تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,289,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,941,267 |
فهم پدیده برجستگی اطلاعات: شناسایی و اولویتبندی پیامدهای آن در بازار بورس و اوراق بهادار | ||
دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت | ||
دوره 12، شماره 45، فروردین 1402، صفحه 71-83 اصل مقاله (685.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مسعود طاهری نیا | ||
دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
برجستگی اطلاعات یکی از موانع اصلی در ارزیابی همه گزینهها برای سرمایهگذاراست و باعث میشود تا وی هر زمان به سوی بخشی از اطلاعات تمرکز داشته و برای قضاوتهای خود وزن بیشتری به آن اختصاص دهد. پژوهش حاضر باهدف فهم پدیده برجستگی اطلاعاتی: شناسایی و اولویت بندی پیامدهای آن در بازار بورس و اوراق بهادار انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را 21 نفر از خبرگان متشکل از سرمایهگذاران سازمانهای بازار بورس و اوراق بهادار در شهر تهران میباشند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند. در بخش کیفی برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد و دادههای بهدستآمده از مصاحبه با استفاده از نرمافزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل شد و پیامدهای برجستگی اطلاعاتی شناسایی شدند. در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شد. و با استفاده از تکنیک دلفی فازی اولویتبندی پیامدهای برجستگی اطلاعاتی انجام پذیرفت و مهمترین پیامدهای آن مشخص گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر اساس قضاوت و نظرسنجی از خبرگان هیجده عامل به عنوان پیامدهای برجستگی اطلاعاتی معرفی گردید. همچنین نتایج مبین آن است که جزئینگری، افزایش تصمیمات نامعقول، هدر دادن منابع، بیش واکنشی، سرمایهگذاری نامناسب، قضاوت-ها و پیشبینیهای نادرست و ضعف در ارزیابی گزینهها مهمترین پیامدهای برجستگی اطلاعات در بازار بورس و اوراق بهادار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
برجستگی اطلاعاتی؛ بازار بورس و اوراق بهادار؛ تکنیک دلفی فازی | ||
مراجع | ||
* Bordalo, P., Nicola, G & Andrei, Sh (2013).Salience and consumer choice, Journal of Political Economy 121(2), 803–843.
* Carroni, E., Mantovani, A & Minniti, A (2020). Salience and Information Asymmetry, Behavioral & Experimental Economicse Journal, 83(2), 1-29.* Chatterjee, S., Moody,G., Lowry, P., Suranjan, Ch., Chakraborty, S &Hardin, A (2020). Information Technology and organizational innovation: Harmonious information technology affordance and courage-based actualization, The Journal of Strategic Information Systems, 29(1), 1-23.
* Cosemans, M., Frehen, R., (2017). Salience Theory and Stock Prices: Empirical Evidence, Journal of Financial Economics, Forthcoming, 19(2), 1-70.
* Kaniel, R & Parham, R (2017). WSJ category kings – the impact of media attention on consumer and mutual fund investment decisions, Journal of Financial Economics 123, 337–356.* Khaleghi Kasbi, P., Aghaei, M.A &Rezaei, F (2018).Salience Theory and Pricing Stock of Corporates in Tehran Stock Exchange, Advances in mathematical finance & applications, 3 (4), 1-16
* Kruger, A., Tunnermann, J & Scharlau, I (2017). Measuring and modeling salience with the theory of visual attention, Atten Percept Psychophys,79(2), 1-22.
* Manzini, P & Mariotti, M (2010). A Salience Theory of Choice Errors, Journalof Financial Economics, Forthcoming, 12(4),1-30.
* Nazari, A. Salarirad, M.M. & Bazzazi, A.A. (2012). Landfill site selection by decision-making tools based on fuzzy multi-attribute decision-making method. Environmental Earth Sciences, 65(6),1631-1642.
* Palomino, F., Renneboog, L & Zhang, Ch (2008). Information Salience, Investor Sentiment, and Stock Returns: the Case of British Soccer Betting, Forthcoming Journal of Corporate Finance,15 (3), 1-41.* Riff, S & Yagil, Y. (2016). Behavioral factors affecting the home bias phenomenon: experimental tests, Journal of Behavioral Finance, 17(3), 267-279* Rumbaugh, D., King, J., Beran, M &Washburn, D (2007). A Salience Theory of Learning and Behavior: With Perspectives on Neurobiology and Cognition, International Journal of Primatology, 28(5),973-996.* Saldena, J (2013). The coding manual for qualitative researchers, Translator, Guywan, Abdullah, Scientific and Cultural Publishing Company.* Sofia, R., Pedro, L & Helena, V (2020). Limited attention, salience of information and stock market activity, Economic Modelling, Elsevier, 87(C), 92-108.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |