تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,044 |
تعداد مقالات | 19,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,382,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,899,016 |
تحلیل اثر هندسهی پلان و توانمندی معماران سنتی بر گونهشناسی فرمِ معماری کبوترخانههای اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 18، دوره 24، شماره 3 - شماره پیاپی 118، خرداد 1401، صفحه 255-270 اصل مقاله (734.41 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jest.2023.20705.2975 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
افروز رحیمی آریایی ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه معماری، آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی سپهر دانش معاصر اصفهان، ایران. *(مسوول مکاتبات) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، کوچه سنگتراشها دانشکده مرمتِ دانشگاه هنر ساختمان داوید. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: کبوترخانهها از لحاظ معماری، سازه و تزئینات دارای ویژگیهای برجستهای هستند؛ تحلیل هندسه شکلی و گونهشناسیِ آنها، نه تنها نقش بهسزایی در شناختِ معماری سنتی ایرانی دارد، بلکه میتواند از فراموشیِ این بناهای همسان و تابع محیط طبیعی نیز جلوگیری کند. به اعتقاد نگارندگان بین خلاقیت معمارانسنتی، تناسبات، فرم و اندازه ی پلان، با انواع کبوترخانههای محدوه اصفهان، رابطه مستقیم وجود دارد. لذا هدف، تحلیلِ نقش هندسه در فرم نهایی کبوترخانههای اصفهان است. کبوترخانهها برای نخستینبار بهصورت توصیفی مورد توجه سیاحان قرارگرفتند و برخی علاوهبر بررسی جنبههای شکلی، کالبد و سازهی آنها را دستهبندی کردهاند. این پژوهش گونهشناسیِ جامعی از کبوترخانهها با دیدگاه هندسی ارایه خواهدکرد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی، مقایسهای و تحلیلی، است. اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و میدانی، بهدست آمده است. یافته ها: مشخص گردید که بین ارتفاع با تعداد طبقات، قطر کبوترخانه، استوانههای میانی و ضخامت دیوارهی آن، ارتباط معناداری وجوددارد. شکلها، هندسه کالبد و ابعاد گوناگون پلان از یکسو و خلاقیت معماران از سوی دیگر، احجام گوناگونی را در ساختار کبوترخانههای شهر اصفهان پدید آوردهاند. بحث و نتیجه گیری: براساس یافتهها به لحاظ هندسهی پلان، دوازده گونه(رایجترین مدور ساده)، از نظر حجم چهارگونهی اصلی، و برپایهی تعداد طبقات سه گونه شناساییشد. همچنین بهطور معمول نسبت ارتفاع به دهانه حدود دوبرابر است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
معماری برجکفتر؛ گونهشناسیِ کبوترخانه؛ ویژگیهای هندسی؛ توانمندی استادکار سنتی؛ معماری اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و چهارم، شماره سه، خرداد ماه 1401(255-270)
تحلیل اثر هندسهی پلان و توانمندی معماران سنتی بر گونهشناسی فرمِ معماری کبوترخانههای اصفهان
افروز رحیمی آریایی[1] * نیما ولی بیگ[2]
چکیده زمینه و هدف: کبوترخانهها از لحاظ معماری، سازه و تزئینات دارای ویژگیهای برجستهای هستند؛ تحلیل هندسه شکلی و گونهشناسیِ آنها، نه تنها نقش بهسزایی در شناختِ معماری سنتی ایرانی دارد، بلکه میتواند از فراموشیِ این بناهای همسان و تابع محیط طبیعی نیز جلوگیری کند. به اعتقاد نگارندگان بین خلاقیت معمارانسنتی، تناسبات، فرم و اندازه ی پلان، با انواع کبوترخانههای محدوه اصفهان، رابطه مستقیم وجود دارد. لذا هدف، تحلیلِ نقش هندسه در فرم نهایی کبوترخانههای اصفهان است. کبوترخانهها برای نخستینبار بهصورت توصیفی مورد توجه سیاحان قرارگرفتند و برخی علاوهبر بررسی جنبههای شکلی، کالبد و سازهی آنها را دستهبندی کردهاند. این پژوهش گونهشناسیِ جامعی از کبوترخانهها با دیدگاه هندسی ارایه خواهدکرد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی، مقایسهای و تحلیلی، است. اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و میدانی، بهدست آمده است. یافتهها: مشخص گردید که بین ارتفاع با تعداد طبقات، قطر کبوترخانه، استوانههای میانی و ضخامت دیوارهی آن، ارتباط معناداری وجوددارد. شکلها، هندسه کالبد و ابعاد گوناگون پلان از یکسو و خلاقیت معماران از سوی دیگر، احجام گوناگونی را در ساختار کبوترخانههای شهر اصفهان پدید آوردهاند. بحث و نتیجهگیری: براساس یافتهها به لحاظ هندسهی پلان، دوازده گونه(رایجترین مدور ساده)، از نظر حجم چهارگونهی اصلی، و برپایهی تعداد طبقات سه گونه شناساییشد. همچنین بهطور معمول نسبت ارتفاع به دهانه حدود دوبرابر است.
واژههای کلیدی: معماری برجکفتر، گونهشناسیِ کبوترخانه، ویژگیهای هندسی، توانمندی استادکار سنتی، معماری اصفهان. واژههای کلیدی: معماری برجکفتر، گونهشناسیِ کبوترخانه، ویژگیهای هندسی، توانمندی استادکار سنتی، معماری اصفهان.
Analysis of the effect of plan geometry and capabilities of traditional architects on the typology of the architectural form of Isfahan Dove Towers
Afrooz Rahimi Ariaei [3] * Nima Valibeig[4]
Abstract Background and Objective: Dove towers have outstanding architectural, structural, and decorative characteristics. Geometric and typological examination of dove towers not only paves the way to understanding traditional Persian architecture but also prevents these environment-friendly structures from being forgotten. According to the authors, there is a direct relationship between the creativity of traditional architects, proportions, form, and size of the plan with different types of dove towers in Isfahan. Accordingly, the present study aimed to analyze the final form of dove towers in Isfahan from the aspect of geometric features. Historically, certain foreign travelers have described some of the dove towers in Isfahan. Some travelers have also made attempts to explain them physically and structurally. This study will provide a comprehensive typology of dove towers from a geometric perspective. Material and Methodology: The methodology has been descriptive, comparative, and analytic. Also, data were collected based on library sources and field studies. Findings: It was found that there is a significant relationship between height and the number of floors, the diameter of the dove towers, the middle cylinders, and their wall thickness. On the one hand, the shapes, the geometry of the body, and the various dimensions of the plan. On the other hand, the creativity of the architects has created different volumes in the structure of the pigeon houses in Isfahan. Discussion and Conclusion: Based on the findings, according to plan geometry, twelve species were identified (the most common being simple circular), in terms of volume, four main species were recognized, and three species were known based on the number of floors. Also, the ratio of height to span length is usually about double.
Key words: Architectural of dove towers, typology of pigeon houses, geometric features, mastery of traditions architects, Isfahan architecture.
مقدمه
در گوشه و کنار زمینهای زراعی شهر اصفهان برجهایی متعلق به کبوتران به چشم میخورند. از نظر برخی ایران مملکتی است که بهترین کبوترخانههای جهان در آن ساخته شدهاست(1). کبوترخانهها به عنوان یکی از بناهای عامالمنفعه، از لحاظ معماری(تناسبات، تبادلات دمایی، نور و ترفندهای امنیتی)، سازه(کاهش ضخامت، استوانه درونی بلندتر، طاقهای بین استوانه داخلی و خارجی جهت کاهش طول برش و افزایش استحکام در برابر رزونانس) و تزئینات(چیدمان آجر و گاه مقرنس ساده در لبه بام، نقوش اسلیمی، هندسی و گاه دعا یا اسماء ائمه بر روی نوار گچی) دارای ویژگیهای برجستهای هستند. این کبوترخانهها با خشت و آجر بنا شده و گاهی با گچ و آهک اندود میشدهاند. در تمام سطوحِ داخلی بنا؛ سوراخهایی جهت آشیانه کبوتران احداث میشده است. با وجود ویژگیهای مشترک در کلیات، این آثار به لحاظ فرم، تناسبات و تزیینات دارای تفاوتهایی نیز هستند. عوامل گوناگونی همچون استادکاران محلی، وضعیت مالی سازنده و مصالح بومی بر ویژگی های هندسی کبوترخانهها تاثیرگذار هستند. به اعتقاد برخی پس از کاریز، یکی از شگفت انگیزترین دست ساختههای ایرانیان و مهمترین تاسیسات کشاورزی، کبوترخانه است(2، 3). این آثار نشاندهنده توانمندی معماران در صرفهجویی از زمینِ مورد استفاده است(4). کبوترخانههای ایرانی مانند بسیاری از مظاهر هنری ایران، ناشناخته ماندهاند؛ این درحالی است که این برجها به عنوان زیرساخت تاسیسات کشاورزی در اصفهان حضوری پررنگ داشتهاند؛ متاسفانه امروزه عملکرد طبیعی و پرسود این آثار به علت اطلاعات کم، پنهان مانده است. اکثر کبوترخانههای اصفهان در گذر زمان و به علت بیتوجهی کاملاً از بین رفته و یا آسیبهای جدی دیدهاند. امروزه این برجها غالباً مورد استفاده نیستند، ولی در عین حال ارزش این را دارند که از لحاظ گردشگری (5)، معماری و زیست محیطی نیز مورد توجه و بررسی واقع شوند. لذا پژوهشی در باب معماری و گونهشناسیِ آنها میتواند تاحدودی از نابودی کامل این آثار جلوگیری کند و در مرمت آنها مفید واقع شود. باور بنیادین پژوهشِ حاضر این است که بین فرم و اندازه از یک سو و خلاقیت و توانایی معماران سنتی از سوی دیگر، بر ایجاد گونههای مختلف کبوترخانه در اصفهان، رابطه تنگاتنگی وجود دارد. مقالهی پیشرو بهدنبال، شناسایی، معرفی، مستندسازی ویژگیهای کالبدی، مقایسه و گونهشناسی جامع کبوترخانههای اصفهان با تاکیدبر هندسهی حاکم بر آنهاست. با توجه به اهداف ذکر شده، این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به سوالات زیر است: کبوترخانهها در ساختار کالبدی(پلان، حجم، برش، شکل اجزا، ضخامت دیواره، موقعیت مکانی و تزیینات) چندگونه هستند؟ رایجترین گونهی کبوترخانه برپایهی پلان، حجم و تعداد طبقات، در اصفهان کدام است؟ شکل و اجزای درونی پلان، چگونه بر حجمِ بیرونیِ کبوترخانه تاثیرگذار بوده است؟ خلاقیت استادکارانِ گوناگون، چگونه بر تنوع بخشی به ساختار حجمیِ کبوترخانهها موثر واقع شده است؟ عدهی قابل ملاحظهای از پژوهندگان به خواص و رابطهی میان علم هندسه با عواملی چون شکلها، زوایا، اندازهها، زیبایی، تناسبات، نسبتها، هماهنگیهای ریتمیک، ایستایی پرداختهاند(6، 7، 8، 9، 10، 11). در این راستا دستهای براین باورند که یکی از ویژگیهای شناخت آثار تاریخی پژوهش در هندسه، اشکال و چگونگیِ در انداختن این اشکال بر مصالح است(12). به اعتقاد برخی، آثار شاخص معماری و طراحی آنها به یاری دانش هندسه بودهاست(8، 13، 14)؛ دستهای دیگر برای شکلهای ساختمانی، دو ویژگیِ "خاصیت فیزیکی" و "شخصیت هندسی" را برشمردهاند(15). عدهای، دانش هندسه را به دو بخش نظری (مرتبط با خطوط، سطوح و احجام وهندسهی روی کاغذ) و عملی (مرتبط با کاربرد دانش هندسه بر روی مصالح و محسوسات) دستهبندی کردهاند(16). به اعتقاد عدهای باید میان این دو هماهنگی ایجاد شود(17). از نظر غالب پژوهشگران خلاقیت معماران سنتی بهگونهای بوده که نمیتوان دو اثری دقیقا یکسان را یافت(18، 19). برخی نیز معتقدند که اجرای هر طرح معماری به سه عنصرِ جامعه، حامی طرح و هزینهی مالی و نهایتاً استادکاران بستگی دارد(20). استادکاران سنتی افراد متخصص و آموزش دیدهای بودهاند که از طریق فرهنگ جامعهی خود و از میان امکاناتی که ساخته و پرداختهی سنتها است به گزینش و عمل میپرداختند(21). برخی از پژوهشگران به خلاقیت، مهارت، توانمندی و ساحت معنوی، معماران سنتی پرداختهاند(15، 18، 19، 21، 22، 23، 24، 27). عدهای نیز اسامی استادکاران و معماران ایرانی را جمعآوری کردهاند(22، 25، 26، 28). قدیمیترین منابع موجود در ارتباط با کبوترخانه، سفرنامههایی است که غالباً توسط جهانگردان نگاشته شدهاست (5، 29، 30، 31، 32، 33، 34، 35، 36، 37) عدهای تنها از دید یک سیاح، توصیف شکلی از آنها داشتهاند(32، 38، 39) تعدادی به اهمیت این آثار پرداختهاند(40، 41، 42). الیزابت بیزلی جهانگرد انگلیسی معتقد است احتمالاً پیشنهاد ساخت این برجها توسط معماران ارمنی جلفای آذربایجان به شاه عباس دادهشدهاست(5). اما باتوجه به بررسیها و اشاره منابعی قدیمیتر چون سفرنامه ابنبطوطه(477هـ. ق) (30)، تاریخگذاری بیزلی نادرست است. شاید بتوان رونق کبوترخانهها را در عصر صفویه و مقارن با رونق کشاورزی در اصفهان دانست. همچنین در دورهی مغول، غازانخان در کنار اقداماتی که برای احیای کشاورری انجامداد، فرامینی جهت حفظ و نگهداری کبوترخانهها صادر کرد(64). غالب منابع تنها در جهت شناخت اهمیت این آثار در گذشته و روند روبه زوال آنها، مفید هستند(43). در بررسی منابع برخی ویژگیهای فرمی را کاملتر توصیف کرده و اشارهای به تعداد این آثار نیز داشتهاند(1، 4، 5، 44، 45، 46، 47). پژوهشگران دیگری بر دلایل ساخت، کاربری و خلاقیت سازندگان کبوترخانه، پژوهشهایی داشتهاند(4، 48، 49، 50). برخی تنها از دید زیباییشناسی به آنها نگریسته(35) و عده دیگری به روشهای اجرایی جهت محافظتِ کبوتران در مقابل سایر جانواران پرداختهاند(3، 51). به اعتقاد دستهای در ساخت کبوترخانهها از علوم و فنون زیادی استفادهشده است(2). دیگر پژوهشگران قدمت و ویژگیهای فرهنگی- اقتصادی آنرا مورد تحلیل قرار دادهاند(40، 48، 52). برخی به مقایسه کبوترخانههای ایران با سایر کشورها چون انگلیس و ترکیه پرداختهاند(48 ، 53). در پژوهشی کبوترخانههای فرانسه گونهشناسی شدهاست(54). بعضی از محققین بر معماری این آثار کار کردهاند(4، 5، 55، 56، 57، 58)؛ از بین این آثار، برخی علاوهبر وجوه شکلی و معماری به دستهبندی این آثار براساس پلان، برش و نما، نیز تاکید داشتهاند (53، 58) (جدول1).
جدول1- انواع گونهشناسیهای کبوترخانههای اصفهان در منابع پیشین بر پایه موقعیتِ مکانی، بهرهبرداری از کود، پلان و حجم کلی(نگارندگان). Table1. Typology of pigeon houses in Isfahan on the basis of location, fertilizer use, plan and volume drawn from past literature
مطالعات قابل ملاحظهای از کبوترخانهها طی سالهای اخیر تهیه شده،اما هنوز نواقص و کاستیهایی در راه معرفی آنها وجود دارد. در منابع موجود، درکل میتوان اطلاعاتی همچون پیشینه تاریخی، ویژگیهای کلی معماری و سازهای، تاحدودی ترکیبات و اجزا، کارکرد، اهمیت و دستهبندی ناکاملی از این آثار بهدست آورد. در هیچ یک از این آثار، گونهشناسی کاملی با تمرکز بر ویژگیهای هندسی صورتنگرفته است؛ علاوهبرآن بسیاری از پلانهای ارائه شده در این دستهبندی ها، بهلحاظ ترسیمی مشکل داشته و جامعهآماری آنها نیز ناقص است. پژوهش پیشرو علاوهبر روش پژوهشگران پیشین(مشاهدات میدانی و تحلیلهای نرمافزاری) برای نخستین بار از منابع شفاهی نیز جهت گردآوری و تحلیل دادهها بهره بردهاست. آنچه این تحقیق را از تحقیقات گذشته متمایز میکند، تفاوت در گزینش متغیرها، ابزار، روش کار و جامعیت در نمونهها است. جهت چهارچوب نظری، با توجه به اهداف، ماهیت پژوهش(چند متغیره بودن) و جامع نبودن نظریهها، ترکیبی از آنها، درنظرگرفته شده که در ادامه آورده شدهاست. شکلهای ساختمانی دارای دو خاصیتِ فیزیکی و هندسی هستند؛ خاصیت هندسی، شامل دو بخش نظری(رابطه علم هندسه و عواملی همچون شکلها، زوایا، اندازهها، خواص و روابط آنها) و عملی(چگونگیِ در انداختن این اشکال بر مصالح) است. معماران سنتی مراحل مختلف علمی و عملی و نه فقط ذهنی و تجربی، را در خلق اثر خود میپیمودند. آنها آثارشان را با در نظر گرفتن؛ جوانب کاربردی علوم، فنونِ خاص، مصالح آن دوران، عوامل محیطی، تسلط بر علوم مختلف، آنچه از پیشینیان آموختهاند، مهارت و تجارب خود، شکلمیدادند. کبوترخانههای اصفهان در گذر زمان با مصالحی همچون خشت و آجر بنا گشته و تنوع شکلی گوناگونی بهخود گرفته، که متاثر از تکنیک ساختِ برگرفته از هندسهی نظری- عملی و توانمندی معمار بودهاست.
روش بررسی باتوجه به اهداف، از انواع سطوح پژوهش (تحلیلی، توصیفی و مقایسهای) بهرهبرده شده و روش دادهاندوزی انواع روشهای میدانی و کتابخانهای است. دراینراستا از ابزارهایی همچون دوربین دیجیتال، مترلیزری، دستگاه ضبط صدا و نرم افزار ترسیمی(AutoCad 2013) استفاده شدهاست. جهت مدلسازی، پس از جمعآوری اطلاعات، از دو نوع ابزار (نرم افزار و ماکت) بهرهبرده شد؛ سپس، علاوهبر مشاهدات میدانی از استادان فن نیز استفاده شد؛ در نهایت تمامی دادهها با نرم افزارها مدلسازی شد. جهت اطمینان، دادهها مورد بازبینی مجدد استادکاران قرار گرفت(روایی). کلیه فرایند، با چند استادکار از نسلها و مناطق مختلف، مورد بررسی کامل قرار گرفت(پایایی). استادکارانی گزینش شدهاند که تجربه مرمت و بازسازی کبوترخانه را داشتهاند(اعتبار ابزار). جامعهآماری کبوترخانههای اصفهان است، براساس مطالعات سیاحان، اصفهانِ صفویه سه هزار کبوترخانه –داشتهاست(59). طبق آمار سال 1356 ش. در کل تعداد برجها 606 (فعال297، نیمه فعال93 و مخروبه216) بوده است(58). نقاط تجمع این آثار، محدوده گلپایگان، خوانسار و لنجان، است. طی مطالعات دیگری، 50 عدد برج کبوتر در منطقه گورت (شرق اصفهان) وجود داشته(45، 46). در مطالعاتی جامعتر در سال 1368 در دهستان کنار رودخانه11عدد، در دهستان جلگه 15 عدد کبوترخانهی آباد بودهاست(3). بهطور کلی تعداد جامعهآماری این پژوهش حدوداً 723 کبوترخانه است(جدول2). از آنجا که این آثار دارای وجوه و گونههای متفاوتی هستند، نمونهگیری به روش غیراحتمالی و از نوع هدفدار و قضاوتی انجام شد. ابتدا، لیستی از این آثار تهیه شد؛ سپس بعد از بررسی و مشاهدات، نمونهها براساس ویژگیهای مختلفی همچون، عناصر، فرم، تعداد طبقات و تزیینات دستهبندی و نهایتاً از هر دسته حداقل یک نمونه گزینش شد. در کل 86 نمونه جهت بررسی انتخاب شدهاست.
جدول2-تعداد کبوترخانههای اصفهان در سالهای1347 تا (1352 (52). Table 1. Number of pigeon houses in Isfahan in 1968 up to 1973
اجزای کبوترخانهها:
اجزای اصلی در تمامی کبوترخانهها پی، استوانه بیرونی، محل ورود و خروج کبوتران و آشیانه، است. در برخی از نمونهها بسته به فرم خاص هندسی و یا سلیقه استادکار بخشهایی دیگر همچون استوانه درونی، دیوارههای شعاعی، پله، شال گچی و تزیینات به آنها اضافه شدهاست(جدول3).
جدول3- اجزای اصلی و فرعی در کبوترخانهها(نگارندگان). Table 3. Main and subsidiary components in pigeon houses
یافته ها: گونهشناسی کبوترخانهها
برجهای کبوتر خلاقیتهای بومآوردی هستند که منجر به پایداری بیشتر محیط و تعامل انسان با طبیعت از طریق استفاده از کود پرندهها، میشوند. بهرهگیری از این آثار میتواند به خودکفایی زیستبومی روستاها و مناطق کشاورزی و درنهایت محصول با کیفیتتری کمک نماید. در میان پزندگان مختلف کبوترها انواع تفاوتی دارند که پرورش و نگهداری آنها در مقایسه با سایر پرنده ها، ساده و کم خرج است. در مقایسه آنها کم تر بیمار می شوند و میزان مرگ و میر کمتری دارند. کود آنها سالانه بین 5/2 تا 5 کیلوگرم است که مقدار نسبتا بالایی ازت دارد که برای مزارع سبزی، میوه و باغ گل مناسب است. همچنین کود کبوترها در مقایسه با کودصنعتی و شیمیایی آثار مخرب و آلایندگی کمتری دارد. کود کبوتر به دلیل مواد تشکیل دهنده اش در صنایع دباغی و رنگرزی هم کاربرد زیادی داشته است. به طور کلی احیای مجدد این برجها از نظر کشاورزی، محیط زیست، دامپروری، صنعت، میراث فرهنگی و طبیعی، چشمانداز فرهنگی و گردشگری حائز اهمیت است. ساخت این آثار راحت و با مصالح بوم آوردِ اقلیم ایران همخوانی دارد (40). به طور معمول برای پی از سنگ لاشه و آهک، قسمت های داخلی معمولا از خشت، از آجر برای برج های مشبک، طاق زنی، آجرفرش بام، از چوب به عنوان اسکلت در راستای افزایش پایداری سازه و در نهایت از گچ برای قطاربندی و نوار گچی استفاده شده است. در ادامه با توجه به اهداف و شاخصههای بهدست آمده گونهشناسیهای مختلفی برپایه موقعیت مکانی، هندسه پلان، حجم، تعداد طبقات و تزیینات ارایه شدهاست.
الف) برپایه موقعیت مکانی: کبوترخانهها معمولاً در باغها، منازل مسکونی، مکانهای مقدس و قلعهها ساخته میشده است(40). براساس مطالب بهدست آمده از سفرنامهها محل بنای کبوترخانهها دور از محل تردد، ولی نزدیک به ده، رودخانه و یا قنات بنا میشده تا از طرفی آب به موقع و کافی در دسترس کبوتران باشد و از طرف دیگر به هنگام بارش برف در زمستان ویا موارد مشابه بتوانند بهسهولت دانه به کبوترخانه برسانند. در عرف محلی شهر اصفهان عموماً تا 3 متر اطراف کبوترخانه را کشت نمیکردند و آن را حریم کبوترخانه میدانستند و تا 500 متری آن نیز شکار کبوتر و تیر اندازی ممنوع بودهاست(30). درصورت نزدیک نبودن آبگیر، جوی و رودخانه، در میان کبوترخانه چاهی حفر میشدهاست(2). لذا به لحاظ مکانیابی برجها در جایی قرار میگرفتهاند که امنیت، آب و دانه کبوتران تامین شود. کبوترخانهها غالباً بهصورت آزاد در داخل زمین زراعی بنا میشدهاند؛ که در این مورد نیز، دارای گونههای مختلفی از جمله قرارگیری در وسط زمین، گوشه زمین و یا نزدیک به بناهای باغ است. گونهی دیگر برجهایی هستند که در داخل دیوار باغ قرار گرفتهاند و خود دارای دو نحوهی قرارگیری یکی در کنج(که شبیه قلاع دفاعی بهنظرمیرسند) و دیگری در وسط دیواره باغ است. دسته دیگر برروی بام خانههای ده قرارگرفتهاند(جدول4). درحالحاضر با توجه به گسترش شهرها و روستاها برخی از برجها در داخل بافت شهری یا روستایی قرار گرفتهاند.
جدول4- موقعیت قرارگیری کبوترخانهها نسبت به دیواره باغ و بناهای اصلی(نگارندگان) Table 4. Positioning of pigeon houses in relation to garden wall and the main buildings
ب) برپایه پلان: معمولاً برجها بهشکل یک استوانه ساده هستند که برای استقامت بیشتر، نزدیک به فرم مخروط ناقص ساختهشدهاند. گاهی این استوانهها از دورن با تکیهگاههائی(دیواره یا چوبهایی) به استوانهی داخلی متصل شدهاند؛ این کار جهت افزایش مقاومت و ایجاد سازهای یکپارچه و در عینحال ایجاد لانههای بیشتر برای کبوتران است. استوانه داخلی معمولاً یک برابر و نیمِ پوسته بیرونی ارتفاع دارد. استوانه اصلی معمولاً دارای طبقاتی راهرو شکل است که پلههای مارپیچی آنها را بههم متصل کردهاست. این راهروها روی طاقهای آهنگ و گاه طاقهای عرقچین شکل قرارگرفتهاند. سوراخهایی در راهرو وجود دارد که به کبوتران اجازه میدهد، بالا و پایین پرواز کنند. جهت ورود و خروج کبوتران در برخی از نمونهها تنها در بدنه روزنهایی در نظر گرفتهشده و در غالب نمونهها در سطح بام فضاهایی( بهاصطلاح فلفلدانها) با آجرچینی زنبوری بنا شدهاست. غالباً یکی از آنها روی استوانه داخلی و بقیه حلقهوار روی بام استوانه اصلی ساخته شدهاند؛ تعداد آنها نسبت به ساختمان برج متغیر است. طبق مطالعات نگارندگان براساس هندسه پلان میتوان دوازده گونه اصلی"مدور ساده"، "مدور با دوایر هم مرکز"، "شعاعی متصل به بدنه بیرونی"، "شعاعی بدون اتصال به بدنه بیرونی"، "ترکیب شعاعی و هم مرکز معمولاً با تعداد جرزهای فرد "، "چندقلوی تک محوری"، "چندقلوی دو محوری"، "چندقلوی سه محوری"، "چند قلوی ترکیبی(متمرکز و محوری)"، "چندقلوی متمرکز"، "مستطیلی"، "چند ضلعی نامنتظم"، از کبوترخانهها را شناسایی کرد که غالب آنها دارای ریز گونههایی هستند(جدول5).
جدول5- گونههای کبوترخانه بر پایه فرم هندسی پلان(نگارندگان) Table 5. Typology of pigeon houses on the basis of geometric form of the plan
ج) برپایه حجم: براساس فرم هندسی و حجم کلی، کبوترخانهها دارای چهار گروه اصلی"استوانهای"، "چندقلو"، "مکعب مستطیل"و"حجم غیر منتظم"، هستند. هر گروه دارای ریزگونههایی است: 1)استوانه: این گونه به لحاظ تعداد، گوناگونیِ طرح و اندازه رایجتر است. این نوع شامل یک استوانه اصلی بیرونی است که در داخل بهصورت ساده و یا ترکیبی از تیغه یا استوانه درونی است. محل ورود کبوتران بر بام (فلفلدان) به لحاظ تعداد و فرم هندسی دارای گونههای مختلفی هستند. در نمونهها، تعداد آنها از صفر تا پانزده عدد متغیر است. این فلفلدانها از نظر فرم اکثر آنها استوانهای، مخروط، کلهقندی و گاهی مکعبی و یا هرم ناقص هستند. 2) چندقلو: گونهای دیگر از کبوترخانهها با قرارگرفتنِ چند استوانه در کنار هم پدید میآیند. به اعتقاد برخی برجهای چند قلوی مدور(موجدار) پایدارتر هستند، لذا ضخامتِ پای دیوار کاهش مییابد(6، 60). این گونه دارای سه نوعِ ساماندهیِ شعاعی، محوری و ترکیبی است. تعداد استوانههای اصلی در این گونه از دو تا ده عدد، تعداد برجها از صفر تا سه و تعداد فلفلدانها از صفر تا سیزده عدد متغیر است. 3) مکعب مستطیل: این گونه بیشتر در شمال غرب اصفهان دیده میشود(گلپایگان و خوانسار) و از لحاظ تناسبات و اندازه دارای تنوع هستند. این گونه براساس پوشش دارای دو نوعِ با تاق آجری و فلفلدان و با سقف مسطحِ چوبی بدون فلفلدان است. در نمونههای بدون برج، محل ورود و خروج پرندگان معمولاً از پهلو و در امتداد افقی در بدنه است که با تنبوشه(لوله استوانهای سفالی) مستحکم شده است. در برخی از نمونهها تیرهایی موازی، دو ضلع بلندتر را بههم متصل کرده و باعث انسجام بیشتری در بنا شدهاند(60، 61). دریچهای جهت بازدید و دانهریزی نیز معمولاً در یکی از اضلاع و در ارتفاعی که دسترسی راحت نباشد، ساختهشده است. معمولاً جهت خارجکردن کودها ورودی اصلی در سطح زمین است که در طول سال با تیغه پوشانده میشود. 4) غیر منتظم: این گونه معمولاً از روی نیاز و بدون دقت کافی ساختهشده است، لذا اشکال و حجم نامتعارفی دارند. این کبوترخانهها را میتوان در اطراف شهر خمین مشاهده نمود(جدول6).
جدول6- انواع کبوترخانههای اصفهان بر پایه فرم هندسی(نگارندگان). Table 6. Types of pigeon houses in Isfahan on the basis of geometric form
د) برپایهی تعداد طبقات: ابعاد کبوترخانهها، برحسب مواردی همچون مقیاس زمین، توانمندی سازنده، ویژگیهای مصالح متفاوت بودهاست(60). ارتفاع برجهای کبوتر از 10 تا 20 متر متغیر است، قطر این آثار نیز بین 5 تا 10 متر است(58). در واقع نسبت دهانه به ارتفاع در نمونهها حدوداً بین 1/1 تا 6/1 برابر است که رایجترین نسبت2/1 برابر است. کاربرد دانش هندسه و حساب در نمونههای دارای تیغهی شعاعی با سعی در افزایش سطح و تعداد لانهها با حجمی ثابت مشخصاست. در این برجها همچمیم بسته به ابعاد، تناسبات، عناصر دورنی(تیغههای شعاعی، کلافهای چوبی) و استوانههای درونی، شمار طبقات از یک تا سه عدد متفاوت است. در واقع هر طبقه همانند راهرویی با روزنهایی در کف، جهت عبور کبوتران، تهویه و نوررسانی است. این راهروها بخش میانی را به بدنه بیرونی متصل کرده و عملکرد سازهی بنا را ارتقاء میبخشند(جدول7).
جدول7- تعداد طبقات (سطوح افقی جداکننده) کبوترخانههای اصفهان در برش(نگارندگان). Table 7. Number of floors (horizontal separator levels) in pigeon houses of Isfahan in section
هـ)برپایه تزیینات: طبق نمونهها و نوشتهی سیاحان، این برجها معمولاً نقاشی و تزیین میشدهاند و به خارج بنا عموماً توجه بیشتری شدهاست(62). درواقع در ساخت برجهت، تنها مفید بودن مورد توجه نبوده و گاهی تزیین شدهاند(4). براساس پژوهش صورتگرفته انواع تزیینات آجری، گچی و نقاشی در کبوترخانهها استفاده شدهاست که غالباً در سطح بالایی بدنه و یا شال گچی کار شدهاند. در کبوترخانهها استفاده از قطاربندی، آجرکاری مشبک، آجرکاری لبه به فرم دندانهای یا پرکلاغی(مثلثی شکل)، پنجره آجری مشبک، گچبری، مقرنس در لبه بام، نوارهای قوسی با مشبک آجری، قابهایی با فرورفتگی مربع شکل در لبه بام و تزیینات با فرم دالبری در لبه بام مرسوم بودهاست. معمولاً اشکال هندسی منتظم (مثلث، نیم دایره و یا لوزی شکل، ستاره شش گوش)، نقش خورشید، ستاره، حیوانات، پرنده، گل و بوته، گلدان، انار، و یا نوشتههایی همچون تاریخ، اسامی، آیات، دعا، اسامی ائمه، کلمات مذهبی و شعر بر بدنه بیرونی آنها نقش بسته است. نوشتهها و نقوش معمولاً با رنگهای قرمز و آبی هستند.
بحث و نتیجهگیری اگرچه در تمام نمونههای مطالعاتی، مقصود سازندگان از ساخت این آثار و کاربری یکی بوده و لانه کبوتران بهصورت مشابه ساخته شده است، اما هیچ یک را نمیتوان کاملاً مشابه هم دانست. این مسئله نشاندهنده توانمندی و نبوغ معماران سنتی در این مناطق بودهاست. در کبوترخانههای بازمانده، ساختاری یکسان که ناشی از عملکرد آنهاست دیده میشود؛ در این آثار تفاوتهایی به لحاظ شکلی و اجرایی وجود دارد، که میتواند فرضیهی تاثیر هندسهی پلان و توانمندی معماران بومی را بر ایجاد گونههای مختلف آشکار سازند. پژوهشهای پیشین برجهای کبوتر را براساس معیارهای واحدی تقسیمبندی کردهاند(جدول1) و نمونههای مورد مطالعهی آنها بهصورت جامع گزینش نشدهاست؛ این پژوهش بررسی چند معیاره را برای ارائهی یک گونهشناسی جامع از کبوترخانههای اصفهان ارایه دادهاست. این پژوهش مشخص ساخت که بین ارتفاع با تعداد طبقات، قطر کبوترخانه، ضخامت دیوارهها و اجزای درونی(استوانههای میانی، تیغه های شعاعی و کلافهای چوبی) ارتباط مستقیمی وجوددارد. طبق بررسیها، به لحاظ موقعیت مکانی سه گونهی کلیِ آزاد(در وسط باغ، در گوشه و نزدیک بناهای باغ)، متصل به دیواره باغ(بر تقاطع دیوارها و بر میانه آن) و برروی بام خانه های روستا وجود دارد(جدول4). براساس هندسه پلان دوازده گونهی اصلی را میتوان برشمرد؛ شامل: "مدورِ ساده"، "مدور با دوایر هم مرکز"، "شعاعی متصل به بدنه بیرونی"، "شعاعی بدون اتصال به بدنه بیرونی"، "ترکیب شعاعی و هم مرکز معمولاً با تعداد جرزهای فرد"، "چندقلوی تک محوری"، "چندقلوی دو محوری"، "چندقلوی سه محوری"، "چندقلوی ترکیبی(متمرکز و محوری)"، "چندقلوی متمرکز"، "مستطیلی"، "چند ضلعی نامنتظم"( جدول5). کبوترخانهها برپایه حجم دارای چهارگونه هستند؛ شامل:"استوانهای(بدون برج، با برج استوانهای، چندضلعی و یا چندبر، بدون برجک، با برجک استوانهای، کله قندی، مکعبی و یا هرم ناقص)"، "چند قلو(دارای سه گونهی ساماندهی شعاعی، یک تا سه محوری و ترکیبی)"، "مکعب مستطیل( با برج و بدون برج)" و "با حجم غیر منتظم"( جدول6). برپایهی تعداد طبقات (سطوح افقی جداکننده) نیز میتوان سه گونهی یک طبقه، دوطبقه و سه طبقه را بازشناخت(جدول7). تزیینات این برجها تنها در وجه بیرونی و معمولاً به صورت قطاربندی یا آجرچینیهای متنوع بر لبهی بام و یا نقاشی(نوشته، نقوش هندسی، گیاهی و حیوانی) بر شال گچی است. رایجترین گونهی کبوترخانه برپایهی پلان، مدورِ ساده و براساسِ حجم، استوانهای با برج مدور و یک برجک و برپایه تعداد طبقات، یک طبقه است. عامل اصلی در شکلگیری حجم کلی کبوترخانهها فرم و شکل پلانِ آنهاست؛ در نمونههایی که در پلانِ آنها دوایر متحدالمرکز وجوددارد، این دوایر بهشکل استوانههایی در بالای بام کبوترخانه(برجها) دیده میشوند. همچنین در نمونههایی که تیغههای شعاعی و استوانه درونی استفادهشده، امکان مرتفعتر شدن حجم فراهم شدهاست. تنوع شکل ساختاری پلان به چهار دسته اصلی "ساده مدور"، "چهارگوش"، "چندقلو (متمرکز، محوری و ترکیبی)" و "نامنتظم" به عنوان اصلیترین عامل شکل دهنده فرم حجمی کبوترخانه در کنار عوامل دیگر همچون مهارت استادکار و امکانات موجود، ساختار حجمی کبوترخانهها را به چهارگونه اصلی"استوانه ای"، "مکعب مستطیل"، "چندقلو با ساماندهی متمرکز، محوری و ترکیبی" و "غیر منتظم" تقسیم میکند(جدول5و6). جهت پژوهشهای آتی، بررسی فنآوری ساخت و جزییات اجرایی در نمونهها پیشنهاد میشود. همچنین مقایسهی گونهها و فنون ساخت در کبوترخانههای ایران با سایر کشورها از جمله انگلستان، فرانسه، مصر و ترکیه، و تحلیلِ دلیلِ تفاوتها نیز موضوع در خور توجهی است.
تشکر و قدردانی نگارندگان از تمام استادکارانی که محققین را راهنمایی کردند و در ادامه معرفی شدهاند، نهایت سپاس را دارند. الف- استاد نعمت الله رضایت در سال 1323ش در اصفهان متولد شد از کارهای ایشان، مرمت حرم زینبیه اصفهان، امامزاده شمس الدین علویجه و مسجد المهدی است. ب- مرحوم استاد بهرام الیکی متولد1320ش در اصفهان ازجمله کارهای او مرمت میدان نقشجهان، مسجد جامع اصفهان و دو منار دارالضیافه است. ایشان دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه معماری و مرمت ابنیه نیز بودند(63).
References
1- استادیار گروه معماری، آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی سپهر دانش معاصر اصفهان، ایران. *(مسوول مکاتبات) 2- استادیار دانشکده مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، کوچه سنگتراشها دانشکده مرمتِ دانشگاه هنر ساختمان داوید. [3]- Assistant Prof; Department of Architecture, Sepehr Daneshe Moaser Institute of Higher Education, Isfahan, Iran. *(Corresponding Author) [4]- Assistant Prof; Department of Architectural & urban conservation, Faculty of conservation, Art University of Isfahan, Iran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |