تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,288,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,941,257 |
مطالعه تأثیر سطح درگیری ذهنی مشتری در فرآیند بازاریابی افراد تأثیرگذار بر تمایل به سفر به مقصد، نگرش نسبت به برند و تمایل به خرید | ||
مدیریت بازاریابی | ||
دوره 18، شماره 59، خرداد 1402، صفحه 1-19 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jomm.2022.69502.1972 | ||
نویسندگان | ||
ثمین ذهبی1؛ عباس اسدی 2؛ بهناز خدایاری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از مطالعه حاضر، تعیین تأثیر سطح درگیری ذهنی بالای مشتری در فرآیند بازاریابی افراد تأثیرگذار بر تمایل به سفر به مقصد، نگرش نسبت به برند و تمایل به خرید میباشد. علاوه براین در این پژوهش، سطح درگیری مصرفکننده با افراد تأثیرگذار، بدبینی نسبت به تبلیغات، دنبالکنندههای غیرواقعی، قصد سفر به مقصد تبلیغ شده و تمایل به خرید مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات مربوط به پیشینه ادبیات تحقیق از روش کتابخانهای استفاده شده است. همچنین به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز روش میدانی مورد استفاده قرار گرفت و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه بوده است. جامعه آماری مطالعه حاضر متشکل از دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بود که تجربه تعامل با افراد تأثیرگذار حوزه گردشگری در رسانه اجتماعی اینستاگرام را دارا بودهاند. در این مطالعه، به منظور تحلیل دادهها از دو رویکرد آمار توصیفی و تحلیل استنباطی استفاده شد و استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز آزمون بارتلت و کولموگروف اسمیرنوف با کمک نرمافزار SPSS و آزمون مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart-PLS انجام شد. یافتهها حاکی از این است که سطح درگیری مشتری با افراد تأثیرگذار در رسانه اجتماعی بر تمایل به سفر به مقصد گردشگری، نگرش نسبت به برند و تمایل به خرید محصول تبلیغ شده تأثیر دارد. از طرفی، ادراکات در زمینه وجود دنبالکنندههای غیرواقعی در تأثیر سطح درگیری مشتری بر تمایل به سفر به مقصد گردشگری و تمایل به خرید محصول تبلیغ شده نقش تعدیلگری دارد. با این وجود، نقش میانجی بدبینی نسبت به تبلیغات در تأثیر سطح درگیری مشتری بر تمایل به سفر به مقصد گردشگری و تمایل به خرید محصول تبلیغ شده مورد تأیید واقع نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سطح درگیری ذهنی مشتری؛ تمایل به سفر؛ نگرش به برند و تبلیغات؛ تمایل به خرید | ||
مراجع | ||
اسماعیلپور، م.، بحرینیزاده، م. و زارعی، ک. (1396). "بررسی تأثیر استفاده از تأییدکنندههای مشهور در تبلیغات بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به تبلیغ"، تحقیقات بازاریابی نوین، 14، 1-22.
اسماعیلیفر، ب. و رضایی، ل. (۱۳۹۴). "بررسی تأثیر نقش جامعه برندی و درگیری جامعه در ایجاد اعتماد به برند در رسانههای اجتماعی"، کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.
جلیلیان, ح. میجانی، م. (1390). "بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی"، دانشگاه علامه طباطبایی.
خادمی، س. (1399). "بررسی تأثیر ویژگیهای افراد تأثیرگذار و تعاملات در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان با توجه به نقش میانجی نگرش و انگیزش لذتجویانه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، پردیس بینالملل.
دائمی اقدم، م. و آندرواژ، ل. (1399). "تحلیل نقش اثرگذاری اعتبار سلبریتی و تبلیغات و نگرش به تبلیغات بر تمایل خرید: مطالعه موردی: برند موبایل سامسونگ"، اولین کنفرانس حسابداری و مدیریت. استانبول، ترکیه.
شیرمحمدی، ی.، دارابی، غ. و هاشمی باغی، ز. (1396). "اثر درگیری ذهنی بر قصد بازدید مجدد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران بینالمللی (مطالعه موردی: شهر تهران)"، مطالعات مدیریت گردشگری، 12(39)، 95-121.
عزیزی، ع.ه..، فعلی، ر.، رحیمی، ف.ا. و محمودی، ا. (1395). "تأثیر عوامل شناختی و احساسی بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 6، 2(21)، 37-56.
غفاری گیلانده، ع.، دهزاده سیلابی، پ. و قدیمی، م. (1395). "رتبهبندی جاذبههای گردشگری بر اساس پتانسیل جذب گردشگر با استفاده از مدل تاکسونومی عددی"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 5، 113-126.
فتاحی، م. و طالبی، ف. (1397). "تأثیر سلبریتیها بر رفتار خرید مصرفکننده"، کنفرانس ملی مدیریت، حسابداری، مطالعات حقوقی و اجتماعی، زرقان.
کیانی فیضآبادی، ز. (1397). "عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران (مورد مطالعه: شهر کاشان)"، فصلنامه گردشگری شهری، 5(4)، 105-120.
مهدویی فرد، ا. (1393). "شبکههای اجتماعی در تحقیقات بازاریابی؛ نقشها، کارکردها و مفاهیم"، کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، مرکز همایشهای بیناللملی شهید بهشتی.
موسوی، س. و کنارهفرد، م.ع. (1393). "تأثیر رسانههای اجتماعی بر شاخصههای جامعه برندی، شیوههای ارزش آفرینی، اعتماد و وفاداری به برند (مطالعه موردی: مقایسه گوشی موبایل اپل آیفون و سامسونگ گلکسی"، مجله مدیریت بازاریابی، 9(25)، 25-50.
نادری، م. (1398). "بررسی تأثیر نفوذ افراد تأثیرگذار رسانههای اجتماعی بر اعتماد و قصد خرید مصرفکننده با نقش میانجیگری تعامل (مورد مطالعه: کاربران اینستاگرام)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
Admaster, T. (2019). “Digital marketing trend report of China”, [Online]. Available at: https:// www.useit.com.cn/thread-21480-1-1.html (accessed 2019). Akyon, F.C. & Kalfaoglu, M.E. (2020). “Instagram fake and automated account detection”, In 2019 Innovations in Intelligent Systems and Applications Conference (ASYU) (PP. 1-7). IEEE. Alalwan, A.A. (2018). “Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention”, International Journal of Information Management, 42, 65-77. AlFarraj, O., Alalwan, A.A., Obeidat, Z.M., Baabdullah, A., Aldmour, R. & Al-Haddad, S. (2021). “Examining the impact of influencers’ credibility dimensions: attractiveness, trustworthiness and expertise on the purchase intention in the aesthetic dermatology industry”, Review of International Business and Strategy. Antón, C., Camarero, C. & Laguna-García, M. (2016). “Towards a new approach of destination loyalty drivers: Satisfaction, visit intensity and tourist motivations”, Current Issues in Tourism, 20(3), 238-260. Beneke, J., Cumming, G., Stevens, A. & Versfeld, M. (2013). “Influences on attitude toward mobile text message advertisements: An investigation of South African youth”, International Journal of Mobile Marketing, 5(1). Cresci, S., Di Pietro, R., Petrocchi, M., Spognardi, A. & Tesconi, M. (2015). “Fame for sale: Efficient detection of fake Twitter followers”, Decision Support Systems, 80, 56-71. De Veirman, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). “Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude”, International journal of advertising, 36(5), 798-828. Gulati, S. (2017). “Impact of Peer Pressure on Buying Behaviour”, International Journal of Resersch- Granthaalayah, 5(6), 280-291. Gunawan, D.D. & Huarng, K.H. (2015). “Viral effects of social network and media onconsumers purchase intention”, Journal of Business Research, 68(11), 2237-2241. Howard, J.A. (1994). “Buyer behavior in marketing strategy”, Englewood Cliffs, NJ: Prentice‐Hall. Jang, W., Kim, J., Kim, S. & Chun, J.W. (2021). “The role of engagement in travel influencer marketing: The perspectives of dual process theory and the source credibility model”, Current Issues in Tourism, 24(17), 2416-2420. Jiménez-Castillo, D. & Sánchez-Fernández, R. (2019). “The role of digital influencers in brand recommendation: Examining their impact on engagement, expected value and purchase intention”, International Journal of Information Management, 49, 366-376. Kim, S. & Jun, J. (2016). “The impact of event advertising on attitudes and visit intentions”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 29, 1-8. Lo, J.T.L., Lee, S.C.L., Loo, P.L., Sellvam, S. & Sandran, T. (2014). “Consumer attitude towards mobile advertising in Malaysia”, (Doctoral dissertation, UTAR). Mathew, P. (2016). “Attitude segmentation of Indian online buyers”, Journal of enterprise information management, 29(3), 359-373.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 733 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |