تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,079 |
تعداد مقالات | 19,525 |
تعداد مشاهده مقاله | 22,889,354 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,125,257 |
امامت و مشروعیت تبارشناختی: جدال امامیه، زیدیه و معتزله | ||
تاریخ و تمدن اسلامی | ||
دوره 18، شماره 4 - شماره پیاپی 41، اسفند 1401، صفحه 33-57 اصل مقاله (627.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jhcin.2023.21781 | ||
نویسنده | ||
محمد احمدی منش ![]() | ||
عضو هیات علمی گروه مطالعات تاریخی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی(سمت)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله پیشِ رو ادامه مقاله دیگری درباره مشروعیت تبارشناختی و تأثیر آن بر نظریه امامت است. در حالی که در مقاله پیشین ناسازگی ها میان فرهنگ تبارشناختی پیشااسلامی اعراب و موضوع انتقال امامت به علی(ع) و فرزندانش بررسی شد، در این مقاله اختلاف دیدگاه میان امامیه و زیدیه در تبیین تبارشناختی امامت در بازه سده های سوم تا پنجم هجری واکاوی خواهد شد. نشان خواهیم داد که این دو گروه در تلاش برای تبیین زنجیره امامان با نظریه ای منسجم، برداشت های متفاوتی از مشروعیت تبارشناختی پیش نهادند و به فراخور آن و هنگام تفسیر نصوص مهم حدیث ثقلین، آیه تطهیر و نیز رویداد مباهله، تعریف های گوناگونی از اصطلاح های تبارشناختی «اهل بیت» و «عترت» ارائه کردند. با توجه به دادوستد فکری معتزله با شیعیان امامی و زیدی و مشارکت آنان در این گفتوگوها، دیدگاه قاضی عبدالجبار معتزلی نیز بررسی شدهاست. در نهایت میتوان گفت درحالیکه در شیوه استدلالی زیدیه سازوکار ارث با تکیه بر مفهوم «ذریّه» بهعنوان بن مایه مشروعیت تبارشناختی پذیرفته شد، امامیه برای تبیین زنجیره امامان که اغلب و نه همیشه از سازوکار پدر فرزندی پیروی می کرد، سنجه های مرکب از فضیلت و نصّ را هم بهکار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
عترت؛ اهل بیت؛ مشروعیت تبارشناختی؛ زیدیه؛ امامیه؛ معتزله | ||
مراجع | ||
ابن بابویه، ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بابویه القمی (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمة (متن عربی و برگردان فارسی)، ترجمه منصور پهلوان، قم، دارالحدیث، 1380ش.
همو، عیون أخبار الرضا، قم، انتشارات الشریف الرضی، 1378ش.
ابن المرتضی، احمد بن یحیی، کتاب طبقات المعتزله، بیروت، فرانز شتاینر، 1380ق/ 1961م.
احمدی منش، محمد، «امامت شیعی و مشروعیت تبارشناختی»، تاریخ و تمدن اسلامی، سال 16، شماره 31، بهارو تابستان 1399.
استفان پاورز، دیوید، «ارث»، دائرة المعارف قرآن، زیرنظر حسین خندق آبادی و دیگران، تهران، حکمت، 1390ش.
انصاری قمی، حسن، «ابوزید علوی و کتاب او در ردّ امامیه»، معارف، ش 49، فروردین ـ تیر 1379.
جواد علی، المفصل فی تاریخ العرب قبل الإسلام، بغداد، جامعة بغداد، 1413ق/ 1993م.
حاجمنوچهری، فرامرز، «ثقلین»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج17، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1388ش.
رفیعی، علی، «اهل بیت»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج10، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1380ش.
الشریف المرتضی، علی بن الحسین الموسوی، الشافی فی الإمامة، بهکوشش عبدالزهراء الحسینی الخطیب، فاضل المیلانی، تهران، موسسة الصادق، 1410ق/1370ش.
قاسم الرسّی، قاسم بن ابراهیم بن اسماعیل، مجموع کتب و رسائل الإمام القاسم بن ابراهیم الرسّی، به کوشش عبدالکریم احمد جدبان، صنعاء، دارالحکمة الیمانیة، الطبعه الأولی، 1422ق/ 2001م.
قاضی عبدالجبار، أبوالحسن عبدالجبار الأسدآبادی، ألمغنی فی أبواب التوحید و العدل، بهکوشش طه حسین، قاهره، الدار المصریَة، 1962ـ 1965م.
کرون، پاتریشیا، تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام، ترجمه مسعود جعفری، تهران، سخن، 1389ش.
مادلونگ، ویلفرد، امام قاسم بن ابراهیم و اصول اعتقادی زیدیه، شیرین شادفرد، تهران، نامک، 1400ش.
همو، جانشینی حضرت محمد(ص)، ترجمه احمد نمایی و دیگران، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1385ش.
همو، مکتبها و فرقههای اسلامی در سدههای میانه، ترجمه جواد قاسمی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1375ش.
مدرسی طباطبایی، حسین، مکتب در فرآیند تکامل، ترجمه هاشم ایزدپناه، تهران، کویر، 1385ش.
مفید (منسوب)، مسائل الجارودیة، قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، 1413ق.
مهرعلیزاده، قاسم، «ارث»، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، ج7، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی، تهران مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1375ش.
ناشیء الأکبر(جعفر بن حرب)، مسائل الإمامة و مقتطفات من الکتاب الأوسط فی المقالات، بهکوشش یوسف فان اس، بیروت، 1971م. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |