تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,212 |
تعداد مقالات | 20,305 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,215,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,098,858 |
واکاوی سواد رسانهای و اثربخشی رشتهی تحصیلی، در راستای بهبود مدیریت و سیاستگذاری (دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه) | ||
مطالعات رسانه ای | ||
دوره 17، شماره 4 - شماره پیاپی 59، بهمن 1401، صفحه 107-118 اصل مقاله (666.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mediastudies.2023.56913.1340 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه ذوالفقاری فرد ![]() | ||
1کارشناس ارشد ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در عصر حاضر که رسانهها یکی از عوامل اصلی آموزش، هویت فرهنگی، کنترل و تغییر رفتار هستند، آگاهی از وضعیت سواد رسانهای اقشار مختلف، بخصوص دانشجویان، جهت تقویت و ارتقا سواد رسانهای و مدیریت و سیاستگذاری ضرروی مینماید. هدف اصلی، واکاوی اثربخشی رشتهی تحصیلی و بررسی وضعیت سواد رسانهای (دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانیِ دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه) است. بدین منظور 5 فرضیه تدوین شد؛ جامعهی آماری شامل کل دانشجویان علوم پزشکی، مهندسی و انسانی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 98-99 است که 7142 نفر بودند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 365 نفر محاسبه شد. بنابراین با استفاده از روش پیمایش و نمونه گیری از نوع احتمالی طبقه ای، 365 پرسشنامه را تکمیل کردیم. که مهمترین نتایج عبارتند از: - اکثر دانشجویان این پژوهش دارای سواد رسانهای متوسط میباشند. - بین رشتهی تحصیلی دانشجویان و میزان برخورداری از سواد رسانهای رابطه معناداری وجود دارد. - بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان برخورداری از مهارتهای سواد رسانهای رابطه معناداری وجود ندارد. - بین رشتهی تحصیلی دانشجویان و میزان مهارت در آشنایی با زبان رسانهها رابطهی معناداری وجود دارد. میتوان در برنامهریزیها و سیاستگذاریها، توانایی تحلیل و تفسیر و تفکر انتقادی را افزایش داد همانگونه که دانشجویان علوم انسانی در این زمینه آموزش غیررسانهای بیشتر دیدهاند و پیشزمینه و سواد رسانهای نسبتا بیشتری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجویان؛ زبان رسانه ها؛ سواد رسانه ای؛ مدیریت و سیاستگذاری؛ آموزش مهارت ها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |