تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,295,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,947,795 |
واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نوآوری در کسب و کارهای نوپا | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
دوره 33، شماره 4 (پیاپی 131)، اسفند 1401، صفحه 16-27 اصل مقاله (668.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 125 | ||
نویسندگان | ||
وحید مکی زاده 1؛ فاطمه شراعی2 | ||
1مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
2مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نواوری در کسب و کارهای نوپا میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد کسب و کارهای نوپا می باشد. به منظور گردآوری داده نیز از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ادبیات نظری استفاده گردید. آزمون فرضیه ها نیز با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش حاکی ازآن است که آینده نگاری شرکتی بر نوآوری تاثیر مثبت دارد. همچنین تاثیر مثبت آیندهنگاری شرکتی بر یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری نیز تایید گردید. تحلیل تاثیر متغیرهای میانجی نیز نشان داد که آینده نگاری شرکتی از طریق یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری بر نوآوری تاثیر دارد. در نهایت، تاثیر تعدیلگر پشتیانی سازمانی در ارتباط میان نقشه گذاری فناوری و نوآوری سازمانی، و همچنین اثر تعدیلگر قابلیتهای یکپارچهساز در ارتباط میان آینده نگاری شرکتی و یادگیری سازمانی نیز تایید گردید. | ||
تازه های تحقیق | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نواوری در کسب و کارهای نوپا میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد کسب و کارهای نوپا می باشد. به منظور گردآوری داده نیز از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ادبیات نظری استفاده گردید. آزمون فرضیه ها نیز با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش حاکی ازآن است که آینده نگاری شرکتی بر نوآوری تاثیر مثبت دارد. همچنین تاثیر مثبت آیندهنگاری شرکتی بر یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری نیز تایید گردید. تحلیل تاثیر متغیرهای میانجی نیز نشان داد که آینده نگاری شرکتی از طریق یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری بر نوآوری تاثیر دارد. در نهایت، تاثیر تعدیلگر پشتیانی سازمانی در ارتباط میان نقشه گذاری فناوری و نوآوری سازمانی، و همچنین اثر تعدیلگر قابلیتهای یکپارچهساز در ارتباط میان آینده نگاری شرکتی و یادگیری سازمانی نیز تایید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده نگاری شرکتی؛ یادگیری سازمانی؛ نقشه گذاری فناوری؛ نوآوری | ||
اصل مقاله | ||
هدف پژوهش حاضر واکاوی تاثیر آینده نگاری شرکتی بر نواوری در کسب و کارهای نوپا میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی بوده و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری مدیران ارشد کسب و کارهای نوپا می باشد. به منظور گردآوری داده نیز از ابزار پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ادبیات نظری استفاده گردید. آزمون فرضیه ها نیز با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش حاکی ازآن است که آینده نگاری شرکتی بر نوآوری تاثیر مثبت دارد. همچنین تاثیر مثبت آیندهنگاری شرکتی بر یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری نیز تایید گردید. تحلیل تاثیر متغیرهای میانجی نیز نشان داد که آینده نگاری شرکتی از طریق یادگیری سازمانی و نقشه گذاری فناوری بر نوآوری تاثیر دارد. در نهایت، تاثیر تعدیلگر پشتیانی سازمانی در ارتباط میان نقشه گذاری فناوری و نوآوری سازمانی، و همچنین اثر تعدیلگر قابلیتهای یکپارچهساز در ارتباط میان آینده نگاری شرکتی و یادگیری سازمانی نیز تایید گردید. | ||
مراجع | ||
مراجع
دادخواه، سهیل؛ بیات، روح الله؛ فضلی، صفر؛ کشاورز ترک، عین الله؛ ابراهیمی، ابوالقاسم. (1397). طراحی مدل مطلوب آینده نگاری شرکتی (مطالعه موردی: شرکتهای مدیریت صادرات). آینده پژوهی مدیریت, 29(4)، 31-46.
سیاح مفضلی، اردشیر؛ جهانگیری، کتایون، عیوضی، محمدرحیم. (1395). تحلیل روند تکاملی الگوهای اجرایی آینده نگاری جهان یک مطالعه تطبیقی. آینده پژوهی مدیریت, 26(3)، 9-24.
طاهری دمنه، محسن؛ طایفه هاشمی، شیدا؛ حیدری دارانی، زهرا. (1398). آیندهنگاری شرکتی در سازمانهای دولتی با رویکرد سناریونگاری مورد مطالعه: شرکت گاز استان اصفهان. فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی, 7(4)، 79-96.
کشاورزترک، محسن؛ مقیمی، سید محمد؛ ابویی اردکان؛ محمد، عیوضی؛ محمد رحیم. (1397). ارائه چارچوب آیندهنگاری شرکتی مبتنی بر سناریوپردازی در راستای ارتقای مدیریت نوآوری (مورد مطالعه: صنایع هوا و فضا). آیندهپژوهی دفاعی, 2(5), 57-82.
مشعلی، بهزاد؛ شیبانی، حسن؛ حاجیانی، ابراهیم؛ قنبری، علی اله. (1397). خاستگاه آیندهنگاری و جایگاه آن در سیاستگذاری بخش عمومی. آینده پژوهی مدیریت. 29(4)، 119-136.
مظفری, علی. (1388). آینده پژوهی، بستر عبور از مرزهای دانش. نظم و امنیت انتظامی, 2(4), 26-47.
Battistella, C., De Toni, A.F. (2011). A methodology of technological foresight: a proposal and field study. Technological Forecasting and Social Change, 78 (6), 1029–1048.
Edmondson, A. (1999). Psychological Safety and Learning Behavior in Work Teams. Administrative Science Quarterly, 44:350–383.
Eisenberger, R., Stinglhamber, F., Vandenberghe, C., Sucharski, I.L., Rhoades, L., 2002. Perceived supervisor support: contributions to perceived organizational support and employee retention. Journal of Applied Psychology. 87, 565–573.
Habegger, B. (2010). Strategic foresight in public policy: Reviewing the experiences of the UK, Singapore, and the Netherlands. Future. 42, 49-58.
Griffith, T. L., and J. E. Sawye. ( 2010). Multilevel Knowledge and Team Performance. Journal of Organizational Behavior, 31,1003–1031.
Kaserer, M. (2015) . Exploring Corporate Foresight in the Start-up Context. Master’s Thesis. University of Twente, Berlin, Germany.
Kogut, B., and U. Zander. (1992). Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of Technology. Organization Science, 3, 383–397.
Linton, J.D., Walsh, S.T. (2004). Roadmapping: from sustaining to disruptive technologies. Technological Forecasting and Social Change, 71 (1), 1–3.
Martino, J.P. (2010). Some recent advances in technology foresight. International Journal of Foresight Innovation Policy, 6 (1–3), 79–87.
Muse, L.A., Stamper, C.L. (2007). Perceived organizational support: evidence for a mediated association with work performance. Journal of Management, 19 (4), 517–535.
Preacher, K.J., Rucker, D.D., Hayes, A.F. (2007). Addressing moderated mediation hypotheses: theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42 (1),185–227.
Phaal, R., Farrukh, C.J., Probert, D.R. (2004). Technology roadmapping—a planning framework for evolution and revolution. Technological Forecasting and Social Change, 71 (1), 5–26.
Phaal, R., Muller, G. (2009). An architectural framework for roadmapping: towards visual strategy. Technological Forecasting and Social Change, 76 (1), 39– 49.
Portaleoni, C. G. Marinova, S. ul-Haq, R. Marino. (2013). Corporate Foresight and Strategic Decisions. USA. PALGRAVE MACMILLAN.
Porter, A.L. (2010). Technology foresight: types and methods. International Journal of Foresight Innovation Policy, 6, 36–45.
Ramírez, R., L. Roodhart, and W. Manders. (2011). How Shell’s Domains Link Innovation and Strategy. Long Range Planning, 44 (4), 250–270.
Rohrbeck, R. (2010). Corporate Foresight: Towards a Maturity Model for the Future Orientation of a Firm. Germany: Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Rohrbeck, R., and Gemünden, H. G. (2011). Corporate Foresight: Its Three Roles in Enhancing the Innovation Capacity of a Firm. Technological Forecasting and Social Change, 78 (2), 231–243.
Rohrbeck, R. Battistella, C. Huizingh. (2015). Corporate forsight: An emerging field with a rich tradition. Technological forcasting & Social Change.101. 1-9.
Rohrbeck, R. Thom, N. Arnold, H. (2013). IT tools for foresight: The integrated insight and response system of Deutsche Telekom Innoviation Laboratories. Technological forcasting & Social Change. Article in Press.
Ruff, F. (2015). The advanced role of corporate foresight in innovation and strategic management—reflections on practical experiences from the automotive industry. Technological forcasting & Social Change, 101, 37–48.
Sarpong, D., M. Maclean, and E. Alexander. (2013). Organizing Strategic Foresight: A Contextual Practice of ‘Way Finding.’. Futures, 53: 33–41.
Spanos, Y. E., Vonortas, N, S., and Voudouris, I. (2015). Antecedents of Innovation Impacts in Publicly Funded Collaborative R&D Projects. Technovation, 36-37, 53–64.
Sutherland. W.J. Woodroof, H.J. (2009). The need for environmental horizon scanning. Trends in Ecology & Evolution, 24(10), 523-529.
Thorpe, R., R. Holt, A. Macpherson, and L. Pittaway. (2005). Using Knowledge Within Small and Medium-Sized Firms: A Systematic Review of the Evidence. International Journal of Management Reviews, 7 (4), 257–281.
Vecchiato, R., Roveda, C. )2010(. Strategic foresight in corporate organizations: handling the effect and response uncertainty of technology and social drivers of change. Technological Forecasting and Social Change, 77 (9), 1527–1539.
Vishnevskiy, K., Karasev, O., & Meissner, D. (2015). Integrated roadmaps and corporate foresight as tools of innovation management: the case of Russian companies. Technological Forecasting and Social Change, 90, 433-443.
Von der Gracht, H.A., Vennemann, C.R., Darkow, I. (2010). Corporate foresight and innovation management: a portfolio-approach in evaluating organisational development. Futures, 42 (4), 380–393.
Yoon, J., Kim, Y. J., Vonortas, N. S., & Han, S. W. (2017). A moderated mediation model of technology roadmapping and innovation: The roles of corporate foresight and organizational support. Journal of Engineering and Technology Management,13(2).
Yoon, J., Kim, Y., Vonortas, N. S., & Han, S. W. (2018). Corporate foresight and innovation: the effects of integrative capabilities and organisational learning. Technology Analysis & Strategic Management, 30(6), 633-645. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |