تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,105 |
تعداد مقالات | 19,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,109,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,362,923 |
جاناتان زیتل اسمیت: تأملی در معنا و مفهوم مقایسه در مطالعات ادیان | ||
پژوهشنامه ادیان | ||
دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1401، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jrs.2022.20783 | ||
نویسندگان | ||
محسن اویسی![]() ![]() | ||
1دانشآموختۀ دکتری ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران، قم | ||
2استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران، قم | ||
3گروه ادیان و عرفان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جاناتان زیتل اسمیت از مهمترین منتقدان رویکرد دینپژوهی تطبیقی میرچا الیاده میباشد که آثاری در زمینههایی نظیر «روششناسی مقایسهای»، «طبقهبندی ادیان» و نیز دین در جهان معاصر پدید آورده است. تمرکز یکجانبه بر تشابه و همسانپنداری و کشف الگوهای مشابه در مطالعات تطبیقی ادیان، رویکرد الیاده بود که روش پژوهشی غالب در مطالعات ادیان شده است. در واقع مهمترین نقد بر مکتب الیاده، عدم التفات جدّی به جزئیات تاریخی، زمینههای فرهنگی و اجتماعی، عناصر اقتصادی و سیاسی در دینپژوهی میباشد. زیتل اسمیت، روش تطبیقی الیاده را به «استعمار» موضوع پژوهش متهم نموده و تطبیق را تنها نشانگر عوامل مشترک و مشابه ندانسته است. او در پی ارائه یک الگوی تطبیقی بینابینی دربردارنده تفاوتها و نیز شباهتها بوده و به بررسی و نقد روشهای اصلی تطبیق - قومشناختی، دایره المعارفی، ریختشناختی، تکاملی و مـقایسه کـلنگرانه الگـوهای دینی- میپردازد. در نهایت، رویکرد «مورفولوژیکی- ساختاری» با تاکید بر مفاد تاریخی و انسانشناختی را روش تطبیقی مقبولتری نسبت به بقیه میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی ادیان؛ دینپژوهی مقایسهای؛ روش ریختشناسی و ساختاری؛ طبقهبندی ادیان؛ مقایسه تفاوت-مدار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |