تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,079 |
تعداد مقالات | 19,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,855,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,106,367 |
طراحی الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار(مطالعه موردی: استان تهران) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پایداری، توسعه و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، تیر 1401، صفحه 87-112 اصل مقاله (1.06 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد یوسفی نژاد ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، ایران، تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشیار گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور ایران، | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استاد گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور و رئیس کرسی آموزش محیط زیست یونسکو، ایران، | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4استادیار گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، ایران، | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: بحران آب یکی از مهمترین چالشهای استان تهران است. مدیریت و آموزش آب مجازی در بسیاری از کشورها به عنوان یک اقدام برای غلبه بر کمبود آب خصوصاً در بخش کشاورزی است. در ایران سرانه مصرف آب مجازی بخش کشاورزی حدود 20 درصد بیشتر از حد متوسط جهانی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار به منظور آگاهی بهرهبرداران از آب مجازی و حفاظت از محیطزیست، منابع آبی و پایداری توسعه در سال 1400 انجام گردیده است. روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی بود. در فاز کیفی پژوهش به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی و فرعی الگو از تکنیک نظریه داده بنیان استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها در این فاز از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. نمونه گیری در مرحله کیفی، روش هدفمند گلوله برفی بود. جامعه آماری بخش کمّی شامل اساتید دانشگاههای مرتبط و کارشناسان و مدیران سازمانهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی بود. بر اساس آمار و اطلاعات کسب شده تعداد مخاطبین در مجموع 360 تن بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 181 نفر تعیین گردید. پاسخ گویی از طریق پرسشنامه محقق ساخته طیف لیکرت 5 گزینهای دو سویه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کمّی از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس و فراوانی و درصد) و در مرحله استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها: نتایج مقایسه میانگین مؤلفههای بدست آمده حاصل از آزمون (t-test) نشان داد که بین میانگین موجود و مطلوب در تمامی مؤلفهها تفاوت معناداری در سطح 1 درصد وجود دارد و وضعیت موجود آموزش مدیریت آب مجازی از شرایط مطلوب برخوردار نیست. اعتبار سازههای پرسشنامه با استفاده از روش روایی همگرا درسطح 49/0 و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی در سطح81/0 محاسبه شد. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد که 11 مؤلفه و 37 زیر مؤلفه تشکیل دهنده اجزای الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی بودند. بر اساس بارهای عاملی استاندارد qvh(γ) به ترتیب مؤلفههای محتوای آموزش آب مجازی (97/0)، روشهای آموزش آب مجازی (96/0)، اصول آموزش آب مجازی (92/0) بیشترین اهمیت را در تبیین الگوی آموزش آب مجازی داشتند. تحلیل عاملی تأییدی مؤلفهها نیز نشان داد که مؤلفههای شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیشبینی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی بود. نتیجه گیری: شاخصهای برازش الگوی آموزش دربخش کشاورزی نشان داد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی است و این الگو میتواند علاوه بر آگاهی رسانی و تغییر رفتار، نقشه راهی برای متولیان و کارگزاران فعالیتهای آموزشی به بهرهبرداران آب مجازی در بخش کشاورزی باشد. با اجرای آموزش آب مجازی از طریق الگوی تدوین شده میتوان انتظار داشت تا حد زیادی از اتلاف منابع آبی در بخش کشاورزی جلوگیری و از منابع طبیعی حفاظت شود، همچنین بر مبنای اسناد فرادستی فرصتی برای رسیدن به کشاورزی نوین، اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست باشد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آموزش محیط زیست؛ کاهش مصرف آب کشاورزی؛ حفاظت از منابع آب؛ پایداری اقتصاد کشاورزی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله مستخرج از پایان نامه
پایداری، توسعه و محیط زیست، دوره سوم، شماره 2، تابستان 1401، صص 87-112 طراحی الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار(مطالعه موردی: استان تهران)
محمد یوسفی نژاد*[1] yousefinejad@yahoo.com مریم لاریجانی[2] سید محمد شبیری[3] مهدیه رضایی[4]
چکیده زمینه و هدف: بحران آب یکی از مهمترین چالشهای استان تهران است. مدیریت و آموزش آب مجازی در بسیاری از کشورها به عنوان یک اقدام برای غلبه بر کمبود آب خصوصاً در بخش کشاورزی است. در ایران سرانه مصرف آب مجازی بخش کشاورزی حدود 20 درصد بیشتر از حد متوسط جهانی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار به منظور آگاهی بهرهبرداران از آب مجازی و حفاظت از محیطزیست، منابع آبی و پایداری توسعه در سال 1400 انجام گردیده است. روش بررسی: روش مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی بود. در فاز کیفی پژوهش به منظور شناسایی مؤلفههای اصلی و فرعی الگو از تکنیک نظریه داده بنیان استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها در این فاز از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. نمونه گیری در مرحله کیفی، روش هدفمند گلوله برفی بود. جامعه آماری بخش کمّی شامل اساتید دانشگاههای مرتبط و کارشناسان و مدیران سازمانهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی بود. بر اساس آمار و اطلاعات کسب شده تعداد مخاطبین در مجموع 360 تن بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 181 نفر تعیین گردید. پاسخ گویی از طریق پرسشنامه محقق ساخته طیف لیکرت 5 گزینهای دو سویه بود.
برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کمّی از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس و فراوانی و درصد) و در مرحله استنباطی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. یافتهها: نتایج مقایسه میانگین مؤلفههای بدست آمده حاصل از آزمون (t-test) نشان داد که بین میانگین موجود و مطلوب در تمامی مؤلفهها تفاوت معناداری در سطح 1 درصد وجود دارد و وضعیت موجود آموزش مدیریت آب مجازی از شرایط مطلوب برخوردار نیست. اعتبار سازههای پرسشنامه با استفاده از روش روایی همگرا درسطح 49/0 و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای ترتیبی در سطح81/0 محاسبه شد. یافتههای کیفی پژوهش نشان داد که 11 مؤلفه و 37 زیر مؤلفه تشکیل دهنده اجزای الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی بودند. بر اساس بارهای عاملی استاندارد qvh(γ) به ترتیب مؤلفههای محتوای آموزش آب مجازی (97/0)، روشهای آموزش آب مجازی (96/0)، اصول آموزش آب مجازی (92/0) بیشترین اهمیت را در تبیین الگوی آموزش آب مجازی داشتند. تحلیل عاملی تأییدی مؤلفهها نیز نشان داد که مؤلفههای شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیشبینی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی بود. نتیجه گیری: شاخصهای برازش الگوی آموزش دربخش کشاورزی نشان داد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی است و این الگو میتواند علاوه بر آگاهی رسانی و تغییر رفتار، نقشه راهی برای متولیان و کارگزاران فعالیتهای آموزشی به بهرهبرداران آب مجازی در بخش کشاورزی باشد. با اجرای آموزش آب مجازی از طریق الگوی تدوین شده میتوان انتظار داشت تا حد زیادی از اتلاف منابع آبی در بخش کشاورزی جلوگیری و از منابع طبیعی حفاظت شود، همچنین بر مبنای اسناد فرادستی فرصتی برای رسیدن به کشاورزی نوین، اقتصاد مقاومتی، توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست باشد. واژههای کلیدی: آموزش محیط زیست، کاهش مصرف آب کشاورزی، حفاظت از منابع آب، پایداری اقتصاد کشاورزی
Designing a Model of Virtual Water Education in the Agricultural Sector with the Approach of Resistance Economy and Sustainable Development (Case Study: Tehran Province)
Mohammad Yousefinejad*[5] yousefinejad@yahoo.com Maryam Larijani[6] Seyed Mohammad Shobiri[7] Mahdieh Rezaei [8]
Abstract Background and purpose: The water crisis is one of the most paramount challenges in Tehran province. Virtual water management and education in many countries is a measure to overcome water shortage, especially in the agricultural sector. In Iran, virtual water consumption per capita in the agricultural sector is about 20% higher than the world average. This research was conducted with the aim of designing a model of virtual water education in the agricultural sector with the approach of resistance economy and sustainable development in order to inform the users of virtual water and protect the environment, water resources, and sustainable development in the year 2021. Method: The method of this research was a combination. In the qualitative phase of the research, in order to identify the main and sub-components of the model, the technique of grounded theory was utilized. A semi-structured interview method was conducted to collect data in this phase. The purposeful snowball method was applied in the qualitative phase for sampling. The statistical population of the quantitative part included professors of related universities, experts, and managers of the executive organizations of the Ministry of Agricultural Jihad. According to the statistics and information obtained, the total number of contacts was 360. The sample size was determined by Cochran's formula of 181 people. A researcher-made questionnaire with a 5-point Likert scale was designed to collect data. Descriptive statistics measures (mean, standard deviation, variance, frequency, and percentage) were calculated for data analysis in the quantitative phase, and confirmatory factor analysis was employed in the inferential phase. Findings: The results of comparing the mean value of the components obtained from the test (t-test) illustrated that there is a significant difference of 1 percent between the current and desired means in all components and the current state of virtual water management education is not desirable. The validity of the questionnaire constructs was calculated by the convergent validity method at the level of 0.49 and the reliability of the questionnaire was calculated by the ordinal coefficient alpha at the level of 0.81. The qualitative findings of the research revealed that 11 components and 37 sub-components were the components of the virtual water education model in the agricultural sector. Based on the standard factor loadings of qvh(γ), the content components of virtual water education (0.97), methods of virtual water education (0.96), and principles of virtual water education (0.92) are respectively, the most substantial in explained the model of virtual water education. Moreover, the confirmatory factor analysis of the components illustrated that the identified components had sufficient factor loading to predict virtual water education in the agricultural sector. Discussion and Conclusion: The fit indicators of the education model in the agricultural sector illustrated that the developed model has a good fit and in addition to awareness and behavior change, the model can be a road map for the trustees and agents of education activities for virtual water users in the agricultural sector. Implementing virtual water education through the prepared model can be expected to prevent the wastage of water resources in the agricultural sector and protect natural resources. Furthermore, based on the upstream documents, it is an opportunity to attain modern agriculture, resistance economy, sustainable development, and environmental protection. Keywords: Environmental Education, Reduce Water Usage in Agriculture, Protection of Water Resources, Sustainability of the Agricultural Economy
مقدمه
کمبود آب در بخشهای زیادی از کره زمین، مشکلات عدیدهای را برای تأمین آب شرب سالم، تولید محصولات کشاورزی و درکل روند زندگی عمومی انسانها به وجود آورده است، به طوری که پیشبینی میشود تا سال 2025 میلادی، 50 تا 60 درصد مردم جهان با تنش آبی و مشکلات ناشی از کم آبی مواجه شوند (1). از مجموع آبهای جهان حدود 5/97 درصد آن را آب شور اقیانوسها و تنها 5/2 درصد آن شیرین است که از این میزان نیز حدود 70 درصد به صورت منجمد در مناطق سردسیر قطبی قرار گرفتهاند. همچنین بخش دیگری از آب شیرین در اعماق زمین و یا بصورت بخار آب در اتمسفر بوده و تنها 1 درصد آن قابل استفاده برای انسانها محسوب میشود، بنابراین در مجموع 025/0 درصد یا به عبارتی 5/2 در ده هزار از کل آب موجود در جهان میتواند به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، آب شیرین قابل بهرهبرداری اغلب در بخشهای غیر شرب مصرف میشود و طبق آمار سازمان ملل 69 درصد در بخش کشاورزی 23 درصد در صنعت و 8 درصد در شرب و مصارف خانگی و بهداشت مصرف میگردد (2). از طرفی نیز بیان شده بیش از 93 درصد از منابع آب کشور در بخش کشاورزی مصرف میشود و کمتر از 7 درصد به مصارف شهری و صنعتی اختصاص دارد، مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 20 درصد از حد متوسط جهانی بالاتر است (3). کشور ایران به دلیل قرارگرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک جهان در زمره کشورهای با محدودیت آب قلمداد میشود. بررسی وضعیت بارندگی کشور در 5 دهه گذشته نشان میدهد که روند بلند مدت نزولی بوده و حجم بارندگی در سالهای اخیر نسبت به گذشته با کاهش همراه است و افت بارندگی سبب شده حجم آب موجود در مخازن سدها تنها 38 درصد از کل مخازن را در برگیرد (4). بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب است و دولتمردان تاکید زیادی برتوسعه صادرات محصولات کشاورزی به عنوان گزینهای جهت تنوع در درآمد ارزی کشور و همچنین خودکفایی در زمینه تولید مواد غذایی دارند، بنابراین فشار بر منابع آبی رو به آب مجازی یکی از زمینههای تأثیر گذار در بحث بهرهوری و استفاده بهینه از آب کشاورزی، مدیریت و آموزش آب مجازی است. آب مجازی مقدار آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید، مصرف میکند تا به مرحله تکامل برسد و مقدار آن معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان میباشد (8). آب اساس زندگی است و بر خلاف اشکال مختلف تولید انرژی، آب به سادگی نمیتواند در جایی که لازم است ایجاد شود (9). آب مجازی، مقدار آبی است که برای تولید مقدار معینی محصول مصرف میشود، مدیریت منابع آبی ایران با روش تجارت آب مجازی به عنوان راهبرد سیاسی مکمل در کنار سایر سیاستهای پرهزینه ذخیره سازی منابع آبی نظیر سدسازی میتواند تضمین کننده توسعه پایدار باشد (10). باید برای توسعه محصولات کشاورزی الگوی جدیدی اتخاذ کرد که در آن به میزان آب مجازی این محصولات توجه ویژه شود. محصولاتی که میزان آب بالایی برای تولید آنها استفاده میشود را شناسایی کرده و سعی شود که این گونه محصولات را به وسیله واردات برای کشور تأمین کرد و آن دسته از محصولات که آب مجازی کمتری دارند و ارزش افزوده بیشتری برای کشور
خواهند داشت را در کشور تولید کرده و به صادرات آنها بپردازد (11). اگر برای تولیدات محصولات کشاورزی در کشور الگوی جدید و درستی انتخاب نشود در سالهای آینده علاوه بر کاهش چشمگیر منابع آبی کشور امنیت غذایی کشور نیز به خطر میافتد که این امر موجب ضرر جبران ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی خواهد شد (12). آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی شامل: زراعت، باغبانی، دام، طیور، آبخیزداری، بیابانزدایی، آبزیپروری و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، 92 درصد منابع آبی کشور را مورد بهرهبرداری قرار میدهد، آمار جهانی در این بخش حدود 70 درصد است. محصولات آببری مانند هندوانه، خربزه و سیب جزء اقلام صادراتی در ده سال گذشته بوده است. حداقل 2/1 میلیارد متر مکعب آب با صادرات 7/4 میلیون تن هندوانه و خربزه از کشور صادر گردیده است. با احتساب 250، لیتری آب که برای تولید هر کیلو هندوانه، قیمت هر لیتر آب صادراتی در سال 1394، 26 ریال بوده است. حداقل3/2 میلیارد متر مکعب در دهه گذشته آب با صادرات 2/3 میلیون تن سیب از کشور خارج شده است، با احتساب مصرف 700 لیتری آب در هرکیلو گرم سیب، قیمت هر لیتر آب صادراتی در سال 1394، 5/17 ریال بوده است. ایران در بهرهوری آب در بین 123 کشور در رتبه 102 قرار دارد. این نشانه ضعف در تعیین شاخصهای مناسب جهت پایش و ارزیابی اهداف قوانین و برنامهها و بویژه شاخص بهرهوری آب میباشد (13). مقدارآبی که توسط کشاورزان برای تولیدمحصولات کشاورزی در سطح کشور مصرف میشود، به عواملی مانند رقم، طول دوره رشد، مدیریت مزرعه، خاک، کیفیت آب، شیب زمین، ابعاد واحد آبیاری، اقلیم، سیستم آبیاری، نوع منبع آبی و غیره بستگی دارد (14). از آنجایی که عمده منابع آبی کشور در بخش کشاورزی صرف میشود و باتوجه به روند نوسانی رو به کاهش منابع آب، توصیه میشود؛ سیاست تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ و ذخیره منابع آبی، متمرکز بر کشت محصولاتی باشد که ضمن افزایش بهرهوری آب، همسو با محتوی آب مجازی محصولات کشاورزی باشد (15). توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی در سال 1992 در کنفرانس زمین توسعه پایدار چنین تعریف شد: "رفع نیازهای نسل حاظر بدون مصالحه با نسلهای آینده درباره نیازهای آنها" کمیسیون جهانی محیط زیست، توسعه پایدار را این گونه تعریف کرد "توسعه پایدار فرایند تغییری است در استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاریها، سمت گیری توسعه تکنولوژی و تغییری نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد" .همچنین " توسعه پایدار توسعهای است که نیازهای فعلی خود را بدون خدشهدار کردن به توانایی نسل آینده برآورد ساخته و نیازهای خود را پاسخ گوید." در این تعریف حق هر نسل در برخورداری ازهمان مقدار سرمایه طبیعی که در اختیار دیگر نسلها قرار داشته به رسمیت شناخته شده و استفاده از سرمایه طبیعی در حد بهره آن مجاز شمرده شده است (16). اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزههای فشار و تلاش برای کنترل و بیاثرکردن آنها و تبدیل این فشارها به فرصت است. همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگیهای خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید شود (17). طبق فرمایش مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی به آن نوع از اقتصاد اشاره دارد که مقاوم است؛ با تحریکات جهانی، با تکانههای جهانی، با سیاستهای آمریکا و غیر آمریکا زیر و رو نمیشود؛ اقتصادی است متّکی به مردم. مقاوم بودن اقتصاد به معنای، استفاده از همه ظرفیتهاى دولتى و مردمى، حمایت از تولیدملى، مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف است (18). پیشنیاز ورود به چنین عرصههای نوین مدیریتی، مستلزم توسعه آموزش مجریان و متولیان اقتصاد مقاومتی و بهبود نقش و مهارت و افزایش دانش عمومی آنان است (19). آموزش و آموزش محیط زیست با توجه به ضرورت آموزش و یادگیری در فرایند مدیریت آب مجازی، طراحی آموزشی باید از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار باشد و بدون توجه به آن، آموزش و یادگیری مؤثری اتفاق نمیافتد و اتلاف منابع انسانی و غیرانسانی را در نظام آموزشی به همراه خواهد داشت (20). آموزش به فرایند انتقال معلومات، نگرشها و مهارتها از فرد یا گروهی به فرد یا گروهی دیگر برای ایجاد تغییرات در ساختارهای شناختی، نگرشی و مهارتی آنها گفته میشود (21). آموزش شامل تلاش نظامند برای کمک به مخاطبان برای به دست آوردن قابلیتها و ظرفیتهای حرفهای است، این تواناییها و ظرفیتها شامل دانش، مهارتها، و یا رفتارهایی است که برای اجرای موفقیتآمیز کار مهم هستند (22). مؤلفه فضا و محیط آموزشی برای آموزش مدیریت آب مجازی به طور معمول دارای دو سویه فیزیکی و فرهنگی است. (23) طراحی برنامههای آموزشی و ترویجی، توانایی تولید مواد و محتوای رسانهها در آموزش کشاورزی، توانایی مرتبط با فناوریهای آموزشی و اطلاعاتی، از جمله زمینههای آموزش است(24). مدیریت آموزش کشاورزی شامل: برنامهریزی، سازماندهی، راهنمایی، مددکاری و ایجاد محیط مناسب برای رسیدن به اهداف مطلوب و حداکثر کارآیی در فعالیت آموزشی است (25). آموزش محیط زیست در کنفرانس 1972 استکهلم اهمیت زیاد خود را بدست آورد. این کنفرانس، آموزش محیط زیست را به عنوان وسیلهای عالی برای حل بحرانهای زیست محیطی پیشنهاد داد؛ تا اینکه در بلگراد منشوری تحت عنوان چارچوب جهانی برای آموزش محیط زیست منتشر شد. در این منشور تأکید زیادی بر آموزش مادام العمر شد و هدف از آن را مهیا کردن افراد برای زندگی از طریق درک مسایل اصلی محیطزیست و ارتقای مهارتها و خصیصههای مورد نیاز برای بهبود زندگی اعلام کرد. در بیانیه تفلیس نیز اهداف آموزش محیط زیست، آگاهی، دانش، نگرشها، مهارتها و مشارکت اعلام شد. انتظار میرود از طریق این نوع آموزش، در هر فرد حساسیتی نسبت به حوادث و تغییرات فیزیکی، زیستی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محیط زیست و مسایل ناشی از آن بوجود آید و تمایل به اصلاح مشکلات انسانی مانند فقر، بیسوادی و بیعدالتی اجتماعی و نیز قدرت تشخیص و توصیف مسایل محیط زیست را در وی ایجاد کند و مهارتی برای ابداع روشهای حل مسایل زیست محیطی در او بپروراند (26). یونسکو، (UNESCO) آموزش را آغاز توسعه برشمرده است. آموزش شهروندی در اصل حرکتی از نقص به سمت کمال است که با رعایت اصل تطابق درون سازمانها قطعا به تکامل خواهد رسید، برنامهریزی جهت آموزش شهری و شهروندی به منظور حرکت از وضع موجود شهر و شهروندان به سمت وضعیت مطلوب که این مهم مستلزم تدوین برنامههای تدریجی و اجرا و ارزیابی مطلوب است. شرط اجرای موفقیت آمیز هر یک از برنامههای حفاظت از محیطزیست، آگاهی از چرایی و چگونگی آنهاست و ناپایداری توسعه را باید در جهل و نابخردی نوع بشر در بهرهبرداری از منابع، انرژیها و طرز برخورد با طبیعت جستجو کرد (27). استان تهران استان تهران با در اختیار داشتن 4/3 درصد از اراضی قابل کشت کشور، حدود 6/7 درصد از کل تولید زارعی کشور را به خود اختصاص داده است (28). سالانه بیش از 150 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی این استان صورت میگیرد. در واقع مجموع تغذیه آبخوانهای این استان حدود 1480/5 میلیون متر مکعب است؛ در حالی که مجموع تخلیه از آنها به 1630/2 میلیون میلیون متر مکعب نیز میرسد. نظر به اینکه در این استان، آبهای سطحی از طریق بارندگی و تشکیل رودخانه فصلی حاصل میشود، در فصول سال کاهش بارندگی و نبودن این منابع موقت (رودخانههای فصلی) سبب شده تا آب مورد نیاز برای کشاورزان از طریق برداشت آبهای زیرزمینی و منفی شدن بیلان آب در اغلب نقاط این استان به ویژه در بخشهای جنوبی آن (دشتهای ملارد و ورامین) شده است (29). مطالعهای که بصورت موردی در دشتهای استان تهران طی سالهای 1398–1397 انجام گرفته است از میان دشتهای این استان دشت ورامین و دشت شهریار به ترتیب با مساحت 138 هزار هکتار و 225 هزار هکتار از لحاظ کشاورزی و برداشت آب اهمیت زیادی دارند. دشت شهریار در جنوب غربی شهر تهران و دشت ورامین در جنوب شرقی شهر تهران واقع شده است. طبق آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی عمدهترین محصولاتی که در این مناطق زیر کشت میروند، عبارتاند از: گندم، جو، پنبه، سبزی و صیفی. آبیاری زمینهای کشاورزی در این مناطق به روش سنتی غرقابی و یا نشتی است (30). از مجموع 228500 هکتار زمین کشاورزی استان تهران، حدود 105440 هکتار از این زمینها به سامانههای نوین آبیاری مجهز شدهاند (28). با توجه به روند خشکسالی و کم آبی در استان بایستی تولید و یا صادرات فراورده با محتوای آب مجازی زیاد را کاهش داد و با واردات از مناطقی که کمبود آب ندارند، جبران نمود. اسناد فرادستی در خصوص کشاورزی، اقتصاد مقاومتی، حفظ منابع آبی و محیط زیست: در قانون اساسی کشور بیان شده" افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تامین کند وکشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند، حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی روبه رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی میشود. از اینرو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است " (31). در سیاستهای کلی کشاورزی عنوان شده" ارتقای بهرهوری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده علمی و بهرهبرداری بهینه از سایر نهادههای تولید و توسعهی پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی پایه و صیانت و توانمندسازی منابع انسانی" مد نظرقرارگیرد (32). بر مبنای سیاستهای کلی نظام در دوره چشم انداز بیان گردیده "شناسایی و حفاظت از منابع آب و خاک و ذخایر ژنتیکی (گیاهی و جانوری) و بالا بردن غنای حیاتی خاکها و بهرهبرداری بهینه بر اساس منابع و حمایت موثر از سرمایهگذاری در آن اقدام لازم صورت گیرد (33). در سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز عنوان شده" افزایش تولید داخلی نهادهها و کالاهای اساسی به ویژه در اقلام وارداتی و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع درمبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص منظور گردد (34). در سیاستهای کلی نظام در زمینه منابع آب گفته شده ارتقای بهرهوری و توجه به ارزش اقتصادی و امنیتی و سیاسی آب در استحصال، عرضه، نگهداری و مصرف آب همچنین افزایش استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر طبیعی آب در کشور از هر طریق ممکن عملی گردد (35). طبق سند ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﮐﻠﯽ ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ عنوان گردیده" اصلاح الگوی تولید در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی و بهینه سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی به ویژه ترویج مواد سوختی سازگار با محیط زیست "در دستورکار قرار گیرد (36). همچنین در پیش نویس سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ذکر گردیده" تامین امنیت و ایمنی غذایی با تاکید بر تولید در داخل کشور و ترویج تغذیه سالم و حلال، پیادهسازی نظام حکمرانی یکیارچه آب در حوضههای آبریز، حفظ محیط زیست و مدیریت پایدار منابع طبیعی با توجه به توان بوم شناختی مناطق مختلف با مشارکت مردم از تدابیر بسیار مهم برای دستیابی به افق پیشرفت کشور در50 ساله آینده تلقی میگردد" (37). با توجه بررسی پیشینه تحقیق، منابع نظری و موارد مذکور، این پژوهش به منظور ایجاد الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار جهت آگاهی بهرهبرداران از مفهوم آب مجازی و حفظ منابع آبی و محیط زیست و توسعه پایدار انجام گردید. بهرهبرداری بیحساب از منابع آبی در کشاورزی موجب از بین رفتن فرصت برای توسعه سایر صنایع و به تبع آن کمبود تولید ملی و توسعه صادرات و غیره بوده که در تضاد با سیاستهای اقتصاد مقاومتی کشور است. با توجه به نتیجه گیری از آمارهای ارائه شده حدود میزان استفاده از آب مجازی در بخش صنعت 4%، بخش خانگی و خدمات 6% و بخش کشاورزی 90% میباشد. استفاده بیرویه و خارج از برنامهریزی آب در بخش کشاورزی موجب کاهش منابع آبی کشور و در نتیجه ورشگستگی آبی میگردد. با عنایت به قانون اساسی و سیاستهای نظام میبایستی از منابع آب، خصوصاً در بخش کشاورزی محافظت نمود. در راستای طراحی الگوی آموزش آب مجازی تلاش برآن بود که به سؤالهایی نظیر1- مؤلفههای الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار کدامند؟ 2- آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در حالت وضع موجود و مطلوب چگونه است؟ 3- اعتبار الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار به چه میزانی است؟ پاسخ گوید.
روش پژوهش برای انجام پژوهش نیاز به نقشه راهی بود که میزان استفاده از آب مجازی در بخش خانگی و خدمات، کشاورزی و صنعت مورد ارزیابی قرارگیرد. لذا با آگاهی از سهم بالای میزان مصرف حدود 90 درصدی آب مجازی در بخش کشاورزی و همچنین اهداف پژوهش، زیر گروه زراعت و باغبانی در بخش کشاورزی با سهم مصرف 60 درصدی آب مجازی، انتخاب و چارچوب مفهومی به شرح (شکل1) ارائه گردید.
شکل 1- چارچوب مفهومی پژوهش )مآخذ: نگارنده( Figure 1- The conceptual framework of the research (Source: Author)
روش مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی بود و از هر دو رهیافت کیفی و کمی استفاده گردید. این پژوهش از نظر نوع و هدف در رده پژوهشهای توسعهای-کاربردی بود. در مرحله کیفی، ابتدا جهت شناسایی مفهومها و مؤلفههای نظری الگوی آموزش آب مجازی، با روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند 15 نفر از افراد مطلع کلیدی و خبرگان موضوعی دارای سابقه کار اجرایی و علمی شاخص در حوزه آموزش، آب، آب مجازی، محیطزیست و کشاورزی انتخاب شدند و از آنها مصاحبههای نیمه ساختاریافته به عمل آمد. بر اساس این شیوه نمونه گیری، از طریق ارتباط و پرس جو، فرد شاخص دارای سابقه و تجربه مرتبط شناسایی گردید و بعد از مصاحبه با وی، فرد شاخص بعدی را به کمک ایشان شناسایی و این رویه و مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام گردید. از نتایج حاصل مصاحبه اولیه با خبرگان و دادههای آن نسبت به تدوین راهنمای کدگذاری و سازماندهی دادهها اقدام و سپس کدگذاری باز، کدگذاری محوری، کدگذاری انتخابی انجام شد. در ادامه مفاهیم اولیه مورد شناسایی و طبقه بندی قرار گرفت. یافتههای حاصل بر اساس شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط پدیده محوری شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها اصلاح و تعدیل و مؤلفههای شناسایی شده در قالب الگوی مفهومی پژوهش تدوین گردید. جامعه آماری مرحله کمّی اعم از خبرگان و اساتید، رشتههای مرتبط شاغل در دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس، پیام نور، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و همچنین مدیران و کارشناسان شاغل در سازمانهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان تهران شامل سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیریت آب، خاک و ترویج کشاورزی بود. بر اساس اطلاعات کسب شده از مسئولان حوزه منابع انسانی دانشگاههای مذکور و سازمانهای اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در استان تهران و همچنین بررسی تیم پژوهش این افراد مرتبط و خبره منتخب 360 نفر (176 نفر از آنها در دانشگاهها و 184 نفر در وزارت جهاد کشاورزی) را شامل بودند. شمار نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 181 نفر تعیین شد. در این پژوهش دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته جدول1 (دو سویه حاوی مؤلفهها و زیرمؤلفهها در وضعیت موجود و مطلوب از خیلی کم تا خیلی زیاد) و طرح سوال درباره "مؤلفههای الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در حالت وضع موجود و مطلوب" مصاحبههای کیفی و مطالعه نظری گردآوری شد. برای بررسی میزان اعتبار الگوی نظری ارائه شده در مدیریت آموزش آب مجازی، اعتبار سازهای پرسشنامه و برازش الگوی اندازه گیری تاییدی مربوط به آموزش آب مجازی، دادهها با استفاده از نرم افزار (LISREL8.8) در قالب تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتیجه شاخص میانگین واریانس استخراج شده 49/0AVE= نشان از تأیید و اعتبار سازه و ابزار مورد استفاده داشت. به منظور محاسبه پایایی پرسشنامه، آزمون مقدماتی روی 30 تن از نمونههای مرتبط انجام شد که محاسبه ضریب آلفای ترتیبی در سطح 81/0=α گویای قابلیت اطمینان و همسانی درونی آن میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمّی از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس و فراوانی و درصد) و در قسمت استنباطی از آزمون t-test و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
جدول 1- طیف مورد استفاده در ابزار پرسشنامه محقق ساخته )مآخذ: نگارنده( Table 1- The spectrum used in the researcher-made questionnaire tool (Source: Author)
مدل اندازهگیری از تحلیل عاملی تائیدی (CFA) تحلیل عاملی تاییدی (Confirmatory Factor Analysis) روشی است که نشان میدهد چه میزان گویههای سنجش یک سازه به درستی انتخاب شدهاند. در واقع در این روش مشخص میشود آیا سوالاتی که در یک پرسشنامه برای سنجش هر عامل انتخاب شده است مناسب میباشد یا خیر. بنابراین تحلیل عاملی تائیدی یک ابزار سنجش روایی پرسشنامه است و به روایی سازه یا مدل اندازه گیری نیز موسوم است. همان طور که گفته شد، تحلیل عاملی تاییدی یکی از دو نوع اصلی تحلیل(اکتشافی، تائیدی) عاملی است. تحلیل عاملی تاییدی که به طور مخفف CFA نامیده میشود، تعیین توانایی یک مدل از پیش تعیینشده در برازش به دادهها را سنجش میکند. به عبارت دیگر، این نوع از تحلیل عاملی بررسی میکند آیا عاملهایی که پژوهشگر در نظر گرفته است، واقعاً واریانسهای متغیرهای مشاهده شده را مطابق با الگوی تعیینشده تبیین میکنند یا خیر. تحلیل عاملی تأییدی یک نوع خاص از مدلیابی معادلات ساختاری است. در تحلیل عاملی تأییدی، بارهای عاملی به صورت ضرایب رگرسیونی از عامل به متغیرهای آشکار در نظر گرفته میشوند. تحلیل عاملی تأییدی با تعریف مدل اندازهگیری صورت میپذیرد. در تحلیل عاملی تاییدی، پژوهشگر از دانش خود در زمینه تئوری، پژوهش تجربی و یا هر دو استفاده میکند و الگوی روابط بین متغیرهای پنهان و متغیرهای آشکار را فرضیهبندی میکند و سپس با استفاده از تحلیلهای آماری آنها را آزمون میکند. تحلیل عاملی راهی برای کار با حجم زیادی از دادهها و خلاصه کردن آنها به مجموعهای کوچکتر از دادهها است که مدیریت کردن آنها راحتتر و قابل فهمتر است. تحلیل عاملی روشی برای پیدا کردن الگوهای پنهان است و نشان میدهد الگوها چهطور همپوشانی دارند و کدام ویژگیها در الگوهای چندگانه مشاهده میشوند. از این روش همچنین برای ایجاد مجموعهای از متغیرهای مشابه استفاده میشود که به آنها ابعاد میگویند. تحلیل عاملی تأییدی میتواند در طراحی ابزار سنجش در زمینههای مختلفی استفاده شود. عامل (factor) به مجموعهای از دادههای مشاهدهشده اطلاق میشود که به طور مستقیم قابل اندازهگیری نیستند ولی دارای الگوهای مشابهی در مقادیر خود هستند. عاملها توسط متغیرهای آشکار اندازهگیری میشوند. عاملها بر حسب بارهای عاملی یا مقدار پراکندگی در دادهها را که میتوانند تبیین کنند مورد بررسی قرار میگیرند.(38) مراحل تحلیل عاملی تأییدی پژوهش حاظر به طور خلاصه عبارت است:
یافتهها نتیجه بررسی نشان داد که 1/59 درصد از افراد مورد مطالعه مرد و 9/40 درصد زن بود. از نظر تحصیلی کارشناسیارشد با 4/35 درصد و دکترا با 6/64 درصد بود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای مرحله اول کیفی در بردارنده 15 کد بخش مصاحبه و 257 پاسخ کوتاه مصاحبه و همچنین 138 کد مفهوم بود که توسط تیم پژوهش شناسایی و تنظیم گردید. در طبقه بندی مرحله دوم، مفاهیم شناسایی شده در قالب 1 مقوله اصلی و 11 مؤلفه شامل: 1- نیازهای آموزش 2- هدفهای آموزش 3- محتوای آموزش 4- روشهای آموزشی 5- مدیریت آموزش 6- آموزشگران آموزش 7- ارزشیابی آموزش 8- فضای آموزش 9- یادگیرندگان آموزش 10- پیامدهای آموزش 11- اصول آموزش و همچنین 37 زیرمؤلفه استخراج و نمودار الگوی اولیه مفهومی طبق (شکل2) ارایه شد.
شکل 2- الگوی مفهومی اولیه آموزش آب مجازی)مآخذ: نگارنده( Figure 2- The basic conceptual model of virtual water education (source: Author)
برای بدست آوردن مدل اندازهگیری آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، ابتدا بر اساس نشانگرهایی با دقت بالا و معنیدار برای تمام سازههای آموزش آب مجازی محاسبه شد. پس از آن نشانگرها با یکدیگر تجمیع شدند و سازه الگوی آموزش آب مجازی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار را تشکیل دادند. از مدل تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی معنیدار بودن و دقت سازهای آموزش آب مجازی بهره گرفته شد. با توجه به نتایج مشخص میشود که تمامی نشانگرهای سازهها دارای مقدار t بالاتر از 96/1 هستند. نظر به این که سطح معنیداری در تمامی مؤلفههای مورد بررسی کوچکتر از 01/0 میباشد، میتوان بیان داشت بین وضع موجود و مطلوب در تمام مؤلفههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که به مؤلفههای آموزش آب مجازی به میزان کافی توجه نشده است. منظور از وضع موجود، میزان آموزش آب مجازی به بهرهبرداران آب مجازی بخش کشاورزی در حال حاضر است و همچنین منظور از وضعت مطلوب، آنچه بایستی در آموزش آب مجازی اتفاق افتد و تغییر پیدا کند که موجب پیشرفت در آموزش آب مجازی به بهرهبرداران آب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از زیر مجموعههای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست که موجب رضایتمندی جامعه خصوصاً جامعه محیط زیستی گردد. نتایج مقایسه دیدگاه پاسخگویان درباره وضع موجود و وضع مطلوب مؤلفههای آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در (جدول2) ارائه شده است.
جدول 2- نتایج مقایسه دیدگاه پاسخگویان درباره وضع موجود و مطلوب مؤلفههای آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار )مآخذ: نگارنده( Table 2- The results of comparing the views of the respondents about the current and desired status of virtual water education components in the agricultural sector with the resistance economy approach and sustainable development (Source: Author)
با توجه به شاخصهای برازندگی که در (جدول3) ملاحظه میشود، تمامی شاخصهای برازش مدل در حالت مطلوب قرار دارند. میتوان گفت که مدل اندازهگیری آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی جهت برازش روابط بین سازهها و نشانگرهای مربوط به هر سازه معتبر و قابل قبول میباشد. پس میتوان براساس مدل برازش یافته تحقیق گفت که نشانگرهای مورد استفاده برای آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی در آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار با زیربنای عاملی آن تطابق قابل قبولی را نشان میدهند. لذا در تحقیقات آتی نیز میتوان از آنها برای سنجش این سازه استفاده کرد.
جدول3- میزان انطباق مدل اندازهگیری آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با شاخصهای برازندگی )مآخذ: نگارنده( Table 3- The degree of compliance of the virtual water education measurement model in the agricultural sector with the appropriateness indicators (Source: Author)
در (جدول4) مقادیر استاندارد شده و نسبتهای بحرانی گزارش شده است. بارهای عامل استاندارد شده به عنوان ضریب اطمینان مسیر تبیین الگوی برازش یافته استفاده شد. ضرایب بدست آمده در بخش تحلیل عاملی تأییدی مرحله دوم بودند. در این فاز ضرایب برای اولویت بندی مؤلفهها استفاده شدند. بر این اساس به ترتیب محتوای آموزش آب مجازی (97/0)، روشهای آموزش آب مجازی (96/0) و اصول آموزش آب مجازی (92/0) بیشترین اهمیت را در تبیین الگوی آموزش آب مجازی داشتند. همچنین باید گفت که تمامی متغیرهای مکنون در تشکیل سازه مرتبه دوم به لحاظ آماری در سطح معنی داری هستند.
جدول 4- اولویت بندی اثر سازههای مرتبه اول در تشکیل سازههای دوم )مآخذ: نگارنده( Table 4- Prioritizing the effect of first-order structures in the formation of second-rate structures (Source: Author)
در این پژوهش از میانگین واریانس استخراج شده برای بررسی روایی همگرا و برای بررسی پایایی از الفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی استفاده شد. بر اساس نتایج مقادیر محاسبه شده AVE برای تمامی سازهها دارای مقادیر میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 میباشد. لذا گویهها بیش از 50 درصد از واریانس سازههای مربوط به خود را تبیین میکنند. مطلوب بودن مقادیر این شاخص نشان از وجود اعتبار همگرا در آزمونهای به کار رفته دارد. همچنین تمامی مقادیر شاخصهای پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 واریانس استخراج شده است و میتوان عنوان نمود یکی از شروط برقراری پایایی تأیید میشود. مدل اندازهگیری برازش یافته در دو حالت بار عاملی استاندارد و مقدار tمربوط به الگوی آموزش آب مجازی بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در (جدول5) آورده شده است. به این ترتیب که در صورت بیشتر بودن مقدار t از 96/1 بار عاملی در سطح 0.01=P فرض صفر مبنی بر معنیدار نبودن نقش نشانگر در تشکیل سازه مورد بررسی رد و معنیداری روابط در قالب تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار میگیرد. بر اساس نتایج بدست آمده، مقادیر میانگین واریانس استخراج شده (0.49=AVE) برای سازهها در حد مطلوب (بالاتر از 5/0) و همچنین پایایی سازه(CR = 0.805) که در (جدول5) آمده است، نشان میدهد که پایایی سازه برای کلیه متغیرهای نهفته برقرار است. نتایج ارزیابی بخش اندازهگیری مدل مرتبه دوم آموزش آب مجازی شواهد قابل قبولی برای اعتماد یا پایایی شاخصها برای عملیاتی کردن متغیرهای نهفته ارائه میدهند.
جدول5- وضعیت مؤلفه ها و زیرمؤلفه های آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار )مآخذ: نگارنده( Table 5- Status of components and sub-components of virtual water education in the agricultural sector with the approach of resistance economy and sustainable development (source: Author)
در پژوهش حاضر جهت بررسی مدل اندازهگیری از تحلیل عاملی تائیدی (CFA) استفاده شد. به این منظور بار عاملی هر نشانگر بر روی هر سازه برآورد و با استفاده از مقدار t معنیداری آن مورد تحلیل قرار گرفت. به این ترتیب که در صورت بیشتر بودن مقدار t از 96/1 بار عاملی درسطح0.01=P فرض صفر مبنی بر معنیدار نبودن نقش نشانگر در تشکیل سازه مورد بررسی رد و معنیداری روابط در قالب تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار میگیرد. برای ارزیابی نقش نشانگرهای مورد استفاده در شکلگیری نیازهای آموزشی آب مجازی دو متغیر مکنون مستقل یعنی تناسب نیازها با شرایط اقتصاد مقاومتی و سازماندهی نیازها، از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده گردید. همچنین جهت سنجش اهداف آموزش آب مجازی از مدل تحلیل عاملی تأییدی بهرهگرفته شده است. به منظور ارزیابی نقش نشانگرهای مورد استفاده در شکلگیری پنج متغیر مکنون مستقل یعنی انتقال دانش و اطلاعات کاربردی، توجه به حیطههای سه گانه دانش، بینش و توانش، از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده گردید. برای سنجش محتوی آموزشی از مدل تحلیل عاملی تأییدی بهرهگرفته شده است. جهت ارزیابی نقش نشانگرهای مورد استفاده در شکلگیری چهار متغیر مکنون مستقل یعنی نوین بودن محتوا، تناسب محتوا با شرایط کشاورزان، تدوین محتوا متناسب با اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار همچنین سودمندی محتوا و جامعیت از روش تحلیل عاملی مرتبه دوم استفاده گردید. به منظور ارزیابی نقش نشانگرهای مورد استفاده در شکلگیری پنج متغیر مکنون مستقل یعنی تناسب روشها و فنون با امکانات و شرایط، توجه به ویژگیهای مخاطبان در انتخاب روش، توجه به میزان آشنایی مربیان با اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، روشهای مشارکتی و فعال و انتخاب روشهای مناسب و متنوع از روش تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم استفاده گردید. در شکل (شماره 3) الگوی برازش یافته آموزش آب مجازی از خروجی نرم افزار(LISREL8.8) نمایش داده شده است.
شکل 3 - الگوی برازش یافته آموزش آب مجازی)مآخذ: نگارنده( Figure 3-Fit pattern of virtual water training (source: Author)
نتیجه گیری یکی از مهمترین شاخصهای مهارت آموزی و تغییر بینش در فراگیر، آموزش است. آموزش و یادگیری نیاز به الگوی آموزشی کار آمد و مناسب دارد. الگوی تدوین شده این پژوهش " آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار" میتواند گام مؤثری در تغییر رفتار بهرهبرداران در تولید محصولات کم آببر و حفظ منابع آبی به همراه داشته باشد. تولید محصولات کشاورزی استراتژیک و کم آببر نقش مهمی در خودکفایی و بیاثر کردن تحریمها و در نتیجه شکوفایی اقتصاد مقاومتی که همان توسعه و پایداری است به همراه دارد، تولید محصولات کشاورزی غیر استراتژیک و آببر موجب از بین رفتن منابع آبی و ورشگستگی آبی در نتیجه تخریب محیط زیست میگردد، به منظور حفاظت از منابع طبیعی و توسعه پایدار و در نهایت رسیدن به اقتصاد مقاومتی بایستی بخش آموزش بصورت فعالانه وارد عرصه شود و با آموزش اثر بخش به همراه الگوی مناسب آموزشی آب مجازی در بخش کشاورزی میتواند تا حد زیادی از منابع آبی محافظت نماید. پیامدهای احتمالی مصرف نا متعارف و غیر اصولی از منابع آبی موجب بحران خشکسالی، فرونشست زمین، بحرانهای محیطزیستی (نابودی گونههای جانوری و گیاهی)، به خطر افتادن امنیت غذایی، کوچ اجباری، نابودی سفرههای آب زیرزمینی، تنش آبی و غیره میشود. لذا بایستی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی جهت آگاهیسازی و آموزش بهرهبرداران در اولویت و اجرا قرار گیرد. راه حلهای مانند: تعیین ارزش اقتصادی آب، مدیریت آبهای تجدیدپذیر، استفاده از آبهای بازیافتی، جلوگیری از شیرین کردن آب دریاها و اقیانوسها (با توجه به هزینه بر بودن و پیامدهای زیست محیطی آن)، جلوگیری از حفرچاههای غیرمجاز، جلوگیری از انتقال آب بین حوزهای، استفاده از روشهای نوین آبیاری، مکانیزه کردن کشاورزی، تولید محصولات کم آببر، تولید محصولات استراتژیک، ایجاد الگوی کشت مناسب، تغیر رویکرد در سیاستهای خود کفایی مواد غذایی، مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد، استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته و غیره میتواند از بروز ورشکستگی آبی جلوگیری کند. همچنین بایستی این موضوع مهم را در نظر داشت که برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار نیاز به انرژی، غذا و آب است و در صورت فقدان آب، دو فاکتور اصلی دیگر توسعه پایدار "انرژی و غذا" را دیگر نمیتوان تولید نمود، زیرا تولید غذا و انرژی مستلزم وجود آب است. در پی بررسی نتایج این پژوهش از طریق تحلیل عامل تاییدی و برازش مؤلفهها نشان داد که مؤلفه روش آموزش و چهار زیر مؤلفه آن با مقدار ضریب گامای 97 درصد، یکی از مؤلفههای قوی برای تشکیل الگوی آموزش آب مجازی است و از نظر آماری در سطح معنی داری مؤثر بر تشکیل الگوی برنامه آموزش آب مجازی است. همچنین این مؤلفه براساس بارهای عاملی استاندارد شده (γ) در تبیین الگوی آموزش آب مجازی(96/0) مورد تایید قرار گرفت. بررسی نشان داد که این نتیجه این پژوهش با نتایج تحقیق فاطمی امین و فولادیان درخصوص روش آموزش همخوانی دارد وی بیان دارد روشهای متناسب با شرایط و ویژگیهای مخاطبان قبل از اجرا، از مؤلفههای مهم و تاثیر گذار در بحث آموزش مخاطبان است (39). براساس بارهای عامل استاندارد شده (γ) مؤلفه اصول آموزش آب مجازی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که از دیدگاه افراد مورد مطالعه، این مؤلفه و چهار زیر مؤلفه آن با ضریب گامای 92 درصد یکی از مؤلفههای مهم تشکیل دهنده الگوی آموزش آب مجازی است. در بررسی تحقیق اقدسی و دیگران علی آبادی مبنی بر توانمندی از طریق حیطههای آموزش یعنی دانش، بینش و مهارت مورد تأیید قرار گرقته و با نتایج این پژوهش همخوانی دارد (40) و (41). یکی دیگر از مؤلفه تأیید شده در این پژوهش مؤلفه مدیریت آموزش آب مجازی است. تحقیق خطیب زنجانی و دیگران مدیریت آموزشی را مورد تأیید قرار داده است. وی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی را در به بکارگیری منابع و امکانات مناسب و توجه به صلاحیت نیروی انسانی مراکز آموزش دهنده در اجرای دوره و بکارگیری افراد متخصص و با تجربه درپستهای آموزشی و برنامهریزی مناسب آموزشی و ایجاد انگیزش برای عوامل انسانی آموزشی مورد توجه قرار میدهد (42). در چنین شرایطی است که آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی خواهد توانست ضمن تطبیق خود با تغییر و تحولات روز در پیشبرد برنامههای آموزش آب مجازی موفقیت حاصل نماید. در تحقیق علیخانی نیز تاثیر متغیر مدیریت آموزش در پیشبرد برنامههای کشاورزی مورد تأیید قرار گرفته است (43). نتیجه تحلیل عامل تأییدی در این پژوهش نشان داد که نیازسنجی آموزشی آب مجازی و دو زیر مؤلفه آن با ضریب گامای 69 درصد یکی از مؤلفههای مهم جهت تشکیل الگوی آموزش مدیریت آب مجازی است. یافتههای مطالعه باریک و دفورت اهمیت توجه به ابعاد نیازهای آموزش مخاطبان را در برنامه آموزشی کشور آمریکا را نشان داده است (44). عباسی رستمی نیز در تحقیق خود با عنوان "مدلیابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکتهای خدمات مشاورهای کشاورزی استان مازندران" که با استفاده از روش میانگین وزنی نمرههای تفاوت (MWDS) به دست آمده (45)، نتیجه این پژوهش را مورد تأیید قرارداد لذا ارایه آموزشهای مبتنی بر نیاز سنجی آموزش در حوزههای دانش، بینش و توانش میتواند تأثیرات مطلوبی در روند آموزش آب مجازی دربخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار داشته باشد. نتیجه تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که برآورد اهداف برنامه آموزش آب مجازی این مؤلفه و چهار زیر مؤلفه آن با ضریب گامای 90 درصد یکی دیگر از مؤلفههای مهم تأثیر گذار در برنامه آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی است. بررسی تحقیق فاطمی امین و فولادیان نشان داد که نتایج حاصله با نتیجه این پژوهش همخوانی دارد، بدین ترتیب یکی از پیش شرطهای موفقیت برنامههای آموزش آب مجازی تعیین دقیق اهداف برنامههای آموزشی و تلاش در جهت برآورد کردن اهداف در طول اجرای برنامه میباشد(39). مطالعات حاجیمیر رحیمی نیز مشخص کرده است که اهداف آموزش کشاورزی باید متناسب با نیازهای آموزشی برای بهرهبرداران، کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تدوین شود (46). نتیجه این پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ارزشیابی و چهار زیر مؤلفه آن با ضریب گامای 88 درصد، یکی از مؤلفههایی است که تأثیر معنیداری در تشکیل الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار دارد. لوش و دیگران نیز در تحقیق خود ارزشیابی را در اثربخشی دورههای آموزشی مؤثر میداند (47). فراهانی و دیگران در تحقیق خود نشان دادند که ارزشیابی یک مرحله مهم و اساسی ارتقای کیفیت و اصلاح و بهبود فعالیتهای آموزشی است (48). نتیجه این پژوهش حاکی از تأثیر داشتن قابلیتها و تواناییهای آموزشگران آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار در موفقیت و تدوین الگوی مناسب برنامه آموزشی مؤثر است لذا در این ارتباط نتیجه تحقیق کوستر و دیگران با نتایج این پژوهش همخوانی دارد آنها صلاحیتهای معلمان را شامل: دانش تخصصی آن؛ ارتباطات؛ سازماندهی؛ پداگوژی و صلاحیت رفتاری میدانند (49). تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مؤلفه پیامدهای آموزش آب مجازی و سه زیر مؤلفه آن با ضریب گامای 87 درصد تاثیر معنیداری در تشکیل الگوی آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار است. مطالعه مریدالسادات و دیگران و میراب زاده و دیگران در خصوص پیامد توسعه دانش و آگاهی کشاورزان، نتیجه این پژوهش را تأیید میکند (50) و(51). جهت توسعه و اجرای آموزش آب مجازی در بخش کشاورزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار پیشنهادهای ذیل ارایه میگردد.
Reference
[1] - دانشجوی دکتری گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، ایران، [2] - دانشیار گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور ایران، [3] - استاد گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور و رئیس کرسی آموزش محیط زیست یونسکو، ایران، [4] - استادیار گروه آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، ایران، [5]- PhD Student, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Iran. [6]- Associate Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Iran. [7]- Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University and Head of UNESCO Chair on Environmental Education Iran. [8]- Assistant Professor, Department of Environmental Education, Payame Noor University, Iran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reference
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |