تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,169 |
تعداد مقالات | 20,054 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,641,617 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,727,678 |
بررسی میزان توجه به مولفههای زیستمحیطی درکتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه بر اساس روش آنتروپیشانون | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علوم و تکنولوژی محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 24، شماره 12 - شماره پیاپی 127، اسفند 1401، صفحه 17-30 اصل مقاله (768.24 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jest.2023.66588.5649 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمدحسن بازوبندی ![]() ![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران. *(مسوول مکاتبات) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: امروزه یکی از مشکلات زیستمحیطی پیشروی توسعه تکنولوژی در جهان، آلودگیهای زیستمحیطی است. و بدون شک، کتابهای درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه، یکی از بسترهای رسمی آموزش محیط زیست است. پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه، به لحاظ توجه به مولفههای زیست محیطی انجام گرفته است. روش بررسی :این پژوهش از نوع کاربردی است. که در آن، کتابهای درسی علوم تجربی پایههای هفتم، هشتم و نهم سال تحصیلی 1399-1400 مورد بررسی قرار گرفته است. که مجموعا بالغ بر 45 فصل و 450 صفحه است. نمونههای مورد بررسی شامل متون، تصاویر، پرسشها و فعالیتهای کتاب است که با استفاده از روش آنتروپیشانون مورد مطالعه قرار گرفته اند. این بررسی با استفاده از ابزار چک لیست تحلیل محتوایی که دارای چهار مؤلفه زیستمحیطی: آب، هوا، خاک و صوت است، در سال1400 انجام شده که روایی محتوایی آن توسط متخصصان موضوعی تأیید و ضریب اعتبار (پایایی) آن نیز 36/91 درصد برآورد شده است. یافتهها: نتایج پژوهشحکایت از آن دارد که در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول، به مولفههای زیست محیطی کم توجهی شده است. بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه هفتم و کمترین توجه مربوط به کتاب علوم تجربی پایه هشتم است. بحث و نتیجه گیری: در این کتابها، در زمینه مولفههای زیست محیطی چهارگانه، بیشترین توجه به مولفه هوا و کمترین توجه به مولفه صوت شده است. همچنین بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه خاک با (308/0Wj=) و کمترین ضریب اهمیت مؤلفه صوت (199/0Wj=) بوده است. از بین بخشهای مختلف کتابهای علوم تجربی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به فصلهای زیست شناسی (329/0Wj=) و بعد از آن فصلهای شیمی و فیزیک قرار داشته و ضریب اهمیت مربوط به فصلهای زمین شناسی (176/0Wj=) کمتر از بقیه است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحلیل محتوا؛ آب؛ هوا؛ خاک و صوت؛ آنتروپی شانون؛ کتاب علوم تجربی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و چهارم، شماره دوازده، اسفند ماه 1401 (30-17)
بررسی میزان توجه به مولفههای زیستمحیطی درکتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه بر اساس روش آنتروپیشانون
محمدحسن بازوبندی [1]* غلامرضا مظلوم [2] لطف الله مهدوی1
چکیده زمینه و هدف: امروزه یکی از مشکلات زیستمحیطی پیشروی توسعه تکنولوژی در جهان، آلودگیهای زیستمحیطی است. و بدون شک، کتابهای درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه، یکی از بسترهای رسمی آموزش محیط زیست است. پژوهش حاضر با هدف بررسی محتوای کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه، به لحاظ توجه به مولفههای زیست محیطی انجام گرفته است. روش بررسی :این پژوهش از نوع کاربردی است. که در آن، کتابهای درسی علوم تجربی پایههای هفتم، هشتم و نهم سال تحصیلی 1399-1400 مورد بررسی قرار گرفته است. که مجموعا بالغ بر 45 فصل و 450 صفحه است. نمونههای مورد بررسی شامل متون، تصاویر، پرسشها و فعالیتهای کتاب است که با استفاده از روش آنتروپیشانون مورد مطالعه قرار گرفته اند. این بررسی با استفاده از ابزار چک لیست تحلیل محتوایی که دارای چهار مؤلفه زیستمحیطی: آب، هوا، خاک و صوت است، در سال1400 انجام شده که روایی محتوایی آن توسط متخصصان موضوعی تأیید و ضریب اعتبار (پایایی) آن نیز 36/91 درصد برآورد شده است. یافتهها: نتایج پژوهشحکایت از آن دارد که در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول، به مولفههای زیست محیطی کم توجهی شده است. بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه هفتم و کمترین توجه مربوط به کتاب علوم تجربی پایه هشتم است. بحث و نتیجه گیری: در این کتابها، در زمینه مولفههای زیست محیطی چهارگانه، بیشترین توجه به مولفه هوا و کمترین توجه به مولفه صوت شده است. همچنین بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه خاک با (308/0Wj=) و کمترین ضریب اهمیت مؤلفه صوت (199/0Wj=) بوده است. از بین بخشهای مختلف کتابهای علوم تجربی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به فصلهای زیست شناسی (329/0Wj=) و بعد از آن فصلهای شیمی و فیزیک قرار داشته و ضریب اهمیت مربوط به فصلهای زمین شناسی (176/0Wj=) کمتر از بقیه است.
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، آب، هوا، خاک و صوت، آنتروپی شانون،کتاب علوم تجربی.
Investigating the amount of attention paid to environmental components in the science textbooks of the first secondary school based on Shannon's entropy method
Mohammad Hassan Bazoobandi [3] * Gholamreza Mazloum [4] Lotfollah Mahdavi 1
Abstract Background and Objective: Today, one of the environmental problems facing the development of technology in the world is environmental pollution. And without a doubt, the science textbooks of the first high school course are one of the official platforms for environmental education. The current research was conducted with the aim of examining the content of science books of the first high school course, in terms of attention to environmental components. Material and Methodology: This research is of applied type. In which, the science textbooks of the seventh, eighth and ninth grades of the academic year 1399-1400 have been examined. which totals 45 chapters and 450 pages. The examined samples include texts, images, questions and book activities that have been studied using Shannon's entropy method. This study was carried out using a content analysis checklist tool that has four environmental components: water, air, soil and sound, in 1400, and its content validity was confirmed by subject experts and its reliability coefficient was 91/36. The percentage is estimated. Fidings: The results of the research indicate that environmental components have been given little attention in science books of the first secondary school. The most attention is in the book of sciences of the seventh grade and the least attention is related to the book of sciences of the eighth grade. Discussion & Conclusion: In these books, in the field of the four environmental components, the most attention has been paid to the air component and the least attention to the sound component. Also, the highest coefficient of importance was related to the soil component with (Wj=0.308) and the lowest coefficient of the sound component (Wj=0.199). Among the different sections of science books, the highest coefficient of importance is related to biology chapters (Wj=0.329), followed by chemistry and physics chapters, and the most important coefficient is related to geology chapters. (Wj=0.176) is less than the others.
Keyword: content analysis, water, air, soil and sound, Shannon entropy, sciences textbooks.
مقدمه
انسان برای رفع نیازهای اساسی خود، نیازمند به برقراری ارتباط با محیط زیست خود است. به همین دلیل در طول زندگی خود همواره با دو تصمیم اساسی، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران و محیطزیست مواجه بوده است، به نحوی که روابط وی با دیگران دیر یا زود بر محیط زیست او تأثیر می گذارد و در پی آن، تغییر و دگرگونگی در محیط زیست و نهایتاً رفتار مطلوب محیطی یا معضلات محیطی ایجاد می شود(1). پژوهشها نشان می دهند که نه تنها احساس مسئولیت ایجاد شده و آموزشهای محیطی در زمان کودکی و نوجوانی، عامل هدایت رفتار اجتماعی و محیطی در بزرگسالی است. بلکه پیش زمینه اساسی بر رفتارهای محیطی مطلوب یا نامطلوب یعنی معضلات زیستمحیطی هستند. از آنجایی که نقطه آغازین توجه و رشد احساس مسئولیت محیطزیستی، دوران کودکی و نوجوانی است و چون آموزش و پرورش هر کشور مهمترین منبع اثرگذاری است، در این سنین کتابهای درسی بیشترین تأثیر را برای فراگیری و ایجاد رفتار محیطی درکودکان و نوجوانان خواهند داشت. زیرا فراگیر از طریق معیارهای ذهنی، آموزش رسمی و محتوای کتب درسی بهصورت منظم نسبت به محیط اجتماعی، محیط زیست و مسایل محیطزیستی آگاهی و شناخت پیداکرده و با آن ارتباط برقرار می کند(2). همچنین، اتخاذ رویکرد STSEدر آموزش علوم بهمنظور پرورش شهروندانی که بتوانند در یک جامعه ی دموکراتیک زندگی کنند، ایجاب مینماید آموزشها خاصه آموزش علوم به سمتی هدایت شوند که دانش آموزان به درک و بینشی از آثار علم و فناوری بر جامعه، محیط زیست و آشنایی و انجام اقداماتی در پیشگیری یا رفع معضلات زیست محیطی دست یابند. حفاظت از محیط زیست و پرداختن به مسائل زیستمحیطی دنیای کنونی، مسأله ای محدود به مرزهای خاص یک یا چند کشور نیست، بلکه بعدی جهانی دارد، به گونه ای که تمام افراد بشر باید در حفظ آن کوشا باشند(3). آموزش محیط زیست بنیادی ترین شیوه در حفاظت محیط زیست بوده که هدف از آن یافتن مناسب ترین و بهترین نظام و شیوه ارائه مطالب و نحوه فعالیت ها و اجرای ساختاری است که زمینهساز ارتقای آگاهیهای زیست محیطی در سطح جامعه میباشد تا از این طریق هر فرد جامعه، خود را از طریق احترام گذاشتن به حیات دیگران، مسئول در حفاظت و حمایت از محیط زیست بداند(4). میلر معتقد است که معضلات زیست محیطی در پی تغییرات نامطلوب در خواص فیزیکی، شیمیایی و زیستی هوا، آب و زمین به وجود می آیند. بدیهی است که این تغییرات نامطلوب، سبب به خطر افتادن سلامت، بقا و فعالیت های انسان و سایر موجودات زنده زیست کره خواهد شد(5). آلودگی زیست محیطی، به هرگونه تغییر در ویژگی اجزای تشکیل دهنده محیط گفته می شود که به نحوی استفاده از آنها را ناممکن می سازد و به طور مستقیم یا غیرمستقیم منافع و حیات موجودات زنده را به مخاطره می اندازد (6). در ایران طبق ماده ۹ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست (مصوب ۱۳۵۳ و اصلاحیه ۱۳۷۱) معضلات زیست محیطی شامل پخش یا آمیختن مواد خارجی با آب، هوا، خاک با زمین است، به میزانی که باعث تغییر کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا زیستی آنها میشود و این تغییر برای انسان، جانوران، گیاهان و یا آثار و ابنیه تاریخی زیانبار میباشد. در ارتباط با حفاظت محیط زیست اطلاعات دانشآموزان پایه دوم بیشتر و پایه سوم کمتر است. علاوه بر این در خصوص مؤلفههای آب بیشترین توجه را کتاب پایه دوم و درباره مؤلفه هوا بیشترین توجه را کتاب پایه اول و کمترین توجه را کتاب پایه سوم داشته است(7) . به آموزش محیطزیست بیش از حد انتظار توجه شده، ولی به مؤلفه های متعدد آن به صورت متوازن توجه نشده است(8). بررسی اثر پژوهش های مرتبط با معضلات محیط زیستی در کتاب های درسی، حاکی از عدم توجه بنیادی و سازماندهی شده به این مؤلفه کلیدی در کتابهای درسی است. توجه نامتوازنی به مؤلفهای آلودگی محیط زیست شامل آب، خاک، هوا و صوت شده است(9).کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی به معضلات زیستمحیطی هوا و خاک در هر سه پایه و آب در پایه اول به صورت کامل، ولی در پایه دوم و سوم به صورت پراکنده توجه شده است. در حالی که در هیچکدام از پایهها انعکاس معناداری در خصوص آلودگی صوتی و تاثیر آن بر محیط زیست وجود ندارد(10). خلاصه کلام اینکه در بررسیهایی که در این خصوص بر روی کتاب های درسی قبلی انجام شده است، حکایت از آن دارد که به مسائل زیست محیطی در کتاب های درسی به خوبی و طبق نقشه مشخص و متوازن پرداخته نشده است (15-11). در راستای تحقق اهداف سند تحول و توجه بیشتر به آموزش همگانی مفاهیم زیست محیطی، از اوایل دهه 90 در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رویکردی مبنی بر ضرورت پرداختن به محتوای مفاهیم زیست محیطی در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول شکل گرفت. و پس از نشست های متعدد در دفتر تالیف و کارشناسان سازمان محیط زیست کشور و همکاری مشترک آن دفتر و سازمان محیط زیست، در نهایت برخی مفاهیم زیست محیطی در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول به رشته تحریر در آمد. مسلما بهمنظور غنی سازی و ارتقای کیفیت این محتواهای آموزشی باید پژوهش های علمی مختلفی بر روی آن انجام شود. در این پژوهش، تلاش بر اینست که بررسی شود که کتابهای درسی علوم تجربی موجود(1400-1399) تا چه اندازه به مسأله حیاتی محیط زیست پرداختهاند و هر کدام از این کتابها در توجه به مؤلفههای زیستمحیطی و نوع توجه از چه وضعیتی برخوردارند؟ با توجه به رفتار محیطی نامطلوب انسان امروزی، موجبات بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی، تعارض فناوری و طبیعت، تهدید سلامت و رفاه نسلکنونی و آسیب پذیری میراث طبیعی و به طور کلی توسعه معضلات زیست محیطی، ضرورت پرداختن به این مهم افزایش یافته است. هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه از لحاظ توجه به معضلات و مولفههای اصلی زیست محیطی(آب، خاک، هوا و صوت) است که به روش آنتروپیشانون مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش در این پژوهش محتوای کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه از لحاظ توجه به معضلات و مولفههای اصلی زیست محیطی(آب، خاک، هوا و صوت) به روش آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته است. مؤلفههای آن بر اساس مطالعه و بررسی متون پژوهشی چون، مقالات، پایان نامهها و کتب مختلف در زمینه آموزش محیط زیست، انتخاب شده است. با توجه به ماهیت موضوع، از روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفی استفاده شده است. همچنین از نظر اهداف، در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد، زیرا میتواند باعث توجه بیشتر به آموزش مولفههای زیست محیطی گردد و در نتیجه سطح سواد زیست محیطی دانش آموزان را ارتقا بخشد. برای تعیین و تأمین روایی فهرست وارسی تحلیل محتوا، از روش روایی صوری، محتوایی و نظر متخصصان استفاده شده است . به این ترتیب که فرم اولیه تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول از لحاظ توجه به معضلات زیست محیطی و مؤلفههای آن در اختیار چهار نفر از صاحبنظران این حوزه (اساتید رشتههای برنامهریزی درسی، زیست شناسی، علوم زمین و محیط زیست و بهداشت محیط) برای تغییر و اصلاح قرار گرفت که پس از اعمال نظرات آنها فهرست وارسی تحلیل محتوای نهایی در قالب4 مؤلفه اصلی و 55 مؤلفه فرعی (با گزینه های خوب، متوسط و ضعیف) تهیه گردید. جامعه آماری این پژوهش، کتب درسی علوم تجربی دوره متوسطه اول در سال تحصیلی1400-1399 است. تعداد آنها 3 جلد و شامل کتاب علوم تجربی پایه های هفتم، هشتم و نهم است که با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون (16) مورد بررسی قرارخواهند گرفت. نمونه آماری این پژوهش، کلیه فصل های کتاب های علومتجربی دوره اول متوسطه میباشد که مجموعا بالغ بر 45 فصل و 450 صفحه است (17) و نمونه مورد بررسی شامل متون، تصاویر، پرسش ها و فعالیت ها می باشد(جدول 1).
جدول1- توزیع فراوانی کتاب های علوم تجربی دوره متوسطه اول برحسب تعداد فصول و تعداد صفحه Table1. Frequency distribution of science textbooks of the first secondary school according to the number of chapters and number of pages.
نتایج و بحث
در این پژوهش که هدف بررسی میزان توجه محتوای کتابهای درسی علوم تجربی پایههای هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول به معضلات زیست محیطی و مولفههای آن است،. این مولفهها عبارتند از: آب، هوا، خاک، صوت (18) . همچنین با توجه به نظر صاحب نظران حوزه محیط زیست (19-21)، مولفههای اصلی و فرعی معضلات زیست محیطی جمع بندی گردید و در قالب مولفههای اصلی آب، خاک، هوا و صوت قرار گرفت. به منظور بررسی مولفههای معضلات زیست محیطی قسمت های مختلف کتابها اعم از متن، تصاویر، فعالیت ها، گفت و گو، جمع آوری اطلاعات، هشدار، کاوشگری و ... مورد استفاده قرار گرفت و میزان فراوانی و درصد فراوانی هر یک از مولفهها در فصلهای مختلف کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه استخراج و در فرمهای فهرست وارسی تحلیل محتوا که بر اساس مولفههای مسائل زیست محیطی تنظیم شده، درج میگردد. و از روش آنتروپی شانون برای تعیین ضریب اهمیت هریک از مؤلفهها و تحلیل کیفی استفاده شد. کتابهای علوم تجربی از چهار بخش زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک و شیمی تشکیل شده است. که سهم هر بخش در جدول2 آمده است.
جدول2- تعداد صفحات و سهم هر یک از فصل های مختلف کتاب های علوم تجربی Table 2. The number of pages and the contribution of each chapter of science textbooks
برای تأمین پایایی ابزار اندازه گیری، از فرمول زیر استفاده گردید. بدین صورت که فرم تحلیل محتوا در اختیار چهار نفر از صاحبنظران برنامهریزی درسی، زیست شناسی، علوم زمین و محیط زیست و بهداشت محیط قرار گرفت و ضریب توافق آنها به شرح ذیل، 36/91 به دست آمد.
36/91 = 100 × C.R= 100 × = C.R
در ادامه به کمک روش آنتروپی شانون ضریب اهمیت هر یک از مولفههای زیستمحیطی تعیین گردید و مباحث این پژوهش در قالب 5 سوال زیر مورد بررسی قرار گرفت. سوال 1) در تالیف کتاب علومتجربی پایه هفتم، تا چه میزان به مولفههای زیستمحیطی توجه شده است؟
جدول3 - توزیع فراوانی مولفههای زیست محیطی کتاب علوم تجربی پایه هفتم Table 3. Distribution of the frequency of environmental components of seventh grade science textbook
Diagram 1. Frequency percentage of environmental components of the seventh sciences textbook
درکتاب علومتجربی پایه هفتم بیشترین توجه را به معضلات آبی معادل 36/36 درصد و کمترین توجه به معضلات صوتی معادل 54/4 درصد نموده است. این یافتهها با نتایج پژوهشی تحت عنوان بررسی میزان انعکاس مفاهیم محیط زیست در کتابهای علومتجربی دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران هم سو می باشد(10).
سوال 2) درتالیف کتاب علوم تجربی پایه هشتم، تا چه میزان به مولفه های زیست محیطی توجه شده است؟
جدول 4- توزیع فراوانی مولفههای زیست محیطی به تفکیک فصلهای مختلف کتاب علوم تجربی هشتم Table4. Frequency distribution of environmental components according to different chapters of the 8th sciences textbook
Diagram 2. The frequency percentage of environmental components of eighth sciences textbook
درکتاب علوم تجربی پایه هشتم، از معضلات چهارگانه زیست محیطی، بیشترین توجه را به مولفه خاک با 46 درصد و کمترین توجه به معضلات آب با 8 درصد فراوانی نموده است. این یافتهها با نتایج پژوهش(10) هم سو میباشد ولی با نتایج پژوهش(8) هم سو نمیباشد. سوال 3) درتالیف کتاب علوم تجربی پایه نهم، تا چه میزان به مولفههای زیست محیطی توجه شده است؟
جدول5- توزیع فراوانی مولفههای زیست محیطی به تفکیک فصلهای مختلف کتاب علوم تجربی پایه نهم Table 5. Frequency distribution of environmental components according to different chapters of ninth grade science textbook
Diagram 3. Percentage frequency of environmental components of ninth sciences textbook
درکتاب علومتجربی پایه نهم، از معضلات چهارگانه زیستمحیطی، بیشترین توجه به مولفه هوا با 50 درصد فراوانی بوده و به مولفه صوت، توجهی نشده است. این یافتهها با نتایج پژوهش (9) هم سو می باشد. سوال 4) کتابهای علوم تجربی هر پایه از متوسطه اول، تا چه میزان به مولفههای زیست محیطی پرداخته اند؟
جدول6- مقایسه محتوای کتابهای علوم تجربی از لحاظ توجه به مولفههای زیست محیطی و رتبه هر یک از آنها Table 6. Comparing the content of science textbooks in terms of attention to environmental components and the ranking of each of them.
در مجموع فراوانی مولفههای زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول، تعداد 87 مورد است. که بیشترین توجه مربوط به علوم تجربی پایه هفتم با تعداد 44 مورد، معادل 57/50 درصد و بعد از آن مربوط به علوم تجربی پایه نهم با تعداد 30 مورد معادل 48/34 درصد و کمترین توجه مربوط به علوم تجربی پایه هشتم به تعداد 13 مورد و معادل94/14 درصد است . همچنین از نظر توجه به مولفههای زیست محیطی در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول، مولفه هوا در رتبه اول، خاک در رتبه دوم، آب در رتبه سوم و صوت در رتبه چهارم قرار دارند.
تحلیل نتایج بدست آمده به روش آنتروپی شانون برای سنجش اهمیت اطلاعات و مولفهها، از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. آنتروپی شانون، شاخصی است برای اندازه گیری میزان اطمینان، که به وسیله یک توزیع احتمال بیان می شود. با استفاده از الگوریتم شانون می توان به استخراج درجه اهمیت هریک از مقولهها برای پاسخگوها پرداخته شود . این روش طی سه مرحله صورت می گیرد: 1. بهنجار کردن دادههای بدست آمده. 2. بدست آوردن بار اطلاعات هر مقوله . 3.به دست آوردن ضریب اهمیت هر مقوله. در این پژوهش درجه اهمیت مولفههای زیست محیطی آب، خاک، هوا و صوت در کتابهای علوم تجربی متوسطه اول به کمک آنتروپی شانون به شرح زیرتعیین می گردد. مرحله 1) با استفاده از رابطه زیر، داده های جدول 6 بهنجار می شوند.
دراین فرمول: F فراوانی مولفهها، Pهنجار شده ماتریس فراوانی، i شماره پاسخگو، nتعداد مولفه ها، m تعداد پاسخگو و jشماره مولفه می باشد.
جدول 7 - ماتریس بهنجار شده داده های جدول 6 Table 7. The normalized matrix of the data in Table 6
مرحله 2) مقدار عدم اطمینان به دادههای جدول7 را با استفاده از رابطه زیر به دست می آوریم.
در واقع بار اطلاعاتی هر مولفه زیست محیطی را به دست آورده و نتایج آن در جدول8 اراِئه شده است.
جدول 8 - بار اطلاعاتی مقوله های اصلی معضلات زیست محیطی Table 8. The information load of the main categories of environmental problems.
دادههای جدول فوق نشان می دهد که بار اطلاعاتی مولفه خاک از سایر مولفهها بیشتر است و بار اطلاعاتی مولفه صوت از همه کمتر است. مرحله 3) با استفاده از بار اطلاعاتی مولفهها(Ej)، ضریب اهمیت هر یک از مولفهها (Wj) را محاسبه، هر مولفه ای که دارای بار اطلاعاتی بیشتری شد، از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. برای محاسبه آن از رابطه زیر استفاده شده است. نتایج این بررسی در جدول 9 اراِئه شده است.
جدول 9- ضریب اهمیت مولفههای اصلی زیست محیطی Table 9. Importance coefficient of the main environmental components
نتایج جدول 9 نشان می دهد که در کلیه فصلهای کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول، ضریب اهمیت مولفههای خاک و هوا از دو مولفه آب و صوت بیشتر است و به طور کلی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه خاک 308/0 Wj= و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه صوت 199/0 Wj= است. سوال 5 )هر یک از بخشهای(زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک و شیمی) کتابهای علومتجربی تا چه میزان به مولفههای زیست محیطی توجه نموده است؟
جدول10- میزان و درصد فراوانی مولفههای زیست محیطی در بخش های مختلف کتاب های علوم تجربی Table 10. The frequency and percentage of environmental components in different sections of science textbooks
Diagram 4. Importance coefficient of different chapters of science textbooks.
نتایج جدول 10 و نمودار 4 نشان می دهد که در کلیه بخشهای کتاب های علوم تجربی دوره متوسطه اول، فصلهای زیست شناسی از نظر مولفههای زیست محیطی دارای اهمیت بیشتری بوده است و به طور کلی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه های فصلهای زیست شناسی 329/0 Wj= و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه های فصلهای زمین شناسی 176/0 Wj= است.
نتیجه گیری میزان توجه به مسایل و معضلات زیستمحیطی در آموزشهای عمومی و همگانی، به مثابه اصلاح رفتارهای نامطلوب محیطی و نزدیک شدن به اهداف توسعه پایدار است، که محافظت از محیط زیست را در پی خواهد داشت. مسلما توجه به این مهم در آموزش و پرورش به دلیل تأثیرات عمیقتر و مؤثرتر آن بر فراگیران، ضرورتی ویژه محسوب می شود. در این پژوهش، کتابهای درسی علوم تجربی دوره اول متوسطه از لحاظ پرداختن به معضلات و مسایل زیست محیطی و مؤلفههای آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. براساس یافتههای این پژوهش، مجموع فراوانی مولفههای اصلی زیستمحیطی در کتابهای علومتجربی پایههای هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول مربوط به آب، خاک، هوا و صوت تعداد 87 مورد بوده است که بیشترین فراوانی پرداخته شده، مربوط به کتاب علوم تجربی پایه هفتم به تعداد 44 مورد می باشد. و پس از آن علوم تجربی پایه نهم با 30 مورد قرار دارد و کمترین فراوانی مولفههای زیستمحیطی در کتاب علوم تجربی پایه هشتم با تعداد 13 مورد مشاهده گردید. افزون بر آن مقایسه میزان توجه به هر مولفه زیستمحیطی در کتابهای درسی علوم تجربی متوسطه اول نشان می دهد که در زمینه مولفه زیست محیطی، آب بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه هفتم و کمترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه هشتم، و در زمینه مولفه هوا، بیشترین توجه در کتاب های علوم تجربی هفتم و نهم و کمترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه هشتم، در زمینه مولفه خاک بیشترین توجه در کتاب علوم تجربی هفتم و کمترین توجه در کتاب علوم تجربی پایه هشتم و در زمینه مولفه صوت، بیشترین توجه درکتابهای علوم تجربی هفتم و هشتم و کمترین توجه در کتاب علوم تجربی نهم بوده است. این یافتهها با نتایج پژوهش های (14،22 ،8) همسو میباشد ولی با پژوهش (7) هم سو نمیباشد. از نظر میزان فراوانی مولفههای اصلی مسائل زیستمحیطی در کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه که شامل آب، خاک، هوا و صوت می باشد، فراوانی مولفه هوا، در رتبه اول، خاک در رتبه دوم، آب در رتبه سوم و صوت در رتبه آخر قرار می گیرند. یعنی درکتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه ، بیشترین توجه نسبت به مولفه زیستمحیطی هوا و کمترین توجه نسبت به مولفه زیست محیطی صوت شده است. در بررسی ضریب اهمیت هر یک از مولفههای زیستمحیطی (آب ،خاک، هوا و صوت) در کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول آنتروپی شانون مشخص شده است که بار اطلاعاتی مولفه خاک از سایر مولفهها بیشتر و بار اطلاعاتی مولفه صوت از همه کمتر است. که به کمک این نتایج و محاسبه ضریب اهمیت هر مولفه زیست محیطی می توان نتیجه گرفت در کلیه صفحات کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه تحصیلی ضریب اهمیت مولفههای خاک و هوا از بقیه بیشتر است و به طور کلی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه خاک 308/0 Wj=و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه صوت 199/0 Wj= است. این یافتهها با نتیجه پژوهش(11) که درباره معضلات زیستمحیطی دوره ابتدایی صورت گرفته است و نتایج (23) و (5) که به ضرورت توجه به آموزش مسائلی نظیر محیطزیست و مؤلفههای اصلی آن تأکید دارد، همسو است. خاک مهمترین دریافت کننده پسماندهای صنعتی و کشاورزی میباشد(24). که با یافتههای پژوهشی حاضر همسو هست. همچنین نتایج این پژوهش با یافتههای (8) که به عدم توازن در توجه به مولفههای آموزش محیطی کتابهای درسی اشاره کرده اند، همسو میباشد. در خصوص تحلیل میزان توجه بخشهای مختلف کتابهای علومتجربی به مولفههای زیست محیطی به کمک آنتروپی شانون مشخص شد که از بین بخشهای مختلف کتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه، فصلهای زیست شناسی از نظر مولفههای زیستمحیطی دارای ضریب اهمیت بیشتری بوده است و به طور کلی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفههای فصلهای زیست شناسی329/0 Wj= و بعد از آن فصلهای شیمی و فیزیک قرار داشته و ضریب اهمیت مربوط به فصلهای زمین شناسی176/0 Wj= کمتر از بقیه است. با توجه به این که درکتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه به مولفه صوت اشاره ای نشده است. پیشنهاد می شود در بازنگری محتوای این کتابها، به مولفه صوت نیز، پرداخته شود. همچنین با عنایت به نقش و اهمیت مفاهیم علومزمین در تبیین و تفهیم محتوای زیست محیطی، پیشنهاد می شود در بازنگری محتوای کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه، به بخش زمینشناسی این کتابها، توجه بیشتری شود.
Refrences
[1]- استادیار دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران. *(مسوول مکاتبات) 2- دانش آموخته کارشناسی ارشد مرکز آموزش عالی شهید بهشتی تهران. [3]- Assistant Professor of Farhangian University, Shahid Beheshti Higher Education Center, Tehran. *(CorrespondingAuthor) [4]- Graduated from Shahid Beheshti Higher Education Center, Tehran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |