مسائل بوم شناختی به عنوان یکی از دغدغههای مهم سازمانها در سطح بین المللی وجود داشته است. این مسئله سبب گردیده است تا امروزه تلاش جهت توسعه مسائل بوم شناختی از سوی سازمان و افراد مختلفی انجام گردد. ارتقا تمدن بوم شناختی سبب میگردد تا بتوان به صورت مناسب تری مسیر توسعه و بهبود محیط زیست را به دنبال داشت (3). اهمیت توجه به محیط در سازمانها سبب شده است تا بسیاری از سازمانها در مسیر توسعة محیطزیست برنامهریزی مدونی داشته باشند. اما در این مسیر منابع انسانی به عنوان یک نیروی قوی در سازمانها میتوانند، میزان دستیابی سازمانها به اهداف زیست محیطی سازمان را دستخوش تغییرات دهد (4). سازمانها با الزامات گریزناپذیر برای مواجهه با چالش حفاظت محیطزیست روبرو هستند و مدیریت مناسب زیست محیطی به عامل موفقیت سازمانها تبدیل شده است. یکی از اهداف کلان سازمانها همزمان با توسعه کمی در ظرفیتها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات و خدمات، بهبود مستمر وضعیت زیست محیطی میباشد (5). اجرای سیستم مدیریت زیست محیطی با وجود شرایط ناپایدار اقتصادی و وجود شرایط سخت و قوانین و مقررات زیست محیطی در اکثر سازمانها بمنظور راه حلی برای بهبود عملکرد زیست محیطی خود مطابق با قوانین و مقررات و افزایش توان رقابتی خود در بازارهای جهانی رواج بسیاری پیدا کرده است (6). اهمیت عملکرد محیطی در سازمانها سبب شده است تا بررسیهای عمیق در مسیر گسترش عملکرد محیطی سازمانها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد (7). توجه به جنبههای مختلف محیط زیست و بوم شناختی در ورزش سبب میگردد تا بتوان ضمن ارتقا جنبههای زیست محیطی؛ شرایط جهت استفاده ابزاری از توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست جهت ارتقا عملکرد ارکان مختلف ورزش را در پی داشت. به عبارتی ورزش به واسطه توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست میتواند به ارتقا نام و جایگاه خود در میان سایر حوزهها کمک نماید. همچنین پژوهشات چندین عامل تأثیر گذار بر نظر مردم را درباره افراد معروف به منزله حامیان زیست محیطی و بوم شناختی شناسایی کردهاند. ویژگیهای افراد مانند جذابیت آنها و اعتبار، و قابلیت اطمینان و تخصص همگی بر تناسب و کارایی فرد معروف تأثیرگذار بوده است (4). همچنین تامسون (2006) دریافت که نیازهای افراد به خود مختاری، ارتباط و رقابت بر دلبستگی به افراد مشهور تأثیر گذار است. ازیکسون به دو ویژگی تخصص و قابل اعتماد بود افراد مشهور جعت توسعه فعالیتها تأکید شده است (8). برگسترام[7] (2004) هم پی برد که رفتار احترام آمیز جذابیت و مشابهت از ویژگیهای دیگری است که بر انها تأکید داشتهاند. همچنین بانیته[8] (2011) در پژوهش خود پی برد که هشت ویژگی تعیین کننده افراد معروف عبارتاند از ارتباط با تماشاگران با ورزشکار و محصول، ارتباط محصول با حوزه فعالیت ورزشکار، جذابیت، احترام، آشنایی جامعه با ورزشکار، قابل اعتماد بودن، تخصص، و علاقه جامعه به ورزشکار. در پژوهشات مختلفی به بررسی برخی مسائل مربوط به بوم شناختی و زیست محیطی پرداخته شده است (9). ارائجو[9] و همکاران (2006) در پژوهش خود مشخص نمودند که ورزش نقش مهمی بر محیط خود دارد که این مسئله سبب گردیده است تا ضرورت استفاده از تمدن بوم شناختی در فعالیتها و برنامههای ورزشی درک گردد (10). هستی[10] (2000) در پژوهش خود مشخص نمود که اهمیت مسائل بوم شناختی چنان زیاد میباشد که نیاز است تا در برنامه ریزیهای درسی در حوزه ورزش به نوعی تمدن بوم شناختی و ورزش را وارد برنامههای درسی افراد نمود (11). جیان لین (2008) مشخص نمود که ورزش و تمدن بوم شناختی نیاز به ایجاد ارتباطات نزدیک دارند. وی مشخص نمود که ورزش به علت اهمیت خود نقش مهمی در بهبود تمدن بوم شناختی دارد. از طرفی در پژوهشات اندکی به ارائه مدل اکتشافی در حوزه محیط زیست و بوم شناختی پرداختهاند (12). ممیوند و همکاران (1397) در پژوهش خود پس از استفاده از روش گرانند تئوری مشخص نمودند که شرایط علی از جمله تدوین فکورانه و همسویی ارزشی نقش مهمی در جهت اجرای موفق خط مشیهای زیست محیطی دارد (13). از طرفی اسمیت سباستو و والکر[11] (2005) در پژوهش خود مشخص نمودند که برخی جنبههای مدیریتی در مسیر بهبود و توسعه آموزشهای اکولوژیکی در قالب مسائل علی تأثیرگذار میباشد (14). نامدار و همکاران (1396) نیز در پژوهش خود مشخص نمودند که از میان مقولات استخراج شده تعداد سه مقوله "نگرش زیست محیطی"، "موقعیت اقتصادی" و "سیاستهای زیستمحیطی"، بهعنوان مقولههای اصلی و شش مقوله با عنوانهای دسترسی به منابع، مسایل زمینهای، آموزش، تکنولوژی، تعاون و مشارکت و تأثیر همنوعان و تجارب بومی بهعنوان مقولات فرعی قلمداد شدند (15). همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سلبریتیهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. افراد مشهور وررزشی با اطلاع رسانی دقیق در زمینه محافظت از محیط زیست و توسعه تمدن بوم شناختی میتوانند موجب مشارکت مردم گردد. مشارکت موثر مردم در زمینه توسعه پایدار در ورزش در فرآیند تصمیم گیری در یک فضای شفاف، اعتماد عمومی به دولت را افزایش داده است. برای موثر بودن مشارکت و شفاف بودن فضا نیاز به داشتن آگاهی و اطلاعات است تا مردم آگاهانه در فرآیند تصمیم گیری در امور محافظت از محیط زیست ورزشی مشارکت نمایند. مشارکت مردم علاوه بر ایجاد مشاهده و نظارت بر اجرای سیاستهای محافظت از محیط زیست ورزشی، امکان مشارکت در فرآیندهای سیاستگذاری دولتی را نیز فراهم میسازد. بدون شک تقویت و توسعه شاخصهای پایدار در ورزش کاهش اثرات تخریب زیست محیطی در ورزش را به دنبال خود خواهد داشت، و ساختارهای و منابع اجتماعی، فرصتها و تواناییهای افراد را در هنگام مواجه با چالشهای زیستی در ورزش را تحت تأثیر قرار میدهند. فدراسیونهای ورزشی بایست با فعالیتهای ورزشی، نقش مؤثر خود در توسعه ورزش را به عموم اطلاع رسانی نماید. آنگاه با ایجاد آگاهی نسبت به خطرات زیستمحیطی و حفظ منابع طبیعی در ورزش روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری ورزش همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار دهند. در بحث توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش این پژوهش را به سوی شناسایی ظرفیتهای پیش روی صنعت ورزش هدایت کرده است، همچنین کاملا مشخص میباشد که توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی هم بر سازمانها تأثیرگذار میباشد و هم جامعه تأثیرگذار میباشد. از طرفی با بررسی پیشینه پژوهشات و مرور مبانی نظری در خصوص توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی انجام گردید، فقدان مدلی جامع در جهت ظرفیتهای موجود در صنعت ورزش در سازمانهای کشور ایران درک میگردد. با توجه به فقدان مدلهای جامع در این خصوص، جهت ارائه مدل در پژوهش حاضر از روش داده بنیاد جهت کشف مفاهیم در این حوزه و ارائه مدل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش استفاده خواهد شد. شکل 1 مدل مفهومی پژوهش بر مبنای روش داده بنیاد را نشان میدهد.
روش پژوهش با توجه اینکه هدف پژوهش حاضر مطالعه عمیق چارچوب توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش است، طرح آن از طرحهای ترکیبی است و روش آن، با توجه به اینکه از قبل الگویی وجود نداشته و پژوهشگر درصدد کشف این الگو بوده است، از مدلهای ترکیبی اکتشافی متوالی )کیفی - کمی( است و چون در پی ساخت ابزاری برای سنجش چارچوب توسعه تمدن بومشناختی و زیست محیطی در ورزش بر اساس دادههای بخش کیفی است، از نوع اکتشافی متوالی- ابزار سازی است. از این رو ابتدا روششناسی و تحلیل بخش کیفی و سپس روششناسی و تحلیل بخش کمی پژوهش به تفکیک ارائه میشود و در بخش نتیجهگیری، نتایج به دست آمده در هر دو بخش با هم ادغام و ارائه خواهد شد.
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش Figure 1: Conceptual model of the research
شکل 2: فرآیند تحقیق ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی Figure 2: The sequential exploratory combined research process of the instrument-making type
الف) روش شناسی بخش کیفی روش پژوهش در بخش کیفی مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان خبرگان حوزه مدیریت ورزشی هستند. با بهره گیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی دهندگان کلیدی )شامل14 نفر از خبرگان حوزه مدیریت ورزشی( برای شناسایی چارچوب توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش انتخاب شدهاند و با آنها مصاحبه به عمل آمده است. ابزار مورد استفاده برای شناسایی عوامل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش، مصاحبه نیمه ساختمند )با گروههای کانونی( و مطالعه اسناد بوده است. برای تامین روایی و پایایی مطالعه از روش ارزیابی لینوکلن و گوبا استفاده شد. بدین منظور چهار معیار بدین منظور چهار معیار اعتبار (باورپذیری(، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تأییدپذیری برای ارزیابی در نظر گرفته شد و برای دستیابی به هریک از این معیارهای، اقدامات زیر انجام گرفت: اعتبارپذیری: معادل روایی در پژوهشهای کمّی است. بدین منظور، پرسشها را اساتید راهنما و مشاور تأیید کردند که میزان موثق بودن دادههای پژوهش را به حد قابل قبولی افزایش داده است. انتقالپذیری: جایگزین اعتبار بیرونی در پژوهشهای کمّی است. برای این منظور یافتههای پژوهشی توسط دو متخصص ظرفیت زیست محیطی که در پژوهش مشارکت نداشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطمینانپذیری: معادل پایایی در پژوهش کمّی است و به منظور ایجاد اطمینان پذیری، جزئیات پژوهش و یاد داشت برداریها ثبت و ضبط شد. تأییدپذیری: به معنای پرهیز از سوگیری است. بدین منظور تمامی مراحل به دقت ثبت و ضبط شده و همه مستندات به صورت پیوست در اختیار و تأیید اساتید قرار گرفته است. برای اخذ مجوز مورد نیاز برای انجام دادن مصاحبه با افراد کانونی، اقداماتی صورت گرفت که در این بخش پس از جلب همکاری صاحب نظران کلیدی برای مصاحبه و جلب اعتماد آنان رای دادن اطلاعات لازم، در زمان مقرر مراجعه و اطلاعات لازم گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبههای انجام شده، با روش تحلیل داده بنیاد انجام گرفته است. یافتههای توصیفی پژوهش یافتههای توصیفی مربوط به نمونههای آماری پژوهش حاضر در جدول 1 به نمایش گذاشته شده است. نتایج توصیفی پژوهش نشان داد که نمونههای بخش کیفی پژوهش شامل 58/78% مرد و 42/21% زن بودند. همچنین از این میان نمونههای پژوهش افراد دارای مرتبه علمی دانشیار با 42/71 % بیشترین تعداد را دارا میباشند. نتایج توصیفی مربوط به وضعیت جنسیت نمونه پژوهش در بخش کمی حاضر نشان داد که 9/89% از افراد شرکت کننده در پژوهش مردان و 1/10% زنان میباشند. نتایج یافتههای توصیفی پژوهش همچنین نشان داد که از میان نمونههای پژوهش، افراد دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد با 9/53% بیشترین تعداد را دارا میباشند. نتایج حاصل از 14 مصاحبه که تا حد اشباع نظری ادامه یافت و از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب پنج مؤلفهی کلی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخلهگر، پدیده اصلی، اقدامات و پیامدها انجام شد. جدول شماره 2 نتایج مربوط به بخش کیفی را به نمایش گذاشته است.
جدول 1: یافتههای توصیفی پژوهش Table 1: Descriptive findings of the research
جدول 2: کدگذاری بخش کیفی Table 2: Coding of the qualitative part
با توجه به نتایج بخش کیفی، مدل مفهومی پژوهش شکل گرفت. شکل 3 مدل مفهومی پژوهش را نشان میدهد.
شکل 3: مدل مفهومی پژوهش Figure 3: Conceptual model of the research
ب. روش شناسی بخش کمی پژوهش در بخش کمی از روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و روش اجرا به صورت میدانی است. هدف از انجام این مرحله، تدوین الگو چارچوب مدل توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در مرحله کیفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش پژوهش شامل رئیس، نائب رئیس و دبیر فدراسیونهای ورزشی بودند که تعداد آنان با توجه به تعداد 51 فدراسیون فعال در کشور، شامل 153 نفر بودند. با توجه به جدول حجم نمونه مورگان، تعداد 113 نفر بر اساس روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه پژوهش مشخص گردیدند. در نهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای پژوهش؛ تعداد 89 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت برای بررسی روایی صوری از نظر ده تن از اساتید مدیریت ورزشی بهره گرفته شد و برای روایی محتوایی سوالهای پرسش نامه از مدل لاشه استفاده شد و روایی محتوایی تأیید شد. همچنین روایی همگرا در جدول (1) ارائه شده است. برقراری روایی همگرا و مطلوب مدل حاکی از اعتبار مناسب ابزار اندازهگیری در جامعه مورد مطالعه دارد. تحلیل نتایج این مطالعه به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos 20 و SPSS20 انجام شده است. همانطور که در جدول شماره (3) مشخص است همه متغیرها از پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بالای 7/0؛ میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 را کسب نمودهاند. میتوان پایایی و روایی همگرای پژوهش حاضر را تأیید نمود. پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده الگو چارچوب مدل توسعه تمدن بومشناختی و زیست محیطی با توجه به اینکه بصورت مدل سلسله مراتبی آورده شده است به صورت دستی محاسبه گردیده است.
یافتههای بخش کمی پژوهش جهت بررسی ساختار عاملی، چارچوب مدل توسعه تمدن بومشناختی و زیست محیطی از روش تحلیل مسیر استفاده گردید. پس از محاسبه مقدار T مربوطه هر عامل مشخص گردید که تمامی چارچوب توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی تأثیر معناداری را دارند. شکل 1 مدل آماری پژوهش حاضر را به نمایش گذاشته است.
جدول3. پایایی و روایی همگرایی Table 3. Convergent reliability and validity
جدول 4: اثرات متغیرها بر مدل Table 4: Effects of variables on the model
همان طور که جدول 4 نشان میدهد تمامی متغییرها دارای اثر معناداری میباشد. همچنین نشان داد که براساس شاخصهای برازندگی (جدول 5 و نمودار 1) نیز مشخص گردید که مدل پژوهش مدل مناسبی میباشد.
جدول 5: شاخصهای برازش مدل Table 5: Model fit indices
شکل 4: مدل ساختاری پژوهش Figure 4: Structural model of the research
شکل5: مدل نهایی پژوهش Figure 5: The final research model
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش به بررسی ارایه توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش پرداخته شده است. محیط ورزش به عنوان یکی از تأثیرگذارترین محیطها در عرصه حاضر نقش مهمی در سطح جهان دارد. ورزش با توجه به گستردگی خود سبب گردیده است تا دامنه فعالیت زیادی در سطح ملی و بین المللی داشته باشد که این مسئله ضمن بروز برخی پتانسیلها سبب شکلگیری برخی آسیبها شده است. محیطهای ورزشی به علت جذب مخاطبان بسیار از منظر زیستمحیطی آسیبهای جدی بر محیط داشتهاند که این مسئله سبب گردیده است تا امروزه مدیریت مسائل زیستمحیطی در ورزش به عنوان یکی از چالشهای مهم مدیران ورزشی مشخص گردد (16). این مسئله نشان از اهمیت محیط زیست و توجه به آن در سطح بین المللی میباشد. حفاظت از محیط زیست نه تنها به عنوان جزء تفکیک ناپذیر توسعه پایدار بلکه به عنوان ارزش بنیادین مورد نیاز نسل امروز و نسلهای آتی مورد پذیرش و تأکید قرار گرفته است (2). یکی ازآرمانهای اهداف توسعه هزاره، تضمین پایداری زیست محیطی است که بسیاری از کشورها به اصول توسعه پایدار متعهد شدهاند، ولی این امر به پیشرفت کافی برای معکوس کردن روند تخریب منابع زیست محیطی جهان منجر نشده است (17). منابع طبیعی تجدید شونده امروزه در ابعاد مختلف زندگی بشر نقش بسزایی را ایفا مینمایند. در اغلب کشورهای در حال توسعه در اثر رشد فزاینده جمعیت، گسترش بیرویه شهرها، عدم آگاهی بهرهبرداران و فقدان برنامهریزی اصولی سطح منابع طبیعی شدیداً کاهش یافته و به واسطه تخریب کمی و کیفی، منابع طبیعی در خطر نابودی قرار گرفته است (1). نتایج پژوهش نشان داد که از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب پنج مؤلفهی کلی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخلهگر، پدیده اصلی، اقدامات و پیامدها انجام شد. که یافتههای این پژوهش با پژوهشهای ممیوند و همکاران (1397)، عباس زاده و کریمزاده (1396)، اسمیت سباستو و والکر (2005) و نامدار و همکاران (1396) همخوان میباشد ممیوند و همکاران (1397) در پژوهش خود پس از استفاده از روش گرانند تئوری مشخص نمودند که شرایط علی از جمله تدوین فکورانه و همسویی ارزشی نقش مهمی در جهت اجرای موفق خط مشیهای زیست محیطی دارد (13). از طرفی اسمیت سباستو و والکر[12] (2005) در پژوهش خود مشخص نمودند که برخی جنبههای مدیریتی در مسیر بهبود و توسعه آموزشهای اکولوژیکی در قالب مسائل علی تأثیرگذار میباشد (14). نامدار و همکاران (1396) نیز در پژوهش خود مشخص نمودند که از میان مقولات استخراج شده تعداد سه مقوله "نگرش زیست محیطی"، "موقعیت اقتصادی" و "سیاستهای زیستمحیطی"، بهعنوان مقولههای اصلی و شش مقوله با عنوانهای دسترسی به منابع، مسایل زمینهای، آموزش، تکنولوژی، تعاون و مشارکت و تأثیر همنوعان و تجارب بومی بهعنوان مقولات فرعی قلمداد شدند (15). توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی به عنوان یک دغدغه مهم و کلیدی میتواند در جهت هماهنگی میان محیط ورزش و ورزش نقش مهم و کلیدی داشته باشد. دستیابی به مدلی جهت توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش میتواند زمینه جهت پویایی محیط ورزش در پاسخ به نیازهای بومی و محیطی را فراهم نماید. این مساله سبب گردیده است تا ارائه مدلی جهت توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش بتواند زمینه جهت ایجاد فعالیتهای اجرایی و عملیاتی در این خصوص در ورزش را فراهم نماید. به نظر میرسد بهره گیری از تمدن بومشناختی در ورزش به واسطه ایجاد منابع مناسب برای ورزش، ایجاد ظرفیتی در جهت بهرهگیری از تمامی پتانسیلهای محیطی و همچنین ایجاد تعاملات میان ورزش و محیط پیرامون خود میتواند بستر مناسبی برای توسعه پایدار در ورزش را فراهم نمود. از این رو توجه به تمدن بوم شناختی به واسطه تاثیرگذاری در خصوص خدمات محیط ورزشی، الگوی زیستی، گرایشات بوم شناختی و احساس تعلق به بوم شناختی میتواند شرایطی مناسب در خصوص بهبود سطح توسعه پایدار در ورزش را فراهم نماید. بنابراین توجه به جنبههای مختلف محیط زیست و بوم شناختی در ورزش سبب میگردد تا بتوان ضمن ارتقا جنبههای زیست محیطی؛ شرایط جهت استفاده ابزاری از توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست جهت ارتقا عملکرد ارکان مختلف ورزش را در پی داشت. به عبارتی ورزش به واسطه توسعه تمدن بوم شناختی و محیط زیست میتواند به ارتقا نام و جایگاه خود در میان سایر حوزهها کمک نماید. اهمیت توجه به مسائل زیست محیطی و همچنین حوزههای مربوط به بوم شناختی سبب گردیده است تا امروزه تلاشهایی جهت بهبود تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش ایجاد گردد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد بین که بین متغییرهای توسعه زیست محیطی و بوم شناختی در ورزش اثر معنادار مثبت و مستقیمی وجود دارد. توسعه ورزش همگام با سایر تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فناوری و غیره در سالهای اخیر دستخوش تغییرات ماهیتی و فرایندی بسیاری شده است؛ درک تغییرات و شناسایی و بهرهگیری از فرصتهای زیست محیطی از ویژگیهای اساسی توسعه پایدار محسوب میشود؛ از این رو برای حل بنیادی مشکلات بحرانی محیط زیست در ورزش میبایست دیدگاه های کلان و زیربنایی توسعه ورزش منطبق با قانونمندیهای حفاظت محیطزیست طراحی شود و هرگونه سیاستگذاری و برنامهریزیهای توسعه ورزشی آینده کشور بر شالوده حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و بهره وری خردمندانه از این منابع با نگرش ایجاد تعادل و تناسب بین قانونمندیهای محیط زیست و توسعه پایدار در ورزش صورت گیرد. این یافته همسو پژوهشهای گری (2005) و هافمن (2005) است (3 و 4). توجه به جنبههای علی میتواند زمینه جهت رشد و پویایی محیطهای ورزشی در پاسخ به تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش را فراهم نماید. این مساله سبب گردیده است تا عوامل ساختاری، مدیریتی، فرهنگی و سازمانی مختلفی در جهت ایجاد نیازها و دغدغههای اولیه جهت ارائه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش درک گردد. سرمایهگذاری در حوزه زیستمحیطی میتواند فواید بیشماری را به ارمغان آورد. این مساله در برخی حوزهها از جمله ورزش به علت وجود حجم گستردهای از فعالیتها و برنامهها مهمتر میباشد. به عنوان مثال هر مسابقه از جام جهانی فوتبال 2006 در کشور آلمان حدود 3 میلیون کیلووات ساعت انرژی را به خود اختصاص داد و حدود بین 5 تا 10 تن زباله را نیز ایجاد نمود. این در حالی بود که قوانین زیست محیطی شفاف و مشخصی از سوی فیفا در قبل و حین برگزاری مسابقات اجرایی گردید و فعالیت هایی از جمله افزایش آگاهی و دانش محیطزیستی افراد، مکانیزمه شدن تبدیل زبالههای رویدادهای ورزشی به سوختهای قابل مصرف، بهبود پوشش گیاهی، ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست اجرایی گردید. این مساله سبب گردیده است تا استانداردها و قوانینهای مشخصی از جمله صدور گواهینامههای رعایت استانداردهای محیط زیستی، فشار جهت بهبود پوشش گیاهی، نظارت بر حسن تبدیل و دفع زبالههای ایجاد شده، ایجاد حمل و نقلهای الکترونیکی و انرژی پاک جهت بهبود وضعیت محیط زیست در ورزش از سوی سازمانهای ورزشی بینالمللی اعمال گردد. این مساله سبب شد که سازمانهای ورزشی جهت بهبود آموزشهای محیط زیستی و مراقبت از مسائل محیط زیستی، اقدام به ایجاد تشکلهایی اختصاصی جهت پیگیری اهداف مذکور نمایند. به عنوان مثال در جام جهانی 2006 آلمان، کمیته سبز جهت بهبود وضعیت محیط زیستی شهرهای میزبان این مسابقات ایجاد گردید و عملا از مسابقات 2010 آفریقای جنوبی فعالیت خود را آغاز نمود (18). این مساله سبب گردیده است تا امروزه از محیطهای ورزشی انتظار میرود تا در فعالیت مربوط به زیست محیطی فعالیت داشته باشند چراکه محیطهای ورزشی از طرفی میتوانند با مدیریت مناسب آسیبهای محیط زیستی از جمله کاهش منابع طبیعی، مشکلات مربوط به پسماند، نابودی تنوع بیولوژیکی، آلودگی و مشکلات مربوط به سلامت عمومی را کاهش دهند و از طرفی میتواند به عنوان یک حوزه فرهنگی سبب ارتقا فعالیتهای زیست محیطی در سطح جامعه گردد. این مساله سبب گردیده است تا بهره گیری از ظرفیتهای محیط زیستی سبب ایجاد فوایدی گسترده در محیطهای ورزشی گردد. بنابراین توسعه محیط زیست میتواند به عنوان یک مساله کلیدی بر توسعه پایدار تاثیر داشته باشد. بنابراین توجه به توسعه محیط زیست در ورزش به واسطه تاثیرگذاری در مدیریت منابع، تحول فرهنگی و همچنین کاهش معضلات محیطی سبب میگردد تا گام مهمی در جهت شکلگیری و ارتقا سطح توسعه پایدار در ورزش برداشته شود. همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیستمحیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. افراد سازمانهای وررزشی با اطلاع رسانی دقیق در زمینه محافظت از محیطزیست و توسعه تمدن بوم شناختی میتوانند موجب مشارکت مردم گردد. مشارکت موثر مردم در زمینه توسعه پایدار در ورزش در فرآیند تصمیمگیری در یک فضای شفاف، اعتماد عمومی به دولت را افزایش داده است. برای موثر بودن مشارکت و شفاف بودن فضا نیاز به داشتن آگاهی و اطلاعات است تا مردم آگاهانه در فرآیند تصمیم گیری در امور محافظت از محیطزیست ورزشی مشارکت نمایند. مشارکت مردم علاوه بر ایجاد مشاهده و نظارت بر اجرای سیاستهای محافظت از محیطزیست ورزشی، امکان مشارکت در فرآیندهای سیاستگذاری دولتی را نیز فراهم میسازد. بدون شک ایجاد رویه مناسب در محیطهای ورزشی جهت توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی میتواند پیامدهای مناسبی در حوزههای ارزشی، رفتاری و دانشی داشته باشد. توجه به این پیامدها میتواند رمز موفقیت فعالیتهای اجرایی در حوزه توسعه تمدن بومشناختی و زیستمحیطی در ورزش باشد. بدون شک تقویت و توسعه شاخصهای پایدار در ورزش کاهش اثرات تخریب زیست محیطی در ورزش را به دنبال خود خواهد داشت، و ساختارهای و منابع اجتماعی، فرصتها و تواناییهای افراد را در هنگام مواجه با چالشهای زیستی در ورزش را تحت تأثیر قرار میدهند. لذا سازمانهای ورزشی بایست با فعالیتهای ورزشی، نقش مؤثر خود در توسعه ورزش را به عموم اطلاع رسانی نماید. آنگاه با ایجاد آگاهی نسبت به خطرات زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی در ورزش روحیه مشارکت و مسئولیت پذیری ورزش همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار دهند. این سازمانها بوسطه مشهوریت خود میتوانند گامهای اساسی در ترویج فرهنگ حفاظت از محیطزیست ورزشی و توسعه ورزش کشور داشته باشند.
Reference
Conference of the Scientific Association of Sports Management. (In Persian)
[1]- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران [2]- استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران *(استاد راهنما و نویسندة مسئول)
[3]- استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران [4]- PhD Student of Sport Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran [5]- Assistant Professor of Sport Management, Branch, Kerman, Islamic Azad University, Kerman, Iran *)Corresponding author( [6]- Assistant Professor of Sport Management, Tehran Branch, Farhangian University, Tehran, Iran [7] Bergstrom [8] Banyte [9] Araujo [10] Hastie [11] Smith-Sebasto & Walker [12] Smith-Sebasto & Walker | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conference of the Scientific Association of Sports Management. (In Persian)
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |