تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,218,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,847,129 |
تحلیل کیفیت محیط شهری با ادراک زیبایی.شناسی و حس تعلق در فضاهای کلانشهر تبریز (مطالعهی موردی: میدان ساعت تبریز) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
انسان و محیط زیست | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 19، دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 61، تیر 1401، صفحه 267-283 اصل مقاله (1.18 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سولماز بابازاده اسکویی1؛ علی زینالی عظیم 2؛ فرانک عدلی فر3؛ منصوره جمشیدی4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه معماری، واحد اسکو، دانشگاه آزاد اسلامی، اسکو، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه معماری و شهرسازی، عضو باشگاه نخبگان و پژوهشگران جوان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران *( نویسندة مسئول) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشجوی دکتری رشته معماری، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4کارشناس ارشد معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف و زمینه: تلاش برای ادراک محیط و کیفیت فضاهای شهری در محیط زندگی از اساسیترین مسائلی است که متفکران حوزه های شهری به دلیل افت کیفیت محیطی، بخصوص فضاهای شهری از بعد زیباشناسی و حس تعلق باید به آن توجه کنند، تا محیطی سرزنده و متناسب با روحیات و نیازهای کاربران خلق نمایند. با عنایت به این موضوع، هدف تحقیق حاضر تحلیل کیفیت محیط شهری با دلبستگی مکانی و ادراک زیباییشناسی در فضاهای کلانشهر تبریز میباشد. روش بررسی: روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی می باشد. حجم نمونه 384 نفر از بازدیدکنندگان میدان ساعت تبریز میباشد. برای مدل ساختاری از تحلیل عاملی مرتبه دوم (SEM) از نرمافزار Amos نسخه 26 و SPSS استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان میدهد که در مدل ساختار نهایی دو مولفه زیباشناسی محیطی (مستقیم با 96/0 و غیر مستقیم 65/0) و حس تعلق هم به طور (مستقیم با 94/0 و غیر مستقیم با 78/0) در کل، با 93/0 در بهبود کیفیت محیطی در میدان ساعت تبریز تاثیرگذار بوده اند. بحث و نتیجه گیری: بنابراین بین کیفیت محیطی فضاهای شهری با زیباشناسی و حس تعلق شهروندان رابطه مستقیم مثبت و معناداری وجود دارد که علت و معلول یکدیگر در ارتقا کیفیت محیطی و فضاهای شهری هستند.بحث و نتیجهگیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کیفیت محیطی؛ فضای شهری؛ حستعلق؛ زیباشناسی؛ کلانشهر تبریز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
فصلنامه انسان و محیط زیست، شماره 61، تابستان 1401، صص 267-283 تحلیل کیفیت محیط شهری با ادراک زیباییشناسی و حس تعلق در فضاهای کلانشهر تبریز (مطالعهی موردی: میدان ساعت تبریز)
سولماز بابازاده اسکویی[1] علی زینالی عظیم [2]* فرانک عدلیفر [3] منصوره جمشیدی[4] تاریخ دریافت: 20/9/1400 تاریخ پذیرش:17/1/1401 چکیده هدف و زمینه: تلاش برای ادراک محیط و کیفیت فضاهای شهری در محیط زندگی از اساسیترین مسائلی است که متفکران حوزه های شهری به دلیل افت کیفیت محیطی، بخصوص فضاهای شهری از بعد زیباشناسی و حس تعلق باید به آن توجه کنند، تا محیطی سرزنده و متناسب با روحیات و نیازهای کاربران خلق نمایند. با عنایت به این موضوع، هدف تحقیق حاضر تحلیل کیفیت محیط شهری با دلبستگی مکانی و ادراک زیباییشناسی در فضاهای کلانشهر تبریز میباشد. روش بررسی: روش تحقیق بصورت توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی می باشد. حجم نمونه 384 نفر از بازدیدکنندگان میدان ساعت تبریز میباشد. برای مدل ساختاری از تحلیل عاملی مرتبه دوم (SEM) از نرمافزار Amos نسخه 26 و SPSS استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که در مدل ساختار نهایی دو مولفه زیباشناسی محیطی (مستقیم با 96/0 و غیر مستقیم 65/0) و حس تعلق هم به طور (مستقیم با 94/0 و غیر مستقیم با 78/0) در کل، با 93/0 در بهبود کیفیت محیطی در میدان ساعت تبریز تاثیرگذار بوده اند. بحث و نتیجه گیری: بنابراین بین کیفیت محیطی فضاهای شهری با زیباشناسی و حس تعلق شهروندان رابطه مستقیم مثبت و معناداری وجود دارد که علت و معلول یکدیگر در ارتقا کیفیت محیطی و فضاهای شهری هستند.بحث و نتیجهگیری: همانگونه که نتایج این پژوهش نشان داد فعالیتهای سازمانهای ورزشی بر توسعه تمدن بوم شناختی و زیست محیطی در ورزش تأثیر فراوانی دارد. واژگان کلیدی: کیفیت محیطی، فضای شهری، حستعلق، زیباشناسی، کلانشهر تبریز
Human and Environment, No. 61, Summer 2022, pp. 267-283 Analysis of the quality of the urban environment with the perception of aesthetics and Place attachment in the spaces of Tabriz metropolis (Case Study of Tabriz Saat Square)
Solmaz Babazadeh Oskoui [5] Farank Adlifar [7] Mansoureh Jamshidi [8]
Abstract Background and Aim: Trying to understand the environment and the quality of urban spaces in the living environment is one of the most basic issues that urban thinkers should pay attention to due to the decline in environmental quality, especially urban spaces in terms of aesthetics and sense of belonging, to a lively environment and create to suit the moods and needs of users. With regard to this issue, the purpose of this study is to analyze the quality of the urban environment with spatial attachment and aesthetic perception in the metropolitan areas of Tabriz. Methods: The research method is descriptive-analytical and survey type. The sample size is 384 visitors to Tabriz Clock Square. For the structural model, second-order factor analysis (SEM) of Amos software version 26 and SPSS were used. Results: The results show that in the final structure model, two components of environmental aesthetics (direct with 0.96 and indirect with 0.65) and sense of belonging directly (directly with 0.94 and indirect with 0.78 In total, with 0.93, they have been effective in improving the environmental quality in Tabriz Clock Square. Discussion and Conclusion: Therefore, there is a direct positive and significant relationship between the environmental quality of urban spaces with aesthetics and the sense of belonging of citizens, which are the cause and effect of each other in improving the environmental quality and urban spaces. Keywords: environmental quality, urban space, sense of belonging, aesthetics, Tabriz metropolis.
مقدمه کیفیت محیطی واژهای است که از فیزیولوژی محیطزیستی، وارد ادبیات شهری شده است با وجود این نقش بسیار مهمی در پردازش و تحلیل کیفیت زندگی شهروندان دارد (1). تنزل سطح زندگی و کاهش کیفیت محیطی شهرها، از جمله مسائل شهرنشینی شتابان در کشورهای درحال توسعه طی دهههای اخیر بوده است (2). فقر، آلودگی محیطی، استانداردهای پایین زندگی عدم دسترسی به زیرساختهای مناسب، رشد بیقوارة شهری و بد مسکنی از جمله مسائل ناشی از شهرنشینی شتابان در این کشورها است که به کاهش کیفیت محیط شهری در کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته، منجر شده است (1). در این میان فضای شهری یک پدیده پیچیده در یک محیط شهری است که از عوامل متعدد تأثیرات تشکیل شده است (3). فضای شهری اساسا به عنوان فضاهای عمومی در یک محله یا شهر به شمار میآید و به تمام انواع طبقهبندیهای احتمالی چنین فضاهای اشاره میکند؛ میدانها، خیابانها، پلها، مناطق خرید، بازارها، گرههای حمل و نقل مانند ایستگاههای اتوبوس، امکانات اجتماعی، کیوسکهای شهری، فضاهای چند منظوره، پارکها و زمینهای بازی (4). چاپلا و همکاران، (2020) برای تعیین کیفیت محیطی این فضاها باید از شاخصهایی بهره ببریم که از نظر روحی و روانی در استفاده کنندگان موثر باشد. به طور کلی میتوان نیازهای روانی انسان - محیطی مردم را به سه مقوله اصلی یعنی ادراک فضایی، احساس تعلق و احساس زیبایی تقسیم کرد (5): ادراک فضایی: شناخت محیط و احساس هویت فضایی احساس تعلق: ایجاد دلبستگی و خاطره نسبت به محیط احساس زیبایی: احساس لذت ذوقی و هماهنگی عاطفی با محیط عوامل موثر در کیفیت محیط شهری بسیار متنوع و متعدد است که میتوان آنها را به سه گروه اصلی کیفیتهای فضایی تقسیم کرد. کارکردی، اجتماعی (حستعلق و ...) و زیباشناختی (6). در ایران، به دنبال شهرنشینی شتابان طی نیم قرن اخیر، شهرها با افت کیفیت محیطی فضاهای شهری مواجه شده اند. از اینرو، انجام دادن اقدامات برنامهریزی شهری، برای ارتقای کیفیت محیطی فضاهای شهری ضروری است که شهر تبریز هم از این قاعده مستثنی نیست و با مشکلات کیفیت محیطی در شهر مواجه است. بنابراین تحقیق حاضر بدنبال پاسخگویی به این سوال است که مولفههای زیباشناسی و حستعلق چقدر در ارتقا کیفیت محیطی فضاهای شهر تبریز موثر است؟
کیفیت محیطی فضاهای شهری مفهوم کیفیت محیط شهری و مؤلفههای آن از اواسط قرن بیستم در بین محققین مطرح شده و بر اساس شرایط زمانی و مکانی تغییر کرده و تکامل یافته است. کیفیت محیط شهری واژهای است که در برنامهریزی، کاربرد بسیاری دارد، و به مجموعه پدیدههایی گفته میشود که انسان را در بر میگیرد. محیط از عوامل طبیعی و ساخته شدهی دست بشر تشکیل میشود (7). فضای شهری، عرصه ی عمومی تظاهرات اجتماعی- فرهنگی است؛ در فضای شهری است که فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جریان مییابد، ترکیب کالبدی فضای شهری نیز تبلور انواع فعالیتهایی است که در آن جریان دارد و به عبارتی ساده، محیط شهری چیزی نیست جز فضای زندگی روزمرهی شهروندان که هرروز به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در طول راه، از منزل تا محل کار، ادراک میشود (8). با مرور تحقیقات، میتوان دیدگاههای موجود در زمینه بررسی و تحلیل کیفیت محیط شهری به سه دستهی کلی تقسیم کرد: الف: دیدگاه برنامهریزی و سیاستگذاری: در این دیدگاه محقق با شناخت محیط و مقایسهی آن با وضعیت مطلوب استاندارد وضعیت کیفیت محیط را مورد شناسایی و سنجش قرار میدهد ب: دیدگاه شناختی- روانشناسی: این دیدگاه اصولاً بر نوع رابطهی انسان و محیط تأکید میکند. رابطهی انسان با محیط پیرامونش تحت تأثیر ویژگیهای فردی و اجتماعی از یکسو و ویژگیهای محیط از سوی دیگر قرار میگیرد. ج: دیدگاه تحقیقات تجربی: براساس این دیدگاه معیار کیفیت محیط شهری، میزان رضایتمندی ساکنان از محیط پیرامونی خود است. به عبارت دیگر مشاهدهگران ساکنان محیطهای شهری هستند که در مورد شرایط محیط سکونتی خود مورد سؤال قرار میگیرند (9).
زیبایی شناسی در فضای شهری زیبایی شهر یا ایجاد احساس زیبایی شهر در ذهن شهروند، منوط به نوع ارتباط و آگاهی شهروند از فضای شهری میباشد (10). این ارتباط میتواند در فرد به تدریج و از طریق ایجاد خاطرات فردی یا جمعی در فضای شهری رخ دهد. زمانی که در افراد حستعلق به فضا شکل میگیرد، فضای شهری دارای زیبایی ذاتی میگردد (11). تا هنگامی که نگرش به شهر و فرهنگ نهادینه نشده و از حالت قانون مدون به عرفهای جاری میان مردم تبدیل نگردد، تحقق این امر چندان موفق نخواهد بود (12). در این راستا توجه شهرداریها، سازمانهای نظام مهندسی، وزارت مسکن و دیگر ارگانهای موثر در زیباسازی شهری ضروری است. عوامل پدیدآورنده زیبایی محیط را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود: الف - تنوع و پیچیدگی وجود تنوع و پیچیدگی و تضاد در محیط، مثل هر اثر هنری، باعث تحریک حواس، کنجکاوی و تخیل میگردد و بنابراین به احساس اشتیاق و لذت کشف منجر میشود. ب- ترکیب بندی ترکیببندی چه در طبیعت و چه در آثار هنری از عوامل اصلی پیدایش کیفیت زیبایی و شکل زیبا است. چراکه از طریق ترکیب ویژه عناصر و اجزای پراکنده و بیمعنا، واقعیت جدیدی آفریده میشود که برای حواس انسان قابل درک و معنادار میشود. بدیهی است که ترکیب بندی خود دارای معیارها و موازین مختلف مثل تناسب، هماهنگی، تعادل، مقیاس و… است که هدف اصلی آن نظم بخشی به جهان بیرونی و تجلی آن در روان انسان است (13). در عرصه معماری و طراحی شهری، ترکیببندی در مقیاس وسیع، به عنوان نحوه انتظام مجموعه عناصر کالبدی، انسانی، اجتماعی، فضایی، نمادین و … مطرح است. این همان فرآیندی است که به انسجام و کلیت شهر میانجامد و امکان خوانایی و تصورپذیری کل شهر را پدید میآورد. در واقع از طریق ترکیببندی است که دو اصل تنوع و وحدت باهم متحد میشوند. ج- ابهام ابهام یا راز آمیزی یکی از ویژگیهای ادراک انسانی است، که تا حد معین، چه در عرصه طبیعت و چه اثر هنری موجب تحریک حواس، کنجکای و انگیزش عواطف میشود. در عرصه معماری و طراحی شهری، پدیده ابهام در متن خوانایی کل شهر تا آنجا که محل شناخت عمومی محیط نباشد، به جاذبه فضایی کمک میکند به همین دلیل فضاها و حجمهای کاملاً روشن، صریح، قابل رویت، از نظر زیباشناسی چندان مطلوب نیست و بر عکس فضاهای تودرتو، پر سایه و قابل کشف، بیشتر بر ذهن و عاطفه ناظر تأثیر میگذارد (14). د- انگیزش تداعی و خاطره یکی از قوانین و نیروهای مهم روانشناختی است که از طریق یادآوری و احیای خاطرهها میان انبوه تصاویر ذهنی و ادراکات حسی رابطه برقرار میکند، و باعث تحرک و خلاقیت در دنیای ذهنی آدمی میشود. ه- معنا بدون رسیدن به حس معنا در محیط و فضا، انسان احساس ناشناختگی، غریبگی و بیمعنایی میکند و بنابراین نمیتواند به احساس لذت، اشتیاق و آرامش دست یابد (12).
حس تعلق به مکان در فضاهای شهری اصطلاح "حستعلق به مکان" اغلب با اصطلاحاتی از قبیل "هویت مکان" و "حس مکان" به صورت متناوب به کار میرود. (15) در قلب هر یک از این مفاهیم، تمایل به درک روابطی که افراد با محیط خود دارند، به ویژه جنبههای عاطفی این روابط. (16). بیشتر اندیشمندان و پژوهشگران از مفهوم عاطفی در مفهوم حس تعلق فضا آگاه هستند، اما آن نقطهی گریزش است (17). حستعلق به مکان را میتوان به معنای خاص و متمایز بودن، ثابت و پایدار ماندن و به جمع تعلق داشتن دانست (18). حستعلق به مکان این است که در دلبستگی فضا یک تجربه اتصال طولانی مدت به یک منطقه جغرافیایی خاص وجود دارد که از نظر منطقه معنی دارد. شخصی که مدت طولانی در یک منطقه خاص زندگی میکند، احساس محبت و احساس تعلق را افزایش میدهد یا منطقه را جزئی از هویت خود میکند. (19) فضا به عنوان هویت شخصی نشانگر اهمیت محیط کالبدی و فیزیکی است، که خود هویت فرد را شکل میدهد. (20). در ابتدا تئوری دلبستگی مکانی استاتیک در نظر گرفته میشود، اما با گذشت زمان این تئوری پویاتر در نظر گرفته و دائما آمیخته میشود. (21). سالهاست که عناصر تشکیل دهنده پیوند مکان مورد توجه محققان قرار گرفته است. در تعیین عنصر تشکیل پیوند مکان در محل متشکله از سه معیار استفاده می شود: از درون شخص، تعامل شخص با دیگران و تعامل با طبیعت (22). حس مکان به معنای ادراک ذهنی مردم از محیط و احساسات کم و بیش آگاهانه آنها از محیط خود است که شخص را در ارتباط درونی با محیط قرار میدهد، به طوری که فهم و احساس فرد با زمینه معنایی پیوند خورده و یکپارچه میشود (23).
حس مکان و تعلق مکانی تعلق به مکان که بر پایه حس مکان بوجود میآید فراتر از آگاهی از استقرار در یک مکان است. این حس به پیوند فرد با مکان منجر شده و در آن انسان، خود را جزئی از مکان میداند و براساس تجربههای خود از نشانهها، معانی، عملکردها و شخصیت، نقشی برای مکان در ذهن خود متصور میسازد و مکان برای او محترم میشود (21). از نگاه پدیدارشناسان، حس مکان به معنای مرتبط شدن با مکان به واسطه درک نمادها و فعالیتهای روزمره است. این حس میتواند در مکان زندگی فردی بوجود آمده و با گذر زمان عمق و گسترش یابد (24). حس مکان به مفهوم عاطفه، محبت، قضاوت و تجربه کلی مکان یا توانایی آن در ایجاد حس خاص یا تعلق در افراد است (25). همچنین تعلق مکانی میتواند به طور معناداری سرمایه اجتماعی را پیشبینی کند (16). ﺣﺲ ﻣﻜﺎن ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ادراک ذﻫﻨﻲ ﻣﺮدم از ﻣﺤﻴﻂ و اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻛﻢ و ﺑﻴﺶ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ آﻧﻬﺎ از ﻣﺤﻴﻂ ﺧﻮد اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺨﺺ را در ارﺗﺒﺎﻃﻲ دروﻧﻲ ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﻓﻬﻢ و اﺣﺴﺎس ﻓﺮد ﺑﺎ زﻣﻴﻨﻪ ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺧﻮرده و ﻳﻜﭙﺎرﭼﻪ ﻣﻲﺷﻮد. ارزشهای فردی و جمعی بر چگونگی حس مکان تأثیر میگذارد و حس مکان نیز بر ارزشها، نگرشها و به ویژه رفتار فردی واجتماعی تأثیر میگذارد (15). حس مکان نه فقط باعث هماهنگی و کارکرد مناسب فضای معماری و انسان است بلکه عاملی برای احساس امنیت، لذت و ادراک عاطفی افراد نیز میباشد و به هویتمندی افراد و احساس تعلق آنها به مکان کمک میکند (16).
تعلق به مکان شاخصه های هویتی مکان تعلق مکان از جنبههای روانشناسی و هویتی نیز قابل تفسیر است. در روانشناسی، تعلق مکانی به رابطه شناختی فرد با یک محیط یا یک فضای خاص اطلاق میشود و از لحاظ هویتی، تعلق مکان رابطه تعلقی و هویتی فرد به محیط اجتماعی است (26) که در آن زندگی میکند. در واقع دلبستگی به مکان رابطه نمادین ایجاد شده توسط افراد به مکان است که معانی احساسی، عاطفی و فرهنگی مشترکی به یک فضای خاص میدهد؛ بنابراین تعلق به مکان، چیزی بیش از تجربه عاطفی و شناختی بوده و عقاید فرهنگی مرتبط کننده افراد به مکان را نیز شامل میشود (17). فرهنگی بودن تعلق به مکان به معنای این است که در اکثر افراد تجزیه و تحلیل فضا به صورت نماد مشترک فرهنگی قابل تجربه است. در واقع، افراد مکانها را به خصوصیات فرهنگی ربط میدهند. به گونهای که یک فضا میتواند محرک تجربه انسان و یادآور مفاهیم و معانی فرهنگی باشد (18). از نظر پروشانسکی مفهوم هویت مکانی به آن دسته از ابعاد خویشتن اشاره دارد که هویت فردی اشخاص را در رابطه با محیط فیزیکیشان تعریف میکند. واژه هویت دو معنی میدهد: اول همسانی و دوم تمایز. بنابراین هویت مکانی باید هر دو جنبه را با هم ترکیب کند. در هویت مکانی، مکان وسیلهای است که فرد خودش را از دیگران(افراد خارج از مکان) متمایز میسازد و نیز حس همسانی خود را با افراد داخل مکان حفظ میکند (19). هویت مکان عبارت است از آن ابعاد خویشتن که در ارتباط با محیط فیزیکی از طریق الگویی از عقاید، ترجیحات، احساسات، ارزشها و اهداف بوجود و توسعه مییابد. این یک پدیده دینامیک و پویا و قابل تغییر در گذر زمان است که از طریق تجربیات زندگی بوجود میآیند و تبدیل میشوند (21) با بیان مولفه ها و مفاهیم اشاره شده در شکل (1)، در واقع تحلیل رابطهی بین مولفهی زیباشناسی شهری و حس دلبستگی به مکان در فضاهای شهری به سمت ارائه مکانهایی با کیفیت حضور بیشتر شهروندان و مطلوبیت بصری گام خواهد برداشت. از این رو مدل مفهومی پژوهش به صورت زیر (شکل 2) ارائه میشود.
شکل 1: رویکردهای اصلی تحقیق مبتنی بر حس تعلق به مکان و زیبایی شناسی (منبع: نگارندگان)
شکل2. مدل مفهومی پژوهش
پیشینه تحقیق مشکینی و همکاران (1393) در ارزیابی حس تعلق به مکان ساکنان شهرهای جدید در شهر جدید هشتگرد، عنوان میکنند که یکی از معانی مهم و مؤثر در ارتقاء کیفیت محیطهای انسانی، حس تعلقبه مکان میباشد. این حس، عامل مهمی در شکلگیری پایههای ارتباطی استفادهکنندگان و محیط بوده و نهایتا منجر به ایجاد محیطهای با کیفیت خواهد گردید (27). همچنین، در ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻧﻘﺶ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﻗﻠﻤﺮوﻳﺎﺑﻰ در اﻳﺠﺎد ﺣﺲ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﻜﺎن در ﻣﺠﻤﻮﻋﻪى ﻣﺴﻜﻮﻧﻰ اﻋﺘﻤﺎدﻳﻪ ﻫﻤﺪان، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ در ﻗﻠﻤﺮو ﭘﺎﻳﻰ ﻧﻈﻴﺮ ﻧﻈﻢ ﺑﺼﺮى، ﺗﻌﺎدل در ﻣﺤﻴﻂ، ﻣﺮزﺑﻨﺪى و ..... ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻰ در ﺷﻜﻞﮔﻴﺮى ﻣﺤﻴﻂ دارﻧﺪ. اﻳﺠﺎد ﻗﻠﻤﺮو ﺑﻪ وﺳﻴﻠﻪى ﻋﻼﺋﻢ و ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎى ﻓﻴﺰﻳﻜﻰ (ﻣﺜﻞ دﻳﻮار، ﻧﺮده ى ﺟﺪاﻛﻨﻨﺪه، ...) ﺑﻪ آن ﺷﻜﻞ ﻣﻰ دﻫﺪ و ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ در ارﺗﻘﺎ ﺣﺲﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﻜﺎن در ﻣﺠﺘﻤﻊ ﻣﺴﻜﻮﻧﻰ اﺳﺖ و میﺗﻮاﻧﺪ در ارﺗﻘﺎ اﻳﻦ ﺣﺲ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ 56(28). در تحلیل لایه ای علت های تغییر مفهوم محله در ارتباط با حستعلق و ارایه سناریوهای بدیل، نتایج به ارایه چهار سناریوی محله هوشمند، محله جهانی، محله پایدار و محله منعطف امعطوف شده است (29). کرمی و همکاران، (1400)، در تحلیل دلبستگی به مکان و متغیرهای وابسته به آن در مکانهای سوم شهری در پارک ائل گلی تبریز به این نتیجه میرسند که مکانهای سوم شهری (ائلگلی) در شکلگیری دلبستگی به مکان تأثیر داشته، دلبستگی مکانی هم در مشارکت، وفاداری، هویت بخشی مکان، پیوند اجتماعی و جذابیت در مکان سوم شهری (ائلگلی) بسیار موثر بودهاند (30). سهرابیان و حبیب (1394) در بررسی تبیین مولفههای زیبایی شناختی منظر شبانه شهر، اشاره میکنند که یکی از مولفهای کیفی منظر شبانه شهر، مولفه زیباییشناسی آن میباشد (31). ایزدی و اکرمی (1395) در واکاوی مفهوم زیبایی در فضای شهری به روند ایجاد محیط و فضایی زیبا در شهر (طراحی و ساخت شهر زیبا یا زیبا کردن شهر) اشاره میکنند (32). مهذب طلاب و همکاران (1397)، در مطالعه نگرشها در زیبایی شناسی منظر شهری، بیان میکنند زیبایی منظر شهری دارای ابعاد مختلف و معیارهای متعددی میباشد که عقاید و دیدگاههای متفاوتی نیز درباره آنها وجود دارد (33). دناردی (2017)، در مطالعه از طریق یک رویکرد کیفی و بصری، چشمانداز و احساس تعلق به مکان وارتباط با مکانهای روزمره در تجربه برخی از مهاجران ساکن شمال شرقی ایتالیا نشان دادند که رابطه آنها با محل زندگی، هم براساس اقدامات عملی و هم پاسخهای عاطفی استوار است. "بعد عاطفی" منبع اصلی حستعلق به مکان به حساب میآید: این امر به ویژه با معانی نمادین چشمانداز (منظره)، عمدتاً از طریق خاطرات مهم، روابط اجتماعی و کیفیت زندگی تعیین میشود (34). مطالعات در رابطه با معنی مکان، احساس تعلق به مکان و شخصیسازی در بین دانشجویان دانشگاه ترکیه، که مبتنی بر نوع خصوصیات شخصی، اجتماعی و مکانی است، بر معانی و احساسات دانشجویان بر معنی در مکان و تفاوت های جنسیتی در مورد درک و ویژگیهای مکان تأثیر گذاشته است (35). در مورد حس مکان و پایداری میراث فرهنگی در منطقه جورج تاون و ملاکا با استفاده از مفاهیم دلبستگی مکان، به بررسی عناصر "پیوند فرد- مکان" میپردازد (36). الگوی انتخابی برای بررسی عوامل تعیین کننده حستعلق به مکان برای شهرکسازی مهاجران روستایی و شهری در چین نشان داد که هویت اجتماعی نقش مهمی در تعیین تصمیمات اسکان مهاجران روستایی و شهری ایفا میکنند. علاوه بر این، دستمزد، تحصیلات و بهداشت همچنین بر تمایل کارگران مهاجر برای اسکان در منطقه معین تأثیر میگذارد. بنابراین، برای ارتقاء شهرنشینی و حس تعلق به مکان در شهرکها، سیاستگذاران باید به خواستههای ذهنی و تصویری مهاجران روستایی و شهری توجه کنند. تبعیض هویتی و نژادی را از بین برند تا تمایل آنها برای اسکان در شهرها را ترغیب و حستعلق به شهرکها بیشتر شود (37). تورسیچ (2019)، در ارزیابی شهر به عنوان یک فضای زیباشناختی، بیان میکند زیباشناسی مانند بسیاری دیگر از پدیدههای اجتماعی، پدیدار میشوند، بدین معنا که بصورت مقولههایی با کیفیتهای متفاوت در هر مقیاس، متفاوت ظاهر میشوند (38).
روش بررسی تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی تحلیلی میباشد. جهت گردآوری اطلاعات از دو روش اسنادی و مطالعه میدانی استفاده شد. در روش اسنادی دادهها از منابع مختلف کتابخانهای و اسنادی (مدارک علمی، کتابها، مقالات داخلی و خارجی، سایتهای اینترنتی و پایاننامههای کارشناسی ارشد و دوره دکتری مرتبط با تحقیق) استخراج شدند. مطالعه میدانی نیز جهت سنجش ویژگیهای منطقه (که در منابع کتابخانهای موجود نیست) به کار رفت. حجم نمونه با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه آماری؛ فرمول کوکران از نوع جامعه نامحدود در نظر گرفته شده و حجم جامعه آماری یا N شامل 384 نفر از بازدیدکنندگان و استفاده کنندگان از میدان ساعت کلانشهر تبریز در نظر گرفته شد. توزیع این نمونه ها به شیوه احتمالی از نوع تصادفی ساده بوده است. در انتخاب نمونه سعی گردید از جهات اربعه میدان ساعت افراد مورد پرسشگری قرار گرفتند. 6 پرسشنامه در مقیاس لیکرت 5 گزینهای تنظیم شده است. بررسی روایی پرسشنامه لاوشه با استفاده از دیدگاههای کارشناسان و متخصصان انجام گرفت. امتیازCVR همه آیتمها بالاتر از 79/0 داشته لذا مناسب تشخیص داده شدند. پایایی پرسشنامه به دو شیوه همسانی درونی و آزمون و پس آزمون تایید گردید. در این پژوهش قبل از گردآوری دادهها به منظور اطمینان از اعتبار و پایایی پرسشنامه مورد استفاده، با استفاده از پیش آزمون که با 40 پرسشنامه انجام گرفته است، آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. میزان آلفای کرونباخ را در صورت حذف هر یک از سوالات به دست میآوریم تا اگر سوالی بر میزان آلفای کرونباخ تاثیر نامناسب داشت حذف شود. بر اساس پیش آزمون انجام شده مقدار آلفای کرونباخ برای 916/0 به دست آمد که درسطح قابل قبول و مناسبی میباشد. جدول شماره (1) نتایج تحلیل روایی ابعاد متغیر وابسته و متغیر مستقل را نشان میدهد. همچنین آمارهای کلی گویههای پژوهش در جداول مشخص شده است. جدول 1. مربوط به پایایی پرسشنامه
باتوجه بهاینکه میزان این ضریب بالاتر از 7/0هست از پایایی بالایی برخوردار هستند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی مسیر شامل SEM با نسخه 26 AMOS مجموعه نرمافزاری آماری SPSS استفاده شد. در جدول زیر متغیرهای تحقیق آمده است. جدول 2. متغیرهای تحقیق
محدودهی مورد مطالعه مطابق شکل (3)، میدان ساعت تبریز در منطقه 8 شهرداری کلانشهر تبریز قرار دارد. میدان ساعت، هسته مرکزی بافت تاریخی تبریز را شامل میشود که در طرح تفضیلی به عنوان محور تاریخی- فرهنگی در نظر گرفته شده است. این میدان در مقابل عمارت شهرداری معروف به "ساختمان ساعت"، واقع شده است. مردم اصطلاحا به این میدان "ساعات قاباغی" (جلوی ساعت) میگویند. این میدان در تقاطع خیابانهای ارتش جنوبی و امام خمینی قرار دارد. وجه تسمیه این میدان به سبب شهرت ساعت تعبیه شده برروی عمارت شهرداری است. میدان ساعت تا سال 1324 به عنوان چهار راه مورد استفاده بود، و در زمان حکومت ملی آذربایجان میدان آن ساخته شد و تندیس نیم تنه باقرخان سالار ملی در آنجا نصب شد، این میدان از میادین اصلی شهر تبریز به شمار میرود. میدان ساعت تبریز علاوه بر اتصال بافت قدیم و میانی تبریز، بعنوان یکی از مراکز فعال شهری نقش مهمی در جریانات اجتماعی و فرهنگی دارد. وجود ابنیه با ارزش و خاطره برانگیز از یک سو و تجربه نسلهای مختلف از سوی دیگر این مکان را بعنوان یکی از نقاط لنگرگاهی در شهر تبریز معرفی میکند. حضور ساختمان شهرداری و عناصر شهری و کاربریهای متنوع و همجواری با پیاده راه تربیت و بافت تاریخی غنای تاریخی و ادراکی این مکان را دو چندان نموده است.
یافتهها با توجه به یافتههای پژوهش از کل حجم نمونه 73 درصد را مردان و 27 را زنان تشکیل دادهاند. از نظر توزیع سنی،گروه سنی 26-35 سال با 37 درصد بیشترین میزان پاسخگویی داشتند، از نظر تاهل، بیشتر پاسخگویان با 27 درصد مجرد بودند. همچنین از نظر تحصیلات بیشتر نظر دهندگان با 38 درصد لیسانس بوده، در رابطه با شغل هم بیشترین مربوط به افراد با شغل ثابت 26 درصد و دانشجو 22 درصد میباشد. همچنین از نظر وضعیت زندگی، رابطه با خانواده، سطح درآمد ماهیانه بترتیب: باخانواده زندگی میکنم با 88 درصد، خوب 93 درصد، مابین 2-4 میلیون بیشترین درصد را به خود اختصاص دادهاند.
شکل3: موقعیت میدان ساعت در شهر تبریز و منطقه 8. ماخذ: نگارندگان
بررسی رابطه سه معیار امنیت، منظرو نورپردازی شبانه در تعلق به مکان براساس رگرسیون نمودارهای هیستوگرام در نرمافزار spss چنین به نظر میرسد که امنیت یکی از مهمترین فاکتورهای طراحی شهری است که میتواند بر تقویت جذب مخاطب تاثیر بسزایی بگذارد، آیتم بعدی منظره و روشنایی مناسب در طول شب است که میتواند برای داشتن فضایی متناسب برای شهروندان باشد. در واقع به نظر میرسد در یک چارچوب طراحی شهری فضاهای عمومی که هدف آن ارتقا تجربه زیباییشناسی محیطی شهروندان و تقویت حستعلق ایشان به مکان است، به تحقق ویژگیهای موجود در گزارههای پیش گفته بیش از ویژگیهای دیگر باید توجه شود (شکل 5).
شکل 5: روابط علّی استاندارد شده مدل نهایی پژوهش (منبع: نگارندگان)
شکل4: بررسی سه معیار اصلی تحقیق( روشنایی، منظره و امنیت) در میدان ساعت تبریز (منبع: نگارندگان)
جدول 3: اندازه گیری متغیرهای حستعلق و زیباشناسی
آمار استنباطی نتایج جدول 4 نشان میدهد که میانگین نمرات تعلق اجتماعی، قدرت تحرک، دسترسی، خوانایی، ادراک و معنی، تجربه حسی و هویت مداری درحد متوسط بدست آمده است، با توجه به اینکه سطح معناداری (P-Value) در نمرات جذابیت و وفاداری بازدیدکننده کوچکتر از 5 درصد (05/0>p) و قدر مطلق تی محاسبه شده بزرگتر از تی (96/1) در سطح اطمینان 95 درصد بدست آمده است..
جدول 4: تاثیر زیباییشناسی محیطی بر حستعلق به مکان
توجه: تفاضل میانگین در سطح 05/0 معنی دار است. (منبع: نگارندگان) برای بررسی میزان اثرگذاری زیباشناسی محیطی در حس تعلق در میدان ساعت و اثرات هر دو مولفه بر کیفیت محیطی میدان ساعت تبریز، ساختارهای شناسایی شده با تحلیل عاملی و SEM را بررسی شد. همچنین رابطه معنادار بین زیباشناسی و حس تعلق نشان داد که اولی تاثیری مستقیم و مثبتی بر دومی داشته است. یعنی ارتباط این دو تاثیر خاصی بر کیفیت محیطی فضای میدان ساعت تبریز گذاشته است، یافتههای پژوهش نشان داد که تعلق اجتماعی، نشان دهنده رابطه خوانایی و هویت مکانی نسبت به ادراک محیط است. جذابیت فضایی و طراحی فضای زیبا با یکدیگر رابطه قوی زیباشناسی را تشکیل دادند. این یافتهها نشان میدهد. میدان ساعت تبریز به عنوان یک فضای محیطی و شهری محبوب برای کاربران و گردشگران برای تفریح، گذران اوقات فراغت، بازدید و عکاسی است، فعالیتهاییکه اهمیت معماری قدیمی آن، دکوراسیون ساختمانهای سنتی و طراحی مدرن تاسیسات آن را نشان میدهند و از این طریق بر حس تعلق عملکردی آن مکان اثر مثبتی میگذارند. در ضمن، میدان های شهری محلهای اجتماعی برای تعاملات اجتماعی، مهمانیها و دوستیابی است. در این معنی، فعالیتهایی از قبیل نمایشگاههای هنری، فستیوالها و سمینارها بشدت تعاملات اجتماعی بازدیدکنندگان را افزایش میدهند و برسازگاری بر پیوندهای زیباشناسی تاکید میکنند.
جدول 5: تاثیر حستعلق بر کیفیت محیطی میدان ساعت تبریز مشارکت در فعالیت و وفاداری بازدیدکننده
توجه: تفاضل میانگین در سطح 05/0 معنی دار است. (منبع: نگارندگان) نتایج جدول 5 نشان میدهد که نمرات حس تعلق، تعلق اجتماعی، قدرت تحرک و هویت مداری بازدیدکننده بالاتر از متوسط و نمرات دسترسی، خوانایی در حد متوسط بدست آمده است، با توجه به اینکه سطح معناداری (P-Value) در نمرات حس تعلق، تعلق اجتماعی، قدرت تحرک و هویت مداری دسترسی، خوانایی بازدیدکننده کوچکتر از 5 درصد (05/0>p) و قدر مطلق تی محاسبه شده بزرگتر از تی جدول (96/1) در سطح اطمینان 95 درصد بدست آمد.
جدول 6: همبستگیهایی برای مقیاسهای جمعبندی شده
توجه: همبستگی در سطح 01/0 (2-دنبالهای) معنادار است. (منبع: نگارندگان) نتایج بیانگر تعلق اجتماعی، یعنی بعد اجتماعی حس تعلق بعنوان مهمترین عامل حس تعلق برای بازدید از میدان ساعت تبریز است، و بعد عملکردی حس تعلق یعنی قدرت تحرک و خوانایی تاثیر معناداری بر حس تعلق و تعلق اجتماعی ندارد. در ضمن، یکی از مشکلات پدید آمده در مطالعه این بود که پاسخدهندگان تحصیلکرده پیوند اجتماعی کمتری با میدان ساعت تبریز گزارش دادند. بنابراین، برای تقویت حس تعلق بازدیدکننده، همه مکانهای تفریحی و گذران اوقات فراغت، کافهها، نمایشگاهها، رستورانهای مخصوص، هنری و .... باید برای برخوردهای اجتماعی با کیفیت بالا و با هدف رتبهبندی در بین میدانهای شهری مورد علاقه بازدیدکنندگان از نظر طراحی و توسعه از وضع بهتری برخوردار باشد.
شاخصهای برازندگی مدل معادلات ساختاری پژوهش ماتریس کوواریانس ورودی شامل 30 متغیر بوده که شامل 14 متغیر مشاهده شده و 16 متغیر پنهان میباشد. این مدل دارای 412 گشتاورهای نمونه متمایز و تعداد 95 پارامتر متمایز که میبایستی برآورد شود، میباشد. بنابراین این مدل دارای 356 درجه آزادی است و از این رو شاخص برازش کای اسکور نیز محاسبه شده است که در جدول (7) مشاهده میگردد. این یافتهها نشان میدهد که مدل به خوبی با دادهها برازش دارد. آزمون کای اسکور بیانگر برازش مناسب مدل با ماتریس واریانس - کوواریانس است، همچنین آمارههای NFI , RFI , IFI , TLI و CFI که در جدول (8) نشان داده شده است همگی در سطح خوب و نزدیک و یا بالاتر از 9/0 قرار دارند، همچنین مقدار RMSEA کمتر از 1/0 بوده که همگی نشان از برازش بسیار خوب مدل با دادههای پژوهش دارند. در نرم افزار Amos پنج شاخص (NFI, RFI, IFI, GFI, CFI) بر مبنای مقایسه کای اسکوئر مدل با کای اسکوئر مدل مبنا گزارش میشود که همگی آن شاخصها بین صفر و یک قرار دارند و هر چه مقدار آنها به مقدار یک نزدیکتر شود حاکی از قابل قبولتر بودن مدل تلقی میشود. یکی از شاخصهای عمومی برای به حساب آوردن پارامترهای آزاد در محاسبه شاخص برازش، کایاسکوئر به هنجار یا نسبی است که از تقسیم مقدار کای اسکوئر بر درجه آزادی مدل محاسبه میشود. اغلب مقادیر بین 2 تا 3 را برای این شاخص قابل قبول میدانند. شکل 5 روابط علی استاندارد شده مدل نهایی را نشان داده و جدول (9) و شکل 6 ساختار نهایی مدل را ارائه میدهد و نشان میدهد که در مدل ساختاری نهایی دو مولفه زیباشناسی محیطی (مستقیم با 96/0 و غیر مستقیم 65/0) و حس تعلق هم به طور (مستقیم با 94/0 و غیر مستقیم با 78/0) در کل، با 93/0 در کیفیت محیط شهری در میدان ساعت تبریز تاثیرگذار بوده اند.
جدول 7: شاخص کای ساختاری پژوهش
اسکور مدل معادلات، (منبع: نگارندگان) جدول 8: شاخصهای برازش مدل نهایی
(منبع: نگارندگان)
جدول 9. آثار مولفههای تاثیر گذار بر کیفیت محیط شهری میدان ساعت تبریز
بحث و نتیجه گیری هدف تحقیق حاضر بررسی کیفیت محیطی فضاهای شهری با مولفههای زیباییشناسی و حستعلق شهروندان است که از طریق روشهای آماری و مطالعات اسنادی در یک نمونه موردی در یک میدان قدیمی تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصله از این نظر اهمیت دارد که معماران و شهرسازان بعنوان موثرترین ابعاد شکلدهی به سکونتگاههای انسانی باید همواره مولفههای اجتماعی و ادراکی را بعنوان دستمایه تجربه کاربر از شهر مورد توجه قرار داده و آگاهی از تجارب شکست و خطاهای مدرنیته انگاری شهر باید ملاک تجربه مدیران شهری و دست اندرکاران
شکل 9: مدل ساختار نهایی پژوهش (منبع: نگارندگان)
باشد. اگر چه متغیرهای تعدیل کننده تحقیق سعی دارد قرایتی انسانی از فضا و ملاکهای زیبایی فضا در اکولوژی انسانی و زیستی آن ارایه نمایند، یافتهها نشان میدهد که در مدل ساختاری نهایی دو زیباشناسی محیطی (مستقیم با 96/0 و غیر مستقیم 65/0) و حستعلق هم به طور (مستقیم با 94/0 و غیر مستقیم با 78/0) در کل، با 93/0 در کیفیت محیط شهری در میدان ساعت تبریز تاثیرگذار بودهاند. پا به پای آن متغیرهای کالبدی تفسیری عینی و متغیرهای عملکردی تفسیری ذهنی از فضا را قرائت و ساختار اجتماعی و اقتصادی لایه های سیاسی و انسانی فضا را تاویلی متفاوت از جنس زمان و مکان میکنند. اگر چه نتایج و تفسیر یافتهها در یک رابطه ریاضی و کمی بسیاری از وابستگیها را تبیین میکند با این حال هیبت و کلیت فضا نیز مصادیق آماری را جانی دوباره بخشیده و چهره عرفی و معقول به نتایج تحقیق میبخشد. امنیت و حضور شبانه و زیبایی محیط و از آن گذشته مولفههای عملکردی و کاربریها همچنان با تاثیرگذاریهای خود این نکته را متصور میسازد که مکان کلیتی بهم پیوسته از عناصری است که تغییر در هر کدام از آنها متضمن تغییر در دیگری است. اگر چه خلق فضاهای به ظاهر زیبا شهری زیبا را به تصویر میکشد با این حال شهر زیبا شهری مهربان نیست تا زمانی که مولفههای اجتماعی و انسانی و فرهنگی بعنوان بخشی از ادراک زیباشناختی مکان به تعلق مکانی و دلبستگی انسان معاصر منجر شود. تعلق به مکان آغاز مداخله انسان دوستانه در مکان و مقدمه مشارکت و حفاظت از مکان است. با عنایت به یافتههای تحقیق میتوان به راهبردهای زیر در تحقق زیباییشناسی و از آن طریق تعلق به مکان منجر شد و مکانهای انسانی را محیطی آکنده از صمیمیت و کیفیت طراحی نمود:
تحقیق حاضر با توجه به محدودیتها و موانع موجود موارد تحقیق در میدانهای سنتی و جدید از منظر تعلق مکانی و وابستگی به مولفههای زیباشناختی، تفسیر زیبایی از منظر کودکان و بانوان و تفاوت آن در ادراک و تعلق و بررسی معیارهای زیبایی و تعلق از منظر اسلامی و فرهنگ بومی را بعنوان پایههای برای مطالعات بعدی پیشنهاد مینماید.
منابع
[1]- استادیار گروه معماری، واحد اسکو، دانشگاه آزاد اسلامی، اسکو، ایران [2]- استادیار گروه معماری و شهرسازی، عضو باشگاه نخبگان و پژوهشگران جوان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران *( نویسندة مسئول)
[3]- دانشجوی دکتری رشته معماری، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران [4]- کارشناس ارشد معماری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [5]- Assistant Professor of Architecture, Oskou Branch, Islamic Azad University, Oskou, Iran [6]- Assistant Professor of Architecture and Urban Planning, Member of Elite and Young Researchers Club, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran *)Corresponding author( [7]- PhD Student in Architecture, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran [8]- Master of Architecture, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |