تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,172 |
تعداد مقالات | 20,096 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,684,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,756,639 |
تدوین مدل بازاریابی کشاورزی با تأکید بر گیاهان دارویی در ایران | ||
مدیریت بازاریابی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 58، فروردین 1402، صفحه 59-84 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jomm.2023.70088.1983 | ||
نویسندگان | ||
بیژن علی زاده1؛ عبدالله نعامی ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت بانکداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته، بازاریابی محصولات کشاورزی یکی از بخشهای عمده اقتصاد به شمار میآید. لذا بازاریابی محصولات کشاورزی یک ضرورت مهم است و برای حل مشکلات مناطق روستایی و کشاورزان لازم است بازاریابی محصولات کشاورزی به صورت حرفهای وارد سیستم توسعه کشاورزی این مناطق شود. بر همین اساس انتخاب راهبرد مناسب بازاریابی، بر فروش بیشتر محصولات و خدمات و موفقیت سازمانها در عرصه رقابت مؤثر است. هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل بازاریابی کشاورزی با تأکید بر گیاهان دارویی در ایران انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی و از نوع تفسیری اکتشافی و با تکنیک گراندد تئوری انجام شده است. جمعآوری اطلاعات این پژوهش با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختارمند انجام گردید. جامعه آماری شامل نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاوررزی و بازاریابی گیاهان دارویی هستند که به روش نمونهگیری هدفمند از ۱۵ نفر مصاحبه عمیق انجام شد و فرآیند تئوریسازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری به روش استراوس و کوربین انجام شده است. برای اعتبار بخشی به مدل و نتایج از روشهای زیر استفاده شده است: اجماع دادهها: در این پژوهش با افراد مختلف متخصص مصاحبه گردید، اجماع پژوهشگران: در مراحل مختلف این پژوهش، یافتههای تحقیق توسط سایر پژوهشگران خبره بازنگری شده است. کنترل اعضا: در این پژوهش در مراحل مختلف تحقیق، یافتههای پژوهش با افراد آگاه و خبرگان بازبینی شده است. روایی و پایایی: در این پژوهش برای تأمین روایی ساخت ابزار، از روش کنترل از سوی مشارکتکنندگان استفاده شده و برای اطمینان از پایایی، از روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده گردید. یافتهها و نتایج: نتایج پژوهش کیفی بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از ۱۰۸ گزاره معنادار، ۲۱۱ مفاهیم متناظر و ۲۳ مقوله فرعی و ۹ مقوله اصلی و یک مقوله هسته حاصل گردید و بر اساس نتایج حاصله، مدل پارادایمی پژوهش کیفی ترسیم گردید که مؤلفههای مدل پارادایمی شامل 9 مقوله اصلی به دست آمده شامل؛ مهارتپروری، درک بازار، تعهد و گرایش مدیران به بازاریابی، آزادسازی تجاری، همافزایی در بازاریابی، بازارگرایی، توسعه پایدار کشاورزی، جهانی شدن بازارها و ترویج کشاورزی است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحله کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام «توسعه بازاریابی کشاورزی» منجر شد که با تمامی مقولات دیگر ارتباط دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی؛ بازاریابی کشاورزی؛ گراندد تئوری؛ گیاهان دارویی | ||
مراجع | ||
استراوس، ا. و جولیت،ک. (1390). "مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای"، ترجمه ابراهیم افشار. تهران، نشر نی.
الوانی، م.، آذر، ع. و داناییفرد، ح. (1390). "روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع"، تهران، انتشارات اشراقی.
اسکندری، ک. و بیگلو، ل. (1401). "طراحی مدل ارزیابی تحقیقات بازاریابی صنعت (B2B) با تأکید بر الگوی رفتار خرید سازمانی"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 54، صص. 70-91.
افراخته، ح.، حجیپو، م.، گرزین، م. و نجاتی، ب. (1392). "جایگاه توسعه پایدار کشاورزی در برنامههای توسعه ایران (مورد: برنامههای پنج ساله پس از انقلاب)"، سیاستهای راهبردی و کلان، دوره 1، شماره 1، صص. 43-62.
افشار، ز.، قاسمی، م. و بوزر، خ. (1401). " برنامهریزی راهبردی بازاریابی گیاهان دارویی در نواحی روستایی (مطالعه موردی: شهرستان چناران)"، راهبردهای توسعه روستایی، دوره 9، شماره1، صص. 35-52.
باقری، س.م.، لطیفی، ص. و محسنی ملردی، شکوفه. (1397)."بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی در چارچوب مزیت رقابتی در شرکتهای صنعتی کوچک و متوس"، پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 19، صص. 170-187.
برادران، و. (1398). "انتخاب راهبرد بهینه بازاریابی در شرایط رقابتی با توسعه مدل تئوری بازیها"، تحقیقات بازاریابی نوین. دوره 9، شماره 32، صص. 107-124.
برابری، ع. (1396). "تجزیه و تحلیل ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی ایران مطالعه موردی محصول مرغ"، اقتصاد کشاورزی و توسعه، دوره 19، شماره 75، صص. 163-184.
تاج امیر، آ.، آندرواژ، ل. و حسین پور، م. (1401). "ارائه مدل راهبردی ظرفیتهای بازاریابی و تأثیر آن بر عملکرد در جهت توسعه نوآوری باز در صنعت فولاد خوزستان"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 56، صص. 65-83.
جوان، امانی، و اکبری، ح. (1401). " تأثیر برندسازى در گسترش بازاریابی و صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان در بازار کشورهای همسایه (مورد مطالعه: مشتریان شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناورى مازندران)"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره54، صص. 93-110.
حیدرزاده، س.، محمدی، ح.، شاهنوشی، ن. و کرباسی، ع. (1394). "بررسی عاملهای مؤثر بر سطح مصرف فرآوردههای، گیاهان دارویی، اقتصاد کشاورزی، دوره10، شماره 2، صص. 49-68.
حیدرزاده، س.، محمدی، ح.، شاهنوشی، ن. و کرباسی، ع. (1393). "بررسی عاملهای مؤثر بر بازارپسندی گیاهان دارویی (مطالعه موردی: نعناء)"، اقتصاد کشاورزی، دوره 9، شماره 3، صص. 125-139.
راوند، ل.، دوراندیش، آ. و صبوحی، م. (1397). "اثر آزادسازی تجاری بر تولید، مصرف و تجارت برنج"، اقتصاد و توسعه کشاورزی، دوره 32، شماره 3، صص. 199-212.
رحیمپور، ا. و روحبخش، ع. (1395)." مطالعه مهارتها و زمینههای تخصصی دانش بازاریابی با رویکرد مقایسهای میان مدیران، اساتید دانشگاهی و دانشجویان بازاریابی"، پژوهشنامه تربیتی، دوره 12، شماره 52، صص. 113-126.
سعدی، ح.، عطایی، م.، حبیبی، ف.، نادری، ک. و توکلی، ع. (1400). "بررسی و تحلیل مهمترین چالشهای ارتباط بین تحقیق و ترویج کشاورزی استان همدان"، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 14، شماره 4، صص. 53-65.
عابدینی، ع.، ایرانی، ح. و یزدانی، ح.ر. (1398). "مسایل کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای پخش دارو"، (پیاورد سلامت)، دروه 13، شماره 6، صص. 450-462.
عابدینی، ع.، ایرانی، ح. و یزدانی، ح.ر. (1398). "واکاوی سیستم توزیع داروهای گیاهی از منظر متخصصین مدیریت خرید و سفارشهای داروخانههای شهرهای قم و تهران: یک تحقیق کیفی"، تصویر سلامت، دوره 10، شماره 1، صص. 23-36.
کرباسی، ع. (1390)." بازاریابی محصولات کشاورزی"، ناشران: دانشگاه زابل، نور علم.
کوپاهی، م. (1392). "اصول اقتصاد کشاورزی"، ناشران: دانشگاه تهران.
محمدزاده، س.ح.، حسین، کرباسی، ع. و محمدی، ح. (1397). "عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازار خارجی گیاهان دارویی مطالعه موردی: استان خراسان رضوی"، اقتصاد و توسعه کشاورزی، دوره 32، شماره 2، صص. 185-197.
فیروزآبادی، س.ا. و حسینی، س.ر. (1390). "بررسی موانع و مشکلات تعاونیهای روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی (مورد مطالعه: شرکت تعاونی روستایی، روستای کوشک هزار بیضا)"، توسعه روستایی، دوره 3، شماره 1، صص. 131-148.
محمدی، ا. پیرزاد، ع. و موسوی، ن. (1401). "طراحی مدل توسعهای بازاریابی سبز برای محصولات ارگانیک"، مدیریت بازاریابی، دوره 17، شماره 54، صص. 131-150.
مسلمی، ع. (1385). "بررسی وضعیت بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران"، بارش، دوره 14، شماره 15، صص. 1-44.
ملک اخلاق، ا.، تاخیره، ز. و پورعیسی، آ. (1395). "ارائه یک چارچوب مفهومی به منظور تبیین نقش تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی در نگرش شغلی کارکنان"، فصلنامه رشد فناوری، دروه 12، شماره 47، صص. 57-65.
مهاجر، س.م. (1400). "ایجاد همافزایی در بازارگرایی و برندگرایی"، مدیریت برند آفرین، دوره 2، شمار 15، صص. 1-12.
موسوی، س.ن.، یزدانی، س. و رضایی، م.ر. (1388). "آثار جهانی شدن بر صادرات محصولات کشاورزی: مطالعهی موردی: زعفران"، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، دوره 1، شماره 2، صص. 43-60.
Agbo, M., Rousselière, D. & Salanié, J. (2015). “Agricultural marketing cooperatives with direct selling: A cooperative–non-cooperative game”, Journal of Economic Behavior & Organization, Vol. 109, PP. 56-71.
Baajike, F.B., Ntsiful, E., Afriyie, A.B. & Oteng-Abayie.E.F. (2022). “The effects of economic growth, trade liberalization, and financial development on environmental sustainability in West Africa. The role of institutions”, Research in Globalization, Vol. 5, PP. 100104.
Chen, Sh. & Ravallion, M. (2010). “The Developing World is Poorer than We Thought, But No Less Successful in the Fight Against Poverty, The Quarterly”, Journal of Economics, Vol. 125(4), PP. 1577-1625.
Chumnumpan, P. & Shi, X. (2019). “Understanding new products’ market performance using Google Trends”, Australasian Marketing Journal, Vol. 27, PP. 91-103.
Deshpandé, R., &, John U.F. (2004). “Organizational Culture, Market Orientation, Innovativeness, and Firm Performance: An International Research Odyssey”, International Journal of Research in Marketing, Vol. 21(1). PP. 3-22.
Edeme, R.K., Nkalu, N.C., Idenyi, J.C. & Arazu, W.O. (2020). “Infrastructural Development, Sustainable Agricultural Output and Employment in ECOWAS Countries”, Sustainable FuturesIn”, doi: https://doi.org/10.1016/j.sftr.2020.100010.
Eskola, E. (2005). “Agricultural Marketing and Supply Chain Management in Tanzania: A Case Study”, Working Paper Series No. 16, Economic and Social Research Foundation (ESRF).
Fałkowski, J. & Chlebicka, A. (2021). “What product mix do they offer and what marketing channels do they use? Exploring agricultural producer organisations’ heterogeneity”, Journal of Rural Studies, Vol. 85, PP. 1-12.
Hosoe, N. (2016). “The Double Dividend of Agricultural Trade Liberalization: Consistency Between National Food Security and Gains from Trade”, Journal of Asian Economics, Vol. 43, PP. 27-36.
Huang, J., Jun, Y., XU, Z., Rozeelle, S. & Li, N. (2007). “Agricultural trade liberalization and poverty in China”, China Economic Review, Vol. 18, PP. 244-265.
Jokar, N.K., Noorhosseini, S.A., Allahyari, M.H. & Damalas. (2017). “Consumers’ acceptance of medicinal herbs: an application of the technology acceptance model (TAM)”, Journal of Ethnopharmacology, Vol. 207, PP. 203-210.
Kambli, A. & McGarvey, R.G. (2021). “Network design for local agriculture using robust optimization”, Information Processing in Agriculture, Vol. 8(3), PP. 469-483.
Khan, H. & Khan. Z. (2021). “The efficacy of marketing skills and market responsiveness in marketing performance of emerging market exporting firms in advanced markets: The moderating role of competitive intensity”, International Business Review, Vol. 30(6). Kim, J.S., Song, H.J. & Ki, L.C. (2016). “Effects of corporate social responsibility and internal marketingon organizational commitment and turnover intentions”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 55, PP. 25-32.
Laurett, R., Paço, A. & Mainardes, E.W. (2021). “Antecedents and consequences of sustainable development in agriculture and the moderator role of the barriers: Proposal and test of a structural model”, Journal of Rural Studies, Vol. 86, PP. 270-281.
Laing, A. & Royle, Jo. (2014). “The digital marketing skills gap: Developing a Digital Marketer Modelfor the communication industries”, International Journal of Information Management, Vol. 34, PP. 65-73.
Milford, A.B. Lien, G. & Reed, M. (2021). “Different sales channels for different farmers: Local and mainstream marketing of organic fruits and vegetables in Norway”, Journal of Rural Studies, Vol. 88, PP. 279-288.
Palash, S., Amin, R.S., Sabur, S. & Ali, Y. (2021). “Medicinal plant business in Bangladesh: Exploring the performance of supply chain actors”, Journal of Agriculture and Food Research, Vol. 6.
Patel, N., Feofilovs, M. & Blumberga, D. (2022). “Evaluation of bioresource value models: Sustainable development in the agriculture biorefinery sector”, Journal of Agriculture and Food Research, Vol. 10.
Ho, K.L.P., Nguyen, C.N., Adhikari, R., Miles, N.P. & Bonney, L. (2018). “Exploring market orientation, innovation, andfinancial performance in agricultural value chainsin emerging economies”, Journal of Innovation & Knowledge, Vol. 3(3), PP. 154-163.
Quach, S., Thaichon, P., Lee, J.Y., Weaven, S. & Palmatier, R.W. (2019). “Toward a theory of outside-in marketing: Past, present, and future”, Industrial Marketing Management, Vol. 89, PP. 107-128.
Sgroi, F. (2022). “The circular economy for resilience of the agricultural landscape and promotion of the sustainable agriculture and food systems”, Journal of Agriculture and Food Research, Vol. 8.
Siskos, Y., Matsatsinis, N.F. & Baourakis, G. (2001). “Multicriteria analysis in agricultural marketing: The case of French olive oil market”, European Journal of Operational Research, Vol. 130, PP. 315-331.
TO, W.M., Martin Jr, E.F. & Yu, B.T.W. (2015). “Effect of management commitment to internal marketing onemployee work attitude”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 45, PP. 14-21.
Toon, M.A., Morgan, R.E., Lindgreen, A., Vanhamme, J. & Hingle, M.K. (2016). “Processes and integration in the interaction of purchasing and marketing: Considering synergy and symbiosis”, Industrial Marketing Management, Vol. 52, PP. 74-81.
Van Adel, T., Myren, B. & Van Onselen, S. (2012). “Ghana’s Herbal Market”, Journal of Ethnopharmacology. Vol. 140(2), PP. 368-378.
Zhao, X., Calvin, K.V., Wise. M.A. & Iyer, G. (2021). “The role of global agricultural market integration in multiregional economic modeling: Using hindcast experiments to validate an Armington model”, Economic Analysis and Policy, Vol. 72, PP. 1-17. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |