تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,168 |
تعداد مقالات | 20,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,637,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,724,522 |
تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم با تأکید بر پایداری محیطزیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 22، شماره 10 - شماره پیاپی 101، دی 1399، صفحه 1-12 اصل مقاله (625.18 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jest.2019.41644.4541 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علی سردارشهرکی ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. *(مسوول مکاتبات) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: دانش و اطلاعات زیستمحیطی نقش اساسی در فعالیتهای افراد جامعه دارد. این آگاهیها راه را برای توسعه جوامع بشری هموار میسازد و مسائل و مشکلات زیستمحیطی را کاهش میدهد. امروزه تهدیدهای زیستمحیطی از جانب بشر مورد توجه قرار گرفته و افکار عمومی را به خود معطوف کرده است. دلیل این تهدیدها آن است که مشکلات عمدهای را در زمینه پایداری محیطزیست بوجود آورده است و از طرفی توجه بسیار زیادی به مقوله پایداری و سلامت زیستمحیطی در بخش تولیدات کشاورزی به علت اثرات زیانبار آن شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید محصول گندم با تأکید پایداری زیستمحیطی است. روش بررسی: در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیکهای AHP فازی و DEMATEL جهتتحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم با تأکید بر پایداری محیطزیست استفاده گردیده است. جامعه آماری شامل 50 نفر از خبرگان و کارشناسان جهاد کشاورزی منطقه سیستان و در سال 98-1397 گردآوری شده است. یافته ها: نتایج حاصل از AHP فازی، نشاندهنده در اولویت بودن بعد آموزشی- ترویجی با وزن تهایی (45/0) و پس از آن مدیریتی (31/0)، فنی (12/0) و اقتصادی (10/0) میباشد. همچنین نتایج با استفاده از روش DEMATEL، نشان میدهد که بعد آموزشی ترویجی در اولویت نخست، و پس از آن ابعاد مدیریتی، فنی و اقتصادی با مقدار 44/34، 17/32 و 33/31 را بر تولید گندم در منطقه سیستان دارا میباشد. بحث و نتیجه گیری: بنابراین توصیه به برگزاری برنامههای آموزشی – ترویجی توسط مروجان جهاد کشاورزی منطقه سیستان برای کشاورزان گندمکار با توجه به نیازمندی کشاورزان و شرایط روستایی منطقه میگردد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اولویتبندی؛ پایداری؛ محیطزیست؛ گندم؛ روش FAHP و DEMTEL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورهبیست و دوم، شماره ده، دی ماه 99
تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم با تأکید بر پایداری محیطزیست
علی سردارشهرکی [1] * ندا علیاحمدی [2] مهدی صفدری[3]
چکیده زمینه و هدف: دانش و اطلاعات زیستمحیطی نقش اساسی در فعالیتهای افراد جامعه دارد. این آگاهیها راه را برای توسعه جوامع بشری هموار میسازد و مسائل و مشکلات زیستمحیطی را کاهش میدهد. امروزه تهدیدهای زیستمحیطی از جانب بشر مورد توجه قرار گرفته و افکار عمومی را به خود معطوف کرده است. دلیل این تهدیدها آن است که مشکلات عمدهای را در زمینه پایداری محیطزیست بوجود آورده است و از طرفی توجه بسیار زیادی به مقوله پایداری و سلامت زیستمحیطی در بخش تولیدات کشاورزی به علت اثرات زیانبار آن شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید محصول گندم با تأکید پایداری زیستمحیطی است. روش بررسی: در تحقیق حاضر با استفاده از تکنیکهای AHP فازی و DEMATEL جهتتحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم با تأکید بر پایداری محیطزیست استفاده گردیده است. جامعه آماری شامل 50 نفر از خبرگان و کارشناسان جهاد کشاورزی منطقه سیستان و در سال 98-1397 گردآوری شده است. یافته ها: نتایج حاصل از AHP فازی، نشاندهنده در اولویت بودن بعد آموزشی- ترویجی با وزن تهایی (45/0) و پس از آن مدیریتی (31/0)، فنی (12/0) و اقتصادی (10/0) میباشد. همچنین نتایج با استفاده از روش DEMATEL، نشان میدهد که بعد آموزشی ترویجی در اولویت نخست، و پس از آن ابعاد مدیریتی، فنی و اقتصادی با مقدار 44/34، 17/32 و 33/31 را بر تولید گندم در منطقه سیستان دارا میباشد. بحث و نتیجه گیری: بنابراین توصیه به برگزاری برنامههای آموزشی – ترویجی توسط مروجان جهاد کشاورزی منطقه سیستان برای کشاورزان گندمکار با توجه به نیازمندی کشاورزان و شرایط روستایی منطقه میگردد.
واژه های کلیدی: اولویتبندی، پایداری، محیطزیست، گندم، روش FAHP[4] و DEMTEL[5].
Analyze and Prioritize Factors Affecting Wheat Production with an Emphasis on Environmental Sustainability
Ali Sardar Shahraki [6]* Neda Aliahmadi [7] Mahdi Safdari[8]
Abstract Background and Objective: Knowledge and information on the environment play a major role in the activities of the community. These information’s pave the way for the development of human societies and reduce environmental problems. Today, environmental threats have been taken into consideration by human beings and focused on public opinion. The reason for these threats is that it has created major problems in terms of environmental sustainability and, on the other hand, much attention has been paid to the issue of sustainability and environmental health in agricultural production due to its harmful effects. Therefore, the purpose of this study is to evaluate and prioritize factors affecting wheat production with an emphasis on environmental sustainability. Method: the statistical population includes 50 experts and experts in agriculture Jihad in Sistan region, using fuzzy hierarchical analysis and demetal analysis techniques. Findings: The results of the fuzzy AHP indicate that the educational-promotional dimension is the highest (0.45) and then management (0.31), technical (0.12) and economic (0.10) respectively. Also, the results are shown using the DEMATEL method The first educational extension followed by the administrative, technical and economic dimensions of 34.44%, 32.17%, and 33.31% on wheat production in Sistan region. Discussion and Conclusion: Therefore, it is recommended that educational programs be promoted by the farmers of Sistan Agricultural Jihad for wheat farmers, taking into account the farmers' needs and the rural conditions of the region.
Keywords: Prioritization, Sustainability, Environment, Wheat, FAHP and DEMTEL.
مقدمه
توجه به توسعه کشاورزی به منظور رسیدن به توسعه روستایی بعنوان مرکز و محور توسعه روستایی امری ضروری و لازم میباشد. اگرچه توسعه روستایی در ارتباط با اقتصاد روستا است، ولی به علت ساختار اقتصادی- اجتماعی ویژه جوامع روستایی، ابعاد مختلف اجتماعی، محیطی و اقتصادی روستا تأثیر تعیین کنندهای دارد. در جهت نیل به توسعه کشاورزی همراه با کشت و زرع محصولات کشاورزی راهبردی و مهم، همیشه مشکلاتی وجود داشته است (1 و 2 ). توسعه کشاورزی و روستایی و نقش آن در پیشبرد و توسعه کشورها از اهمیت ویژهای برخورداراست. نبود امنیت غذایی، فقر، مهاجرت روستاییان و تخریب محیطزیست از جمله عواملی هستند که بایستی در جریان توسعه کاهش یابد (3 و 4). بخش کشاورزی یکی از با اهمیتترین فعالیتهای اقتصادیست که نیازمند به برنامهریزیهای دقیق جهت نیل به توسعه و مقابله با بحرانهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میباشد (5). کوچک و خرد بودن زمینهای کشاورزی و جمعیت زیاد کشاورزان، همیشه مسائل مربوط به افزایش تولید را شدت میبخشد. از دیگر سو، به کارگیری بهینه گیاهان زراعی و بازگشت تولید آنها به طبیعت، برای کنترل فرسایش خاک استفاده از شخم حفاظتی، تکنولوژیهای زراعی در کنترل علفهای هرز، به کارگیری سیستمهای شخم حداقل صفر به هدف کاهش مصرف انرژی و هزینههای عملیاتی و ... به آسیبها و تخریب کشاورزی رایج و نگرانیهای مرتبط با یک کشاورزی ناکارآمد جواب میدهد (6). علاوه بر آثار زیستمحیطی، کشاورزی مدرن در بیشتر تحولات اجتماعی و اقتصادی در کشورهای توسعهیافته وجود داشته بلکه میتوان از دست رفتن شغلها، انتقال فرصتهای اقتصادی از زنان به مردان، دولتی شدن نهادهای روستایی و بسیاری از موردهای دیگر اشاره نمود (7). علاوه بر این روستاهای کشور از لحاظ دسترسی به توسعهای مناسب با مشکلاتی روبهرو هستند که موفقیت در برنامهریزیها و مورد قبول واقع شدن راهبردهای توسعهای اعمال شده را با شک روبهرو کرده است (8). اولین بار کمسیون جهانی محیطزیست اصطلاح توسعه پایدار را مطرح کرد. این توسعه نیازهای زمان حاضر را بدون آسیب رساندن به نیازهای نسل آتی برآورده میسازد. (9). توسعه پایدار به مفهوم ادغام اهداف اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی جهت حداکثر نمودن رفاه مردم زمان حاضر بدون آسیب رساندن به تواناییهای نسل آینده برای رسیدن به نیازهایشان است (10، 11 و 12). حفاظت و مدیریت منابع طبیعی اساس و هدایت تغییرات تکنولوژی و نهادی در جهتی که تضمین کننده تأمین مداوم نیازهای انسانی نسل حاضر و آتی تعریف فائو از کشاورزی پایدار میباشد (13 و 14). لذا، اهداف عمده و اساسی کشاورزی پایدار را بهرهوری اقتصادی، مسئولیت اجتماعی و کیفیت محیطزیست میتوان در نظر گرفت (15)، که باید بصورت تعادل در کنار هم قرار بگیرند. تحولی هنگامی پایدار میباشد که مولد فرصتها و محافظ محیط باشد. لازمه این تحول، ارتباط ناگسستنی بین اقتصاد، اکولوژی و امنیت اجتماعی است و شرایط اجتماعی و ترقیهای اقتصادی بایستی مطابق با جریان طولانیمدت حفظ پایههای زندگی بشر باشند (16 و 17). طبق آمارنامه سال زراعی 95-1394، گندم آبی و دیم به ترتیب 87557 هکتار و 175 هکتار از سطح زیرکشت استان سیستان و بلوچستان را به خود تخصیص داده است و سطح زیر کشت، تولید گندم آبی و دیم 183547 تن و 184 تن بوده است و نیز عملکرد گندم آبی و دیم به ترتیب 3/2096 کیلوگرم در هکتار و 1/1057 کیلوگرم در هکتار بوده است (18). امروزه انسان نیازمند به کسب نظامهایی است که علاوه بر داشتن پویایی اقتصادی، قادر باشد موجب بهبود وضعیت محیطزیست و بهرهمندی بهینه از منابع در دسترس باشد و نیز در فراهم نمودن نیازهای غذایی انسان و در پیشرفت کیفیت زندگی انسانها نقش اساسی داشته باشد. در این گونه نظامها نهادههایی چون سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی به میزان کم به کار میرود و از مصرف بیش از حد اداوت کشاورزی خودداری میگردد. در این جهت متخصصین کشاورزی همواره در جستجوی راههایی که علاوه بر تأمین سود مالی کشاورزان و مقبولیت اجتماعی، قادر باشند که زمینههای لازم را برای کاهش وابستگی به نهادههای خارجی مهیا نماید (19 و 20). بنابراین هدف مطالعه حاضر تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید محصول گندم منطقه سیستان، با تأکید بر پایداری محیطزیست با بکارگیری از روشهای FAHP و DEMTEL میباشد.
پیشینهتحقیق برآورد میزان پایداری انعکاس کننده اندازهگیری و ارزیابی و صورت فزاینده بعنوان با اهمیتترین وسیله به منظور تغییر و تحول شرایط در جهت توسعه پایدار است. در حقیقت برآورد پایداری وسیلهایست که سیاستگذاران و تصمیمگیران میتوانند برای اقدامات بهتر جهت پایداری بیشتر جامعه انجام دهند. یکی از اهداف برآورد پایداری، اطمینان از سهم بهینه فعالیتها و طرح در توسعه پایدار است (21). در این میان برآورد اثرات زیستمحیطی شیوهای است که کسب اطمینان از تصمیماتی که شاید اثر قابل توجهی در محیط است، هدف آن باشد. در حقیقت برآورد اثرات زیستمحیطی سنجش ابعاد گوناگون محیطزیست مرتبط با طریقه سیاستگذاریها و تصمیمها میباشد (22). از جمله مشکلات و مسائل مهم در زمینه دانش زیستمحیطی، آگاهی و دانش روستاییان در این حوزه است و در دنیای امروز بحث در این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد، و دلیل آن اینست که روستاییان، به خصوص فعالان بخش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه، آگاهی و علم زیادی در رابطه با آلودگیها، بذرهای گیاهان و در کل منابع طبیعی دارند. بخش بسیاری از فعالیتهای کشاورزی در محیطهای روستایی صورت میپذیرد؛ لذا علم و آگاهی لازم و کافی روستاییان در رابطه با منابع طبیعی به حفاظت از محیطزیست کمک بسیاری میکند (23 و 24). حاجی و همکاران (3)، به تحلیل مؤلفههای مؤثر بر توسعه پایدار تعاونیهای تولید کشاورزی در مناطق روستایی شهرستان نقده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری پرداختهاند. نتایج تحلی عاملی تأییدی، پایایی و برازش متغیرهای نهفته مطالعه را تأیید کرد. مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از آنست که مؤلفههای اقتصادی، اجتماعی، محیطزیستی و نهادی تبیینکننده 63 درصد از تغییرات پراکنش توسعه پایدار تعاونیهای تولید کشاورزی بود و شاخصهای برازش مدل در وضعیت خوبی قرار داشت. حاجی و همکاران (25)، به تحلیل عاملی پیشبرندهی توسعه پایدار تعاونیهای تولید کشاورزی شهرستان نقده از دیدگاه اعضای تعاونیها پرداختهاند. براساس نتایج تحلیل عاملی، مهمترین مؤلفهها در پنج عامل مدیریتی- ترویجی، اجتماعی- شخصیتی، اقتصادی، سیاستی و زیستمحیطی دستهبندی شدند. این عوامل در مجموع توانستند 044/54 درصد از واریانس متغیرها را تبیین نمایند. اکبری و همکاران (14)، پایداری تولید پسته در نواحی روستایی شهرستان رفسنجان را مورد بررسی قرار دادهاند. نتایج حاکی از آنست که، شاخصهای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی تأثیر مثبت و معناداری در پایداری تولید پسته دارد و میزان تأثیر شاخصهای زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی بر پایداری به ترتیب 39/0 درصد، 90/0 درصد و 92/0 درصد محاسبه و کمترین تأثیر بر پایداری را شاخص زیستمحیطی داشته است. محمدی (26)، به بررسی پایداری زیستمحیطی و عوامل تحقق آن در بخش کشاورزی شهرستان پاکدشت با استفاده از معادلات ساختاری و تحلیل عاملی پرداخته است. نتایج نشان میدهد که مهمترین عوامل مؤثر در پایداری به ترتیب اولویت، زیستمحیطی فناوریهای حفاظتی به ویژه تناوب زراعی، اقتصادی و بازاریابی، آموزشی و ترویجی، سیاستگذاری و برنامهریزی و اجتماعی و فرهنگی میباشد. Clark and Tilman (27)، به تجزیه و تحلیل مقایسه اثرات زیستمحیطی از سیستمهای تولید کشاورزی، بهرهوری نهادههای کشاورزی و انتخاب غذا پرداختهاند. تجزیه و تحلیلها نشان میدهد که تغییر رژیم غذا به موادغذایی تاثیر کم و افزایش بهرهوری استفاده از منابع کشاورزی، مزایای زیستمحیطی بیشتری را نسبت به سیستم های کشاورزی معمولی به جایگزینهایی مانند کشاورزی ارگانیک یا گوشت گاو تغذیه شده با علفهای هرز ارائه میدهد. Kanter et al (28)، به بررسی ارزیابی تجارت کشاورزی در عصر توسعه پایدار پرداختهاند. پیش بینی می شود که زمینههای کار آینده شامل ادغام چهار مرحله به یک فرم مدلسازی واحد و ارتباط آن با ابعاد دیگر برای تسهیل تجزیه و تحلیل تجارت است. به همین ترتیب، برای تقویت روابط سیاستی تجزیه و تحلیل تقاضای کشاورزی نیاز به بهبود مشارکت متخصصین و ذینفعان در روند تحقیق دارد. Parajuli et al (29)، به بررسی پایداری زیستمحیطی زنجیره تأمین تولید میوه و سبزی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی پرداختهاند. نتایج حاکی از آنست که تعیین کننده عوامل مختلف ایجاد تغییرات محیطی نسبت به سناریوهای مدیریت میباشد. ارزیابی زیست محیطی آینده زنجیره تامین F & V با در نظر گرفتن رابطه بین عملکرد و کیفیت محصول، استرس های CC و اقدامات سازگاری بالقوه و مقابله با آن، یک مسیر و جهت جدید را ایجاد میکند. با توجه به مطالعات انجام گرفته، رویکرد توسعه پایدار با توجه با ضایعات زیستمحیطی و کاهش سطح زندگی مردم، بعنوان موضوع روز دهه آخر قرن بیستم از طرف سازمان ملل ارائه شد. یکی از با اهمیتترین ابعاد توسعه پایدار، پایداری زیستمحیطی است که حفظ و بهبود سلامت محیطزیست با بکارگیری صحیح و اصولی آن است.بنابراین بعنوان هدف کلی، اصل پایداری در طرحها و برنامههای توسعه تأکید و هدفی مستمر قلمداد شد. در مجموع میتوان بیان کرد که نخست عوامل مدیریتی، فنی، اقتصادی و آموزشی- ترویجی بر تولید کشاورزی محصول گندم منطقه سیستان با تاکید بر پایداری محیطزیست مؤثرند. ثانی عمده تحقیقات داخلی شاخصهای اجتماعی، اقتصادی و فردی را با استفاده از روش تحلیل عاملی عوامل مؤثر بر پایداری مورد بررسی قرار دادهاند. بنابراین مطالعه حاضر، سعی در شناخت عوامل مؤثر بر تولید کشاورزی محصول گندم و تحلیل و اولویتبندی با تأکید بر پایداری زیستمحیطی با توجه به توسعه پایدار با استفاده از متد FAHP و DEMTEL میباشد.
مواد و روشها با توجه به مطالعات انجام شده در چارچوب موجود گزیدهای از شاخصها (ابعاد) و گزینهها متناسب با منطقه مورد مطالعه انتخاب گردیده شد، و در غالب پرسشنامهای در اختیار 50 نفر از کارشناسان وخبرگان جهاد کشاورزی منطقه در سال 1397 قرار گرفته شد. با استفاده از روشهای تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و DEMTEL به تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم با تأکید بر پایداری محیط زیست با استفاده از نرمافزار FUZZY AHP و BT Dematel Solver پرداخته شد. شاخصها و گزینههای مورد استفاده در این مطالعه در جدول (1) آورده شده است.
جدول1- شاخصهای تولید گندم در منطقه سیستان با تأکید بر محیطزیست Table 1. Indices of wheat production in Sistan region with an emphasis on the environment
بحث و نتیجهگیری پس از جمعآوری نظرات کارشناسان و خبرگان جهادکشاورزی منطقه سیستان برای اولویتبندی عوامل مؤثر برای تولیدگندم با تأکید بر پایداری زیستمحیطی با استفاده از دو تکنیک AHP فازی و DEMATEL به برآورد و در قسمت بعد به به تحلیل نتایج آنها پرداخته میشود.
الف) یافتههای تکنیک FAHP در جدول (2)، ماتریس مقایسات زوجی AHP فازی که حاصل میانگین نظرات خبرگان، آورده شده است. در جدول ذکر شده، در رابطه با مقادیر پایین قطر اصلی، از معکوس مقادیر بدست آمده برای درایههای بالای قطر اصلی بکار رفته است. با توجه به جدول (2)، معیارهای سازماندهی و منسجم کردن، پیگیری تحقیقات و انجام پروژههای تحقیقاتی بر روی محصول و استفاده از روشهای مختلف آموزشی – ترویجی برای اطلاع رسانی ویژه کشت محصول (3، 4 و 7) نسبت به سایر شاخصها دارای برتری نسبی و معیار یکپارچهسازی کردن اراضی زیر کشت، سرمایهگذاری خصوصی: برنامهریزی برای سرمایهگذاری خصوصی برای تقویت و توسعه کشت آن و امکانات خدماتی فرادست و فرودست محصول و اعتبارات ترویج: افزایش اعتبارات آموزش و ترویج ویژه کشت محصول (1، 6 و 8) نسبت به دیگر شاخصها ضعیفتر میباشند.
جدول 2- ماتریس مقایسه زوجی معیارها و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید با تأکید بر پایداریی زیستمحیطی Table 2. Maturity comparison of criteria and prioritizing factors affecting production with an emphasis on environmental sustainability
با توجه به دیدگاههای کارشناسان و خبرگان منطقه سیستان در رابطه با شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید محصول گندم با تأکید بر پایداری زیستمحیطی با بکارگیری تکنیک سلسله مراتبی فازی (FAHP)که در شکل (1) آمده است نشان میدهد که عامل آموزشی ترویجی با وزن نهایی (45/0) بیشترین اهمیت و تأثیر را در تولید محصول گندم منطقه مذکور دارد و ابعاد مدیریتی (31/0)، فنی (12/0) و اقتصادی (10/0) در اولویت بعدی قرار گرفتهاند. نتایج نشان دهنده اهمیت شاخصهای استفاده از روشهای مختلف آموزشی – ترویجی برای اطلاع رسانی ویژه کشت محصول و اعتبارات ترویج: افزایش اعتبارات آموزش و ترویج ویژه کشت محصول در تولید محصول گندم در منطقه سیستان با توجه به پایداری زیستمحیطی است.
شکل 1- وزننهایی گزینهها براساس شاخصهای عوامل مؤثر بر تولید گندم منطقه سیستان با تأکید بر پایداری زیستمحیطی Figure 1. Weight of options on the basis of factors affecting the production of wheat in the Sistan region with an emphasis on environmental sustainability
ب) یافتههای تکنیک دیمتل
مراحل زیر جهت اجرا و بررسی مدل DEMTEL و برآرد میزان تأثیرپذیری وتأثیرگذاری شاخصها (ابعاد)، میباشد که شامل: 1- تشکیل ماتریس ارتباط مستقیم پس از توزیع پرسشنامه میان 50 نفر از کارشناسان و خبرگان جهاد کشاورزی منطقه سیستان، میانگین ساده نظراتشان در ارتباط با هر زوج عامل برآورد شده و ماتریس تشکیل شده است: (قابل ذکر است که آلفا برابر 0624/0 است). 2- در این گام آلفا را در ماتریس روابط مستقیم ضرب می کنیم و ماتریس نرمالسازی یا شدت نسبی روابط مستقیم بوجود میآید. 3- ماتریس شدت نسبی حاکم بر روابط کامل این ماتریس از ماتریس همانی (واحد) کسر میشود و در گام آخر این مرحله، معکوس ماتریس مرحله قبل در ماتریس ارتباط مستقیم ضرب شده و ماتریس ارتباط کامل بدست میآید. 4- نرمال کردن ماتریس ارتباط مستقیم نرمال کردن ماتریس ارتباط مستقیم، که در این رابطه بصورت زیر برآورد میگردد. ابتدا جمع کلیه سطرها و ستونها محاسبه میگردد. معکوس بزرگترین عدد سطر و ستون را تشکیل میدهد.
5- محاسبه ماتریس ارتباط کامل برای محاسبه ماتریس ارتباط کامل، ابتدا باید ماتریس شدت نسبی حاکم بر روابط کامل را بدست آورد. (این مرحله محاسبه ماتریس شدت نسبی از غیر مستقیم است که به صورت - معکوس M^2(I-M) بدست می آید) 6- ایجاد نمودار علی: برای محاسبه میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری شاخصها، از دوش شاخص و استفاده میگردد، که بصورت زیر برآورد میشود.
جدول 3- ترتیب اثرگذاری متغیرها Table 3.The order of the effect of the variables
میزان تعامل هر شاخصها با معیار محاسبه میشود، که ترتیب هر کدام براساس تعامل با دیگر شاخصها بصورت زیر می باشد: 1- آموزشی و ترویجی 2- مدیریتی 3- فنی 4- اقتصادی معیار علی یا معلولی بودن شاخصها را مشخص میکند، که شاخصهای علی مدیریتی، فنی و اقتصادی و شاخص معلول آموزشی – ترویجی میباشد.
شکل 2- نمودار علت و معلول اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم منطقه سیستان Figure 2. The causal and causal factors of priority determination of factors affecting the production of wheat in Sistan region
جمعبندی و پیشنهادات وجود بحرانها و مسائل زیستمحیطی، موجب توجه بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران به مسئله پایداری و توسعه پایدار شده است. از میان بخشهای گوناگون اقتصادی، یخش کشاورزی ارتباط بسیار زیادی با پایداری محیطزیست دارد، زیرا محیطی برای فعالیتهای تولیدی در بخش محیطزیست میباشد. کشاورزی پایدار نوعی فرآیند بهینهسازی است که با بکارگیری بهینه از منابع طبیعی بتواند نیاز غذایی بشر را تأمین کرده و کیفیت محیطزیست را افزایش دهد، در حالت کلی کشاورزی پایدار تلفیقی از دانش و مدیریت است. به علت نگرانی از مسائل و مشکلات زیستمحیطی، نظامهای کشاورزی نو مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است و یک تجمع جهانی به پشتیبانی از محیط زیستطبیعی به وجود آمده است تا نوعی کشاورزی را گسترش دهد که قادر است علاوه بر افزایش بهرهوری، کمترین آسیب را به محیطزیست وارد مینماید در سالهای اخیر با توجه به مفهوم کشاورزی پایدار به علت افزایش توجه به سلامت محصولات تولید شده در نظامهای مختلف کشاورزی از دو جنبه اثرگذاری بر سلامت انسانها و محیطزیست مورد توجه قرار گرفته است، براساس مفهوم کشاورزی پایدار، کشاورزی زمانی پایدار است که از لحاظ ابعاد فنی امکانپذیر، از نظر بعد اقتصادی موجه، از نظر بعد سیاسی مناسب، از بعد مدیریتی قابل اجرا، از لحاظ اجتماعی قابل پذیرش، از نظر بعداکولوژیکی مناسب و به لحاظ محیطی سازگار باشد که این پایداری به طور اعم سه بعد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را در بر میگیرد. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید محصول گندم منطقه سیستان با تأکید بر پایداری زیستمحیطی با بکارگیری تکنیکهای تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) و DEMTEL میباشد. نتایج حاصل از AHP فازی، با توجه به شکل (1)، نشان دهنده در اولویت بودن بعد آموزشی- ترویجی با وزن تهایی (45/0) و پس از آن مدیریتی (31/0)، فنی (12/0) و اقتصادی (10/0) میباشد. همچنین با توجه به نتایج تکنیک DEMTEL میتوان اینگونه بیان کرد که با در نظر گرفتن نمودار علی و معلولی (شکل 2)، عواملی که میزان تعامل بیشتری را با سیستم دارند، بزرگتری دارند و یا بعبارت دیگر تأثیر زیادی بر عوامل دیگر دارند. لذا عواملی که بزرگتر و کوچکتری داشته باشند، شاخصتر و دارای اهمیت بیشتری میباشند. بنابراین با توجه به جدولها و نتایج بدست آمده با استفاده از روش DEMATEL، همانگونه که مشاهده میشود در اولویتبندی عوامل مؤثر بر تولید گندم منطقه سیستان بعد آموزشی ترویجی دارای بزرگترین و کوچکترین میباشد، و پس از آن ابعاد مدیریتی، فنی و اقتصادی با مقدار 44/34، 17/32 و 33/31 میباشد. با توجه به نتایج بدست آمده از دو تکنیک FAHP و DEMTEL بعد آموزشی- ترویجی در اولویت نخست و ابعاد مدیریتی، فنی و اقتصادی در اولویت پس از ان قرار دارند و این بعد از اهمیت زیادی برخوردار میباشد، پس لازم و ضروری است که به معیارهای مربوط به این بعد که از جمله آن استفاده از روشهای گوناگون آموزشی – ترویجی به منظور افزایش دانش و آگاهی کشاورزان گندمکار و افزایش اعتبارات به جهت آموزش و ترویج برای کشت محصول گندم در منطقه سیستان و همچنین بایستی مدیران و مسئولین توجه ویژه به یکپارچهسازی کردن اراضی زیر کشت و سازماندهی و منسجم کردن جهت افزایش و بهبود عملکرد محصول گندم در منطقه در برنامهریزی مد نظر قرار دهند. با توجه به نتایج بدست آمده جهت پیشنهادات زیر مطرح میگردد: 1- برگزاری برنامههای آموزشی برای کشاورز با توجه به نیازمندی کشاورزان گندمکار منطقه سیستان و شرایط روستایی منطقه 2- آموزش توسط مروجان به گندمکاران منطقه جهت ارتقای علم و دانش آنان به سمت مدنیزه کردن کشت در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول 3- ایجاد شرایطی را برای یکپارچهسازی اراضی منطقه سیستان جهت استفاده بهینه از کلیه خدمات و عوامل تولید برنامههای آموزشی- ترویجی جهت افزایش عملکرد با حداکثر استفاده بهینه از منابع و همچنین با در نظر گرفته پایداری زیستمحیطی برای منطقه سیستان
Reference
[1]- استادیار اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. *(مسوول مکاتبات) [2]- دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه سیستان و بلوچستان. [4]- Fuzzy Analytical Hierarchy Process [5]- Decision Making Trial And Evaluation [6]- Assistant Professor of Agricultural Economics, University of Sistan and Baluchestan *(Corresponding Author( [7]- PhD student of Agricultural Economics, University of Sistan and Baluchestan. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |