تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,105 |
تعداد مقالات | 19,507 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,105,685 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,360,037 |
بهرهگیری از مشارکت کودکان در بهبود کیفیت فضاهای باز مدارس (نمونه موردی مدارس ابتدایی شیراز) | ||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jest.2020.48899.4889 | ||
نویسندگان | ||
پریسا مصطفوی1؛ محسن تابان ![]() | ||
1دانشگاه صنعتی جندی شاپور، دانشکده معماری و شهرسازی | ||
2دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپور درفول، ایران | ||
چکیده | ||
مشارکت کودکان در تصمیماتی که برای آنها اتخاذ میشود کمک میکند تا شهروند بودن خود را در قالب مشارکت خویش به جامعه نشان دهند. امروزه در بسیاری از جوامع مشارکت کودکان در فرآیند تصمیم سازی مورد توجه قرار میگیرد. ازآنجایی که کودکان بخش عمدهای از زندگی خود را در مدرسه میگذرانند و با در نظر گرفتن نقش موثر محیط مدرسه در رشد و بالندگی کودک، به طور قطع مدرسه میتواند فرصت شکلگیری مشارکت کودکان در زمینههای مختلف را بیش از هر مکان دیگری فراهم سازد. همچنین امکان مداخله کودکان در محیط و ایجاد تعامل بین کودک و فضایی که در آن حضور دارد به بهبود کیفی آن محیط و افزایش میزان یادگیری وی میانجامد. پژوهش حاضر در پی شناخت راهکارهای ارتقا مشارکت کودکان در فرایند تصمیمسازی جهت طراحی فضاهای مدارس با تاکید بر فضاهای باز است. جامعه آماری این تحقیق متشکل از دانشآموزان پایه های اول، دوم و سوم ابتدایی(سنین7تا9 سال)از دو دبستان دخترانه در شهر شیراز است. با استفاده از مصاحبههای فردی و نمایش تصاویر، تصویر ذهنی کودکان از فضاهای باز در مدرسه و میزان علاقه دانشآموزان به حضور در فضای باز و انتظارات آنها از این فضاها سنجیده شده است. گردآوری داده ها به صورت پیمایشی است و در تحلیل از روش همبستگی استفاده شده است. نتیجهی این بررسی،تعریف فعالیتهای جمعی مشوق حضور کودکان در فضای باز و استفاده از نظرات آنها در ساماندهی و باز طراحی شکل محیط مدرسه است که، علاوه بر شخصیت بخشی به کودکان، فضایی پویا جهت تمرین تعامل اجتماعی و یادگیری برای آنها ایجاد مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ مشارکت؛ تصمیمسازی؛ فضای باز؛ مدرسه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 |