تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,046 |
تعداد مقالات | 19,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,403,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,920,412 |
ارزیابی کارکردهای رهبری سالتوژنیک در شرکتهای نفتی: تمرکز بر پذیرش انرژی سبز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 24، شماره 5 - شماره پیاپی 120، مرداد 1401، صفحه 1-18 اصل مقاله (1000.7 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jest.2022.66540.5644 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شیما صفرمحمدلو![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیارمدعوگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. * (مسوول مکاتبات) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادمدعوگروه مدیریت دولتی، ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران، استاد دانشگاه هوایی شهید ستاری ،تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: رهبری زمانی که با ویژگیهای مربیگری همراه باشد، بهتر قادر به ایجادِ فضای مثبت و ارتقاء تعاملات بین فردی در درون سازمان و تعاملات شرکت با اجتماعی در خارج از سازمان به عنوان مسئولیت اجتماعی است. هدف از این پژوهش ارزیابی کارکردهای سبک رهبری سالتوژنیک در شرکتهای نفتی با تمرکز بر پذیرش انرژی سبز بوده است. روش بررسی: در این پژوهش که از نظر روش شناسی توسعهای و ترکیبی محسوب میشود، تلاش شد تا با اتکا به فرآیندهای تحلیل فراترکیب و دلفی در بخش کیفی پژوهش، اقدام به شناسایی مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک شود. سپس در بخش کمی از تحلیل رتبه بندی تفسیری جهتِ شناسایی اثرگذارترین کارکرد رهبری سالتوژنیک جهت ارزیابی پذیرش انرژی سبز استفاده گردد. جامعهی آماری در بخش کیفی، ۱۸ نفر از متخصصان و خبرگان رشته مدیریت در سطح دانشگاهی بودند و در بخش کمی از مشارکت ۲۴ نفر از مدیران شرکتهای فعال در شرکتهای نفتی که چه به لحاظ دانشی و چه به لحاظ تجربی دارای سابقه بودند، بهره برده شد. مبنای انتخاب نمونه، استفاده از روش همگن بود. یافتهها: نتایج نشان داد که با توجه به مقایسه زوجی بین مولفههای پژوهش، درصدِ تاثیرگذاری مولفهی پیروان استراتژیک نسبت به بقیه مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک نقش موثرتری در پذیرش انرژیهای سبز دارد، که به معنای این است که جهتِ جاریسازی پذیرش انرژیهای سبز براساس رویکردِ کارکرد رهبری سالتوژنیک در سطح شرکتهای نفت، نقش هنجارسازی ارزشهای همسویی با رویکردهای رهبری میتواند بسیار موثر باشد. بحث و نتیجهگیری: نتیجه کسب شده گویای این است که پیروان استراتژیک با درک عملکردهای رهبری در تلاش هستند تا در مسیر تدوین استراتژیک از نظر توسعهی انرژیهای سبز حرکت نمایند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رهبری سالتوژنیک؛ شرکتهای نفتی؛ انرژی سبز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و چهارم، شماره پنج، مردادماه 1401 (1-18)
ارزیابی کارکردهای رهبری سالتوژنیک در شرکتهای نفتی: تمرکز بر پذیرش انرژی سبز
شیما صفرمحمدلو [1] علیرضا کوشکی جهرمی [2] * مهدی خیراندیش[3]
چکیده زمینه و هدف: رهبری زمانی که با ویژگیهای مربیگری همراه باشد، بهتر قادر به ایجادِ فضای مثبت و ارتقاء تعاملات بین فردی در درون سازمان و تعاملات شرکت با اجتماعی در خارج از سازمان به عنوان مسئولیت اجتماعی است. هدف از این پژوهش ارزیابی کارکردهای سبک رهبری سالتوژنیک در شرکتهای نفتی با تمرکز بر پذیرش انرژی سبز بوده است. روش بررسی: در این پژوهش که از نظر روش شناسی توسعهای و ترکیبی محسوب میشود، تلاش شد تا با اتکا به فرآیندهای تحلیل فراترکیب و دلفی در بخش کیفی پژوهش، اقدام به شناسایی مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک شود. سپس در بخش کمی از تحلیل رتبه بندی تفسیری جهتِ شناسایی اثرگذارترین کارکرد رهبری سالتوژنیک جهت ارزیابی پذیرش انرژی سبز استفاده گردد. جامعهی آماری در بخش کیفی، ۱۸ نفر از متخصصان و خبرگان رشته مدیریت در سطح دانشگاهی بودند و در بخش کمی از مشارکت ۲۴ نفر از مدیران شرکتهای فعال در شرکتهای نفتی که چه به لحاظ دانشی و چه به لحاظ تجربی دارای سابقه بودند، بهره برده شد. مبنای انتخاب نمونه، استفاده از روش همگن بود. یافتهها: نتایج نشان داد که با توجه به مقایسه زوجی بین مولفههای پژوهش، درصدِ تاثیرگذاری مولفهی پیروان استراتژیک نسبت به بقیه مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک نقش موثرتری در پذیرش انرژیهای سبز دارد، که به معنای این است که جهتِ جاریسازی پذیرش انرژیهای سبز براساس رویکردِ کارکرد رهبری سالتوژنیک در سطح شرکتهای نفت، نقش هنجارسازی ارزشهای همسویی با رویکردهای رهبری میتواند بسیار موثر باشد. بحث و نتیجهگیری: نتیجه کسب شده گویای این است که پیروان استراتژیک با درک عملکردهای رهبری در تلاش هستند تا در مسیر تدوین استراتژیک از نظر توسعهی انرژیهای سبز حرکت نمایند.
واژه های کلیدی: رهبری سالتوژنیک؛ شرکتهای نفتی؛ انرژی سبز.
Evaluating Salutogenic Leadership Functions in Oil Companies: Focusing on Green Energy Acceptance
Shima Safarmohammadluo [4] Alireza Koshki Jahromi [5]* Mahdi Kheir Andish[6]
Abstract Background and Objective: The purpose of this study was to evaluate the functions of salutogenic leadership style in oil companies with a focus on green energy acceptance. Material and Methodology: In this research, which is considered as a methodology of development and composition, an attempt was made to identify the components of salutogenic leadership function by relying on meta-synthesis and Delphi analysis processes in the qualitative part of the research. This research is considered a methodology of development and composition. An attempt was made to identify the components of salutogenic leadership function by relying on meta-combination and Delphi analysis processes in the qualitative part of the research. Then, in a Quantitative part, interpretive ranking analysis can be used to identify the most effective function of salutogenic leadership to evaluate green energy acceptance. The statistical population in the qualitative section was 18 specialists and experts in the field of management at the university level, and in the quantitative section, the participation of 24 managers of companies operating in oil companies who had both knowledge and experience were experienced. The basis for sample selection was the use of the homogeneous method. Findings: The results showed that of based on the pair scale among the research components, the percentage of strategic follower's component has a more effective role in green energy acceptance than other components of the salutogenic leadership function. Discussion and Conclusion: This acceptance means that to streamline the acceptance of green energy based on the approach of salutogenic leadership function at the level of oil companies, the role of normalizing values in line with leadership approaches can be very effective. In other words, strategic followers understand the performance of leadership and try to move in the direction of strategic development in terms of green energy development.
Keywords: Salutogenic Leadership, Oil Companies, Green Energy.
مقدمه
انرژی به عنوان یکی از عناصر توسعه هر اجتماعی قلمداد میگردد و امروزه مبنایی برای رقابت در سطح بازارهای جهانی میباشد. اما شکل تولید و مصرف انرژی امروزه نسبت به گذشته تفاوتهای ویژهای داشته است. به طوریکه جایگزینی انرژیهای فسیلی با انرژیهای سبز به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای کلان در سطح کشورها تلقی میگردد (۱). به عبارت دیگر، یکی از مهمترین الگوهای استراتژیک در انرژی به ویژه با آغاز تغییرات صنعتی در اوایل دهه هشتاد قرن بیستم و ورود به قرن جدید، توسعهی پایداری انرژی سبز میباشد. زیرا کشورها به منظور رشد باثبات اقتصادی، بدون اثرات مخرب بر محیطزیست، نیازمند توسعه انرژیهای تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی؛ انرژی باد؛ انرژی دریایی؛ انرژی زمین گرمایی و انرژی زیست توده با سایر انرژیهای سوختی همچون نفت و گاز هستند (۲). لذا رسیدن به الگویی از زنجیره تأمین در انرژی به ویژه در صنایع رو به رشد امروزی همچون نفت میتواند دولتها را از نیاز به منابع تمامشدنی سوختهای فسیلی بینیاز نماید (۳). به ویژه ایران که در طی چندسال گذشته به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و ساختارهای اقتصادی توسعهنیافته، جزء کشورهای تکبُعدی در اقتصاد قرار گرفته است و به تدریج با تغییرات اقلیمی؛ سیاسی و اقتصادی، میتوان دریافت که این منابع بدون توجه به انرژیهای جایگزین همچون سبز، به پایداری صنایع و اقتصاد دست نخواهند یافت (۴). مرور آمار و اطلاعات ساختار عملکرد بخش انرژی () که توسط مجمع جهانی اقتصاد و با همکاری مرکز تحقیقاتی اکسنچر در حوزهی انرژی هرساله انتشار مییابد، نشان میدهد، کشور ما در میان ۱۲۶ کشور عضو این مجمع، از نظر مصرف انرژی در جایگاه پایین قرار دارد. از طرف دیگر مرور آمار و اطلاعات بانکجهانی با تصدیق این موضوع نشان میدهد، کمترین بهرهبرداری از انرژیهای تجدیدپذیر در صنایع کشور ما در طی ده سال گذشته مورد توجه بودهاست (۵). همچنین مطابق با ترازنامه هیدروکربوری، مقدار عرضه انرژی اولیه در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۹۹۶۸ میلیون بشکه نفت خام و مقدار مصارف نهایی 9/1344 میلیون بشکه معادل نفت خام (6/1184 میلیون بشکه معادل نفت خام بدون درنظر گرفتن خوراک صنایع) بوده است (۶، ۷). ارجاع به این آمار و اطلاعات نشان میدهد تمرکز اصلی صنایع کشور، استفاده از انرژیهای فسیلی بوده است و لزوم توجه به توسعهی پایدار انرژی سبز میتواند به عنوان یکی از کارکردهای استراتژیک جهتِ پایداری صنایع تلقی گردد. اما سوال اینجاست چه مکانیزمهایی از نظر ساختاری و محتوایی، میتواند نیاز به توسعه انرژی سبز در صنایع کشور را اقناع نماید. اگرچه در وهلهی اول پاسخ به این سوال مبتنی بر ایجاد زیرساختهای انرژی سبز به عنوان مبنای محتوای میباشد، اما تمرکز بر کارکردهای ساختاری همچون اثربخشی رهبری میتواند مبنایی برای پذیرش جایگزینی انرژیهای فسیلی با انرژیهای سبز تلقی گردد. در واقع تفکر سالوتوژنیک، نوعی از سبک رهبری متعامل جهتِ حرکت در مسیر سلامت روانی و جسمانی با تمرکز بر فاکتورهای سلامتزا یا فاکتورهای ارتقادهنده سلامت میباشد و سبب ایجاد فرهنگ سبز در کارکردهای سازمانی و اجتماعی میگردد. این سبک رهبری براساس ایجاد اعتماد در جامعه، منابع انسانی هر سازمانی را برای ارتقاء سلامت اجتماعی تهییج میکند و با آموزش و تغییر باورهای سنتی در کاهش مصرف انرژی به دنبال اثربخشی و کاهش هزینههای ناشی از انرژیهای فسیلی میباشد. لذا کارکردهای رهبری سالوتوژنیک میتواند در هستهی مرکزی ساختارهای سازمانی به تغییر باورهای سنتی در مصرف انرژی منجر گردد، زیرا باور به سلامت فراگیر و حفظ منابع طبیعی و کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی از جمله دستاورهای این سبک رهبری است که محققانی همچون خان و همکاران (۸)؛ اِنجی و کوران (۹) و نانداکومار و همکاران (۱۰)؛ به آن اشاره نمودهاند. در واقع مکانیزم این سبک رهبری اتکاء به ارزشهایی مورد انتظار از بسترهای اجتماعی است که میتواند محیطزیست به عنوان یکی از این ارزشها تلقی گردد و این موضوع باعث شود تا این ارزشها به هویت اجتماعی سازمان بدل شود و به ارائه رفتارهایی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی در پذیرش انرژیهای سبز در شرکتها و صنایع منجر شود. با عنایت به موارد مطرح شده، در خصوص ضرورت انجام این پژوهش میتوان به دو بخش زیر توجه نمود: اولاً اینکه این نخستین پژوهشی است که به واکاویِ کارکردهای رهبری سالتوژنیک در پذیرش انرژی سبز میپردازد و از طریق تحلیلهای ترکیبی به دنبالِ ارائهی یک مدل یکپارچهی نظری در این حوزه میباشد. زیرا مفهوم رهبری سالتوژنیک تا قبل چندان به ویژه در پژوهشهای داخلی مورد توجه قرار نگرفته است و انجام این پژوهش و بسط آن به صنایعی همچون نفت میتواند به افزایشِ پذیرش استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر نسبت به انرژیهای فسیلی کمک نماید و باعثِ افزایش حفاظت از محیطزیست گردد. گریزی به پژوهشهای گذشته همچون یان و هو (۱۱) که به بررسی «رهبری تحول آفرین سبز و توسعه محصولات سبز»؛ آلیباسیچ (۱۲) «رهبری استراتژی برای تقویت انرژیهای تجدیدپذیر جهت دستیابی به پایداری» و دوبیاس و ماک (۱۳) «بررسی تأثیر رهبری انرژی و هزینههای تولید» پرداختهاند، حکایت از تصدیق این ادعا دارد که اگرچه موضوع رهبری در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و سبز مورد توجه بوده است، اما واکاوی کارکردهای رهبری سالتوژنیک در پذیرش انرژی سبز مورد توجه قرار نگرفته است و این پژوهش میتواند مبنایی برای توسعهی این مفهوم در ادبیات انرژی و مدیریت قرار گیرد. ثانیاً نتایج این پژوهش میتواند به نهادهای نظارتی همچون سیاستگذارانِ در صنایع مورد بررسی کمک نماید تا صِرفاً در توسعهی انرژیهای سبز به عنوان جایگزینی برای انرژیهای فسیلی، به اِلزامات اکتفاء نکنند و با توسعه محرکهای رفتاری در هستهی مرکزی ساختارهای سازمانی، همچون توسعه سبکهای رهبری اثربخش بر دیگران، تلاش نمایند تا سطح پذیرش و حمایت از این انرژیها را برای دستیابی به پایداری اقتصادی و زیستمحیطی تقویت نمایند. به عنوان مثال سیاستگذاران با تمرکز بر فرهنگسازی سبز در ساختارهای سازمانی میتوانند از مزایایی ناشی از کارکردهای رهبری جهتِ توسعهی این انرژیها بهرهی لازم را ببرند. لذا باتوجه به ضرورت و اهمیت مطرحشده، هدف این پژوهش در گام اول از طریق فرآیندهای کیفی، شناساییِ کارکردهای رهبری سالتوژنیک میباشد و سپس ارزیابی آن در شرکتهای نفتی جهتِ پذیرش انرژی سبز میباشد. مبانی نظری رهبری زمانی که با ویژگیهای مربیگری همراه باشد، بهتر قادر به ایجادِ فضای مثبت و ارتقاء تعاملات بین فردی در درون سازمان و تعاملات شرکت با اجتماعی در خارج از سازمان به عنوان مسئولیت اجتماعی میباشد. یکی از سبکهای رهبری مبتنی بر مربیگری، سبک رهبری سالتوژنیک میباشد. این اصطلاح اولین بار توسط آنتونوفسکی (۱۴) مطرح گردید. این محقق با بررسی علائم روانشناختی و جسمانی در محیط کار به دنبال اثربخشی نقش رهبری در توسعه سلامت ادراکی و فیزیکی منابع انسانی در سازمان بود. آنتونوفسکی با گسترده تر کردن واکاوی ابعادِ کیفیت زندگی کاری، به نقش محرکهای زیستمحیطی در بیرون از سازمان پرداخت و مفهوم حسانسجام را جهتِ تناسب زیست سازمان با زیست اجتماعی مورد بررسی قرار داد. پیرسون (۱۵) با اِلهام از رویکرد آنتونوفسکی (۱۶) خلق رفتارهای جدید در حوزهی تحت رهبری سالتوژنیک را بررسی نمود و بیان کرد، با ایجاد فضایی مبتنی بر سلامت روانی و جسمانی میتوان شاهدِ رفتارهای مثبت و جهتدار برای توسعه بود. در واقع سبک رهبری سالتوژنیک همچون یک کاتالیزور عمل مینمایند و باعث شکلگیری اکوسیستمهای طبیعی در درون سازمان میشود. به عبارت دیگر رهبران دارای رویکرد سالتوژنیک در تلاش خواهند بود تا محیط بیرون را براساس انتظارات مورد بررسی قرار دهند و سپس نسبت به ایجاد پایداری رفتاری برمبنای انتظارات، جهتِ ایجاد پایداری بیشتر در عملکردهای سازمانی اقدام مینمایند. کارکردِ سالتوژنیک به عنوان یک اکوسیستم، ایجادِ همترازی سلامت اجتماعی و کاهش خسارات ناشی از تحمیل عملکردهای سازمانی به محیط اجتماعی میباشد. گری و همکاران (۱۷) در این رابطه بیان نمودند، به منظور توسعه عملکردهای سازمان براساس هویت حرفهای، کارکردِ سالتوژنیک اکوسیستمی، ایجاد میکند که افراد را به تفکر بیشتر درباره ارتباط متقابل بین سازمان با محیطزیست و پایهریزی روابط با آن تشویق مینماید. پارکس و هوروید (۱۸) کارکرد سالتوژنیک را مبنایی برای توسعه راهبردهای سبز به منظور کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی عنوان نمودند و تمرکز بر این راهبردها را مبنایی برای توسعه پایدار در زمینه بهداشت اجتماعی و سازمانی عنوان کردند. اُکونِر و سیمور (۱۹) نسبت به تدوین استانداردهای مبتنی بر ضرورتهای اجتماعی همچون محیطزیست در درون سازمان تأکید نمودند زیرا ایجاد تطبیق باعث میشود تا سازمان نسبت به محیطزیست از مسئولیت اجتماعی بالاتری برخوردار باشد. وُلتِر و همکاران (۲۰) ماتریس کارکرد رهبری سالتوژنیک را ارائه نمودند.
شکل 1- ماتریس کارکرد رهبری سالتوژنیک (منبع: ۲۰) Figure 1. The matrix of Saltogenic leadership function (source: 20)
کارکرد رهبری سالتوژنیک میتواند براساس سیکل تعاملی ارزشهای اجتماعی با محیط سازمان، به ارتقای سلامت اجتماعی از نظر روانشناختی و جسمانی، پیامدهای مثبتی را به همراه داشته باشد. همانطور که در ۴ رُبع این ماتریس مشاهده میشود، اندازه سازمان؛ استراتژی؛ فرهنگ و سیستمهای اطلاعاتی به عنوان ابعادِ فرآیندی طراحی ساختار سازمانی، میتواند زمینهی ارتباط سه بُعدِ مهم رهبری در قراردادهای روانشناختی یعنی انتظاراتمتقابل؛ اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی را تقویت نمایند تا ارزشهای اجتماعی براساس هویت حرفهای زمینهی پایداری سلامت سازمانی را ایجاد نمایند. در واقع این ماتریس اثرگذاری کارکردهای رهبری سالتوژنیک را در پیوند بین سازمان با محیطزیست مورد بررسی قرار میدهد تا از یک سو زمینهی ارتقاء سلامت اجتماعی را رقم بزند و از سویی دیگر به ایجاد بهداشت روانی و سلامت جسمانی منابعانسانی به عنوان بخشی از جامعه کمک نماید (۲۱). اهمیت پذیرش انرژی سبز با تغییرات شدید امروز در سطح جهان، اقتصاد سبز و اکولوژیک باید به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانهای؛ حفاظت از منابع طبیعی و تحقق عدالت اجتماعی و فردی در جهت مبارزه با نابرابریهای طبقاتی، از انرژیهای تجدیدپذیری همچون انرژی سبز استفاده نمود (۲۲). در واقع افزایش عرضه انرژی از منابع تجدیدپذیر، علاوه بر منافع ناشی از کاهش انتشار گازهای گلخانهای، خطرات ناشی از افزایش قیمت سوختهای فسیلی را کاهش میدهد. بخش انرژی، مسئول دو سوم انتشار گازهای گلخانهای است. در سالهای اخیر کشورهای مختلف اعم از پیشرفته و در حال توسعه توجه زیادی به نحوهی پذیرش انرژیهای تجدیدپذیر داشتهاند، چراکه افزایش قیمت سوختهای فسیلی؛ ملاحظات زیستمحیطی؛ امنیت تامین انرژی؛ کاربری در نفت؛ پیشرفت تکنولوژی و توجیه اقتصادی به طور عمده تعیینکننده آینده انرژیهای تجدیدپذیر قلمداد میگردند (۲۳). در واقع اهمیت پذیرش انرژیهای تجدیدپذیر و سبز به این دلیل است که این انرژیها اساساً با طبیعت سازگار بوده و محیطزیست را سالم نگه میدارند و در نتیجه میتوانند از انتشار عمدهی گازهای گلخانهای که هزینههای زیادی را به جامعه تحمیل میکنند، بکاهند (۲۴). لذا به دنبال جایگزینی، برای انرژیهای فسیلی مانند انرژیهای تجدیدپذیر میبایست فرآیندهایی برای پذیرش آن در بسترهای اجتماعی ایجاد نبود. زیرا انرژیهای تجدیدپذیر (انرژیهای سبز) نظیر انرژی بادی؛ خورشیدی؛ برق آبی؛ زمین گرمایی؛ بیوگاز و بیوماس با طبیعت سازگاز بوده و آلودگی زیستمحیطی ندارند و از انتشار عمدهی گازهای گلخانهای که موجب تحمیل هزینههای بسیاری به جامعه میشود، جلوگیری میکنند (۲۵). نِگویان و لی (۲۶) سه ویژگی برتر انرژیهای تجدیدپذیر (انرژیهای سبز) را ارائه نمودند: که اولاً منابع انرژی تجدیدپذیر، عمر طولانی و چرخههای طبیعی دارند و برخلاف منابع انرژی تجدیدناپذیر، نظیر سوختهای فسیلی، پایانپذیر نیستند و این مسئله تداوم مصرف انرژی را برای نسلهای بعدی تضمین میکند؛ ثانیاً منابع انرژی تجدیدپذیر، به خصوص انرژیهای بادی و خورشیدی، به دلیل فراوانی و امکانات مناسب جغرافیایی، قابلیتهای قابلتوجهی در تولید انرژی دارند و استفاده از آنها میتواند موجب صرفه جویی در مصرف سوختهای فسیلی شود؛ ثالثاً استفاده منحصر به فرد از نیروگاههایی که با سوختهای فسیلی کار میکنند، موجب ایجاد تمرکز در مناطق تولید انرژی خواهد شد، در صورتی که با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به راحتی میتوان در هر محل با شرایط جغرافیایی مناسب اقدام به تولید انرژی نمود و این امر موجب تولید غیرمتمرکز انرژی در مناطق با جمعیت کم و پراکنده نظیر روستاها میشود. باتوجه به مبانی نظری، سوالهای پژوهش براساس فرآیندهای تحلیلی در این پژوهش عبارتند از:
روش شناسی پژوهش یکی از روشهای تحلیل ماتریسی، تحلیلِ ماتریس قطبی براساس روش تصمیمگیری چندمعیاره () میباشد (۲۷). اما خود روشهای تصمیمگیری چندمعیاره () در حالت ساده برحسب موقعیت تحلیل به تحلیلهای نظیر یا و غیره دسته بندی میشود (۲۸). هریک از گزینهها بسته به طراحی مساله تصمیمگیری براساس هریک از ضوابط مربوط به ماهیت تحلیل، ارزشگذاری میشوند چه به تنهایی و چه دو به دو در مقایسه با گزینههای دیگر مورد بررسی قرار میگیرند. در این پژوهش همانند فرآیند تحلیل در روشهای تصمیمگیری چندمعیاره، ابتدا مولفههای پژوهش سبک رهبری سالتوژنیک جهتِ پایداری انرژی سبز در صنایع نفت براساس فرآیند تحلیل فراترکیب مورد شناسایی قرار میگیرد تا براساس آن ساختار مسئله که شامل یک مقایسه زوجی بین مولفههای پژوهش است، مورد کنکاش قرار گیرد. لذا براین اساس میتوان بیان نمود، از نظر ماهیت روش شناسی نتیجه، این پژوهش در دسته پژوهشهای توسعهای قرار میگیرد، چراکه عدمانسجام تئوریک در باب مفاهیم و تئوریهای مرتبط به این حوزه، باعث گردیده است، تا این پژوهش به دنبال ایجاد یک رویکرد یکپارچه در مورد ارزیابی سبک رهبری سالتوژنیک جهتِ پایداری انرژی سبز در صنایع نفت باشد. از طرف دیگر نیز براساس نوع داده این پژوهش ترکیبی است، زیرا در بخش کیفی از طریق غربالگری نظری براساس روش سیستماتیک فراترکیب، این پژوهش به دنبال شناسایی مولفههای ارزیابی سبک رهبری سالتوژنیک میباشد و سپس در بخش کمی از طریق تحلیل ماتریس قطبی براساس روش تصمیمگیری چندمعیاره، الگویی از این سبک رهبری را جهتِ پایداری انرژی سبز در صنایع نفت را مورد بررسی قرار دهد. معمولاً فرآیندهای تصمیمگیری براساس مولفه و گزاره که در قالب تحلیل ماتریسی و براساس مقایسه زوجی مورد بررسی قرار میگیرند، یکی از بهترین فرآیندهای رتبهبندی تفسیری () میباشند (۲۹). در اجرای فرآیند رتبهبندی تفسیری ()، روابط بین معیارها در قالب روابط ضمنی و انتقالپذیر همانند فرآیند رتبهبندی تفسیری () مورد استفاده قرار میگیرد (۳۰). جامعه آماری پژوهش جامعه آماری در بخش کیفی، شامل ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته مدیریت در سطح دانشگاهی هستند، که به واسطه انجام پژوهشهای علمی در زمینه مشابه، دارای رویکردی تخصصی و علمی در این رابطه میباشند. این افراد از طریق روش نمونهگیری همگن در سال 1400 انتخاب شدند، چراکه هدف این بود، افرادی که در این بخش مشارکت میکنند، که دارای دید نظری در رابطه با موضوع پژوهش باشند. همچنین براساس تحلیل فراترکیب، در این بخش از پژوهشهایی مرتبط با مفاهیم پژوهش بهره برده میشود. در فاز دوم، به منظور انجام بخش تحلیل تفسیری رتبهبندی، از ۲۴ نفر از مدیران شرکتهای فعال در شرکتهای نفتی که چه به لحاظ دانشی و چه به لحاظ تجربی دارای سابقه بودند، خواسته شده تا براساس پرسشنامههای ماتریسی نسبت به مقایسه سطری «» و ستونی «» مولفهها را یکدیگر اقدام شود. قابلذکر است که باتوجه به اینکه تحلیل رتبهبندی تفسیری () یک تحلیل مبتنی بر تجزیه و تحلیلی ماتریسی و تحلیل در عملیات میباشد، میبایست براساس معیار مشخصی همچون تجربه یا دانش تخصصی توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرد که براین مبنا از نظر حجم نمونه محدود است و مطابق با پژوهشهایی همچون سوشیل (2017)؛ چیتهامبارانتهان و همکاران (۲۰۱۵) میباشد.
یافتههای پژوهش ابتدا در بخش تحلیل کیفی، تحلیلِ فراترکیب؛ دلفی و سپس در بخش کمی، تحلیل تفسیری رتبهبندی ارائه خواهد شد. براساسِ شناختِ بهترِ فرآیند انجام تحلیل در این گام، با مشارکتِ خبرگانِ پژوهش، ۱۲ پژوهشِ اولیهی تاییدشده، مورد واکاویی امتیازی براساس تحلیل ارزیابی انتقادی قرار میگیرد.
جدول1-تحلیلِ ارزیابی انتقادی Table 1. Critical Appraisal Analysis
پس از انجامِ فرآیند ارزیابی انتقادی مشخص گردید، ۴ پژوهش از مجموع پژوهشهای تایید شده، به دلیل اینکه امتیازِ زیر ۳۰ را کسب نمودند، حذف گردیدند. در ادامه به منظور تعیین مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک از فرآیند انتخابِ بیشترین جمع توزیع فراوانی با واکاویی محتوایی در دلِ پژوهشهای تایید شده، استفاده میشود. لذا براساس پژوهشهای تایید شده، ابتدا کلیهی معیارهای مربوط به مفهوم پژوهش تعیین و در ستون جدول (۲) آورده میشود تا با قراردادن علامت «R» در جلوی هر پژوهش، در نهایت مشخص شود، بیشترین فراوانی مولفه کارکرد رهبری سالتوژنیک کدام است. به عبارت دیگر برمبنای استفاده از هر پژوهشگر از معیارهای فرعی نوشته شده در ستون جدول، علامت «R» درج میشود، سپس امتیازهایی هر R در ستون معیارهای فرعی، باهم جمع میشود و امتیازهای بالاتر از میانگین پژوهشهای انجام شده، به عنوان مولفههای پژوهش انتخاب میشوند.
جدول 2-فرآیندِ تعیین مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک Table 2. The process of determining the functional components of saltogenic leadership
در این بخش ۸ مولفه اصلی به عنوان مبانیِ اصلیِ کارکرد رهبری سالتوژنیک براساسِ بیشترین فراوانی در پژوهشهای تأیید شده، انتخاب شدند. در گام بعدی، به منظور تعیین اجماع نظر خبرگان برای متناسب بودن مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک جهتِ پذیرش انرژی سبز، از تحلیل دلفی براساسِ دو معیار میانگین و ظریب توافق استفاده میشود. لذا برای انجام این بخش باتوجه به مقیاس ۷ گزینهای ارزیابی، طبق جدول3 نتایج تحلیل دلفی ارائه شده است.
جدول 3- فرآیند تحلیل دلفی برای تعیین اجماع نظر خبرگان Table 3. Delphi analysis process to determine the consensus of experts
نتایج پس از دو دور تحلیل در گام دلفی نشان داد، تمامی مولفههای پژوهش براساسِ ضریب توافق و میانگین مورد تأیید قرار گرفتند. لذا مجموعاً ۸ مولفهی کارکرد رهبری سالتوژنیک براساس چارچوبِ نظری تدوینشدهی زیر، وارد فاز تحلیل رتبهبندی تفسیری میشوند. در این بخش به عنوانِ گامِ آخرِ تحلیل کیفی، الگوی نظری پژوهش برای تحلیلِ ابعادِ کارکرد رهبری سالتوژنیک ارائه میشود.
شکل2- الگوی نظری کارکرد رهبری سالتوژنیک جهتِ پذیرش انرژی سبز (منبع: یافتههای پژوهش) Figure 2. Theoretical model of saltogenic leadership function (source: research findings)
در ادامه همانطور که پیشتر توضیح داده شد، پژوهش واردِ فازِ تحلیل رتبه بندی تفسیری میشود تا اثرگذارترین مولفهی مربوط به کارکرد رهبری سالتوژنیک را مشخص نماید. لذا جهتِ مقایسه زوجی مولفههای پژوهش از فرآیندِ ارزیابی تاثیرگذاری سطر «» بر ستون «»و یا برعکس و یا متقابل، استفاده میشود. لذا به منظور ایجاد ماتریسهای تعاملی ابتدا میبایست سطح ارتباط مستقیم، متقارن و یا غیرمستقیم را همسو با توضیحها مور توجه قرار داد. برای تعیین نوع روابط پیشنهاد شده است که از نظر خبرگان براساسِ نمادهای مندرج در جدول 4 استفاده میشود:
جدول 4- روابط مفهومی در تشکیل ماتریس خود تعاملی ساختاری Table 4. The structural self-interaction matrix of Conceptual relationships in the formation
با عنایت به اختصارات این تحلیل، در ادامه نسبت به تشکیلِ ماتریس خودتعاملی ساختاری () اقدام میشود.
جدول 5- ماتریس خودتعاملی مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک Table 5. The self-interaction matrix of saltogenic leadership function
در این بخش براساس این مفاهیم، اقدام به تشکیل ماتریس دستیابی جهتِ تعیین مقایسه سطر «» و ستون «» براساس ۰ و ۱ میشود.
جدول 6- ماتریس دستیابی مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک Table 6. Achievement matrix of saltogenic leadership function components
در ادامهی تحلیل جهتِ تعیین ارتباطِ غیرمستقیم بین مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک، مقایسهی زوجی امین مولفه به صورت دو به دو با تمام عناصر از () ام تا ام مورد مقایسه قرار میگیرد. براساس، ماتریس مقایسه زوجی، در این بخش اقدام به تدوین ماتریس دستیابی نهایی براساس ارتباط غیرمستقیم مولفههای پژوهش میشود. در واقع در این بخش اگر مولفهی با مولفهی بدون ارتباط تفسیر شده باشد، اما ارتباط بین با به صورت مستقیم تعریف شده است، براساس اجرای دستور بولین پروداکت در نرمافزار متلب میتوان ارتباط با به صورت متقارن و در قالب «*۱» تعیین شود. لذا نتایج این بخش در جدول 7 به ترتیب زیر ارائه شده است.
جدول 7-ماتریس دستیابی نهایی مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک Table 7. Achievement matrix of the final of saltogenic leadership function components
باتوجه به مشخص شدن، سطح تاثیرگذاری مستقیم و انتقالی مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک، در گام بعد اقدام به تعیین درصدهای امتیاز مجموع سطح تاثیرگذاریها میشود که این نتایج در قالبِ جدول 8 ارائه شده است.
جدول 8- درصد امتیازهای سطح تاثیرگذاری کارکرد رهبری سالتوژنیک Table 8. Percentage scores of the level of effectiveness of saltogenic leadership functions
نتایج نشان داد، ۴۰ درصد ارتباط بین مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک، مستقیم و تنها ۴ درصد دارای تاثیرگذاری انتقالی هستند. از مجموع تاثیرگذاری کلی مبتنی بر مقیاسه زوجی بین مولفههای پژوهش مشخص شد، درصدِ تاثیرگذاری مولفهی پیروان استراتژیک نسبت به بقیه مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک نقش موثرتری در پذیرش انرژیهای سبز دارد، که به معنای آن است که جهتِ جاریسازی پذیرش انرژیهای سبز براساس رویکردِ کارکرد رهبری سالتوژنیک در سطح شرکتهای نفت، نقش هنجارسازی ارزشهای همسویی با رویکردهای رهبری میتواند بسیار موثر باشد. به عبارت دیگر، پیروان استراتژیک با درک عملکردهای رهبری در تلاش هستند تا در مسیر تدوین استراتژیک از نظر توسعهی انرژیهای سبز حرکت نمایند. همچنین مشخص شد کماثرترین مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک در سطح شرکتهای نفت، نیز مربوط به خلق ارزشهای فراگیر؛ مسئولیت اجتماعی و انگیزههای سینرژیک میباشد.
بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش ارزیابی کارکردهای رهبری سالتوژنیک جهتِ حمایت از انرژی سبز بودهاست. همانطور که فرآیند طی شدهی پژوهش مشخص نمود، این پژوهش از منظر جمعآوری دادهها ترکیبی بود. لذا همسو با سوال اول پژوهش با مشارکت اعضای پانل طی سه مرحله غربالگری اولیه، مجموعاً ۱۲ پژوهش انتخاب و براساس ارزیابی انتقادی نسبت به تعیین پژوهشهای هدف برای مشخص نمودن ابعادِ کارکرد رهبری سالتوژنیک اقدام گردید. نتایج نشان داد، درصدِ تاثیرگذاری مولفهی پیروان استراتژیک نسبت به بقیه مولفههای کارکرد رهبری سالتوژنیک نقش موثرتری در پذیرش انرژیهای سبز دارد، که به معنای آن است که جهتِ جاریسازی پذیرش انرژیهای سبز براساس رویکردِ کارکرد رهبری سالتوژنیک در سطح شرکتهای نفت، نقش هنجارسازی ارزشهای همسویی با رویکردهای رهبری میتواند بسیار موثر باشد. پیروان استراتژیک در واقع افراد تحت هدایت رهبری تلقی میشوند که در یک سیکل ارتباطی متقابل با او، از یک سو تلاش مینمایند تا با ایفای نقشهای چشم گیر به ارتقاء سیستم تحت هدایت او کمک نمایند و از سویی دیگر براساس تئوری ساختار رفتار اجتماعی، به دنبال شکل دادن به تعاملاتی هستند که سبب بازتولید روابط، رفتار و هویت با رهبران میشوند و این روابط منجر به تحقق اهداف سازمانی خواهد شد. لذا بازخورد چنین فرآیندی از ارتباطات ساختاریافته میتواند بیان کنندهی اعتماد بین پیروان با رهبر باشد که نتیجهی آن چیزی جزء پیروی از راهبردهای تدوین شده در مسیر موفقیت نخواهد بود. لذا پیروان استراتژیک از انرژی سبز به عنوان یکی از مهمترین تغییر رویههای شرکتها جهتِ کاهش هزینهها و دستیابی به توسعهی پایدار تحت رهبری سالتوژنیک حمایت میکنند، چراکه با ایجاد ارتباطات متعامل به تقویت تعاملات شرکت با محیط بیرونی و مسئولیت پذیری در قبال اجتماع منجر خواهد شد. گریزی به نظریههای مطرح در زمینه کارکرد رهبری سالتوژنیک نشان میدهد، به طور مشابه کُنیا و همکاران (۴۲) نیز اثرات رهبری سالتوژنیک را تأیید نمودند. به طوریکه این محققان عنوان کردند، یک پیروِ متعالی بهعنوان فردی تعریف میشود که مهارت و شایستگی خود را برحسب سبک رهبری در رابطه با خود و دیگران به نمایش میگذارد. تعریف آنها بر مهارت و شایستگی پیروان تمرکز دارد و چراکه این رفتارها میتوانند باعث افزایش مشروعیت در زیردستان گردد. از طرف دیگر، زوگاه (۴۳)، مهارت و شایستگی را بهعنوان محرک رفتار استراتژیک پیروان برای پذیرش تغییرات میدانند. زیرا پیروان شایسته و باکفایت میتوانند ارزشهای خارق العادهای برای سازمانها در محیطهایی با رهبری خوب، خلق نمایند. براین اساس و با اتکا به دیدگاههای مطرح شده، نتیجهی بهدست آمده را میتوان با پژوهشهای وُلتِر و همکاران (۲۰)؛ وردِت و جِنسن (۳۳)؛ شیپلی و همکاران (۳۱)؛ روسکامز و هایِنس (۳۴) و پیرسون و همکاران (۳۶) دارای تطابق دانست. براساس نتیجه کسب شده پیشنهاد میشود، جهت اثربخشی کارکردِ رهبری سالتوژنیک برای پذیرش انرژی سبز در سطح شرکتهای فعال در شرکتهای نفتی، میبایست در تدوین استراتژیهای این حوزه از ظرفیتهای تعاملی پیروان استفاده نمود. زیرا این پیروان استراتژیک هستند که نقش کلیدی در حمایت و توسعهی استفاده از انرژیهای سبز میتوانند ایفا نمایند. به عبارت دیگر با ایجاد مشارکت در بین منابع انسانی در قالب سبک رهبری سالتوژنیک، باور به حفظ محیطزیست و سلامت بیشتر اجتماعی در کنار هنجارهای دیگر سازمان رشد و نمود مییابد و ذهنیت افراد را در جایگزینی انرژیهای سبز با سایر انرژیهای دیگر مورد استفاده فرا میگیرد.
References
[1] - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. [2] - دانشیارمدعوگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. * (مسوول مکاتبات) لطفاً فقط یک رتبه علمی درج شود 3- استادمدعوگروه مدیریت دولتی، ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران، استاد دانشگاه هوایی شهید ستاری ،تهران، ایران. لطفاً فقط یک رتبه علمی درج شود
[4]- PhD student, Department of Public Administration, School of Management and Economics, Research and Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. 2- Visiting Associate Professor Department of Public Administration, School of Management and Economics, Research and Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. Associate Professor of Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. * (Corresponding Author) 3- Visiting Professor Department of Public Administration, School of Management and Economics, Research and Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. Professor Shahid Satari University, Tehran, Iran. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 15 |