تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,048 |
تعداد مقالات | 19,190 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,509,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,963,712 |
نقش رسانه هوشمندکودک و نوجوان درآموزش تفکر نقادانه | ||
مدیریت فرهنگی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 56، شهریور 1401، صفحه 21-36 اصل مقاله (472.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcm.2022.20696 | ||
نویسندگان | ||
مهرنوش خرمی نژاد1؛ حسن عشایری ![]() | ||
1مدرس گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
2حسن عشایری استاد گروه روانپزشکی و عصب شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران (نویسنده مسئول). | ||
3استادیارگروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران. | ||
4دانشیارگروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران. | ||
5استادیارگروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش در صدد فهم مؤلفه تفکر نقادانه وآموزش آن به کودکان ونوجوانان از طریق رسانههای هوشمند است. تفکر نقادانه، پیش نیاز مهارتهای زندگی از جمله، حل مسئله و تصمیمگیری است. روش پژوهش: در پژوهش حاضر بنابر ماهیت موضوع، دادهها با استفاده ازروش کمی، پرسشنامه محقق ساخته و روش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد و کدگذاری مصاحیهها جمعآوری شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل کودکان و نوجوانان 10تا 12 سال و 12 تا 14سال میباشد که محقق اقدام به مصاحبه و توزیع پرسشنامه کرده و رویکرد نقادانه آنان در بازی دیجیتالی کلش آف کلنز تحلیل شده و همچنین در بخش بعدی این مقاله نتایج حاصل از مصاحبههای اساتید دانشگاه مورد عمق کاوی قرار گرفته است. یافتهها: در فرایند اجرای پایلوت کودکان و نوجوانان و پس از مشاهده انجام بازی هوشمند کلش آف کلنز توسط آنان، درتوزیع فروانی گرایش به بازی گروهی یافتهها حکایت از آن داردکه تمام آزمودنیها دوست دارند عضو گروه شوند و در بازی شرکت کنند. و66 % آزمودنیها سعی میکنندکه راه مناسبی برای حل مسأله بیابند. در مصاحبه با اساتید دانشگاه نیز به مؤلفههای یادگیری فلسفی، یادگیری مشارکتی وتجربه محور و احترام بهتفاوتهای فردی تأکید شده است. نتیجهگیری: به این ترتیب در مقاله حاضر به این نتیجه رسیدهایم که رسانههای هوشمند در آموزش تفکر نقادانه، به دو شیوه میتوانند طرح آموزشی داشته باشند، 1- رسانه و آموزش برای کودک، 2- برنامه کودک با خود کودک. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تفکر نقادانه؛ رسانه هوشمند؛ کودک و نوجوان؛ بازی های هوشمند؛ یادگیری مشارکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |