تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,048 |
تعداد مقالات | 19,190 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,509,589 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,963,886 |
پتانسیل سنجی توسعه پهنه های آموزشی سبز باتاکید بر توسعه پایدار(مطالعه موردی: منطقه ۲ شهر تهران) | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 14، شماره 50، شهریور 1401، صفحه 1-20 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2022.20837 | ||
نویسندگان | ||
مریم رباطی ![]() ![]() | ||
1استادیار،گروه تخصصی ارزیابی وآمایش سرزمین،دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست،دانشگاه علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد گروه تخصصی ارزیابی و آمایش سرزمین، دانشکده منابعطبیعی و محیطزیست، دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد | ||
3دانشیار تمام وقت ،هیات علمی دانشگاه ازاد علوم تحقیقات | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: توسعه فضاهای آموزشی و اجرایی که بصورت تعاملی با محیطزیست گسترش یافته است به عنوان یک نیاز ملی مطرح میباشد؛ بدین منظور پتانسیلسنجی توسعه فضاهای آموزشی مبتنی بر محیطزیست و مدارس سبز میتواند گامی بلند در جهت رسیدن به توسعه پایدارباشد، که حفظ محیط زیست کشوریکی از ارکان آن است. روش انجام پژوهش: در فاز اول که شامل گردآوری اطلاعات میباشد از روش توصیفی-پیمایشی طی دو مرحله مطالعه میدانی و دفتری بهره گرفته شده است. و با بهرهگیری پرسنل خبره و پرسشنامهها تکمیل گردیده و بعد از دستهبندی وارد فاز دوم و تحلیلهای کامپیوتری شده است. در این مرحله 7 معیار اصلی شامل شاخصهای انسانی، اجتماعی، کاربری اراضی، آموزشی، محیط زیستی، جمعیت و مدارس سبز استخراج گردیده. در فاز دوم با استفاده از سه رویکرد تصمیممحور شامل روشهای فازی-پرامیته، فازی-مراتبی چندمعیاری و BWM،ضرایب و درجه اولویت عوامل و معیارهای ارزیابی تعیین شده است. ضرایب تاثیر بدست آمده از این رویکردها بعد از نرمالسازی؛ بصورت لایههای مختلف اطلاعاتی وارد محیط GIS گردیده و نقشههای پتانسیلسنجی برای منطقه 2 تهران تهیه شده است. یافتههای پژوهش: شاخص های محیط زیستی و آموزشی بالاترین امتیاز و سپس شاخص های کاربری اراضی و اجتماعی به ترتیب رتبه های بعدی را ازآن خود کرده اند. برپایه نتایج حاصل میتوان بیان نمود که در حال حاضر 3 مدرسه سبز در این ناحیه وجود دارد که توانسته است بصورت کمربند میانی منطقه 2 را پوشش دهد. نتیجه گیری: با تکیه بر دستاوردهای این تحقیق میتوان دریافت که باید شاخص های مدارس سبز منطبق با شرایط اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی ایران بومی سازی شودو درصورت امکان الگویی جامع از توسعه مدارس سبز در منطقه 2 تهران با تکیه بر سازگاری محیط و همچنین ایجاد تعامل با محیط زیست برای مناطق بدون پوشش (مورد نیاز) با همکاری سازمان محیط زیست، آموزش و پرورش تهیه گردد. هم چنین پایگاه دادهای جامع برای کل شهر تهران آمادهسازی شود.. علاوه برآن ساخت مدارس زیست محیطی ویا تبدیل مدارس معمولی به مدارس سبز با توجه به بحران انرژی و گرمایش زمین در دستور کار سازمان توسعه و نوسازی مدارس قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس سبز؛ GIS؛ تحلیل سلسله مراتبی-فازی (AHP)؛ پرامیته؛ BWM | ||
مراجع | ||
اصغرپور، م. (1393). تصمیمگیری چندمعیاره. مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 400 ص.
اسلامیه، ف.، اولادیان، م.، صفری، م. (1398). طراحی الگوی مفهومی مدارس سبز در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت مدرسه، 7(2): 60-81.
بارشادت، ن.، شعاعی، ح.، رضوانی، ع. (1398). تبیین مؤلفهها و شاخصهای پایداری محیطی فضاهای آموزشی ایران با تأکید بر سیستمهای ارزیابی فضاهای سبز آموزشی. محیطشناسی، 45(1): 171-192.
بخشی، م.، پناهی، ر.، ملائی، ز.، کاظمی، ح.، محمدی، د. (1390). ارزیابی وضعیت نوآوری در منطقه جنوب غرب آسیا و تعیین جایگاه ایران با استفاده از روش تصمیمگیری پرومتی. فصلنامه علمی-پژوهشی سیاست علم و فناوری، 3(3): 19-31.
بشیرزاده، ت. (1392). سیستمهای سبزعمودی: راهحلی جهت کاهش اثرات منفی زندگی مدرن درمقیاس ساختمان و شهر. همایش ملی معماری، شهرسازی و توسعه پایدار با محوریت از معماری بومی تا شهر پایدار، مشهد، خراسان رضوی.
تقوایی، م.، رخشانی نسب، ح. (1385). ارزیابی مکانگزینی مدارس متوسطه و پیشدانشگاهی شهر اصفهان. نشریه علمی- پژوهشی جغرافیا، 4(10-11): 33-56.
تقیپور، ب.، علی آبادی، خ.، پورروستایی اردکانی، س. (1397). تأثیر چندرسانهای آموزش محیطزیست بر میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم در مدارس سبز تهران. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 9(2): 27-43.
حسنزاده، ر. (1395). مکانیابی مراکر آموزشی با استفاده از روشهای تحلیل مکانی و تصمیمگیریهای چندمعیاری در مناطق کوهستانی سرد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر رجایی، تهران، ایران.
جواری، م.، شهیوندی، ا.، اللهدادی، ن.، سلطانی، م. (1389). جغرافیایی در مکانیابی مراکز آموزش عالی (GIS) استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (نمونه موردی: دانشگاه پیامنور خرمآباد). دوفصلنامه جغرافیا و برنامهریزی منطقهای، 1(1): 3-22.
ذولفقاری، ح. (1391). مبانی محیط زیست. انتشارات دانشگاه کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان محیط زیست کشور (1392). دستورالعمل مدارس محیط زیستی، معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، واحد انتشارات، تهران، ایران.
سبزعلیان، م.، بقیری، م.، قویدل، م. (1390). بانک اطلاعات شهرداری شهر تهران منطقه 2. انتشارات پرستا (وابسته به موسسه فرهنگی هنری پرستای حق)، تهران، ایران.
ستارپور، ل. (1392). مکانیابی مدارس ابتدایی شهر بندرعباس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی. نخستین همایش ملی کاربرد مدلهای پیشرفته تحلیل فضایی در آمایش سرزمین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با همکاری شهرداری یزد، یزد، ایران.
شماعی، ع.، عسکری، ح. (1388). آسیبشناسی کاربری آموزشی مقطع دبیرستان در شهر ایلام با استفاده از GIS. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 9 (13): 103-138.
صالحی، م. (1393). مهندسی محیط زیست: برای دانشجویان مهندسی عمران. انتشارات بهتا پژوهش، تهران، ایران.
صالحی، ر.، رضاعلی، م. (1384). ساماندهی فضایی مکانهای آموزشی (مقطع متوسطه) شهر زنجان به کمک GIS. پژوهشهای جغرافیایی، 37(52): 123-135.
طیبی، س.، ضرابی، م. (1394). مقدمهای بر حقوق بینالمللی محیطزیست. انتشارات میزان، تهران، ایران.
عموشاهی، س.، نژادکورکی، ف.، پورابراهیم، ش. (1394). بررسی روشهای فرارتبهای ELECTRE و PROMETHEE در تصمیمگیریهای محیطزیستی صنعت نفت و پتروشیمی. فصلنامه انسان و محیطزیست، 13(2): 17-35.
فرجزاده، م.، سرور، ه. (1381). مدیریت و مکانیابی مراکز آموزشی با استفاده از سیستم جغرافیایی (مطالعه موردی فضاهای آموزشی منطقه 7 تهران). تحقیقات جغرافیایی، 17(4): 79-90.
فرهادی، ر.، پرهیزگار، ا. (1391). تجزیه و تحلیل توزیع فضایی و مکانیابی مدارس ابتدایی منطقه 6 تهران با استفاده از GIS. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 6(14): 16-37.
فقیهیقزوینی، ف. (1395). آموزش محیط زیست در مدارس. فصلنامه تعلیم و تربیت (6-7): 151-163.
قدسیپور، ح. (1382). مباحثی در تصمیم گیری چند معیارهبرنامه ریزی چندهدفه (روشهای وزندهی بعد از حل). انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، 222 ص.
کریمی، ل. (1398). بررسی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر رفتار زیست محیطی (با تکیه بر رفتار مصرف آب). پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه پیام نور مرکز پرند، تهران، ایران.
کریمی، د.، عنایتی، ا. (1391). آموزش برای توسعه پایدار، مدرسه پایدار. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 1(1): 59-74.
محمدی، ج.، پورقیومی، ح.، قنبری، م. (1391). تلفیق مدل همپوشانی شاخصهای (IO) و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در مکانیابی مراکز آموزشی (نمونه موردی: مدارس راهنمایی شهر کازرون). جغرافیا و برنامهریزی محیطی، 23(1): 113-128.
مرادی، م. (1399). تاثیر مسئولیت اجتماعی بر هوشمندسازی شهری در شهر تهران. سومین کنفرانس بینالمللی راهکارهای نوین در مهندسی، علوم اطلاعات و فناوری در قرن پیش رو، تهران، ایران.
موسیوند، ج.، آرایی، ع.، محمدی، ع. (1392). چالشهای زیست محیطی تهران. دومین کنفرانس بین المللی مخاطرات محیطی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
میبودی، ح.، لاهیجانیان، ا.، شبیری، م.، جوزی، ع.، عزیزینژاد، ر. (1395). تدوین معیارهای استاندارد مدارس سبز در ایران. فصلنامه علمی و پژوهشی تعلیم و تربیت، 22(3): 107-129.
نادری، ع، سیفنراقی، م. (1397). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. انتشارات ارسباران، 248 ص.
ولیزاده، ر. (1386). مکانیابی مراکز آموزشی دبیرستان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، نمونه موردی شهر تبریز. نشریه علوم اجتماعی 7(5): 59-87.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |