تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,046 |
تعداد مقالات | 19,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,403,998 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,920,469 |
مرور نظام مند نشانگرهای ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی | ||
مدیریت فرهنگی | ||
دوره 16، شماره 57، آبان 1401، صفحه 37-53 اصل مقاله (399.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcm.2022.70599.1633 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا نصیری فیروز ![]() ![]() | ||
1دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی و مدرس زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، ایران(نویسنده مسئول). | ||
2دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در دو دهه اخیر، با وجود تاکید بر اهمیت سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی، ارزیابی تناسب تدوین سیاستها، کارایی اجرای برنامهها و اثربخشی ارزیابی فعالیتهای فرهنگی کمتر مورد توجه بوده است. این مطالعه با هدف شناسایی نشانگرهای ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی موسسات آموزش عالی صورت گرفت. طراحی الگوی مفهومی ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی از دیگر اهداف مطالعه بود. روش: پژوهش با روش کیفی و مرور پژوهشهای قبلی انجام شده است. مقالات از میان کلیه مطالعات مرتبط با ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی در بازه زمانی 1997 تا 2020 انتخاب شدند. از میان 191 مقاله جستجو شده، در نهایت 50 مورد انتخاب و به صورت نظاممند مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: براساس مرور پژوهشها و مقالات مرتبط، نشانگرهای ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی در نظام آموزش عالی در سه مقوله اصلی ارزیابی تدوین سیاستها، ارزیابی اجرای برنامهها و ارزیابی فعالیتها و پیامدها دستهبندی شدند. مقولههای فرعی نیز به صورت مسئلهیابی، تدوین راهحلها و مشروعیت بخشی به آنها در بخش تدوین سیاستها دستهبندی شدند. نتیجهگیری: با شناسایی نشانگرهای ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی نظام آموزش عالی، نقاط ضعف و قوت سیاستگذاری فرهنگی در مراحل تدوین، اجرا و ارزیابی مشخص میشوند. علاوه بر اینکه نقشه راهی برای سیاستگذاران است، زمینه لازم برای اقدامات اصلاحی، بهبود و ارتقای کیفیت در چرخه سیاستگذاری فرهنگی نظام آموزش عالی کشور فراهم می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مرور نظام مند؛ نشانگرهای ارزیابی؛ سیاستگذاری فرهنگی؛ موسسات آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |