- حاجیها زهره، سلطانی مریم(1393). نگرشی بر ابعاد فرهنگی حسابداری. فصلنامه پژوهش حسابداری. دوره 4، شماره 3، صفحه 83-108.
- خلیل پور, مهدی, کامیابی, یحیی, نبوی چاشمی, سید علی. (1398). تأثیر رویکردهای اخلاقی حسابداران بر کیفیت اطلاعات حسابداری با نقش تعدیلکنندگی اندازه و اهرم مالی شرکت. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی, 11(43), 91-118.
- دارابی، رویا؛ رام روز، علیرضا (1388). تأثیر فرهنگ بر درک حسابداران از مفاهیم حسابداری بکار گرفته شده در استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی. پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 11، ص133-173.
- دازه، نوشین و گرکز، منصور (1394)، «رابطه بین استدلال اخلاقی، طرز تفکر، نیت و تمایل اخلاقی حسابداران رسمی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دهم، شماره 1، صفحات 123-115.
- رفیعی، افسانه (1386)، «تأثیر جنسیت، مقطع تحصیلی، دینداری و سابقه کار بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران در ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- رویایی، رمضانعلی و رهنمای رودپشتی، فریدون و جباری، حسین (1388)، «تأثیر فرهنگ بر استنباط اخلاقی دانشجویان حسابداری»، مجله مدیریت فرهنگی، سال سوم، شماره 5، صفحات 101-85.
- سرلک، نرگس (1387)، «اخلاق حسابداری»، فصلنامه اخلاق در علوم و فنآوری، سال سوم، شماره 1 و 2، صفحات 83-71.
- علی مدد، مصطفی (1383)، «درآمدی بر اخلاق و آیین رفتار حسابداران حرفهای»، مجله حسابرس، شماره 27، صفحات 37-27.
- فرزین، فرشیده. بنیطالبی دهکردی، بهاره. بخشینژاد، محمود (1395)، «مقایسه اولویتبندی راهکارهای موضوعی- محتوایی و انگیزشی-ساختاری آموزش اخلاق حرفهای حسابداری به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری از دیدگاه دبیران هنرستان و استادان دانشگاه»، فصلنامه حسابداری مدیریت، دوره 9، شماره 29، صفحات 128-111.
- مدرس، احمد و رفیعی، افسانه (1387)، «بررسی دیدگاه عمومی درباره رعایت آیین رفتار حرفهای توسط حسابرسان و ضمانت اجرایی آن در ایران»، دانش حسابرسی، شماره 25 و 26، صفحات 20-4.
- مدرس، احمد؛ دیانتی دیلمی، زهرا (1383). رابطه فرهنگ و حسابداری، حسابرس، شماره26. ص11-26.
- مهدوی، غلامرضا و علی پور، صفدر (1389)، «رویکردهای تصمیمگیری اخلاقی مدیران مالی شرکتها»، دانش حسابداری، سال اول، ش 2، ص 53-33.
- نوروش، ایرج؛ دیانتی دیلمی، زهرا (1382). بررسی تاثیر فرهنگ بر ارزشهای حسابداری در ایران (آزمون تجربی مدل گری)، بررسی-های حسابداری حسابرسی، شماره 33. ص14-51.
- نیکومرام، هاشم، محمدی، مهدی. (1391). طراحی و ارائه مدل مفهومی ارزیابی نقش فرهنگ در تدوین استانداردهای حسابداری، مجله مدیریت فرهنگی، دوره ششم، شمارههفدهم، 29-53.
- منابع لاتین
- Alesina, A., & Giuliano, P. (2015). [Culture and institutions (Persian)]. Journal of Economic Literature, 53(4), 898-944. [DOI:10.1257/jel.53.4.898]
- Anna Remišová · Anna Lašáková · Zuzana Kirchmayer(2018). Influence of Formal Ethics Program Components on Managerial Ethical Behavior. Journal of Business Ethics https://doi.org/10.1007/s10551-018-3832-3
- Beets, S. D., & Killough, L. N. (1990). The effectiveness of a complaint-based ethics enforcement system: Evidence from the accounting profession. Journal of Business Ethics, 9(2), 115-126.
- Blanthorne, C. Kovar, S. E. & Fisher, D. G. (2007). Accounting educators' opinions about ethics in the curriculum: An extensive view. Issues in Accounting Education, 22(3), 355-390.
- Dellaportas, S. Kanapathippillai, S. Khan, A. & Leung, P. (2014). Ethics education in the Australian accounting curriculum: A longitudinal study examining barriers and enablers. Accounting Education, 23(4), 362-382.
- Doupink, T. S. , and Salter, S. B. , (1995). External Environment, Culture and Accounting Practice: A Preliminary Test of a General Model of International Accounting Development, The International Journal of Accounting Education and Research, 30,189-200.
- Gorodnichenko, Y., & Roland, G. (2017). Culture, institutions, and the wealth of nations. Review of Economics and Statistics, 99(3), 402-416. [DOI:10.1162/REST_a_00599]
- Hofstede, G. (1984). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Thousand Oaks, California: Sage.
- Jennings, M. M. (2004). Incorporating ethics and professionalism into accounting education and research: A discussion of the voids and advocacy for training in seminal works in business ethics. Issues in Accounting Education, 19(1), 7-26.
- Kim, Jinbae. (2005). Accounting Transparency of Korean Firms: Measurement and Determinant Analysis. The Journal of American Academy of Business, Cambridge * Number 2 * March 2005
- Low, M. Davey, H. & Hooper, K. (2008). Accounting scandals, ethical dilemmas and educational challenges. Critical Perspectives on Accounting, 19(2), 222-254.
- Massey, D. W. & Van Hise, J. (2009). Walking the walk: Integrating lessons from multiple perspectives in the development of an accounting ethics course. Issues in Accounting Education, 24(4), 481-510.
- McPhail, K. & Walters, D. (2009). Accounting and business ethics: An introduction. Routledge. ). Institutions. Journal of economic perspectives, 5(1), 97-112. [DOI:10.1257/jep.5.1.97]
- Naor M, Linderman K, Schroeder R (2010) The globalization of operations in eastern and western countries: unpacking the relationship between national and organizational culture and its impact on manufacturing performance. Journal of Operation Management, 28 (3):194–205.
- Nelson M. Waweru (2014), “Determinants of quality corporate governance in Sub-Saharan Africa”, Downloaded by New York University at 23:21 18.
- O'Leary, C. (2009). An empirical analysis of the positive impact of ethics teaching on accounting students. Accounting Education: an international journal, 18(4-5), 505-520.
- Smith, L. M. (2003). A fresh look at accounting ethics (or Dr. Smith goes to Washington). Accounting Horizons, 17(1), 47-49.
- Tubadji, A. (2013). Culture-based development-culture and institutions: Economic development in the regions of Europe. International Journal of Society Systems Science, 5(4), 355-91. [DOI:10.1504/IJSSS.2013.058466]
- William F. Miller a,⇑, Tara J. Shawver b, Steven M. Mintz(2020). Measuring the value of integrating GVV into a standalone accounting ethics course. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2020.100669
- Zheng Fang & Leslie W. Grant & Xianxuan Xu & James H. Stronge & homas J. Ward (2013) an international comparison investigating the relationship between national culture and student achievement. Asia Review of Accounting, 10 (1) , 30-48.
|