تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,218,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,847,129 |
فراتحلیلی بر ویژگی های روانشناختی و رفتار رانندگی به منظور ارایه نقشه راه آینده پلیس در پیشگیری از سوانح رانندگی | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
دوره 33، شماره 3 (پیاپی 130)، آذر 1401 اصل مقاله (431.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jmfr.2022.21096 | ||
نویسندگان | ||
پرویز فداکار گبلو 1؛ مهدی مولایی یساولی1؛ سید مسلم موسوی پناه2 | ||
1دانشگاه علامه طباطبائی تهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
چکیده | ||
زمینه: از آنجایی که اولویتبندی در سیاستها با توجه به ظرفیتهای موجود، محدود است. بنابراین ضرورت دارد پژوهشی جامع که میزان نقش متغیرهای روانشناختی در رفتار رانندگی را بررسی کند، انجام گیرد. هدف: این پژوهش با هدف بهرهگیری از شیوههای نوین پژوهش، تحت عنوان فراتحلیل به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای صورت گرفته در حوزه رفتار رانندگی و ویژگیهای روانشناختی پرداخته است تا بدین طریق، نقشه راهی را در راستای پیشگیری از سوانح رانندگی ارائه نمایید. روش: جامعهی آماری این پژوهش، تحقیقات انجام شده پیرامون رفتار رانندگی بین سالهای 89 تا 99 میباشد. که اطلاع دقیقی از تعداد آنها در دسترس نبود و 25 پژوهش در زمینهی رفتار رانندگی انتخاب شد. روش تحقیق این پژوهش، روش فراتحلیل میباشد. یافته ها: تمام این پژوهشها از نظر معناداری انداز اثر مورد تحلیل قرار گرفتند و از شاخص r پیرسون جهت محاسبه اندازه اثر استفاده شد. تجزیه و تحلیل نتایج پژوهشهای مورد بررسی با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان داد که اندازه اثر کل متغیرهای روانشناختی اثرگذار در رفتار رانندگی برابر با 32/0 بود. همچنین بررسی ناهمگونی نتایج با استفاده از شاخصهای Q و I2 نشان داد که تفاوت معنیداری بین اندازه اثرهای بدستآمده در پژوهشهای مختلف وجود ندارد. نتیجه گیری: پیشنهاد میشود در راستای پیشگیری از سوانح رانندگی، به ویژگیهای روانشناختی رانندگان توجه ویژهای شود و در ارائه صلاحیت رانندگی در کنار آزمونهای کتبی و مهارتی رانندگی، ابزاری جهت ارزیابی ویژگیهای روانشناختی رانندگان استفاده شود و برنامههای علمی و مدونی جهت بهبود ویژگیهای روانشناختی رانندگان پرخطر ایجاد گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فراتحلیل؛ رفتار رانندگی؛ ویژگیهای روانشناختی؛ سوانح رانندگی؛ شاخص Q؛ شاخص I2 | ||
اصل مقاله | ||
زمینه: از آنجایی که اولویتبندی در سیاستها با توجه به ظرفیتهای موجود، محدود است. بنابراین ضرورت دارد پژوهشی جامع که میزان نقش متغیرهای روانشناختی در رفتار رانندگی را بررسی کند، انجام گیرد. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 162 |