تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,044 |
تعداد مقالات | 19,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,385,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,901,509 |
اصول و راهکارهای طراحی فضای باز مدارس ویژه مبتنی بر بهبود رفتار سازشی | ||
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آذر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jest.2022.59583.5329 | ||
نویسندگان | ||
مریم سادات رضوی پور ![]() | ||
11* دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر،معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران | ||
2دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3استادیار، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف:مدارس ویژه که پذیرای کودکان دارای نیازهای ویژه از جمله کودکان دارای ناتوانی هوشی هستند، باید در راستای نیل به اهداف آموزشی و رفع نیازهای جسمی و روانی خاص ایشان طراحی گردند.یکی از مهمترین این اهداف ارتقاء رفتار سازشی می-باشد.این پژوهش در پی یافتن معیارهایی برای طراحی فضای باز مدارس ویژه است تا از طریق بهبود رفتار سازشی کودکان دارای ناتوانی هوشی آنان را برای زندگی مستقل در آینده آماده سازد. روش:روش تحقیق به کارگرفته شده در این پژوهش کیفی – کمی میباشد و بر پیمایش اکتشافی از نوع دلفی استوار است. با استفاده از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخت که در اختیار جامعه تحقیق شامل متخصصین روانشناسی کودکان استثنایی و معمار قرارداده شد، با روش تحلیل محتوا مولفهها و صفات فضایی موثر بر بهبود رفتارسازشی در چندین مرحله مورد پرسش قرار گرفته است. سپس جهت آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی چند متغیره استفاده گردید. در گام بعدی بر اساس اهداف و فرضیات تحقیق راهکارهای معماری از متخصصین معمار مورد پرسش قرار گرفتند و پس از استخراج مهمترین راهکارها، به منظور اطمینان از صحت دادهها نظرسنجی از مربیان این کودکان انجام شد. یافتهها:بر طبق نتایج به دست آمده طراحی فضای باز مدارس ویژه باید بر شش اصل کلی شبیهسازی فضای مدرسه به اجتماع، بازیسازی، شبیهسازی فضای مدرسه به خانه، مشارکتزایی، توجه به رنگ، بافت، فرم و سهولت متکی باشد. نتیجه گیری:افزایش فضاهای جمعی و مشارکتزا ،ارتباط مستقیم با عناصر طبیعی محیط، تحریک حواس با استفاده از رنگ، بافت و موسیقی و نیز فراهم آوردن امکان بازیهای گروهی و نمایشی در فضای باز مدارس میتواند زمینه را برای رشد فاکتورهای موثر بر رفتار سازشی فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس ویژه؛ رفتار سازشی؛ کودکان با ناتوانی هوشی؛ طراحی فضای باز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |