تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,294,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,946,461 |
بررسی موقعیت ایوان در پیکره بندی معماری خانه های اعیانی با استفاده از روش نحو فضا؛ (نمونه موردی: خانه های سنتی گیلان) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 17، دوره 23، شماره 5 - شماره پیاپی 108، مرداد 1400، صفحه 229-245 اصل مقاله (893.26 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jest.2021.55230.5169 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سحر بشیرزاده1؛ جمال الدین سهیلی 2؛ فرشاد مفاخر3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری معماری،گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.*(مسوول مکاتبات) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: مسکن بومی گیلان همواره از جنبههای گوناگون موضوع تحقیقات حوزه معماری بوده است. عنصر ایوان در معماری گیلان نقش اساسی دارد. با توجه به تفاوتهای ظاهری وکاربردی آن در بوم و کاربری مشخص، در این مقاله به بررسی فضای ایوان از طریق تئوری نحو فضا پرداخته میشود. روش بررسی: چهار خانه اعیانی سنتی گیلان بر اساس نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند از آثار ملی ایران و باقیمانده در منطقه جلگهای و مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول به عنوان نمونههای موردی انتخاب شد. میزان ادغام و نفوذپذیری ایوان با استفاده از شاخصهای نحو فضا، نمودارهای توجیهی، روابط ریاضی و تحلیلهای انجام شده از طریق دادههای مستخرج از نرم افزار Agraph که برای این نظریه فراهم آمده، قابل بررسی است. در این راستا به نحوهی پیکرهبندی فضایی و جایگیری ایوان از طریق روش توصیفی – تطبیقی پرداخته شده است. یافته ها: با استفاده از تحلیلهای نرمافزاری نحوفضا و نمودارهای توجیهی و پارامترهای «عمق»، «همپیوندی»، «حلقه» و «ارزش کنترل» سعی در مطابقت سبک و سیاق ساختمانی بومی در این بناها گردید. بحث و نتیجه گیری: ایوان در این خانه ها در شکلهای گوناگون دیده میشود که با توجه به اعیانی بودن خانهها و وضعیت اقتصادی خوب ساکنان، جنبه تزئینی و رفاهی آنها که نشانی از سبکی التقاطی در ساختمانسازی است با میزانهای همپیوندی، کنترل و اتصال متفاوت، توجیه پذیر میگردد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ایوان؛ خانههای اعیانی؛ نحو فضا؛ بومی؛ معماری سنتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و سوم، شماره پنج، مردادماه 1400(245-229)
بررسی موقعیت ایوان در پیکره بندی معماری خانه های اعیانی با استفاده از روش نحو فضا؛ (نمونه موردی: خانه های سنتی گیلان)[1]
سحر بشیرزاده[2] جمال الدین سهیلی[3] * فرشاد مفاخر[4]
چکیده زمینه و هدف: مسکن بومی گیلان همواره از جنبههای گوناگون موضوع تحقیقات حوزه معماری بوده است. عنصر ایوان در معماری گیلان نقش اساسی دارد. با توجه به تفاوتهای ظاهری وکاربردی آن در بوم و کاربری مشخص، در این مقاله به بررسی فضای ایوان از طریق تئوری نحو فضا پرداخته میشود. روش بررسی: چهار خانه اعیانی سنتی گیلان بر اساس نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند از آثار ملی ایران و باقیمانده در منطقه جلگهای و مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول به عنوان نمونههای موردی انتخاب شد. میزان ادغام و نفوذپذیری ایوان با استفاده از شاخصهای نحو فضا، نمودارهای توجیهی، روابط ریاضی و تحلیلهای انجام شده از طریق دادههای مستخرج از نرم افزار Agraph که برای این نظریه فراهم آمده، قابل بررسی است. در این راستا به نحوهی پیکرهبندی فضایی و جایگیری ایوان از طریق روش توصیفی – تطبیقی پرداخته شده است. یافته ها: با استفاده از تحلیلهای نرمافزاری نحوفضا و نمودارهای توجیهی و پارامترهای «عمق»، «همپیوندی»، «حلقه» و «ارزش کنترل» سعی در مطابقت سبک و سیاق ساختمانی بومی در این بناها گردید. بحث و نتیجه گیری: ایوان در این خانهها در شکلهای گوناگون دیده میشود که با توجه به اعیانی بودن خانهها و وضعیت اقتصادی خوب ساکنان، جنبه تزئینی و رفاهی آنها که نشانی از سبکی التقاطی در ساختمانسازی است با میزانهای همپیوندی، کنترل و اتصال متفاوت، توجیه پذیر میگردد.
واژه های کلیدی: ایوان، خانههای اعیانی، نحو فضا، بومی، معماری سنتی.
Studying Emplacement of Ivan in Architectural Configuration of Mansions Utilizing Space Syntax Method; Case Study: (Traditional Houses of Guilan)
Sahar Bashirzadeh[5] Jamalledin Soheili [6]* Farshad Mafakher[7]
Abstract Background and Objective: Guilan vernacular houses have always been subject of research from a variety of aspects in architectural fields. According to fundamental role that Ivan element plays in Guilan architecture with different usages and appearance in a specific region and function, in this article Ivan space will be studied utilizing space syntax theory. Material and Methodology: As case study samples, four traditional mansions that are remains of Iran national heritage have been selected through non-probabilistic purposive sampling. They are located in plain area of Guilan and all are referred to the end of Qajar era and beginning of first Pahlavi epoch. Integration value and penetration of Ivan could be studied by space syntax indicators, j-graphs, mathematics and analyses calculated based on data derived from A graph software specifically assembled for this theory. A descriptive comparative methodology has been employed, in order to study occurrence of spatial configurations and Ivan positions. Discussion and Conclusion: An endeavor to conforming vernacular building style and their way of construction has been made, utilizing space syntax software analyses, j-graphs and indicators like “depth”, “integration”, “ring” and “control value”. Results: Considering decorative and convenient aspects and financial sustainability of habitants of houses, Ivans are built with different features. They demonstrate an eclectic style of construction which will be compelling by distinct integration rate, control value and connection.
Keywords: Ivan, Mansions, Space Syntax, Vernacular, Traditional Architecture.
مقدمه
یکسانی شرایط جوی و طبیعی در روستاها و شهرهای گیلان و نیز تبدیل روستاها و آبادیها به صورت شهر موجب شده است که معماری شهری و معماری روستایی در برخی از زمینهها مشترک بوده و شباهتهای قابل توجهی به یکدیگر داشته باشند؛ در عین حال معماری شهری در گیلان همانند معماری سایر شهرهای ایران ویژگیهایی دارد که آن را از معماری بومی و روستایی متمایز میسازد(1). اصالت ساختمانهای روستایی گیلان از قیود ویژه مربوط به محیطزیست و فعالیتهای تولیدی و آداب و رسوم زندگی ساکنان نشأت میگیرد(2). استفاده از سبک ساختمانسازی که در قاجار و دوره اول پهلوی در ایران ظاهر گشت باعث شد تا فضاهای داخلی و اطاقها در معماری شهری تا حدودی مشابهت با معماری داخلی در سایر نقاط ایران را دارا باشد(1). نظر به نقش تجاری شهر و وضعیت اشتغال و تمول نسبی ساکنان آن، بسیاری از بناهای مسکونی شهری از مصالح مناسب بهره بردهاند(3) که این امر منجر به بقای خانههای اعیانی نسبت به سایر خانهها با توجه به شرایط اقلیمی در گیلان شده است. ساختمانهای باقیمانده از سنت و بوم گیلان همگی کم و بیش دارای نشانههایی از حضور فضاهای باز و نیمه باز هستند که از آن میان ایوانها از مهمترین اجزای واحد مسکونی شهری و روستایی محسوب میشوند. این عنصر نه تنها ارتباط دهندهی حیاط با ساختمان، بلکه محل مهمترین فعالیتهای افراد خانه در روزهای گرم سال است، همچنین ارتباط اتاقها از طریق ایوان میسر است(همان). ایوان به عنوان دستاورد و یکی از شاخصههای ارزنده فرهنگ گذشته ایران نزدیک به یک سده است که موضوع پژوهش معماران، باستانشناسان و مورخان هنر قرار گرفته است. ایوان به ظاهر پدیدهای ساده و متعارف به نظر میرسد اما در واقع ماهیتی پیچیده، بحث برانگیز و دشوار داشته و ظرفیت طرح بحث و تحلیل فراوان دارد(4). راپاپورت معتقد است که شکل بنا بر اساس نیازها و نوع آن نبوده بلکه مبتنی بر پاسخی است که در فرهنگهای مختلف به آن داده میشود و معتقد است که شکل معماری قبل از هر چیز به فرهنگ آن وابسته است(5). در تعریفی که از کارکرد نحو فضا ارائه میگردد به تأثیر مستقیم ویژگیهای پیکرهبندی فضا بهجای ویژگیهای فیزیکی فضا در شکل دادن به فعالیتهای انسانی اشاره میشود؛ تلاشی در جهت تشخیص وضعیت پیکرهبندی فضایی در بیان معنای اجتماعی و فرهنگی فضا و چگونگی پیکرهبندی فضایی که باعث تولید تعاملات اجتماعی در محیط ساخته شده میشود. نحو فضا تلاشی است در زمینه درک فضای پیکرهبندی شده بویژه روند شکلگیری و معنای اجتماعی آن تا به برقراری رابطه علی بین کالبد معماری و جامعه انسانی بپردازد(6). سوالات و فرضیات تحقیق سوال اصلی پژوهش به این ترتیب مطرح میگردد که"موقعیت ایوان در پیکرهبندی معماری خانههای سنتی اعیانی گیلان چگونه است؟" در راستای پاسخگویی به این پرسش، پرسشهای فرعی زیر مطرح میگردد: 1- عامل اقتصاد چه تاثیری در موقعیت ایوان در خانههای اعیانی گیلان دارد؟ 2- چگونه عوامل اجتماعی- فرهنگی در یک جامعه اقتصادی مشخص باعث بروز تفاوت در موقعیت قرارگیری ایوان در خانههای اعیانی گیلان میگردد؟ با این فرض کلی که اختصاص سطوح وسیعی از پلان به ایوان از مشخصههای ظاهری معماری بومی منطقه بوده ولی ظاهر شدن ایوان در تعداد زیاد و یا شخصیسازی برخی ایوانها برای فضایی خاص از ویژگیهای ساخت و ساز التقاطی در این خانههای اعیانی هستند و اینکه با در نظر گرفتن جامعهی اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی مشترک و همدوره، این نحوه انتخاب چگونگی ساختوساز و سبک ساختمانسازی است که بر نحوهی ظاهر شدن ایوان در خانههای اعیانی منطقه نقش تعیین کننده داشته است. پیشینه پژوهش نظریه نحو فضا نزدیک به چند دهه است که توسط چند صاحبنظر و دانشمند انگلیسی مطرح شده است. تئوری گراف مربوط به دهه 1970 میلادی است که با انتشار کتاب "منطق اجتماعی فضا"[8] توسط بیل هیلیر[9] و جولیان هانسون[10] مورد توجه قرار گرفت. اگر چه تئوری نحو فضا در بارتلت[11] و توسط هیلیر ارائه شده است اما ریشههای اولیه آن بر مطالعات کسانی چون کریستوفر الکساندر[12] و بعد از آن فیلیپ استدمن[13] در مدرسه معماری دانشگاه کمبریج قرار داشته است. کریستوفر با انتشار "زبان الگو"[14] در سال 1977 (7) و کتاب "شکل شناسی معماری"[15] در راستای مبانی نظری تئوری که توسط استدمن و پس از آن نگارش گردید، آغازی بر شکلگیری این نظریه جهانی شد. این نظریه شهرسازان را قادر میساخت که رفتار و فعالیتهای اجتماعی کاربران فضاها را پیشبینی و تحلیل کنند(8) همانطور که اکنون آشکار گشته در زمینه معماری نیز این امر صادق است. در ایران عباسزادگان و معماریان(1381) اولین محققان در زمینه معرفی این نظریه بودهاند. این نظریه در شهرسازی بیش از معماری مورد توجه قرار گرفت(9) و تحلیلهای شهری در ایران توسط محققان این رشته با مقبولیت بیشتری پیگیری شد، در سالهای اخیر توجه به پیکرهبندی فضاهای معماری بیشتر شده و موضوع تحقیقات پژوهشگران بیشتری قرار گرفته است. پژوهشهای دیگری نیز در حوزه معماری در ایران صورت پذیرفته است، همچون بررسی فاکتورهای فرهنگی توسط گرافهای دسترسی در خانههای ایرانی و انعطافپذیری خانه-حسینیهها که در آن نگارندگان برای اولین بار به معرفی ارسی به عنوان عنصر انعطافپذیرکننده فضا و نحوه عملکرد آن در نمودارهای توجیهی پرداختند(10). از دیگر پژوهشها میتوان به مقالهای در حوزه معماری و طراحی شهری به صورت مشترک اشاره کرد که از نظریه نحو فضا بهره برده(11) و نیز مقالات بررسی پیکرهبندی فضایی خانههای بومی در شهر بشرویه(9)، در روستای لافت(12)، درخانههای سنتی ایران(13)؛ در خانههای یزد، کاشان و اصفهان(14) و نیز تحلیل روابط فضایی بر اساس عوامل فرهنگی و اجتماعی خانههای روستایی در کوهپر(15)، در خانههای جلگه گیلان(16) و بررسی مولفههای راندمان عملکردی در خانههای سنتی در شهر یزد(17) و در حیاط خانههای سنتی(18و13) اشاره نمود. برخی دیگر از پژوهشها که در راستای معرفی نحو فضا صورت پذیرفته و موضوعی غیر از خانه مساله پژوهش بوده و حوزهای چون فضاهای مسجد-مدرسه(19) و کاروانسراها(20) مجتمعهای فرهنگی(21)، بررسی ارتباط میان پیکرهبندی فضایی و حکمت در مساجد(22) و برخی دیگر که در بحث رویکرد معماری به نحوفضا پرداخته شده است. استفاده از دو کلمه کلیدی نحو فضا و ایوان تنها در یک مقاله رویت شده که آن نیز مربوط به بررسی ایوان در مساجد از لحاظ ارتقای عملکردی(23) بوده است. به صورت کلی در این پژوهشها بر اساس فاکتورهای مطرح شده در تئوری نحو فضا، به بررسی و تحلیل ویژگیهای ناشی از نوع پیکرهبندی فضا(24) و بعضاً نقش آنها در پیدایش منطق فرهنگی و اجتماعی فضا پرداخته شده است(25 و 26). روش پژوهش و معرفی جامعه آماری در این پژوهش با توجه به هدف آن به صورت ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بهره برده شده است. دادههای کمی به دست آمده از طریق تحلیلهای نرمافزاری به صورت کیفی توصیف خواهند شد و با استدلال استنتاجی و منطقی به نتیجهگیری در پژوهش دست خواهیم یافت. در این راستا در گردآوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانهای بهره جسته شده که با مراجعه به اسناد و منابع دست اول در ارتباط با نظریه نحوفضا به گردآوری مباحث مبانی نظری پرداخته شده و نیز از طریق مشاهده، برداشت و ترسیم نمودارهای توجیهی هر یک از خانهها، توسط نرم افزار Agraph (ایگراف) شاخصهای نحو فضا مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با در نظرگیری حوزهای مشخص از اقلیم و با توجه به اعمال محدودیت متراژ که حداقل دو لایه بودن را در پلانها منجر خواهد شد، از بین خانههای دو طبقه اعیانی ثبت شده در میراث فرهنگی نمونههای ایوان دار انتخاب شوند.
شکل 1- تبیین فرآیند مرحلهای پژوهش. Figure1. Explaining steps of the research process.
معماری خانه سنتی جواد نصری
این بنا در قسمت غربی بافت قدیم شهرستان رودسر، در کوچهی نصریها قرار دارد. دورۀ تاریخی ساخت بنا از دو طریق قابل استناد است: اول ساختار اصلی بنا و استفاده از شیوههای ساخت ساختمانهای روسی که مربوط به دورهای مشخص از تکوین معماری گیلان استو مربوط به دو دهۀ پایانی سلسلۀ قاجار برآورد میشود. "بنا در مرکز حیاط قرار گرفته است، ساختمان بنا در دو طبقه بوده و ورودی آن در محور مرکزی آن است و تقارن محوری در کالبد آن مشاهده میگردد. طبقات از طریق پلۀ مرکزی به هم ارتباط دارند فضاهای پذیرایی در بالا و فضاهای خصوصی در طبقه همکف قرار دارند" (27).
معماری خانه سنتی ابریشمی
این بنا مربوط به دوره قاجار در محله قدیمی صیقلان شهر رشت واقع شده است. بنا در دو طبقه و هر طبقه هشت اتاق دارد. نقشه مستطیلی شکل در میان دو حیاط قرار داد. خانه خدمه در حیاط کوچکتر و دسترسی جداگانه به طبقه بالا دارد. نقشه بنا تابع الگوهای معماری دورۀ قاجار است و پلان و نماها کاملاً قرینهاند. دو ورودی قرینه هر کدام به سرسرای مرکزی جداگانه و مجموعه ای از فضاها باز میشوند. این دو مجموعه فضاهای قرینه از طریق سرسرای مرکزی، درست در وسط پلان، به هم مرتبط میشوند. ساخت بنا روی صفه پنجرههای متعدد روبروی هم، کشیدگی شرقی-غربی پلان و وجود ایوان و تالار در هر دو طبقه موجب بهبود و تسهیل تهویه میشود. علاوه بر این، ایوان و تالار که مرز درون و بیروناند، تأثیرپذیری لایههای داخلی را از شرایط محیطی تعدیل و کنترل میکنند.گربهروهای صفه و تزئینات چوبی به خصوص تزئینات سرستونها و سرتیرها با الگوهای معماری محلی به خانه شخصیتی بومی داده است. مسیرهای ارتباطی و دسترسی به اتاق ها از طریق راهروهای سه طرف بنا میسر میشود که یادآور غلام گردشهای بناهای سنتی گیلان است.
معماری خانه سنتی عزیزاله خان صوفی
این خانه در حاشیه جنوبی بافت قدیم در مجاورت سایر بناهای قدیمی در قسمت جلگهای شهرستان املش قرار گرفته است. با توجه به نوع مصالح و ترکیببندی و فرم ساختمان، بنا را متعلق به معماری دورۀ اول پهلوی و سال 1300 خورشیدی میدانند. ساختمان در دو طبقه در محوطه نسبتاً وسیعی بنا شده است. ورودی اصلی ساختمان منطبق بر مرکز هندسی نما، به وسیلۀ فرورفتگی ایوان مانند جلوی آن از سایر اجزای نما قابل تشخیص است. پلههای ارتباطی طبقۀ فوقانی در میانۀ این فرورفتگی جای گرفته است. در ضلع جنوبی ساختمان، در طرفی از پلهها، مهمانخانه و در طرف دیگر اتاقهای کوچکتر قرار دارند. در سمت شمالی، پشت پلهها مطبخ و فضاهای وابسته و در پشت مهمانخانه و فضاهای وابسته در طرف دیگر پلهها قرار دارد.
معماری خانه سنتی نصر اله خان صوفی
این بنا در مرکز دهکده اٌمام در سطح نسبتاً صاف در حاشیه رودخانه در دو طبقه و به منظور مکان تابستان نشین خان صوفی بوده است. پلان، نما و پلههای متقارن در دو طرف شرقی و غربی آن قرار دارد. قدمت بنا را بر اساس تزئینات و قوسهای بکار رفته به دورۀ آخر قاجار نسبت میدهند.
نحو فضا نظریه اسپیس سینتکس[16] واژگان فارسی معادل را در ادبیات معماری و شهرسازی وارد کرده است،واژه چیدمان فضا، نحو فضا و یا دستورزبان فضا برای این نظریه عنوان گردیده است(11). سینتکس یا نحو به معنی بررسی ارتباط هر واحد فضایی در یک مجموعه با فضاهای همجوار خود است که این مفهوم درست همانند بررسی یک واژه در داخل یک متن و ارتباط آن با دیگر واژهها است.(28). هدف اصلی این نظریه تحلیل نحوه چیدمان فضاهای موجود در یک ساختار فضایی است(8). در واقع بر مبنای مفهوم پیکرهبندی فضایی است که به عنوان ارتباط بین فضاهای داخلی معماری و با تاکید بر ارتباط میان سیستمهای فضایی– اجتماعی شکل گرفته است. این روابط اجتماعی نه تنها در شکلگیری تعاملات مورد نظر تاثیر گذار هستند بلکه در بطن سیستمهای فضایی نیز جای دارند(24). با توجه به گستردگی مفاهیم مرتبط با نحوفضا، در جدول 1 به معرفی برخی از شاخصهای آن پرداخته میشود. معماری بومی و سنتی گیلان معماری بومی در آشتی و مطابقت با محیط فرهنگی است و قراردادهای اجتماعی، از عوامل به وجودآورنده ضوابط در معماری بومیاند و بر اساس تمایلات یک قوم و خواستههای محیط فرهنگی و محیط فیزیکی آنها، بدون مداخله معماران با تمایلات و خواستههای هنرمندانهشان، شکل میگیرد(32). از آنجا که بیشتر شهرها مولود رشد فیزیکی و اجتماعی روستاها هستند، بنابراین الگوی روستایی در شهرها به وفور یافت میشود. در نگاه کلی بناهای برجا مانده در بافت قدیم شهرها، بیشتر متعلق به افراد مرفه و یا متوسط شهر بوده(3)که بنا به استتاعت مالی در بکارگیری از مصالح با دوام در دسترس به ساخت بنا همت میگزیدند، در روستاها نیز خوانین از این حیث از خانههای با دوامتری نسبت به باقی روستاییان برخوردار بودند، نیز طی ادوار مختلف توان بازسازی و نگهداری آنها از طریق وراث امکانپذیر بوده در حالیکه خانههای اقشار کم درآمد به دلیل کاربرد مصالح نامرغوب با سرعت بیشتری تخریب شدهاند(3). ایوان ایوان به عنوان یکی از فضاهای مهم معماری ایران، نمودی از رفتارهای اجتماعی است و برای فهم آن باید به روابط متقابل آن با ساختارهای فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و اجتماعی که در شکلگیری این فضا تعیین کننده است توجه کرد برخی از محققان تعریف کلیتری از شکل ایوان ارائه میدهند؛ به طوری که ایوان را واحدی دارای طاق کشیدۀ کمی عمیق و نسبتاً عریض معرفی میکنند که از جلو به طور کامل به حیاط باز است؛ در محور اصلی ساختمان قرار میگیرد و احتمال دارد به قسمتهای دیگر بنا دسترسی داشته یا نداشته باشند. همچنین به صراحت ماهیت ایوان را بیستون میدانند. ایوان ستوندار را به نام پورتیکو[17] یا پورچ[18] معرفی کردهاند(4). ایوان یکی از عناصر خاص معماری بوده که همواره برای آن تعاریف متعددی بوده و به فضاهای متعددی اطلاق گشته است؛ از تراس سرپوشیده تا غلام گردشهای خانههای اعیانی گیلان و حتی ایوانهایی که از طریق بازشوهای موقت نمایان میشوند. ابتداییترین تعاریف مربوط به فضاهای سرپوشیده طاقدار بوده و گویی طاقدار بودن الزام اصلی ایوان بوده حال آنکه طاق و پوششهای بدین شکل، مربوط به مکانهای مرکزی ایران و مناطق فاقد پوشش گیاهی فراوان چوب است. بنابراین از نظر نگارندگان هر گونه فضای متصل به فضای بسته[19] که حداقل از یک جهت رو به فضای بیرون از خانه بازشو داشته و حتماً مسقف بوده، نوعی ایوان محسوب گشته و در نظر گرفتن طاق که عنصری نمادین است و در پلان نادیده گرفته میشود کاری بیهوده نبوده است[20]. وجود ایوان در نمای بیرونی خانه را بیگمان نمیتوان مختص گیلان شمرد، زیرا نمونههای بیشماری از آن را هم در معماری باستانی و کلاسیک مییابیم و هم در خانههای عادی مناطق چندی در ایران. در عوض، آنچه در گیلان بیشتر اصالت دارد دو نوع ایوان است که در معماری استان بیشتر دیده میشود: اول، ایوانی که ساختمان مسکونی را در یک یا گاهی در دو سطح احاطه میکند؛ دوم، ایوانی که نوعی بالاخانه(تلار) را در طبقۀ بالای ساختمان تشکیل میدهد و فقط در امتداد بخشی از نمای بیرونی و ضلع جانبی آن امتداد دارد(2). دو نوع کلی از ایوان در معماری خانههای سنتی گیلان حائز اهمیت میباشد که با توجه به استفاده در جبهههای مختلف خانه و نه تنها در جنوب، اغلب نقش محافظتی در برابر کج باران، تهویه و ایجاد کوران را داشتهاند که با توجه به عرض آنها چنانچه کم عرض بوده(حدود 80 سانتی متر) نام غلامگرد بر آنها نهاده شده و نقش سیرکلاسیون داشته و چنانچه عریضتر بوده(تا 2.5 متر) محل رفتارهای روزانه ساکنان محسوب میشود(32).
یافتهها روش نحو فضا به توصیف عملکردهای موجود در فضا میپردازد و بر اساس ارزشهای عددی استخراج شده از این روش، تفاسیر اجتماعی- فرهنگی خاصی در مورد فضای مورد نظر قابل عرضه است. در این تجزیه و تحلیلها به چگونگی توزیع فضایی، الگوی حرکت و حضورپذیری در فضا پرداخته میشود(33). نرمافزار Agraph برای ترسیم نمودار توجیهی بر اساس پلان وارد شده به عنوان پسزمینه، قابل استفاده میباشد. این نرمافزار بر اساس نمودار ترسیم شده به محاسبه پارامترهای اصلی تحلیل نحوفضایی میپردازد(35). برای بهرهگیری از تحلیل نحوفضا ابتدا فضاهای پلان خانهها شمارهگذاری شد و سپس از طریق نرم افزار ایگراف، نمودار توجیهی آنها ترسیم گردید. درادامه اطلاعات مربوط به خروجی نرم افزار ایگراف مربوط به خانهها ارائه میگردد.
جدول 1: برخی از شاخصهای مرتبط با نحو فضا. Table1-Some indicators concerned in space syntax.
در ذیل به معرفی و فرمول برخی از شاخصهایی اشاره میشود که در جداول مستخرج از نرم افزار که در ادامه ارائه میگردد، بکار گرفته شده است: {TDn: مجموع عمق برای نقطهموردنظر}، {MDn; MD=TD/(K-1) :میانگینعمقفضا}، {RA; RA=2*(MD-1)/(K-2): شاخص عدم تقارن} { i : ارزش هم پیوندی}، {K: تعداد نقاط یا فضا}، {CV : ارزش کنترل}، {NCn: تعداد ارتباطات}.
جدول 3- خلاصه اطلاعات مستخرج از نرم افزار ایگراف برای خانه ابریشمی. Table3. A summary extracted from A-Graph software for Abrishami House.
جدول 4- خلاصه اطلاعات مستخرج از نرم افزار ایگراف برای خانه عزیزاله خان صوفی. Table 4. A summary extracted from A-Graph software for Azizallah Khan Soofi House.
جدول 5- خلاصه اطلاعات مستخرج از نرم افزار ایگراف برای خانه نصراله خان صوفی. Table5. A summary extracted from A-Graph software for Nasrallah Khan Soofi House.
تجزیه و تحلیل دادهها
بررسی مولفه تعداد ارتباط در خانه جواد نصری در طبقه همکف تعداد اتصال حداکثری به فضای بعد از ایوان و فضای میانی اختصاص مییابد و در طبقه اول کمترین میزان اتصال به فضاهای ایوان اختصاص دارد. در خانه ابریشمی در طبقه همکف و اول شاهد بیشترین میزان اتصال برای فضای ایوان هستیم. در خانه نصرالهخان در همکف فضای متصل به دو ایوان بیشترین میزان اتصال را دارد، اما میزان حداکثری در طبقه اول آن فقط مختص ایوان نیست بلکه فضای بعد راه پلهها که با ارسی نیز به ایوان ارتباط دارند با 5 اتصال با ایوان اشتراک میزانی دارند. در خانه عزیزالهخان درطبقه همکف ایوان بیشترین میزان اتصال را به خود اختصاص داده است در صورتی که در طبقه اول این میزان حداکثری با میزان 6 به فضای متصل با راه پله اختصاص مییابد و فضای ایوان با حداکثر میزان 2 نمایان شده است. در تحلیل اطلاعات میتوان به صورت واضح تمایل به ریختشناسی بومی را در خانه ابریشمی دید، این تمایل در طبقه همکف خانه عزیزاله خان نیز رویت میشود، اما در سایر موارد یا فضای مرتبط با راهپله طبقات بیشترین میزان اتصال را دارند که نشان از اهمیت اتصالدهندگی و فضای تقسیمی آنها دارد و یا میزان اتصال ایوانها کاهش مییابد که نشان از اختصاصی بودن فضای ایوان برای برخی از فضاها در خانهها دارد که همگی نشان از سبکی غیربومی دارد. بررسی مولفه ارزش کنترل در بررسی کلی این میزان در خانهها متوجه میزان حداکثری ارزش کنترل در فضاهای تقسیم در ارتباط با راهپله طبقات میشویم به جز در خانه ابریشمی که بیشترین میزان این مولفه کهنشان از جمعیتپذیری دارد نه صرف کنترل(36) به فضاهای ایوان اختصاص دارد؛ در خانه جواد نصری در همکف این فضای متصل به راهپله است که بیشترین میزان را دارد و در طبقه اول میزان ایوانها صفر است. در خانه ابریشمی در همکف با عدد 2 و در طبقه اول با 1 و 2 بیشترین میزان بوده که متعلق به ایوان است و در خانه عزیزالهخان صوفی در همکف بزرگترین میزان را در کلیه فضاها با عدد 6 ایوان دارد و در طبقه اول مربوط به فضای متصل به راهپله با عدد 3 است و میزان ایوان 1 است. در خانه نصرالهخانصوفی نیز در همکف ایوانها میزان صفر دارند و بیشترین میزان به فضای متصل به راهپله مربوط بوده و در طبقه اول میزان ایوان 1 بوده در حالی که عدد 2 اختصاص به فضای متصل به ایوان دارد. بررسی مولفه ارزش همپیوندی ارزش همپیوندی بحث برانگیزترین مولفه در این تئوری است؛ در ارتباط با فضای ایوان در این خانهها به این صورت است که: در خانه جواد نصری این میزان برای فضای ایوان در همکف متوسط بوده و میزان حداکثر اختصاص به فضای متصل به راهپله دارد و در طبقه اول از متوسط کمتر بوده و میزان حداکثر برای فضاهای در ارتباط با ایوانها هستند. در خانه ابریشمی با مولفههای بومی، بیشترین میزان همپیوندی در طبقه همکف به فضای ایوان اصلی مربوط بوده و دو ورودی ایوانگونه پشتی نیز دارای میزانی بیش از حد متوسط میباشد، در طبقه اول نیز بیشترین میزان مرتبط با ایوان اصلی است. در خانه عزیزالهخان صوفی در طبقه همکف میزانی با اختلافی زیاد و حداکثری متعلق به فضای ایوان بوده منتهی در طبقه اول میزان حداکثری به فضای متصل به راهپله تعلق یافته و ایوان میزانی متوسط دارد. در خانه نصرالهخان صوفی حداکثر این میزان به فضای متصل به دو ایوان در همکف تعلق دارد و میزان ایوانها تقریباً متوسط بوده و در طبقه اول ماکزیمم میزان متعلق به ایوان است.
* در نمودار طبقه همکف عزیزاله خان صوفی، فضای متصل به راه پله همان ایوان است، بنابراین دو میزان به صورت مساوی رویت میگردد.
جدول 6- خلاصهای از بررسی مولفههای نحو فضا در تشخیص سبک معماری ساختمان. Table 6. A summary of studying space syntax indicators for determining architectural style of building.
بررسی مولفه عدم تقارن
در کلیه تحلیلهای صورت گرفته برای خانههای جامعه آماری این میزان توسط نرم افزار صفر مشخص شده که البته عدد گرد شده و نادقیق است ولی در مجموع نشان از یکپارچگی فضای به واسطه تقارن نسبی موجود در فضاها دارد.
بحث و نتیجه گیری
هر چند که عوامل متعددی در شکلگیری مسکن دخیل هستند(37)؛ فاکتورهای فرهنگی- اجتماعی همچون نیازهای اولیه، خانواده، جایگاه زن، محرمیت، روابط اجتماعی در مقابل فاکتورهای فیزیکی همچون اقلیم، تکنولوژی،اقتصاد و مصالح(38)، اما در این پژوهش با ثابت فرض کردن عوامل فرهنگی- اجتماعی و نیز برخی عوامل فیزیکی تاثیرگذار بر مسکن یعنی اقلیم و اقتصاد و حتی مصالح سعی در بررسی تفاوتهای ایجاد شده بر روی یک عنصر ساختمانی(ایوان)و بررسی نحوه تاثیر عواملی چون سبک ساخت و ساز زیر مجموعه تکنولوژی ساخت بر روی این خانههای سنتی شده است. پر واضح است که ثابت فرض کردن یک عامل و بررسی عوامل متعدد متغیر باعث ایجاد تفاوتهای آشکار در ساختمان زمان و مکان هستند، نحوه زندگی نیز بر نحوه چیدمان معماری اثر میگذارد. با بررسی نحوه پیکرهبندی از طریق تحلیلهای صورت گرفته بر روی دادههای نرم افزار Agraph چنین به نظر میرسد، همانطور که در معرفی خانهها، سبک ساخت آنها ذکر شد و با توجه به ویژگیهای معماری آن زمان، توجه از عنصر اصلی همچون ایوان به پله و فضای متصل به پله معطوف شده سازی میگردند که میتواند موضوع پژوهشهای دیگری قرار گیرد. علاوه بر ویژگیهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عوامل طبیعی همچون اقلیم که مولفههای موثر بر مسکن و متأثر از است. تظاهر تعداد بیشتری از فضای ایوان به جای یک سطح پیوسته و گسترده و اتصال کم آن به سایر فضاها، کاهش میزان همپیوندی فضای ایوان را بدنبال دارد. قرارگیری در بالاترین عمق و با ارزش کنترل پایین، همگی نشان از خروج از ویژگیهای معماری بومی به سمت سبکی غیربومی است. در صورتیکه وجه اشتراک تظاهر ایوان در خانههای روستایی و بومی گیلان، حضور در عمق کم پیکرهبندی فضایی خانهها، همچنین ارزش همپیوندی بالا به علت اتصال با سایر فضاهاست. با مقایسه نتایج به دست آمده، دوگانگی در تظاهر ایوانها در خانههای جامعه آماری به چشم میخورد، بدین ترتیب، بیشترین شباهت به معماری بومی در خانه ابریشمی و طبقه همکف خانه نصراله خان صوفی دیده میشود. در موارد دیگر تعدد بهکارگیری ایوان در یک طبقه تمایل به شباهت به سبکی بوم گرا دارد، اما استفاده از ایوانهای بیرون زده و جداگانه در طبقه بالاتر نشان از تجدد و سبک التقاطی دارد؛ اینگونه ایوان در ساختمان جواد نصری به وضوح دیده میشود. استفاده از ایوان سرتاسری و پلان با ویژگی دوره قاجار نمونه کاملا تکاملی از التقاط سبک بومی و قاجار است که در خانه نصراله خان صوفی دیده میشود. برای پژوهشهای تکمیلی پیشنهاد میشود تا ویژگیهای فیزیکی ایوان در خانههای اربابان روستایی منطقه مورد بررسی قرار گیرد و سپس از طریق مقایسه تطبیقی خانههای اعیانی و اربابی، بر اساس گونه و سبک ساختمانی دستهبندی گردند. یادداشت: پلانهای معماری خانهها از بایگانی رایانهای سازمان گردشگری و میراث فرهنگی استان گیلان اخذ گردیده شدهاند.
References
1- این مقاله مستخرج از رسالۀ دکتری سحر بشیرزاده با عنوان: زبان و منطق اجتماعی در معماری خانههای بومی تغییر شکل یافته گیلان؛ نمونه موردی خانههای روستایی تالش(Social logic and linguistics on architecture of Guilan modified vernacular houses; case study: Talesh rural houses). است که با راهنمایی آقای دکتر جمال الدین سهیلی و مشاوره آقای دکتر فرشاد مفاخر در دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین،ایران در دست انجام است. 2- دانشجوی دکتری معماری،گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. 3- دانشیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.*(مسوول مکاتبات) 4- استادیار، گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. [5]- Ph.D. Researcher in Architecture, Department of Architecture, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran 2- Associate Professor of Architecture, Department of Architecture, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran. *(Corresponding author) [7] - Assistant Professor of Architecture, Department of Architecture, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran. [9]- Bill Hillier [10]- Julienne Hanson [11]- Bartlett [12]- Christopher Alexander [13]- Philip Steadman [14]- A Pattern Language [15]- Architectural Morphology [16]- Space Syntax Theory [17]- portico [18]- porch [19]- منظور فضایی دارای جداره محیطی بوده و می تواند در و پنجره داشته باشد. [20]- در تئوری نحو فضا تزئینات نادیده گرفته شده و در نتیجه چگونگی اجرای سقف اصلی غیر مهم تلقی میگردد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,074 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |