تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,292,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,944,053 |
چارچوبی مفهومی برای یادگیری خطمشی در حوزه سلامت | ||
خطمشیگذاری عمومی در مدیریت | ||
دوره 13، شماره 47، مهر 1401، صفحه 17-41 اصل مقاله (701.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ijpa.2022.68239.10954 | ||
نویسندگان | ||
وجه الله قربانی زاده 1؛ سیّد محسن علّامه 2؛ هادی خانمحمّدی 3؛ حمیدرضا محمّدیسیاهبومی 4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه: نظام جمهوری اسلامی ایران، همانند سایر سیستمهای حکومتی باید برای مسائل مربوط به بهداشت و سلامت، خطمشیها و استراتژیهای کاربردی در دستور کار داشته باشد و از آنجائیکه سلامتی، بهداشت و درمان همواره از اولویتها و نیازهای اولیه بشر از اوان مدنیت تا کنون بوده و هست، میبایست برنامههای کاربردی که ضامن سلامتی و زندگی بهینه برای انسانهاست، در دستور کار قرار گیرد. در اواخر سال 2019، دنیا با یک پدیده همهگیر، به نام کرونا مواجه شد که کلیه روابط انسانی، سازمانی و حتی بینالمللی را تحت تاثیر خود قرار داد و خطمشیگذاران و تصمیمگیران حوزه سلامت را به چالش کشید، تا برای رفع این معضل فکر چارهای بیندیشند. هدف: فلذا این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی مفهومی برای یادگیری خطمشی در حوزه سلامت انجام شده است، تا درسآموزیهای مفیدی برای خطمشیگذاران حوزه سلامت ایجاد کند و در آینده با تجربهاندوزی و الگوگیری از این یادگیریها، با خطمشیگذاریهای برنامهریزی شده و مبتنی بر خرد جمعی، تضمین سلامت جامعه بشری را تامین کنند. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر، روش مطالعه چندموردی بوده که یک روش کیفی است و از استراتژی تحلیل مضمون و نرمافزار Max QDA برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل 12 نفر از خبرگان و خطمشیگذاران حوزه سلامت در وزارت بهداشت بوده که با استفاده از مصاحبه نیمهساخت یافته و نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی به گردآوری دادهها از آنان مبادرت شد. یافته ها: پس از گردآوری دادهها و رسیدن به اشباع نظری، تحلیل صورت پذیرفت. با مطالعه دادهها و اطلاعات استخراج شده در نهایت، 431 کد باز/ شناسه، 152 مضمون پایه، 39 مضمون سازماندهنده و 11 مضمون فراگیر شناسایی شد. نتایج: این مضامین و مفاهیم عمدتاً از مصاحبهها و اسناد بالادستی بدست آمدند و بارها توسط محقّق بازبینی و اصلاح شد و مضامین مشابه و یکسان در یک دسته قرار گرفته و چارچوب مفهومی ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ آموزش؛ خطمشیگذاری عمومی؛ اپیدمی؛ سلامت | ||
مراجع | ||
قرآن کریم؛
نهجالبلاغه؛
امیری، سروش (1396). «نقش تجربیات بینالمللی بریادگیری سیاست گذاران». پژوهش های روابط بین الملل، 7 (26)، 223-242؛
امیری، علینقی، دانائیفرد، حسن، زارعیمتین، حسن و سیدمجتبی امامی (1390). «فهم جوهره خطمشیهای عمومی: واکاوی نظری ماهیت تقلیدپذیری خطمشیگذاران ملی»، مجله اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره اول، بهار و تابستان 1390، شماره پیاپی 9، 39 صص 6-44؛
شاهمرادی، روحاله، تدبیری، سیروس، مجیدی، مریم و علیرضا افشارنژاد (1399). «ارایه مدل ساختاری تفسیری، خطمشیگذاری مسئولیت اجتماعی اسلامی در نظام سلامت»، فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال یازدهم، شماره 38، 18 صص، 1-18؛
شیخبگلو، زینالعابدین، تیمورنژاد، کاوه و یداله عباسزاده سهرون (1400). «تدوین و اعتباریابی مدل مشارکت ذینفعان در خطمشیگذاری عمومی در سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت»، فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال دوازدهم، شماره 44، 11 صص، 47-57؛
صفراهنگ، رسول (1399). «نقد فرانظری مبانی هستیشناختی حکمرانی دولتها در سیاستگذاری سلامت برای کنترل همهگیری کووید- 19، (مطالعه موردی ایران)»؛ پژوهشنامه علوم سیاسی، سال پانزدهم، شماره دوم، 42 صص 183-224؛
عباسی، طیبه (1389). «تبیین عوامل موثر بر تغییر خطمشی در حوزه علوم، پژوهشها و فناوری؛ موردکاوی: قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، پژوهشات و فناوری و قانون نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاهها و موسسات عالی کشور»، رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرّس، تهران، ایران.
عباسی، طیبه؛ دانائیفرد، حسن؛ آذر، عادل؛ و الوانی، مهدی (1389). تبیین تغییر خطمشی با استفاده از نظریۀ جریانات چندگانۀ کینگدون: مطالعه موردی تغییر قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، پژوهشات و فناوری، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره، 1صص 97-8؛
قدیرینوفرست، علی و وحید سینایی (1400). «بحران کرونا؛ تغییر یا تداوم الگوهای حکمرانی در دولت جمهوری اسلامی ایران»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال شانزدهم، شماره 2، پیاپی 62، 46 صص 175-220؛
مافیمرادی، شیوا (1399). «ارائه مدلی برای تحلیل از خط مشی گذاری در حوزه سلامت»، رساله دکتری. موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، گروه مدیریت؛
یزدانی، حمیدرضا (1391). «تدوین مدلی برای اندازه گیری زنجیره ارزش منابع انسانی در گروه صنعتی سایپا: کاربردی از پژوهش آمیخته»، رساله دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |