تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,171 |
تعداد مقالات | 20,070 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,651,738 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,735,183 |
بررسی اثرات مالیات سبز بر مخارج دولت و رفاه اقتصادی خانوارها با استفاده از مدل نورد هاووس | ||
اقتصاد کاربردی | ||
دوره 12، شماره 40 (بهار 1401)، خرداد 1401، صفحه 68-79 اصل مقاله (672.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jae.2022.60526.1347 | ||
نویسندگان | ||
معصومه سلطانینژاد1؛ سید عبدالمجید جلائی* 2؛ محسن زاینده رودی3 | ||
1دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
2استاد گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول). | ||
3دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه پایدار قلمداد میشود و توسعه سایر بخشهای اقتصادی و اجتماعی در گروی پایداری و کارکرد صحیح آن معنا پیدا میکند. استفاده از مالیاتهای زیستمحیطی روشن نوین برای تخصیص بهینه منابع در راستای افزایش رفاه اجتماعی است. مالیاتهای محیط زیستی، بر این نظر استوارند،که هر کس به نسبت سهمی که در آلودهسازی محیط دارد، باید مالیات پرداخت کند، یعنی هزینه صرف شده، در کاهش خسارات ناشی از آلودگی را متحمل شود. هدف از مقاله حاضر بررسی اثرات مالیات سبز بر مخارج دولت و رفاه اقتصادی خانوارها با استفاده از مدل نورد هاووس است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار GAMS انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش نرخ مالیات بر بازدهی سرمایه منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی میشود و به دولتها کمک میکند هزینه جبران آلودگیها را تأمین کنند و در نتیجه کیفیت محیط زیست افزایش پیدا کند. براساس مدل نورد هاووس اعمال مالیات سبز موجب کاهش رشد اقتصادی در کوتاه مدت و افزایش آن در بلند مدت میشود. همچنین براساس این مدل وضع مالیات سبز بر رفاه اقتصادی تاثیر میگذارد؛ این در حالی است که تولید کل کاهش مییابد. افزایش رفاه در دورههای بعد از اعمال مالیات سبز افزایش مییابد. با کاهش تولید، میزان فراغت افزایش مییابد و منجر به خنثی کردن کاهش مصرف ناشی از کاهش تولید و افزایش رفاه اقتصادی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مالیات سبز؛ مخارج دولت؛ رفاه اقتصادی خانوارها؛ مدل نورد هاووس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |