تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,172 |
تعداد مقالات | 20,093 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,672,531 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,749,349 |
واکاوی معیارهای ارتقاءِ گفتگومداری متأثر از حضورپذیریِ طبیعت در پردیس های آموزشی_پژوهشی (مورد مطالعه: شهرستان لاهیجان) | ||
انسان و محیط زیست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: مستخرج از پایان نامه | ||
نویسنده | ||
مهسا دلشاد ![]() ![]() | ||
رئیس مرکزتحقیقات مطالعات بافت های تاریخی، استادیارگروه معماری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران | ||
چکیده | ||
فرآیند مشارکت پذیری افراد در پردیس های آموزشی- پژوهشی در قالب یک مجموعه اجتماعی که در نتیجه امکان گفتگوی آزاد و گسترده شکل می گیرد، زمینه های بروز خلاقیت در عمل در این مجموعه ها را فراهم می نماید.در این میان براساس مطالعات پیشین بهره گیری از قابلیت های حضور در طبیعت می تواند پیشبرد اجتماع پذیری را به همراه داشته باشد. از این رو این پژوهش در پی آن است که ضمن تعریف مفهوم گفتگو مداری در فرایند رفتارهای تعاملی، به راهبردهایی متاثر از حضور و تعامل با طبیعت دست یابد که ضامن تقویت سطح مشارکت پذیری در این مجموعه ها باشد.رویکرد پژوهش حاضر از نوع ترکیبی کیفی- کمی و روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد.در تحقیق حاضر تبیین ابعاد موثر بر اساس استدلال منطقی داده های حاصل از مرحله مطالعات کتابخانه ای انجام گرفت و در مرحله میدانی جهت تایید روابط و آزمون فرضیات، داده ها به صورت پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته کاربران متخصص معمار در شهرستان لاهیجان، مستخرج شده است. جهت تجزیه و تحلیل نظر متخصصان نیز از نرم افزار pls بهره گرفته شده است.براساس یافته های پژوهش معناداری رابطه مؤلفه های حضورپذیری در طبیعت در سه معیار بهبود سلامتی روانی، فیزیکی و اجتماعی با افزایش سطح گفتگومداری در پردیس های آموزشی_پژوهشی مورد تایید قرار گرفت.به طورکلی این مطالعه نشان می دهد که عواملی همچون آرامش، آسایش، اجتماع پذیری و تجربه اندوزی جمعی در بستر طبیعت در طراحی محیطی پردیس های آموزشی- پژوهشی،می تواند در افزایش تعاملات میان فردی مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتگومداری؛ حضورپذیری طبیعت؛ پردیس آموزشی_پژوهشی؛ تعاملات اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |