تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,295,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,948,369 |
سطحبندی آسیبهای توسعه مدیریت دانش در دانشگاهها | ||
خطمشیگذاری عمومی در مدیریت | ||
دوره 13، شماره 47، مهر 1401، صفحه 85-103 اصل مقاله (862.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ijpa.2022.67042.10875 | ||
نویسندگان | ||
موحد صادقیان1؛ محمد منتظری 2؛ جعفر قهرمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه: مدیریت صحیح دانش باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمانها و در نهایت کسب موفقیت بیشتر و نهایتا تعالی سازمانی میشود. از اینرو بقای سازمانها وابسته به مدیریت اثربخش دانش، است. هدف: هدف این پژوهش سطح بندی آسیبهای توسعه مدیریت دانش در دانشگاهها در چهارچوب مدل سهشاخگی و رویکرد ساختاری تفسیری است تا از این طریق بتوان مدیریت دانش را در بهترین شکل ممکن توسعه داد . روش تحقیق: جامعه آماری کلیه متخصصان حوزهی مدیریت آموزش عالی، اساتید و کارشناسان ستادی در دانشگاههای استان کرمان میباشند که با روش نمونهگیری هدفمند، 32 نفر نمونه پژوهش را تشکیل دادند. دادههای پژوهش نیز از طریق مصاحبههای باز و نیمه ساختیافته در بین گروه نمونه بهدست آمدند. آسیبهای مدیریت دانش در چهارچوب مدل سهشاخگی شامل ابعاد رفتاری، محیطی و ساختاری مشخص شد. یافتهها: بر اساس نتایج تحلیلها، اصلیترین آسیبهای توسعه مدیریت دانش در بعد رفتاری عبارتاند از: «ریسکپذیری پایین و عدم تعهد مدیران و کارکنان نسبت به مدیریت دانش»، در بعد آسیبهای محیطی «نبود نیاز و تقاضای مدیریت دانش از سوی جامعه» و در بعد آسیبهای ساختاری «عدم شفافیت و تسهیلگری مقررات و دستورالعملها و مبهم بودن مأموریت». همچنین نتایج بدست آمده نشان می دهد که اصلیترین عوامل تاثیرپذیر در بعد آسیبهای رفتاری، عبارتاند از «انگیزه و کار تیمی پایین و عدم رضایت شغلی کارکنان»، در بعد آسیبهای محیطی «نبود زمینه بها دادن به نظرات افراد در ایجاد تغییرات» و در بعد آسیبهای ساختاری «نامشخص بودن مأموریت و استراتژیها در دانشگاهها و عدمتوجه به برنامهریزی لازم در زمینه پیادهسازی». نتیجهگیری: مهمترین دست آورد پژوهش این است که به منظور رفع آسیبهای توسعه مدیریت دانش لازم است تا در بعد رفتاری «ریسکپذیری پایین و عدم تعهد مدیران وکارکنان نسبت به مدیریت دانش» به عنوان تاثیرگذارترین عامل مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلسازی ساختاری– تفسیری؛ مدیریت دانش؛ آسیبشناسی؛ مدل سهشاخگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |