تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,226,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,857,361 |
بررسی عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست (مورد مطالعه: روستاهای دهستان قلعهتل شهرستان باغملک) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 24، شماره 8 - شماره پیاپی 123، آبان 1401، صفحه 35-44 اصل مقاله (634.16 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jest.2022.55094.5149 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهمن خسروی پور 1؛ زینب خادمی2؛ خدیجه سلیمانی هارونی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران. *(مسوول مکاتبات) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: منابع طبیعی از ارکان جداییناپذیر زندگی انسانها به شمار میروند و در این میان مشارکت روستاییان در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی ضروری است. این پژوهش درسال 1394 با هدف تعیین عوامل موثر بر مشارکت روستاییان (شهرستان باغملک در استان خوزستان) در حفاظت از محیط زیست انجام گرفته است. روش پژوهش: نمونه تصادفی این تحقیق شامل 254 نفر از روستاییان دهستان قلعه تل شهرستان باغملک است که با استفاده از روش نمونه گیری به تصادف انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. پس از تهیه پرسشنامه و تایید روایی صوری آن توسط متخصصان امر، پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مختلف تحقیق تایید شد. جهت تعیین عوامل موثر بر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آزمون همبستگی بین متغیرهای پژوهش رابطه مثبت و معنیدار شده است و چهار متغیر چالش ها، تمایل، عوامل دولتی-انگیزشی و عوامل اجتماعی- روان شناختی قادر به پیش بینی قابل توجهی (48/0 R2 =) از تغییرات متغیر موثر بر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست هستند. بحث و نتیجه گیری: از آنجا که تمایل عامل موثری بر مشارکت روستاییان میباشد، پیشنهاد میگردد در برگزاری دوره های آموزشی تاکید بیشتری بر مشارکت روستاییان صورت گیرد. تاکید بیشتر شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با محیط زیست، گزارش اخبار مربوط به تخریب محیط زیست و صحبت در مورد اهمیت محیط زیست برای دوستان و آشنایان تمایل داشته باشند. عوامل دولتی-انگیزشی، برای مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست پیشنهاد میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مشارکت روستاییان؛ حفاظت از محیط زیست؛ شهرستان باغملک | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و چهارم، شماره هشت، آبان ماه 1401 (35-44)
بررسی عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست (مورد مطالعه: روستاهای دهستان قلعهتل شهرستان باغملک)
بهمن خسروی پور [1] * زینب خادمی [2] خدیجه سلیمانی [3]
چکیده زمینه و هدف: منابع طبیعی از ارکان جداییناپذیر زندگی انسانها به شمار میروند و در این میان مشارکت روستاییان در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی ضروری است. این پژوهش درسال 1394 با هدف تعیین عوامل موثر بر مشارکت روستاییان (شهرستان باغملک در استان خوزستان) در حفاظت از محیط زیست انجام گرفته است. روش پژوهش: نمونه تصادفی این تحقیق شامل 254 نفر از روستاییان دهستان قلعه تل شهرستان باغملک است که با استفاده از روش نمونه گیری به تصادف انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. پس از تهیه پرسشنامه و تایید روایی صوری آن توسط متخصصان امر، پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مختلف تحقیق تایید شد. جهت تعیین عوامل موثر بر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آزمون همبستگی بین متغیرهای پژوهش رابطه مثبت و معنیدار شده است و چهار متغیر چالش ها، تمایل، عوامل دولتی-انگیزشی و عوامل اجتماعی- روان شناختی قادر به پیش بینی قابل توجهی (48/0 R2 =) از تغییرات متغیر موثر بر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست هستند. بحث و نتیجه گیری: از آنجا که تمایل عامل موثری بر مشارکت روستاییان میباشد، پیشنهاد میگردد در برگزاری دوره های آموزشی تاکید بیشتری بر مشارکت روستاییان صورت گیرد. تاکید بیشتر شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با محیط زیست، گزارش اخبار مربوط به تخریب محیط زیست و صحبت در مورد اهمیت محیط زیست برای دوستان و آشنایان تمایل داشته باشند. عوامل دولتی-انگیزشی، برای مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: مشارکت روستاییان، حفاظت از محیط زیست، شهرستان باغملک.
Factors Affecting the Participation of Villagers in Environmental Protection (Case Study: Villages of Qaleh-e-Tel Rural District of Baghmalek County)
Bahman Khosravipour [4] * Zeynab Khademi [5] Khadijeh Soleimani [6]
Abstract The purpose of this study is the factors affecting the participation of villagers in environmental protection. The sample of this study includes 254 villagers of Ghaleh Tal village of Baghmalek city who were randomly selected using sampling method. Data collection in this study was done using a researcher-made questionnaire. After preparing the questionnaire and confirming its face validity by experts, its reliability was confirmed by calculating the Cronbach's Alpha coefficient for different research variables. The results showed that the correlation test had a positive and significant relationship between the research variables and also the results indicate that in order to determine the factors affecting the participation of villagers in environmental protection, regression analysis was used by stepwise method that four variables Challenges, inclinations, governmental-motivational factors and social-psychological factors are able to significantly predict (R2 = 0.48) the variable changes affecting the participation of villagers in environmental protection. Finally, in order to increase the participation of the villagers in their environmental protection, suggestions were made.
Keywords: Village participation, Environmental protection, Baghmalek city.
مقدمه
منابع طبیعی از ارکان جداییناپذیر زندگی انسانها به شمار میروند (1). امروزه عرصههای منابع طبیعی در برنامهریزیهای توسعه در کشورهای مختلف یکی از عوامل اصلی قطب اقتصادی و ارکان پایه در فرایند توسعه پایدار محسوب میشوند. با این حال در اغلب کشورهای در حال توسعه به دلیل رشد فزاینده جمعیت، گسترش بیرویه شهرها، ناآگاهی بهرهبرداران و نبود برنامهریزی اصولی برای بهرهبرداران و حفاظت پایدار از منابع طبیعی، سطح این منابع به شدت کاهش یافته و به دلیل تخریب کمی و کیفی در معرض خطر نابودی قرار گرفته است (2). در چنین شرایطی، بسیاری از صاحب نظران و محققان بر این باورند که مشارکت روستاییان در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی ضروری است (3). مناطق روستایی بخش عمدهای از جمعیت و عرصههای طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است و جامعه روستایی نقشی اساسی در حیات اقتصادی اجتماعی کشور ایفا میکند. با توجه به اهمیت و جایگاه جامعه روستایی در کشور و مشکلات و چالشهایی که این جامعه در فرایند توسعه خود با آن مواجه است، شناخت این مشکلات و برنامهریزی در جهت رفع این مشکلات از اهمیت به سزایی در ایجاد جامعه سالم و ایمن ایفا میکند (4) حفظ محیط زیست بدون مشارکت مردم به ویژه مشارکت روستاییان امکانپذیز نیست. بسیاری از اندیشمندان معتقدند ترویج فرهنگ زیست محیطی در هر جامعهای عمدتا از طریق روستاییان آگاه و معتمد به نفس و توانمند میسر است (5). با توجه به گفتههای بهرهبرداران روستای قلعه تل، و بررسی تحقیقات در این زمینه مهمترین مسئله در مشارکت ضعیف روستاییان، عدم پذیرش نظرات آنها در مسائل مربوط به طرحهای منابع طبیعی و وجود تصمیمات از بالا به پایین بوده و همچنین عملی نشدن و عدههای ادارات در طرحهای مربوط به منابع طبیعی از دیگر مشکلات بهرهبرداران میباشد مهمتر از همه بیشتر بهرهبرداران این منطقه از سطح پایینی از درآمد برخوردار بوده و از دولت انتظار دارند که از لحاظ مالی نیز حمایت شوند تا آنها نیز در اجرای طرحها مشارکت فعالانه داشته باشند. در زمان حاضر با اینکه نقش و تأثیر مشارکت مردم در طرحها و برنامههای روستایی و تصمیمگیری برای پیشبرد روند توسعه در روستاها کاملاً محرز شده است، اما هنوز در روستاهای دهستان مورد مطالعه، توجهی به نقش و حضور مردم در توسعة روستا نمیشود، و مشارکت نتوانسته است جایگاه خود را نزد مردم و متصدیان امور توسعة دهستان پیدا کند. بدیهی است، مشارکت واقعی و کارآمد زمانی اتفاق میافتد که در کنار اعتقاد جامعة روستایی به آن، بتواند به صورت نهاد و سازمانی نظاممند و دارای هنجار و قانون عمل کند. با توجه به اهمیتی که مشارکت در توسعة روستایی میتواند داشته باشد در این میان ریشهیابی علل تخریب و نابودی محیط زیست توسط روستاییان، بررسی نیازها و خواستهها و توانمندیهای آنان، همچنین شناسایی راههای جلب مشارکت روستاییان در اجرای طرحهای حفاظتی و احیایی محیط زیست، از جمله در نظر گرفتن نقش روستاییان در حفظ و احیای محیط زیست باید مورد توجه جدی قرارگیرد. مسالهی اساسی این پژوهش این است که میزان مشارکت روستاییان دهستان قلعه تل شهرستان باغملک در حفظ محیط زیست به چه میزان است؟ در بررسی رابطه بین مشارکت مردم و پیامدهای اجتماعی-اقتصادی، در طرحهای حبلهرود (مطالعه موردی استان تهران)، نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن نشان میدهد که بین متغیر میزان مشارکت مردم در مراحل مختلف طرح حبله رود با متغیرهای افزایش آگاهی از اهداف طرح، میزان پذیرش طرح، ایجاد گروههای اجتماعی، افزایش مسئولیتپذیری، افزایش درآمد خانواده، افزایش تولید، دستیابی به اعتبارات جدید، افزایش حجم آب استحصالی حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از سیل و فرسایش خاک رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. ضمن این که بین متغیر میزان مشارکت مردم در مراحل مختلف طرح حبله رود با متغیرهای کاهش مهاجرت از روستا، افزایش امکانات رفاهی، ایجاد همبستگی اجتماعی، دسترسی به نهادههای جدید، افزایش فرصتهای شغلی و افزایش سطح زیرکشت رابطه معنیداری مشاهده نشده است. نتایج حاصل از تأثیر جمعی( متغیرهای مستقل) مشارکت فکری، مشارکت مالی واست. نتایج حاصل از تأثیر جمعی متغیرهای مستقل مشارکت فکری، مشارکت مالی و مشارکت در کارگاههای آموزشی طرح حبله رود که مراحل مختلفی از میزان مشارکت مردم در طرح حبله رود هستند) بر متغیر وابسته (وضعیت اقتصادی با استفاده از روش گام به گام در از تغییرات متغیر وابسته را تعیین رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای مستقل 23/0 از میکند. در رابطه با وضعیت اجتماعی (متغیر وابسته) متغیر مستقل مشارکت فکری 15/0 تغییرات متغیر وابسته را تعیین میکند (6). تحقیقی تحت عنوان نقش اولویتبندی عوامل روانشناختی در فرآیند گروههای مشارکت مردمی برای حفظ، احیاء توسعه و استفاده از منابع طبیعی ( مطالعه موردی: استان ایلام ایران) انجام شده و نتایج این تحقیق نشان داد که منابع طبیعی از متغیرهای روانشناختی تشویق بهرهبرداران، میزان تعهد کاربران، اهمیت نیاز مردم به مشارکت بالاترین اولویت برای مشارکت مردم در برنامههای حفظ، بازیابی و توسعه منابع طبیعی مورد بهرهبرداری شده است. بهرهبرداران، در حالی که بالاترین اولویت در مشارکت مردم برای اعتقاد واقعی به مشارکت متغیرهای روانشناختی، استفاده از مزایایی دانش از امتیازات این پروژههای منابع طبیعی و نگرش مثبت به کار گروهی در حالی که میزان متغیر با تعدات بهرهبرداران دارای پایین ترین اولویت میباشد (7). در تحقیقی تحت عنوان عوامل فردی و اجتماعی موثر بر مشارکت روستائیان حوزه آبخیز زر چشمه هونجان در طرحهای آبخیزداری، نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین متغیرهای سن، میزان منزلت اجتماعی، میزان مشارکت اجتماعی، میزان نگرش نسبت به مشارکت، میزان نوگرائی، میزان اعتماد به افراد تمایل به انجام کارهای جمعی با متغیر میزان مشارکت روستاییان در طرحهای آبخیزداری ربطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در آزمون رگرسیون چندگانه خطی متغیرهای سن، میزان مشارکت روستاییان، میزان نگرش نسبت به مشارکت، میزان نوگرائی، میزان اعتماد به افراد مختلف و میزان تمایل برای مشارکت در انجام کارهای جمعی توانایی تبیین 7/75درصد از تغییرات میزان مشارکت در طرح های آبخیزداری را داشت (8). در پژوهشی تحت عنوان تحلیل عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در طرحهای حفاظت از منابع طبیعی انجام دادند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که عوامل مؤثر بر مشارکت روستاییان در طرحهای حفاظت از منابع طبیعی از دیدگاه پاسخگویان مورد بررسی در چهار عامل آگاهیسازی اطلاعرسانی، اجتماعی روانشناختی، فرهنگی قانونی و دولتی انگیزشی قرار میگیرند که در مجموع حدود 843/69 درصد از کل واریانس مشارکت در طرحهای حفاظت از منابع طبیعی را تبیین میکنند (9). در پژوهشی تحت عنوان تاثیر انسجام اجتماعی بر میزان مشارکت روستاییان: مطالعه موردی بخش گندمان، شهرستان بروجن انجام دادند. یافته ها نشان می دهند که از لحاظ آماری رابطه مثبت و معنی داری بین انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی روستاییان وجود دارد (10). در بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت مردمی در حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی تجدیدشونده در استان ایلام بر اساس نتایج تحقیق آرایش و همکاران (1398) مشخص شد که بین متغیرهای عوامل سیاسی قانونی، - اجتماعی فرهنگی، - قابلیتهای مروجان منابع طبیعی، برنامهریزی و ساختار تشکیلات ترویج و نیز متغیرهای اقتصادی و روانشناختی با متغیر میزان مشارکت مردمی رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد (7). در بررسی عوامل موثر بر مشارکت اجتماعی و اقتصادی روستاییان در ساختوساز و توسعه برنامههای روستایی (مطالعه موردی: شهرستان سربیشه)، یافتههای حاصل از این تحقیق نشان میدهد که وضعیت مشارکت اجتماعی روستاییان در ساخت و ساز و توسعه برنامههای روستایی در سطح بالا و نسبتا بالا بود. علاوه بر این، بررسی وضعیت مشارکت اجتماعی روستاییان در ساخت وساز و توسعه برنامههای روستایی نشان می دهد که این مشارکت اقتصادی در سطح بالا و نسبتا بالا بود. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل همبستگی نشان داد که بین سطوح مشارکت اجتماعی روستاییان و افراد به اشتراکگذاری آب، درآمد فعالیتهای کشاورزی، انگیزه روستاییان به مشارکت، انسجام اجتماعی و اعتماد به نفس ارتباط وجود دارد. نمایش نتایج از تجزیه و تحلیل مقایسه میانگین نشان داد که بین مشارکت اعتماد به نفس و رضایت کارشناسان رابطه وجود دارد. سطح اجتماعی روستاییان رابطه بیشتری با سطح تحصیلات دانشگاهی وجود دارد. علاوه بر این تفاوت معنیداری بین روستاییان مشارکتهای اقتصادی در سطوح مختلف تحصیلات وجود دارد (11). در پژوهشی تحت عنوان عوامل مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در برنامههای توسعه در رودخانه دولتی در نیجریه: کلیدی برای رفع محرومیت اجتماعی، یافتههای این پژوهش نشان داد که ضریبهای برای سن، سطح تحصیلات، تماس با توسعه، وضعیت اشتغال، اندازه خانواده و وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، در معنیدار بود، در حالی که ضرایب اجتماعی، عضویت در سازمان و فرقههای مذهبی معنادار بوده است (12). بر این اساس، چارچوب نظری تحقیق در قالب شکل 1 برای این پژوهش ارائه میگردد.
عوامل موثر بر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست
شکل1- چارچوب نظری تحقیق Figure 1. The theoretical framework of the research
روش بررسی
پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی و به لحاظ آماری از نوع پژوهشهای (توصیفی- همبستگی) است. جامعهی آماری مطالعه در سال 1394، خانوارهای مقیم در روستاهای دهستان قلعه تل به تعداد 9 روستا و جمعیت 750 نفر میباشد. حجم نمونهی آماری این پژوهش بعد از انجام پایلوت و با استفاده از جدول مورگان، به تعداد 254 نفر برآورد شد که به روش کاملاً تصادفی انتخاب خواهند شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این تحقیق «پرسشنامه» است که توسط محقق طرح خواهد شد و روایی ظاهری و فنی آن براساس نظر متخصصان و صاحبنظران مربوطه و اعتبار آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید میگردد که در جدول 1 آورده شده است، همچنین توصیف و تجزیه و تحلیل دادهها در محیط نرمافزار SPSS20 انجام میشود. پس از تعیین جامعه و شناخت منطقه مورد مطالعه، با انجام یک مطالعه راهنما و تکمیل 30 پرسشنامه در شهرستان دهستان ابوالعباس شهرستان باغملک و تحلیل نتایج آن، اصلاحات لازم در ابزار سنجش به عمل آید. جدول 1 متغیرها، تعداد گویه برای سنجش هر متغیر و ضرایب آلفای کرونباخ را نشان میدهد. تمامی متغیرهای ذکر شده در جدول 1 با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینهای شامل » کاملا موافقم « ،» موافقم «،» نظری ندارم «،» مخالفم «و » کاملا مخالفم « مورد سنجش قرار گرفتند.
جدول 1- مقادیر ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای تحقیق Table 1. Cronbach's alpha for research variables
یافته ها
براساس نتایج حاصل از بررسی ویژگیهای فردی و حرفهای، اکثر جنس پاسخگویان 160 نفر مرد، متاهل، و دارای میانگین سن 24/37 سال، و میانگین تعداد اعضای خانوار 45/5 نفر، و دارای سطح تحصیلات دیپلم بودند. مقایسه میانگین میزان مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست به منظور مقایسه میانگین مشارکت روستاییان دو گروه از آزمون T استفاده شد، نتایج نشان داد میزان مشارکت روستاییان از حفاظت از محیط زیست بین دو گروه (نظرات مردان و زنان) متفاوت بوده و دارای اختلاف معنیداری میباشد (جدول 2). به عبارت دیگر مردان در حفاظت از محیط زیست مشارکت بیشتری از زنان دارند.
جدول2- مقایسه میانگین میزان مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست Table 2. Comparing the average level of rurals' participation in environmental protection
همبستگی بین متغیرهای تحقیق
به منظور بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. همانگونه که جدول 3 نشان میدهد، متغیر فرهنگی- قانونی دارای رابطه مثبت و معنیداری با متغیر اجتماعی- روان شناختی (58/0r=) میباشد. از طرفی متغیر عوامل دولتی-انگیزشی نسبت به مشارکت روستاییان رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (54/0r=) و عوامل فرهنگی- قانونی (51/0r=) دارد. آزمون همبستگی هم چنین نشان داد، متغیر چالشهای جلب مشارکت روستاییان نسبت به مشارکت در حفاظت از محیط زیست دارای رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (34/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (37/0r=) و عوامل دولتی-انگیزشی (38/r=0) دارد. از طرفی متغیر راهکارها جلب مشارکت روستاییان نسبت به مشارکت در حفاظت از محیط زیست رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (53/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (46/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (51/0r=) و چالشهای مشارکت روستاییان (43/0r=) دارد. هم چنین متغیر راهکارهای جلب مشارکت نسبت به حفاظت از محیط زیست دارای رابطهی مثبت و معنیداری با متغیرهای مشارکت (50/0r=)، اجتماعی- روان شناختی (53/0r=)، فرهنگی- قانونی (46/0r=) ، دولتی-انگیزشی (50/0r=) و سیاسی و قانونی (43/0r=)دارد. از طرفی همان طور که جدول 3 نشان میدهد، عوامل سیاسی و قانونی رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (43/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (44/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (41/0r=) ، چالش ها (32/0r=) و راهکارها (54/0r=) دارد. آزمون همبستگی هم چنین نشان داد، متغیر عوامل اقتصادی دارای رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (44/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (43/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (40/0r=) ، چالشها (51/0r=) ، راهکارها (52/0r=) و عوامل سیاسی و قانونی(46/0r=) دارد. از طرفی متغیر برنامه های ترویج نسبت به مشارکت رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (47/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (40/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (43/0r=) ، چالشها (35/0r=) ، راهکارها (55/0r=) ، عوامل سیاسی و قانونی(47/0r=) و عوامل اقتصادی(39/0r=)دارد. و آزمون همبستگی هم چنین نشان داد، تمایل روستاییان نسبت به مشارکت رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (39/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (45/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (44/0r=)، چالشها (30/0r=) ، راهکارها (52/0r=)، عوامل سیاسی و قانونی(52/0r=) ، عوامل اقتصادی(50/0r=) و برنامه های ترویجی(49/0r=) دارد. و از طرفی نگرش روستاییان نسبت به مشارکت رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (51/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (48/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (41/0r=)، چالشها (43/0r=) ، راهکارها (44/0r=)، عوامل سیاسی و قانونی(46/0r=) ، عوامل اقتصادی(43/0r=) ، برنامه های ترویجی(49/0r=) و تمایل (47/0r=) دارد. و در نهایت آزمون همبستگی هم چنین نشان داد، مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست رابطه مثبت و معنیداری با متغیرهای عوامل اجتماعی- روان شناختی (54/0r=)، عوامل فرهنگی- قانونی (55/0r=)، عوامل دولتی-انگیزشی (54/0r=)، چالشها (34/0r=)، راهکارها (50/0r=)، عوامل سیاسی و قانونی (46/0r=)، عوامل اقتصادی(36/0r=)، برنامه های ترویجی (43/0r=)، تمایل (56/0r=) و نگرش (50/0r=) دارد.
جدول3- مقدار r بین متغیرهای تحقیق Table 3. r value between research variables
تحلیل رگرسیون خطی متغیرهای عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست به روش گام به گام(چارچوب نظری تحقیق) به منظور بررسی تعیین اثرات متغیرهای عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست و پیشبینی میزان تغییرات هر متغیر از رگرسیون خطی به روش گام به گام استفاده شد. در این تحقیق متغیرهای مستقل شامل مشارکت، اجتماعی- روان شناختی، فرهنگی- قانونی، دولتی-انگیزشی، چالشها، راهکارها، سیاسی و قانونی، اقتصادی، برنامههای ترویج منابع طبیعی، تمایل و نگرش میباشند. همانگونه که جدول 4نشان میدهد، متغیرهای مشارکت، اجتماعی- روان شناختی، فرهنگی- قانونی، دولتی-انگیزشی، چالشها، راهکارها ، سیاسی و قانونی، اقتصادی، برنامههای ترویج منابع طبیعی، تمایل و نگرش به ترتیب وارد معادله رگرسیون شدند. میزانF نشان میدهد، تأثیر متغیرها بر مشارکت معنیدار شده است (0001/ Sig. = 61/45 F=). این متغیرها در کل حدود 48/0درصد از تغییرات مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست را توضیح میدهد. به عبارت دیگر، چالشها، تمایل، دولتی-انگیزشی و اجتماعی- روان شناختی قادر به تبیین بخشی از تغییرات مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست میباشند. مقدار β به دست آمده در جدول4 نشان میدهد، افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر چالشها، سبب افزایش 22/0در انحراف استاندارد متغیر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست میشود. افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر تمایل، سبب افزایش 27/0در انحراف استاندارد متغیر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست شده میشود. افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر دولتی-انگیزشی، سبب افزایش 19/0در انحراف استاندارد متغیر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست میشود. افزایش یک انحراف استاندارد در متغیر اجتماعی- روان شناختی ، سبب افزایش 20/0در انحراف استاندارد متغیر مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست میشود براساس جدول 4با توجه به معنیدار بودنTدر مورد متغیرهای مذکور، تأثیر این متغیرها در توضیح مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست معنیدار میباشد.
+ (18/0)عوامل اجتماعی- روان شناختی+(24/0) عوامل دولتی- انگیزشی=مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست (32/0) تمایل +(31/0 )چالشها + 09/7=
جدول4- تحلیل رگرسیون خطی متغیرهای عوامل موثر بر مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست به روش گام به گام (چارچوب نظری تحقیق) Table 4. Linear regression analysis of variables affecting rurals' participation in environmental protection by step-by-step method (research theoretical framework)
بحث و نتیجه گیری
منابع طبیعی هر جامعه ثروت آن جامعه است که فقط به نسل حاضر تعلق ندارد بلکه میراثی است که باید برای نسل آینده باقی بماند. اما امروزه با توجه به رشد سریع جمعیت و نیازهای غذایی فراوان باید رهیافتی مناسب جهت حفظ و ارتقای محیط زیست در نظر داشته باشیم. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که افراد پاسخ دهنده جوان بودند و اما از نظر سطح تحصیلات بیشتر دیپلم بودند. آزمون همبستگی بین متغیرهای تحقیق رابطهی مثبت و معنیداری در سطح 1%درصد وجود دارد و بالاترین همبستگی در بین متغیر تحقیق عوامل فرهنگی و قانونی 58/0را شامل میشود. به عبارت دیگر مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست در تقویت باور و اعتقاد روستاییان ، بهبود توانایی و مهارت ارتباطاتی دست اندرکاران طرحهای حفاظت از محیط زیست، برخورد قانونی با خاطیان و تخریب کنندگان منابع طبیعی در سطح منطقه ایجاد و تقویت تشکلهای خودجوش و مردمی در سطح منطقه برای فعالیت در حوزۀ حفاظت از محیط زیست در روستا موثر بوده است. و این یافتهها با یافتههای تحقیقات 12- 6 در حوزههای تحقیقاتی دیگر هماهنگی دارد. از طرف دیگر نتایج رگرسیون نشان داد، چهار متغیر چالشها، تمایل، عوامل دولتی-انگیزشی و عوامل اجتماعی- روان شناختی در مجموع 48/0درصد مشارکت روستاییان نسبت به حفاظت از محیط زیست را پیش بینی کنند. این یافتهها تا حدودی با یافتههای (9) در حوزه تحقیقاتی دیگر هماهنگی دارد. از آنجا که تمایل عامل موثری بر مشارکت روستاییان میباشد، پیشنهاد میگردد در برگزاری دوره های آموزشی تاکید بیشتری بر مشارکت روستاییان صورت گیرد. تاکید بیشتر شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط با محیط زیست، گزارش اخبار مربوط به تخریب محیط زیست و صحبت در مورد اهمیت محیط زیست برای دوستان و آشنایان تمایل داشته باشند. عوامل دولتی-انگیزشی، برای مشارکت روستاییان در حفاظت از محیط زیست پیشنهاد میشود، حمایت لازم مالی و غیرمالی دولت از مردم و تشکلهای مردمی که در راستای حفظ محیط زیست فعالیت دارند؛ عزم و تلاش در تدوین قوانین و مقررات مناسب برای حمایت از ایجاد نهادها و گروههای جامعه محلی مانند سازمانهای غیر دولتی و تعاونیهای زیست محیطی؛ عوامل اجتماعی- روان شناختی، پیشنهاد میگردد مجریان طرح در خصوص ایجاد مشارکت گروه های اجتماعی در منطقه برای همکاری و مشارکت بیشتر روستاییان در طرح اقدامات لازم را در نظر گیرند.
References
1- استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران. *(مسوول مکاتبات) 2- دانش آموخته کارشناسی ارشد توسعه روستایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران. 3- دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران. 1- Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran. * (Corresponding Author) 2- Former Master Student, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran. 3- Phd student. Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 253 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |