تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,079 |
تعداد مقالات | 19,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,880,961 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,118,493 |
ارائه راهبردهای باززندهسازی باغهای صفوی بهشهر با تاکید برمولفه های طراحی منظر سبز. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پایداری، توسعه و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، تیر 1401، صفحه 1-24 اصل مقاله (829.58 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیده محدثه نجفی تروجنی1؛ سارا نهیبی ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3مربی، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: باغ تاریخی بهدلیل غنای طبیعی، ارزشهای کالبدی، تاریخی و فرهنگی، نیازمند صیانت است. مناظر تاریخی بهجامانده از گذشته هر سرزمین، نمادی از هویت و تمدن اجداد آن محسوب میگردد که به زندگی امروز ملتش معنا میبخشد. باغهای صفوی بهشهر از جمله باغهای ایرانی هستند که همزمان با پایهریزی شهر اشرفالبلاد ساختهشد. این مجموعه در طول تاریخ دچار تحولات بسیار شده و بخش کوچکی از آن باقیماندهاست. حفاظت و باززندهسازی باغهای صفوی بهشهر، عملی به منظور ارتقا هویت شهر و عاملی بر بقا و احیای سنتهای بومی این شهر و سرزمین است. لذا هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین مولفههای طراحی منظر سبز شهری در محدوده مورد مطالعه و کاربست آنها در طراحی و باززندهسازی باغهای تاریخی این شهر است. روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی میباشد و از روش جمعآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شدهاست. پساز تکمیل پرسشنامهها توسط متخصصانبومی این حوزه به روش دلفی و تحلیل سوات اطلاعات بدستآمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و معیارهای طراحی سایت با توجه به اهداف پژوهش استخراج شد. یافتهها: از مهمترین عوامل موثر بر باززندهسازی منظر سبز شهری، عوامل کالبدی و عملکردی، اجتماعی، هویتی، زیستمحیطی، عوامل منظر و سیمای بصری و عوامل تاریخی هستند. بنابر یافتههای تحقیق عوامل هویتی مهمترین عامل تاثیرگذار در محدودهی باغهای صفوی بهشهر بودهاست. بحث و نتیجهگیری: بر مبنای مطالعات شناخت محدوده و ارزیابی نظرات متخصصین، ایجاد فضایی باهویت و سرزنده که تامینکننده نیازهای مراجعان میباشد، مستلزم طراحی و باززندهسازی اصولی باغهای تاریخی است که هسته اصلی این شهر را شکلدادهاند. نتایج نشانمیدهد که این کار ارتقاء حیات و هویت شهری را نیز به همراه دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
باززنده سازی؛ باغهای تاریخی؛ باغهای صفوی بهشهر؛ هویت؛ منظر سبز شهری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله مستخرج از پایان نامه
پایداری، توسعه و محیط زیست، دوره سوم، شماره2، تابستان 1401، صص 1-24 ارائه راهبردهای باززندهسازی باغهای صفوی بهشهر با تاکید برمولفه های طراحی منظر سبز
سیده محدثه نجفی تروجنی [1] سارا نهیبی[2]* sara.nahibi1401@gmail.com حسین موسوی فاطمی[3]
چکیده زمینه و هدف: باغ تاریخی بهدلیل غنای طبیعی، ارزشهای کالبدی، تاریخی و فرهنگی، نیازمند صیانت است. مناظر تاریخی بهجامانده از گذشته هر سرزمین، نمادی از هویت و تمدن اجداد آن محسوب میگردد که به زندگی امروز ملتش معنا میبخشد. باغهای صفوی بهشهر از جمله باغهای ایرانی هستند که همزمان با پایهریزی شهر اشرفالبلاد ساختهشد. این مجموعه در طول تاریخ دچار تحولات بسیار شده و بخش کوچکی از آن باقیماندهاست. حفاظت و باززندهسازی باغهای صفوی بهشهر، عملی به منظور ارتقا هویت شهر و عاملی بر بقا و احیای سنتهای بومی این شهر و سرزمین است. لذا هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین مولفههای طراحی منظر سبز شهری در محدوده مورد مطالعه و کاربست آنها در طراحی و باززندهسازی باغهای تاریخی این شهر است. روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی میباشد و از روش جمعآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شدهاست. پساز تکمیل پرسشنامهها توسط متخصصانبومی این حوزه به روش دلفی و تحلیل سوات اطلاعات بدستآمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و معیارهای طراحی سایت با توجه به اهداف پژوهش استخراج شد. یافتهها: از مهمترین عوامل موثر بر باززندهسازی منظر سبز شهری، عوامل کالبدی و عملکردی، اجتماعی، هویتی، زیستمحیطی، عوامل منظر و سیمای بصری و عوامل تاریخی هستند. بنابر یافتههای تحقیق عوامل هویتی مهمترین عامل تاثیرگذار در محدودهی باغهای صفوی بهشهر بودهاست. بحث و نتیجهگیری: بر مبنای مطالعات شناخت محدوده و ارزیابی نظرات متخصصین، ایجاد فضایی باهویت و سرزنده که تامینکننده نیازهای مراجعان میباشد، مستلزم طراحی و باززندهسازی اصولی باغهای تاریخی است که هسته اصلی این شهر را شکلدادهاند. نتایج نشانمیدهد که این کار ارتقاء حیات و هویت شهری را نیز به همراه دارد. واژگان کلیدی: باززندهسازی، باغهای تاریخی، باغهای صفوی بهشهر، هویت، منظر سبز شهری.
Presenting Strategies for the Revitalization of the Safavid Gardens of Behshahr, Emphasizing the Components of Green Landscape Design
Seyedeh mohaddeseh Najafi teroujeni[4] sara nahibi*[5] sara.nahibi1401@gmail.com hossein Mousavi fatemi[6]
Abstract Background and purpose: The historical garden needs protection due to its natural wealth, physical, historical and cultural values. The lands' historical landscapes remaining from the past are considered a symbol of the identity and civilization of its ancestors, which gives meaning to life of its nation. The Safavid gardens of Behshahr are among the Iranian gardens built at the same time as the foundation of Ashraf Al-Balad city. This series has undergone many changes throughout history, and only a small part of it remains. Protecting and revitalizing the Safavid gardens in Behshahr is an action to promote the identity and revival of the native culture of this city and country.this research aims to identify the most significant components of urban green landscape design in the studied area and their applications in the design and revitalization of the historical gardens of this city. Research method: The research method in this study is descriptive-analytical and the information is collected through library and field studies. After completing the questionnaires, all the obtained information was analyzed through the Delphi method and SWOT analysis. Additionally, the site design criteria were extracted according to the research objectives. Findings: The most important factors affecting the revitalization of the urban green landscape are physical and functional, social, identity, environmental, landscape and visual, and historical factors. According to the findings of the research, identity factors were the most important influencing factors in the areas of Safavid gardens in Behshahr. Discussion and conclusion: Based on the studies of area knowledge and evaluation of experts' opinions, it is concluded that creating an authentic and lively space that meets the needs of visitors requires the basic design and revitalization of historical gardens, which have shaped the core of this city. The results show that this action improves urban life and identity. Key words: Revitalization, Historical Gardens, Safavid gardens of Behshahr, Identity, Urban Green Landscape.
مقدمه
هر شهر، با توجه به وضعیت کالبدی، فعالیتی، تاریخی و اجتماعی خود، ماهیت خاصی را پذیراست که این ماهیت در حقیقت هویت آن شهر را شکل میبخشد. فضاها و بافتهای مختلف شهری نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هر فضا به سبب ویژگیهای خاص خود، هویتی دارد که این هویت، مثبت و یا منفی، نماینده آن فضا و شکلدهنده تصورات مخاطبان فضاست. شهر وجودی متشکل از لایههای تاریخی، طبیعی، فرهنگی و اقتصادی که انسان آن را نظاممند ساخته و معنا میبخشد، اما چگونه است که گاه معنای شهر، زیبایی را به نمایش گذاشته و آرامش را به ارمغان میآورد و گاه روح انسان را متزلزل میسازد. شهر فرای افراد و تسهیلات اجتماعی، انسجامی از عادات و سنتها و تفکراتی است که ریشه این عادات را ساختهاند، و لذا شهر صرفا یک مکانیزم کالبدی نیست، بستر حرکت اجتماعی مردمی است که آن را میسازند. شهر محصول طبیعت و بهویژه طبیعت بشر است و به مثابه تبلور اندیشه جامعه، توسط انسانهای جدید با اندیشه نوشونده، که ناشی از تحولات معیشتی و معرفتی آنهاست، مورد مداخله قرار گرفته و ساختار آن در انطباق کامل با ذهنیت جدید قرار میگیرد (1). اما باید توجه داشت روند تغییر، بر کالبد جدید شهر و هویت نو تاثیرگذار است. در حقیقت با توجه به رابطه متقابل انسان و محیط و تأثیرگذاری فضای شهری بر شهروندان، توجه و طراحی مناسب سیمای شهر میتواند گامی مؤثر در بهبود شرایط فرهنگی، اجتماعی باشد و ایجاد حس هویت در افراد نماید. منظر شهر، اولین برخورد ساکنین با شهر، محله و کوچهای است که در آن زندگی میکنند. بدون شک مشاهده منظر شهر و یا یک محله متناسب با هویت و خاطره جمعی ساکنین آن از مظاهر ایجاد و یا افزایش احساس تعلق ساکنین است (2). در این میان باغات تاریخی را شاید بتوان مهمترین عنصر یک منظر شهری دانست که از برهمکنش مولفههای طبیعی و مصنوع هویتی تشکیل شده و خود بازنمود مولفههای انسانی را بر عهده دارند. در سرزمین پهناور ایران باغهایی وجود دارند که نمونههای باارزشی تلقی شده و باعث ترویج هنر باغسازی ایرانی در دیگر سرزمینها شدهاند. باغ تاریخی جدای از غنای طبیعی که ممکن است در بطن خود داشتهباشد، به دلیل ارزشهای فضایی کالبدی و تاریخی فرهنگی، نیازمند صیانت و حفاظت است. در عین حال اینگونه فضای طرحاندازی شده به دلیل برخی تفاوتها با گونههای دیگر یا دست کم برخی ویژگیهای ماهوی خود، از جمله حضور گسترده عناصر زنده و رشدکننده و وابستگی فراتر از استقرار بر زمین و خاک که ریشه در ماهیت آن دارد، در کنار هر فعالیت مبتنی بر حفاظت، نیازمند انواع اقداماتی متفاوت و مربوط به خود است (3). میتوان چنین نتیجه گرفت که احیای باغات تاریخی از یک سو ارزشهای میراثی مربوط به چندین سده را محافظت میکند و از دیگر سو، هویت شهر را بر افکار آدمیان تثبیت میکند. اما احیا چگونه میتواند هر دو مهم را برآورده سازد؟ شهر بهشهر نیز از جمله مراکز شهری تاریخی در ایران است که دربرگیرندهی هستهی اولیه شهر – مجموعه باغات متعلق به دوران صفویه- میباشد و به سبب عدم انطباق فضا با نیازهای شهروندان و ساختار عمومی شهر (از جمله تحولات شبکه ارتباطی درون شهری)، بی توجهی نسبت به کیفیت فضا و فقدان طرحی کارا و مورد اقبال عموم در جهت احیای باغات، با فرسودگی و هرجومرج کالبدی - فعالیتی، سطح پایین کیفیت حیات شهری، تخریب بخشی از باغات و کاربری ناسازگار با زمینه مواجه شده است.
جدول1- پیشینه پژوهش Table 1- Literature review
مرور اجمالی پیشینه پژوهش نشان میدهد که بیشتر مطالعات انجام گرفته مبتنی بر رویکردهای خاصی بوده که ارزیابی اولیهی مولفههای تاثیرگذار بر باززندهسازی باغات تاریخی مورد توجه قرار نگرفتهاست. همچنین مطالعات صورتگرفته در محدودهی مورد بررسی مجموعهی باغات صفوی بهشهر را در ارتباط با یکدیگر در نظر نگرفتهاست. لذا این پژوهش در تلاش است در بدو امر مهمترین معیارهای موثر بر باززندهسازی مجموعهی باغات صفوی بهشهر را کشف نموده و در مرحلهی بعد طراحی مبتنی بر آن را به انجام رساند. با توجه به موارد مذکور و هویت تاریخی و طبیعی محدوده، مسئلهی اصلی در این پژوهش بازطراحی و باززنده سازی باغات صفوی، با تاکید بر مهمترین مولفههای موثر بر منظر سبز شهری میباشد. بر این اساس هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین مولفههای طراحی منظر سبز شهری در محدوده مورد مطالعه و کاربست آنها در طراحی، احیا و باززندهسازی باغ های تاریخی این شهر است. مرمت: مرمت کاری آئینی و مستمر است که نمیتوان آن را در یک زمان مشخص به صورت مقطعی آن هم به شکل مُسکّن اعمال کرد. مرمت به دو صورت امکانپذیر است، تعمیر و نگهداری (11). الگوهای مرمتی در بافت شهری، اقدامات گوناگونی را شامل میشود که بسته به شدت و نوع ناکارآمدی بافت، متفاوت می باشد. به طور کلی الگوهای مداخله در بافت های فرسوده شهری در قالب سه رویکرد بهسازی، نوسازی و بازسازی مطرح است که الگوی رایج مداخله در کشور ایران نیز است (12). نوسازی بازآفرینی هستیها و معاصرسازی بافت و عناصر درونی آن را با حفظ ماهیتهای شکلی (در ابعاد کالبدی) و همنواخت با موازین نوین را (در ابعاد غیرکالبدی) در دستور کار دارد. بستر مداخله میتواند بافت شهری، فضای شهری، مجموعهها و بناها بهتنهایی و یا در مجموع باشد. در نوسازی وفاداری به گذشته در صورت خدشهدار نشدن ارزشهای کهن (چه فنون نوین بکار گرفته شود یا نه) مجاز میباشد (13). تجدید حیات، باززندهسازی (Revitalization)، انطباق و به روز کردن (Adaptation)، تبدیل، دگرگونی (Conversion)، حفاظت (Conservation)، نو شدن (Renewal)، احیا (Restoration)، تعمیر (Repair) اقدامات نوسازی میباشند (14). باززندهسازی مداخلههای فنی و عملی به منظور تضمین تداوم زمانی یک اثر هنری، یک دوره و سبک تاریخی است و باغ تاریخی را به عنوان خاطرة جمعی حفظ مینماید. کلیة اقداماتی که در جهت حفظ موجودیت و هویت باغ صورت میپذیرد، برپایه بررسیهای تاریخی و توجه به زمینة فرهنگی، تعیینکنندة نحوة باززندهسازی است (15). منظر شهری: منظر در دنیای امروز، موجودی زنده و پویاست که از یک سو متأثر از انسان و نحوه ارتباط او با محیط و از سوی دیگر با تداعی خاطراتی که در زمانهای طولانی بر بستر آن روی داده است، بر ارتباط او با محیط تأثیر میگذارد و به دنبال آن، فرهنگ و تمدن آدمیان را تغییر میدهد (1). ماهیتی با نام منظر شهری، حاصل تجربه انسان در فیزیک شهر است. درک منظر شهری به دادههای محسوس خلاصه نمیشود، بلکه پیوسته در ارتباط با ذهنیت ناظر رشد میکند، ذهنیتی که بیش از حس بینایی عمل مینماید. پس از دریافت دادههای محسوس و ثبت آنها در ذهن خود، میتواند کیفیتی را شناسایی کند که حاصل عملی ارادی است و آن را "منظر شهری" مینامند (16). اجزا و عناصر تشکیل دهنده کالبد و فرم فضاهای شهری به نوعی عناصر منظر شهری محسوب میشوند (17). منظر شهری در سه سطح پیکر شهر (مقیاس کلان)، سیمای شهر (مقیاس میانی) و چهره شهر (مقیاس خرد) قابل بررسی است. جنگلها در مقیاس کلان، وضعیت پوشش گیاهی (تودههای درختان و بوتهها) در مقیاس میانی و باغچهها و پوشش گیاهی (درختان، درختچهها، بوتهها به صورت مجزا یا کنارهم و نوع و رنگ پوشش گیاهی) از عوامل مهم تأثیرگذار بر منظر شهری میباشند (18). شهرهای برخوردار از منظر شهری مطلوب قادرند با وسعتبخشیدن به تجربه زیباشناختی شهروندان، موجب ارتقاء تصویر ذهنی و تقویت غرور مدنی در میان شهروندان گردند (19). طراحی محیط و منظر، فرایند آگاهانهی سازماندهی، برنامهریزی و ایجاد تغییرات فیزیکی در محیط و منظر است (20). طراحی منظر، خلق محیط و منظرهای برانگیزاننده، پر معنی و پایدار است. در واقع انسان شکل محیط خود را تغییر میدهد و محیط نیز به نوبه خود باعث تغییر شکل زندگی انسان میشود (21). باغ تاریخی: باغهای تاریخی، نظامی درهم تنیده از ارزشهای طبیعی تا فرهنگی است که کلیتی منحصر به فرد را خلق کرده است. باغهای تاریخی به آن دسته از باغها اطلاق میشود که واجد آثار کالبدی و یا ارتباط با مفهوم گذشته باشند. امکان دارد که در باغهای تاریخی دورهها و لایههای متعدد تاریخی موجود باشد، یا ساخته دست آفریننده معماری شناخته شده و معروف باشند و یا با شخصیتهای تاریخی و مشاهیر مرتبط باشند (22). باغ تاریخی نه تنها به دلیل ارزش منظرهای بلکه به جهت خاطرات جمعی برگرفته از دورههای تاریخی آن، اهمیت مییابد. چنان که ترکیبی از محیط طبیعی و محیط مصنوع به مرور زمان شکل گرفتهاند که به عنوان عامل شاخصی در جهت شناسایی لایهها و مقاطع تاریخی در باغ عنوان میگردد (23). از جمله ارزشمندترین باغهای تاریخی دنیا باغ ایرانی است. باغ در فرهنگ و تمدن ایرانی، از روزگاران دیرین اهمیت و جایگاهی مهم داشته است و یکی از مفاهیم بنیادین مباحث اجتماعی، فرهنگی و طبیعی این سرزمین به شمارمیرود (24). تاریخ نگاران بسیاری، ایرانیان را اولین خالقان باغ میدانند. فارسنامه ابن بلخی (۵۱۰-۵۰۰ ه. ق) منوچهر پسر میشخوریار را که هفتمین پادشاه پیشدادی است، نخستین کسی میداند که در جهان به احداث باغ و بوستان پرداخته است (25). باغ ایرانی پدیدهای فرهنگی، تاریخی، کالبدی در سرزمین ایران است و معمولا به صورت محدودهای محصور که در آن گیاه، آب و ابنیه در نظام معماری مشخصی با هم تلفیق میشوند و محیطی مطلوب، ایمن و آسوده برای انسان به وجود میآورد، ساخته میشود (26). باغ ایرانی، بهعنوان بخشی از هویت ایرانیان است که در آن علاوه بر تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی آنها پدیدار است. اصولاً زمانی که از هویت ایرانی بحث میشود، این باغ نمایش زمانمند همان هویت تاریخی است (27). لذا حفظ و بازسازی باغ ایرانی، حفظ فرهنگ و نمایش آن به جهان است. باززندهسازی باغ ایرانی، زمینهی درک بهتری از آن چه عناصر طبیعی در فرهنگ ایرانی بوده و میتوانست در حال حاضر باشد، برای نسل امروز شهرسازان، معماران و طراحان محیطی فراهم میکند (28). باغ ایرانی، فضایی منظم و سازمان دادهشده با نگرش زیباییشناسانه ایرانی از ترکیب عناصر طبیعی، مانند: آب، گیاه و سنگ، و عناصر مصنوع، مانند: کوشک، دیوار و... است. به طور کلی عناصر باغ را در دو گروه: «عناصر طبیعی» و «عناصر مصنوع» میتوان طبقهبندی کرد (29). عناصر اصلی شامل چهار عنصر: "زمین، آب، گیاه و فضا" هستند. در رابطه با زمین به جز شکل موقعیت های کلی ، عوامل ویژگی های دیگری همچون جنس خاک شیب و اختلاف سطح ، قابلیت آبیاری و حاصلخیزی نیز اهمیت دارد. باغ ایرانی ممکن است در یک سطح با شیب ملایم و یا زیاد ساختهشود و در صورت قرارگیری در زمینی با شیب زیاد، معمولاً شکل باغ تحت تأثیر شکل زمین قرار گرفته و در چند سطح ساخته میشود. (30). گیاه و آب، مهمترین عناصر طبیعی هستند که در شکلگیری باغ ها نقش اساسی ایفا مینمایند (31). شیوه حضور و حرکت آب در باغ دارای نظامی خاص و هماهنگ با هندسه و ساختار باغ بوده و در گونههای متفاوت باغ ایرانی اشکال مختلف به خود میگیرد (32). بسته به شرایط آب و هوایی و نوع زمین و خاک منطقه ترکیبی از سه دسته گیاهان ذیل در باغ کاشته میشوند: درختان و بوتههای زینتی، درختان بارور و گلها و پیازهای بومی. گیاهان در باغ ایرانی با اهداف متفاوتی از جمله سایه اندازی ، محصول دهی و تزئین باغ و ... به کار میروند و از آنجا که سودمندی یکی از اصلیترین ویژگیهای باغ سازی ایرانی است بیشترین حجم گیاهان باغ را، درختان میوه و پس از آن درختان سایهافکن تشکیل میدادند. به همین نسبت گیاهان تزئینی به میزان کمتری در باغ به چشم می آیند (30). در باغ ایرانی بناها (فضای بسته) و فضای باز با هم تلفیق گردیده و جدای از یکدیگر نیستند. در میان عناصر چهارگانه ای که باغ را شکل می بخشد (فضا) عنصری معمارانه است که وظیفه دارد تا محیطی انسانی را ایجاد کند(31). برخی از خصوصیات کلی باغهای ایرانی:
بسیاری از صاحبنظران، باغ ایرانی را هندسهای مستطیلی با دو محور عمود بر هم میشناسند که در محل تقاطع آنها، کوشک ساخته شده است (34). اما آنچه در هندسه باغ ایرانی سرزمینهای مختلف، مشابه و تکرارشونده است، شکل مستطیلی آن و وجود یک محور اصلی است که موجب شکلگیری پرسپکتیو یک نقطهای شده و چشمانداز اصلی باغ را تولید میکند. این نظام هندسی مستطیلی واجد نوعی کمال و قدرت در صورت خود است که با معنای باغ ملازمه دارد (35). در طراحی باغ ایرانی علاوه بر هندسه، سلسله مراتب، تقارن، مرکزیت، ریتم، استقلال و تشخیص فضاها، تنوع در وحدت، وحدت در تنوع، طبیعت گرایی و بهرهگیری از منظر، هویت از مهمترین اصولی است که در طراحی باغ ایرانی رعایت شده است (36).
شکل 1- اصول طراحی و نظام حاکم بر ساختار کالبدی فضای باغ ایرانی. منبع: 36 Figure 1- Principles of design and system governing the physical structure of the Iranian garden space (36)
باغها بهدلیل وابستگی شدید به عناصر طبیعی، چون: گیاه و آب و نیاز به مراقبت و نگهداشت دائمی، از ناپایدارترین ساختههای دست بشر هستند. آتشسوزی، خشکسالی، متروکه شدن باغ و در اقلیمی چون مازندران، رویش گیاهان خودرو در بستر باغ، همه و همه به نابودی باغ میانجامد (29). باغ سازی صفوی با وجود پیشرفت فراوان تحت تأثیر سبک تیموری بود (37). باغ هشت بهشت اصفهان، باغ هزار جریب اصفهان، قدمگاه نیشابور، باغ چهلستون اصفهان، باغهای چهلستون، صاحب الزمان و زیتون، عباس آباد بهشهر، باغهای قزوین، باغ گلستان تهران. باغ فرحآباد ساری نمونههایی ازین باغها هستند. از پیش از باغهای صفوی باغی (دست نخورده) برجای نمانده است. کهنترین باغ صفویان، باغ چهلستون قزوین است و پس از باغهای قزوین، کهنترین باغ در بهشهر است که اکنون شهرداری شده است. برخی از کهنترین باغهای به جا مانده در ایران از صفویان و در اصفهان است؛ مانند باغ چهلستون، هشت بهشت، تالار اشرف. از آن زمان نگارههایی به جا مانده که نشاندهنده برخی باغهای گذشته است، مانند قوشخانه، هفت دست، نمکدان و هزارجریب. این باغهای ویران شدهاند (38). باغهای این دوره به عصر طلایی باغهای ایرانی مبدل شده است. از دوران صفویه باغ در گسترهی شهر به عنوان یک عنصر شکلدهندهی ساختار فیزیکی شهر بوده و همواره تلفیق آن با ساختار شهری سبب ارتقاء کیفی و بصری منظر شهر شدهاست (36). در این زمان برای اولین بار در تاریخ معماری ایران، فضای خارج (باغ) را با فضای داخل (ساختمان) مربوط میساختند (39). به طور کلی باغهای صفوی به طرز فشردهای در اطراف کوشک سلطنتی قرار داشتند و با اسامی مختلف از قبیل باغ چهلستون، باغ صاحب الزمان، باغ زیتون، باغ حرم، باغ خلوت، باغ چشمه، باغ هزار جریب، باغ هشت بهشت معروف بودند. طرح هرکدام بسته به استفادهای که از آنها میشد طراحی گردیده است. در این باغها باغی به نام باغ تپه وجودداشت که بالاتر از سایر باغها احداث میشد (40). در دوران صفوی به جز باغهای اعلام شده به نوعی دیگر از باغ های دوران اسلامی توجه میشود که تا آن زمان در هنر باغسازی غایب این الگوی جدید را میتوان باغشهر نامید که در آن باغها در خدمت عموم مردم و شاید بتوان آنها را از جهت نحوه استفاده به پارکهای سبز عمومی امروزین مقایسه نمود. بنابراین در اینجا برای اولین بار علل عامالمنفعه بودن و در اختیار عموم بودن را میتوان به جهت ایجاد رفروم اجتماعی دانست که خود میتواند علتی سیاسی باشد (41). در یک قرن اخیر فرهنگ معماری، باغسازی و ... به راه انحطاط افتاد و باغهای معاصر ایرانی دستخوش بیهویتی و اغتشاش گردید. متاسفانه باغسازی امروز ما بیبهره از سنت و عاری از هویت است (42). هویت: در فرهنگ فارسی عمید هویت به معنای "حقیقت شیء یا شخص که مشتمل بر صفات جوهری او باشد، شخصیت، ذات، هستی و وجود، منسوب به هو" آمده است. در زبان لاتین، واژه «Identity» معادل لغت هویت است (1). مهمترین شرط هویتمندی قابل تشخیص بودن است. بر این اساس، نخستین گام در راه تشخیص هویت، امکان بازشناسی پدیده بر اساس شباهتهای آن با پدیدههای هم سنخ و تفاوتهایش با پدیدههای غیر هم سنخ در ذهن است (43). برخی منابع و ابزارهای اصلی هویت عبارتند از: - مکان و فضا: ایجاد حس تمایز، تأمین تداوم و پایداری، تأمین انسجام و همبستگی اجتماعی و ایجاد حس تعلق. - زمان: احساس ثبات شخصیت در طول زمان، وجود یک گذشته معنادار و وجود خاطره - فرهنگ: ایجاد حس تمایز و ادغام به کمک فرهنگ (44). به نظر میرسد تمامی شهرها دارای هویت هستند اما بیهویتی در این حالت به معنای این است که افراد نمیتوانند با محیط شهری و عناصر تشکیلدهندهی آن پیوندی عاطفی برقرار نمایند. این حالت با موضوع خوشایندی و نیز خاطرهانگیزی ارتباط دارد. در این معنا وجه انسانی و ذهنی هویت مطرح است (45). بهطور کلی میتوان دو عامل اساسی را، کلید هویتبخش به یک پدیده و در اینجا به یک محدوده شهری دانست: تشخص فضا، اینهمانی مخاطب با فضا. کلیه راهکارها و عناصر هویتبخش در حقیقت مسیری به منظور دستیابی به دو عامل یاد شده محسوب میگردند. «ناحیه تاریخی شهرها، میراث ارزشمند معماری و کالبدی بجای مانده از گذشتگان ماست که در طول زمان در هویتبخشی به حیات شهری همواره نقش بارزی ایفاء نموده است. این بخش از شهر تجلیگاه ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردمانی است که در دوره های تاریخی در این بخش از شهر روزگار سپری کرده و هویت فرهنگی آن را به ثبت رساندهاند. چنانچه ناحیه تاریخی شهرها را شناسنامه واقعی آن ها بنامیم سخن گزافی نگفته ایم. بنابراین، حفظ، احیاء و باززنده سازی آنها و انطباق آن با کلیت سیستم شهری از جمله ضرورتهایی است که میتواند حیات ناحیه تاریخی را همگام با شهر پیشبرد» (46). آنچه اثری را در نگاه عموم با – یا بی - هویت جلوه میدهد، تعلق یا عدم تعلق آن به هویتی جمعی و پایدار است. در این نگاه اثر باهویت اثری است که هویت آن در راستای هویت جمعی باشد؛ چون یک بنای تاریخی در یک بافت تاریخی؛ و اثر بیهویت اثری است که هویت آن در تعارض با هویت جمعی مناظر تاریخی از عناصری شکل گرفتهاند که معرف هویت منظر هستند و چه به صورت منفرد و چه در کنار یکدیگر، در طول تاریخ تکامل یافتهاند. علاوه بر پوشش گیاهی و پستی بلندیها، مناظر تاریخی باید عناصر دیگری چون آب، نهر، دریاچه و چشمه، جادهها و راهها، پلکان و دیوارها، بناها و مبلمان، پرچین، نیمکت، چراغ و مجسمه را در برگیرند (48). بر این اساس بخشی از هویت منظر شهری با کالبد گذشته شهر پیوند خوردهاست و زمانی که مکانهای خاطره انگیز با اتصال تاریخی به گذشته را از بین میبریم، به دنبال قطع تداوم تاریخی، منظر شهری هویتدار را از بین بردهایم؛ منظری که میتواند با حیات مدنی امروز و تداوم تاریخی گذشته، شهر را باهویتتر کند (49). در این پژوهش با توجه به شناخت محدوده و بررسی عوامل تاثیرگذار بر باززندهسازی آن شامل عوامل کالبدی و عملکردی، عوامل تاریخی، عوامل منظر و سیمای بصری، عوامل هویتی و ...، و بر اساس نظر متخصصان این حوزه، عوامل هویتی مهمترین عامل بوده و بر این اساس، در جدول پیش رو به بیان اهبردها و راهکارهای هویت بخشی به منظر سبز تاریخی پرداختیم.
جدول2- راهبردها و راهکارهای باززندهسازی محدوده براساس مهمترین عامل موثر در محدوده. Table 2- Strategies and solutions for revitalization of the area based on the most important effective factor in the area
روش بررسی پژوهش حاضر از نظر پیامد و نتایج یک پژوهش کاربردی و از نظر فرایند اجرای تحقیق یک پژوهش کیفی که با رویکردی تحلیلی و توصیفی است که تلاش دارد تا ابتدا مبانی نظری مناظر سبز شهری، باغهای تاریخی، باززندهسازی و هویت شهری و... را مورد بررسی قراردهد و شاخصهای آن را استخراج نماید؛ و در ادامه نظر به ماهیت موضوع مورد مطالعه و اهداف بیان شده، روند تحقیق که دربردارندهی مطالعهی یک نمونهی خاص (محدودهی حد فاصل پارک ملت و چشمه عمارت بهشهر) میباشد، این شاخصها و اطلاعات برداشت شده محدوده را مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد داد. در نهایت این پژوهش در تلاش است تا با استفاده از اطلاعات و دادههای موجود، فرآیند طراحی و ارائهی طرح نهایی را طی مراحل زیر به انجام رساند:
شکل 2- نمودار فرآیند طراحی. مأخذ: نگارنده Figure 2- Design process diagram, sources: writers.
روش تحقیق در این پژوهش جهت جمعآوری اطلاعات دو روش مطالعات کتابخانهای و مطالعات میدانی مورد استفاده قرار گرفته است. از روش کتابخانهای در مراحل مطالعات نظری و ادبیات و سوابق استفاده شده است و اسناد چاپی همانند کتاب، دایرهالمعارفها، فرهنگنامهها، مجلات و ماهنامههای معتبر، لغتنامهها، پژوهشنامهها، کتابهای همایشهای علمی، متون چاپی نمایه شده در بانکهای اطلاعات و همچنین بررسی نمونه های مختلف و موفق تجارب جهانی و فیش برداری بهکار گرفته شدهاست. روش مطالعات میدانی در بخش شناخت محدوده مورد مطالعه با استفاده از مشاهده، مصاحبه و عکسبرداری به کار رفتهاست. با توجه به اینکه مبحث اصلی مورد مطالعه کیفی است، با در نظر گرفتن هدف تحقیق و نظر به اینکه موضوع باززندهسازی باغها موضوعی تخصصی است و نیاز به یک توافق نظر وجمع بندی نهایی و تخصصی دارد، در این تحقیق از روش دلفی و نظر متخصصان استفاده شده است. لذا مصاحبه طی چند مرحله نظرسنجی از متخصصان صورت پذیرفت. همچنین با توجه به بررسی مطالعات مشابه (به لحاظ مساحت مورد مطالعه، موضوع مطالعه و روش جمعآوری داده ها – روش دلفی)، حجم نمونه 12 نفر میباشد. در نهایت با اطلاعات به دست آمده، تحلیل انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، به صورت عمده از روشهای کیفی استفاده گردیده است. بدین نحو که پس از شناسایی مسائل موجود در بافت و تحلیل دادههای وضع موجود، جدول SWOT تشکیل شده و با توجه به نتایج این جدول و بررسی پیشنهادات مسئولان و اطلاعات بدست آمده ضمن مطالعات کتابخانه ای، راهبردهای لازم ارائه میگردد. محدوده مورد مطالعه شهر بهشهر، مرکز اداری شهرستان بهشهر می باشد که در شرق استان مازندران واقع است. شهرستان بهشهر از شمال به خلیج میانکاله، از شرق به استان گلستان، از جنوب به منطقه کوهستانی هزارجریب و استان سمنان و از غرب به شهرستان نکا محدود است. بر اساس سالنامه آماری سال 1399 این شهرستان 3/1416 کیلومتر مربع وسعت دارد. این شهر در ارتفاع 17 متری از سطح دریا واقع شده است (50). این شهر در منطقهای جلگهای و ساحلی و در کوهپایهی البرز شرقی، قرار دارد. به علت پستیها و بلندیهای این منطقه، دو نوع آب و هوا میتوان در آن تشخیص داد: آب و هوای نواحی ساحلی گرم و نیمه مرطوب و نواحی کوهستانی آن معتدل و نیمه مرطوب تا نیمه خشک است (51).
شکل 3- نقشه موقعیت جغرافیایی شهر بهشهر و منطقهی مورد مطالعه. Figure 3- Map of the geographical location of Behshahr city and the studied area
بهشهر شهری است متعلق به دوران صفوی و شاه عباس اول. شهرستان بهشهر در طول حیات خود، نامهای متعددی به خود گرفته است. از جمله آنها، اشرفالبلاد و در نهایت بهشهر را می توان نام برد (52). به طور کلی باغهای بهشهر را میتوان به 3 دسته اصلی تقسیم کرد: مجموعه باغهای اشرف در داخل شهر، باغ همایون تپه، مجموعه عباسآباد به عنوان تفرجگاه شاه عباس. پس از صفویه، اشرف با ویرانی و رکود مواجه شد و کاخهای آن در اثر وقایعی همچون آتشسوزی و جنگ از بین رفت و در دورههای مختلف مورد بازسازی و ویرانی متناوب قرار گرفت(53). بار دیگر در عصر قاجار دستور مرمت باغهای اشرف صادر میشود. رضاشاه به تعمیر و در حقیقت بازسازی کاخ شاه که هم اکنون شهرداری بهشهر میباشد همت گمارد (55).
شکل4- طرح تجدید بنای اصلی باغهای صفویه در اشرف(بهشهر) که آنها را باغ شاه نامیدند. مأخذ: (54). Figure 4- The plan of rebuilding the original Safavid gardens in Ashraf, which were called Bagh Shah (54)
بهشهر با هستهی تاریخی مربوط به عصر صفوی، دارای پیشینهای است که در درجه اول مدیون شاهان صفوی است، بر این اساس عمده عناصر هویتی شهر در هر دورهی تاریخی، وابسته به استخوانبندی و ساختار اصلی شهر صفوی ( مجموعه باغ– کاخها) میباشد. همچنین طبیعت خاص شهر و وضعیت جغرافیایی آن و عناصر صنعتی و مدرن دوره پهلوی، دو عامل مهم دیگرند که عناصر هویتی شهر را به خود وابسته ساختهاند. لذا تقویت، بازسازی و بهره گیری از این عناصر در طرحها و توسعه های آتی شهر، از مهمترین راهکارها در جهت تقویت هویت منظر شهر به شمار میرود.
شکل 5- عناصر هویتی منظر شهر، بر مبنای مطالعات تاریخی. ماخذ: نگارنده Figure 5- Identity elements of the city landscape, based on historical studies, sources: writers
محدوده مورد مطالعه، حد فاصل پارک ملت (باغ شاه) و چشمه عمارت واقع در بخش مرکزی شهر بهشهر است که با مساحت 244741مترمربع (حدود 24.5 هکتار)، واقع در ناحیه سه شهری میباشد. تعیین محدوده به عنوان بافت مرکزی شهر به عوامل گوناگونی از جمله حوزهی مرکزی شهر در مطالعات تاریخی، فعالیت های جاری در بافت، تراکم جمعیت در شب و روز و ... وابسته بوده است. این محدوده از سمت جنوب به کوههای شهر، از شمال به بلوار شهید هاشمینژاد، از شرق به خیابان پاسداران و از غرب به ساختمانهایی با کاربری مسکونی منتهی میگردد .
شکل6- جانمایی وضع موجود سایت و نحوه قرارگیری پارک ملت و چشمه عمارت نسبت به یکدیگر. منبع: نگارنده. Figure 6- Positioning of the status quo site and the location of Mellat Park and Cheshme emarat in relation to each other, sources: writers.
چنانکه در مطالعات تاریخی شهر بیان گردید، هستهی تاریخی شهر (مجموعه باغات صفوی) واقع در محدوده مورد مطالعه بوده و در واقع این قسمت محور تاریخی باغهای صفوی بوده است و در تمام ادوار حیات شهری، بخش اصلی هویت بخش
یافتهها محقق ابتدا با حضور در عرصه و مطالعه مبانی نظری 6 مولفه (عوامل کالبدی و عملکردی، عوامل اجتماعی، عوامل تاریخی، عوامل زیست محیطی، عوامل منظر و سیمای بصری، عوامل هویتی) را استخراج نموده و در رابطه با این مولفهها مطالعاتی انجام شد و معیارهای بهدستآمده در جدول سوات در 4 دسته قوت و ضعف و فرصت و تهدید قرارگرفت. با استفاده از روش دلفی میزان اهمیت ابعاد مطالعاتی موجود در جدول سوات، منطبق بر نظر 12 متخصص مورد بررسی قرارگرفت. سپس با توجه به هر مولفه، امتیازاتی به معیارها اختصاص دادهشده و میانگین اوزان هردسته در انتهای ستون آن مشخصشد. وزندهی بر اساس درجه تاثیر خیلی کم تا خیلیزیاد بین اعداد صفر و یک ارائه میگردد.
جدول3- جمعبندی جداول SWOT مربوط به عوامل موثر در باززندهسازی محدوده مورد مطالعه. Table 3- Summary of SWOT tables related to effective factors in the revitalization of the studied area.
بررسی و تحلیل نتایج آماری پس از جمعآوری دادهها در مرحله دوم روش دلفی، به منظور یافتن میزان موافقت متخصصان با هر شاخص، ابتدا از سادهترین روش یعنی حاصل جمع نمرات و میانگین آنها استفاده شد. نمودار پایین معدل نمرات هر شاخص در هر دسته را نشان میدهد. همان گونه که پیداست، دسته (هویتی)، شامل شاخصهای توجه به عناصر هویت بخش در توسعه و احیا، لزوم
شناساندن فرهنگ و معماری بومی، توجه به نظرات مردم، وجود حس مکان دارای بیشترین نمره و میانگین هستند و پسازآن به ترتیب دستههای (تاریخی)، (منظر) و (کالبدی- عملکردی)، و اجتماعی سوی متخصصان حائز اهمیت شناخته شدهاند. در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته (زیست محیطی) قراردارد.
شکل7- نمودار عوامل و مؤلفههای موثر در باززندهسازی باغهای صفوی. منبع: نگارنده. Figure 7- Diagram of the effective factors and components in the revitalization of Safavid gardens, sources: writers.
همچنین بر اساس امتیازات مربوط به هر یک از نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید، در بعد کالبدی- عملکردی، نقاط قوت (0.78)، بعد اجتماعی، نقاط فرصت و قوت (0.73)، بعد تاریخی، نقاط قوت (0.83)، بعد زیست محیطی، نقاط قوت (0.7)، بعد منظر و سیما، نقاط قوت (0.79) و بعد هویتی، نقاط ضعف (0.81)، بیشترین اثرات را در محدوده مورد مطالعه می گذارند. لذا باید برآن شد تا مبتنی بر این نقاط، راهبردهایی را تدوین نمود. براساس بررسیها، عامل "هویت" به دلیل احراز وزن بالاتر، مهمترین عامل بوده است و در مرحلهی بعد عامل تاریخی بیشترین تاثیر را داشته است و عوامل زیست محیطی کمترین میزان تاثیر را در باززندهسازی این بافت داراست.
شکل 8- نمودار عوامل موثر در باززندهسازی باغهای صفوی بر اساس میزان اهمیت. منبع: نگارنده. Figure 8- Diagram of effective factors in revitalization Safavid gardens based on importance, sources: writers.
شکل 9- آنالیز محدوده مورد مطالعه. منبع: نگارنده. Figure 9- Analysis of the study area, sources: writers.
بحث و نتیجهگیری بر اساس پیشینهی پژوهش که به آن پرداختهشد، با تعمیم نتایج پژوهش جمال (2020)، چارچوبی جهت باززندهسازی محدودهی مورد بررسی با تاکید بر مهمترین عامل که عامل هویتی است و با استفاده از جدول SWOT و روش دلفی ارائه شد. همچنین با تاکید بر نتایج حاصل از مقاله منصوری و همکاران (1399)، که روابط میان باغهای شاهی و ارتباط آن با منظر شهری یکپارجه را مورد بررسی قرار داده است، الگویی جهت باززندهسازی بخشی از این محدوده که حدفاصل باغ شاه تا چشمه عمارت بهشهر است، بهدست آمد. با بهرهمندی از پژوهش گرنزو (2017) ، که معایب باغ گالت به عنوان فضایی غیر قابل استفاده برای عموم بیان شده است، در این پژوهش سعی بر آن بود که این عوامل را در طراحی و باززندهسازی محدوده در نظر گرفته تا فضایی جاذب جمعیت به وجود آید. در پژوهش پیش رو، چهار مؤلفهی دیگر نظیر عامل هویتی به مولفه های پیشنهادی پژوهش افراسیابی (1395)، [که خصوصیاتی از محور چهارباغ شیراز بیان شده و مولفههایی نظیر عوامل کالبدی و منظر را مورد بررسی و باززندهسازی را از جمله مولفههای مهم در باززنده سازی محدودههای تاریخی بیان شده است] افزوده شده و در راستای تکمیل پژوهش نخعی (1395) که الگوی باززندهسازی باغ ایرانی را بر اساس مولفههای خشک منظر سازی ارائه نموده است، سایر مولفههای باغ ایرانی بررسی و در انتها الگویی در جهت مهمترین عامل در باززندهسازی باغهای صفوی محدوده ارائه شده است. در تکمیل بررسیها و یافتههای حاصل از پژوهش حسیبی و همکارانش (1393) علاوه بر ارائه راهکارهای طراحی بر اساس مولفههای اجتماعی، اکولوژیکی و تاریخی، در پژوهش حاضر مولفههای هویتی، کالبدی و عملکردی و زیستمحیطی نیز مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت براساس مهمترین عامل در طراحی محدوده که عامل هویت است، راهکارهایی جهت طراحی ارائه شده است. در تایید پژوهش الماسیفر و همکاران (1389)، باززنده سازی روند منظمی است شامل مراحلی نظیر مطالعات فیزیکی یا عملی و تاریخی، شناسایی (تعیین هویت) و ثبت، ارزشگذاری اهمیت و تمامیت تاریخی، تعیین چگونگی تفسیر، محافظت و مدیریت گزینهها و اختیارات موجود که در این پژوهش از این روند بهره بردهایم. در ادامه به بررسی جمعبندی نهایی که به ارائه اهداف، راهبردها و اقدامات منتج شده است، پرداخته میشود.
جدول 4- تدوین استراتژیهای حاصل از تحلیل منطقهی مطالعاتی. Table 4- Development of strategies resulting from the analysis of the study area.
محدودهی باغ چهلستون (پارک ملت) تا باغ چشمه بهشهر واجد پتانسیل طراحی و باززندهسازی بوده و لزوم وجود طرح مناسب برای این سایت در جهت ارتقاء هویت شهر، مبرهن است. در این پژوهش با بررسی اهداف و تعیین استراتژیهای طرح نهایی، حفظ شرایط موجود به همراه ایجاد تغییرات مناسب در سایت مد نظر قرار گرفتهاست. در این راستا باغ تپه که هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد، تغییر کاربری داده و محدودهی پارک ملت بهشهر، طراحی مجدد نشده و تنها کاربریهای غیر مرتبط، نظیر شهرداری، سازمان پارکها و فضای سبز و محل نگهداری حیوانات به بیرون از محدوده منتقل شدهاست. همچنین فضاهای تخریب شدهی پارک بازطراحی شده و از مبلمان مناسب و مشابه در سرتاسر پارک استفاده شده است. مناسب است که از ورود خودروهای شخصی به پارک جلوگیری بهعمل آید. زمینهای مربوط به چشمه عمارت که به کاربری مسکونی اختصاص دادهشدهبود دوباره در اختیار مجموعه قرار گرفته و محور چهارباغ در این محدوده بهوجود آمد.
شکل 10- طرح راهبردی پیشنهادی باززندهسازی باغهای صفوی بهشهر حدفاصل پارک ملت تا چشمه عمارت. Figure 10- The proposed strategic plan for revitalization the Safavid gardens in Behshahr, between Mellat Park and cheshmeh emarat.
Reference:
[1]- دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران [2]- استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول) [3]- مربی، گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران [4]- M.Sc. Environmental Design, Department of Environmental Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran [5]- Assistant Professor, Department of Environmental Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author) [6]- Lecturer, Department of Environmental Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reference:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |