تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,240,025 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,880,979 |
تاملی در برخی مفاهیم مخل امنیت و آسایش عمومی از منظر فقه اسلامی | ||
مبانی فقهی حقوق اسلامی | ||
دوره 14، 2(28 پاییز وزمستان 1400)، تیر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jijl.2022.69042.1569 | ||
نویسندگان | ||
محمدابراهیم مجاهد 1؛ احمد عابدینی نجف آبادی2؛ جواد پنجه پور3 | ||
1دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاداسلامی، واحداصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی و حقوق،دانشگاه آزاد اسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)،اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی و حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
مقوله مفهوم شناسی در همه شاخه های علوم از اهمیت بالایی برخورداراست. بحث مفهوم شناسی در حقوق کیفری بویژه در حوزه امنیت و آسایش عمومی از اهمیتی مضاعف برخوردار می باشد. از آنجا که این حوزه ارتباط تنگاتنگی با مصالح خمسه دارد، و آنگهی در پاره ای از این مفاهیم، نارسایی ها و ابهام های مفهومی وجود دارد؛ برهمین اساس تبیین این دسته از مفاهیم هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. شناخت و تبیین اجمالی مفاهیمی چون ترور و تروریسم، و بیوترریسم، محاربه و افساد فی الارض و بغی، جرم سیاسی، فتک واغتیال،کودتا وفلته، و تفاوت و تفکیک آنها از هم از جمله مفاهیمی هستند که آشنایی و تبیین آنها، هم به لحاظ نظری و هم در بعد عملی و وضع قانون و نیز در مقام داوری و تطبیق بر مصادیق بغایت داری اهمیت است. این پژوهش بصورت تحلیلی-توصیفی به بازکاوی برخی از مهمترین این مفاهیم اقدام نمود. ابتدا به تبیین و توصیف این مفاهیم بنیادی پرداخته شد. سپس به تحلیل اجمالی اوصاف و ابعاد ، زوایا ، قلمرو و آنها اهتمام شد. در نتیجه این تحقیق مفاهیم مورد بحث ابهام زدایی شدند و با شناختی که از ارکان و ماهیت هریک بدست آمد، وجه تشایه و وجوه افتراق و تمایز و تفکیک آنها از هم بازشناسی و تبیین شد. | ||
کلیدواژهها | ||
امنیت؛ تروریسم؛ محاربه؛ افساد؛ فتک؛ غدر؛ اغتیال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 |