تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,348,037 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 23,004,445 |
شناسایی عوامل اثرگذار بر مشارکت نهاد خانواده در سیاستگذاریهای فرهنگی- تربیتی در کلانشهر تهران(مطالعه مناطق 2 و 12) | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 14، شماره 50، شهریور 1401، صفحه 21-34 اصل مقاله (648.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2022.20838 | ||
نویسندگان | ||
محدثه فدایی1؛ سیدرضا صالحی امیری 2؛ محمود مهر محمدی3؛ محمد مهدی ذوالفقار زاده کرمانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. fadaeemohadese@gmail.com | ||
2دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت واقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) dr.salehiamiri@gmail.com | ||
3استاد، گروه تعلیم وتربیت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران. mehrmohammadimahmoud@gmail.com | ||
4استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. zolfaghar@ut.ac.ir | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: سیاستگذاری فرهنگی بهعنوان یکی از ارکان مهندسی فرهنگی، تنها هنگامی میتواند اهداف مطلوب فرهنگی را در جامعه محقق نماید که ابزارها و کنشگران سیاستگذاری را بهطور فرابخشی و جامع برگزیند؛ چنین گزینشی، نقش و اثرگذاری نهاد «خانواده» را در این خصوص نمایان خواهد نمود؛ با این وجود، شاهد عدم مشارکت «خانواده» در سیاستگذاریهای فرهنگی- تربیتی میباشیم. نوشتار حاضر با طرح این سؤال اصلی که اساساً چه عواملی در مشارکت نهاد خانواده در سیاستگذارهای فرهنگی- تربیتی اثرگذار است؟ به دنبال شناسایی عوامل اثرگذار بر مشارکت نهاد خانواده در سیاستگذاریهای فرهنگی- تربیتی در کلانشهر تهران (مشخصاً مناطق 2 و 12 شهرداری) با استفاده از روش پژوهش کیفی مبتنی بر «نظریه داده بنیاد» میباشد. روش پژوهش: جامعه هدف پژوهش شامل خبرگان حوزه سیاستگذاری فرهنگی- تربیتی و نیز خانوادههای ساکن در مناطق دو و دوازده شهرداری تهران است که با استفاده از نمونه گیری نظری در مجموع تعداد 25 نفر به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. داده ها با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عواملی چون: «بازتعریف مفهوم مشارکت»، «بازتعریف نقش ذینفعان در سیاستگذاریها»، «تحولات ساختاری- تشکیلاتی نظام تربیتی» و نیز «تصویب قوانین و مقررات مشارکتپذیری»، در بروز پدیده «سیاستگذاری فرهنگی- تربیتی» اثرگذار است. نتیجه گیری: از میان عوامل شناسایی شده، چنانچه بازتعریف نقش ذینفعان در سیاستگذاریها، تحولات ساختاری- تشکیلاتی و همراستایی خانواده و نظام تربیتی صورت پذیرد، مشارکت خانواده در سیاستگذاریها تسهیل میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
خانواده؛ آموزشوپرورش؛ مشارکت؛ سیاستگذاری فرهنگی- تربیتی؛ کلانشهر تهران | ||
مراجع | ||
اصلان زاده، فاطمه (1394)، تحلیل سیاستگذاری فرهنگی با تأکید بر نظریه کنش ارتباطی هابرماس، فصلنامه علوم خبری، شماره 14: 115- 85.
حیدری، علیرضا (1399)، کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، فصلنامه علمی- پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 6، شماره 1: 279- 261.
رابرتسون، یان (1374)، درآمدی بر جامعه: با تاکید برنظریه های کارکردگرایی، سـتیز و کـنش متقابـل نمـادی ، (ترجمـه حسین بهروان). مشهد: آستان قدس رضوی.
صمدی، معصومه. رضایی، منیره. (1390). بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 19(12): 95-117.
علم الهدی، جمیله. (1386). فلسفه تعلیم و تربیت رسمی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش.
قاسمی پویا، اقبال. (1377). راههای حصول به مشارکتهای مردم در امور آموزشوپرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
مظاهری، حسن. موسی پور، نعمت اله. ناطقی، فائزه. (1395). نقش خانواده در برنامه درسی شایستگی محور دوره ابتدایی از منظر اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش. فصلنامه خانواده و پژوهش، 34: 7-32.
مهرمحمدی، محمود. (1391). فرهنگ خانواده: مبنای مغفول در ساماندهی تعاملات خانه و مدرسه. راهبرد فرهنگ، 17 و 18: 275-293.
میرزایی، علی (1388)، نگاهی به سیاست های فرهنگی در روسیه، ماهنامه تحولات ایران و اوراسیا، شماره 24.
نوید ادهم، مهدی و صادق زاده قمصری، علیرضا (1394)، طراحی الگوی سیاست های فرهنگی نظام آموزش و پرورش، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال چهارم، شماره 15: 153- 135.
نیازآذری، کیومرث. اسماعیلی شاد، بهرنگ. ربیعی دولابی، مجید. (1390). سیاستگذاری و فرایند خط مشی عمومی در نظام آموزشی. قائم شهر: انتشارات مهر النبی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |