تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,234,305 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,868,226 |
تأثیر اجرای طرح ملی قبض سبز بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق | ||
آینده پژوهی مدیریت | ||
دوره 33، شماره 4 (پیاپی 131)، اسفند 1401، صفحه 91-103 اصل مقاله (631.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jmfr.2022.59977.2438 | ||
نویسندگان | ||
رسول رنجبریان 1؛ بابک محمدی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شاهیندژ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهیندژ، ایران | ||
2گروه مدیریت دولتی، واحد شاهیندژ، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهیندژ، ایران | ||
چکیده | ||
حذف قبوض کاغذی برق، گامی مهم در راستای کاهش هزینه ها و آلاینده های زیست محیطی، خدمات رسانی دقیق، سریع، بهینه، تکریم مشترکان و تحکیم و گسترش اهداف دولت الکترونیک است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق استان آذربایجان غربی انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان ادارات برق استان آذربایجان غربی در سال 1399 را تشکیل دادهاند که تعداد آنها 720 نفر بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند؛ که تعداد 251 نفر بود. جهت بررسی روایی برای پرسشنامه محقق ساخته طرح ملی قبض سبز از روش اعتبار سنجی محتوی که 6 نفر از اساتید دانشگاهی در رشته مدیریت حضور داشتند استفاده شد و برای پرسشنامه استاندارد دولت الکترونیک، به روایی صوری استناد شد. برای بررسی پایایی نیز به آلفای کرونباخ استناد شد بهصورتی که ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای طرح ملی قبض سبز و تحقق اهداف دولت الکترونیک به ترتیب برابر با 0.866 و 0.892 بود. نتایج بررسی پایایی برای همه ابعاد بیشتر از 7/0 گزارش شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق استان آذربایجان غربی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. | ||
تازه های تحقیق | ||
- | ||
کلیدواژهها | ||
قبوض کاغذی؛ طرح ملی؛ قبض سبز؛ دولت الکترونیک؛ آینده نگری | ||
اصل مقاله | ||
حذف قبوض کاغذی برق، گامی مهم در راستای کاهش هزینه ها و آلاینده های زیست محیطی، خدمات رسانی دقیق، سریع، بهینه، تکریم مشترکان و تحکیم و گسترش اهداف دولت الکترونیک است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق استان آذربایجان غربی انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کارکنان ادارات برق استان آذربایجان غربی در سال 1399 را تشکیل دادهاند که تعداد آنها 720 نفر بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند؛ که تعداد 251 نفر بود. جهت بررسی روایی برای پرسشنامه محقق ساخته طرح ملی قبض سبز از روش اعتبار سنجی محتوی که 6 نفر از اساتید دانشگاهی در رشته مدیریت حضور داشتند استفاده شد و برای پرسشنامه استاندارد دولت الکترونیک، به روایی صوری استناد شد. برای بررسی پایایی نیز به آلفای کرونباخ استناد شد بهصورتی که ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای طرح ملی قبض سبز و تحقق اهداف دولت الکترونیک به ترتیب برابر با 0.866 و 0.892 بود. نتایج بررسی پایایی برای همه ابعاد بیشتر از 7/0 گزارش شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد اجرای حذف قبوض کاغذی(طرح ملی قبض سبز) بر تحقق اهداف دولت الکترونیک با تاکید بر آینده نگری در شرکت برق استان آذربایجان غربی تأثیر مثبت و معنیداری دارند. | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، لیلا، میرابی، وحید رضا، رنجبر، محمدحسین و حسنپور، اسماعیل. (1398). مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیه گر در تجارت الکترونیک، نشریه علمی مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 8(29)، 170-143.
حقیقی نسب، منیژه و تقوی، زهرا. (1399). پذیرش فناوری اطلاعات سبز با استفاده از چارچوب فناوری- سازمان- محیط در صنعت بانکداری، نشریه علمی مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 9(34)، 94-63.
حمیدی، سید محمدحسین و خادمیان، مهدی و جزایری، سهیل(1388)، سامانه تلفن گویای 1818 سرویسی برای خدمت به مردم در راستای دستیابی به شهر الکترونیک، مجموعه مقالات کنفرانس شهر الکترونیک.
رضایی، مهدی و یعقوبی، اسماعیل (1394)، دولت الکترونیک: الگوی جدید در اصلاح نظام اداری و ارائه خدمات عمومی، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 41، 266-247.
روابط عمومی شرکت توانیر استان آذربایجان غربی(1398)، طرح ملی قبض سبز.
زینالی صومعه، پروانه و پورعزت، علی اصغر و دودانگه، پروین(1392) کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در ایران(مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک)، مجله آیندهپژوهشی مدیریت، دوره24، شماره99، 70-55.
زرشکی، محمد(1399)، تاملی بر مفهوم و جایگاه دولت الکترونیک و ارتباط سنجی آن با وضعیت محیطزیست تهران، مجله راهبرد اجتماعی فرهنگی، شماره 34، 169-143.
سلاجقه، سنجر و بهادری، یونس و مهدی زاده، سمانه و نیک پور، امین(1399)، بررسی نقش دولت الکترونیک در اجرای خط مشی های کیفی صادرات نفت وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک مدل مطلوب، مجله علوم سیاسی، شماره52، 96-73.
سلوکی، امیرحسین و فیضی، محمدفربد و مدرسی، سیدمحمود(1398)، مزایا و چالشهای پیش رو در حذف قبوض کاغذی برق، مجموعه مقالات همایش ملی علوم و فنآوریهای نوین در آب، انرژی و محیطزیست.
سلیمی، حسین(1393)، نقش عوامل انسانی بر پیادهسازی دولت الکترونیک در صنعت برق استان هرمزگان، مجموعه مقالات هفتمین کنفرانس نیروگاههای برق.
شامی زنجانی، هانیه، نیکنامی، مصطفی، قورچیان، نادر و محمد دواودی، امیرحسین (1399)، بررسی تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی و ارائه راهکار برای آینده ای بهتر در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال سی و یکم، شماره 122، 104-89.
شرافت، ابوالفضل و مهدوی، سیده مرجان(1386)، بررسی فناوریهای پرداخت قبوض و امکانسنجی بهترین شیوه پرداخت الکترونیکی برای واحدهای تجاری، مجموعه مقالات همایش ملی تجارت الکترونیکی.
مهدوی، سیده مرجان و شرافت، ابوالفضل و امینی لاری، منصور(1386)، روشهای پرداخت الکترونیکی قبض شرکت نمونه و امکانسنجی بهترین شیوه پرداخت الکترونیکی برای مشترکین خانگی، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی شهر الکترونیک تهران.
Berlilana Berlilana, Taqwa Hariguna, Nurfaizah Nurfaizah, (2017) , Understanding of Public Behavioral Intent to Use e-Government Service: An Extended of Unified Theory of Acceptance Use of Technology and Information System Quality, Journal: Procedia Computer Science - Volume 124, 2017, Pages 585-592.
Manuel Rey-Moreno, José Augusto FelÃcio, Cayetano Medina-Molina, Ramón RufÃn,(2021), Facilitator and inhibitor factors: Adopting e-government in a dual model, Journal: Journal of Business Research - Volume 88, July 2021, Pages 542-549.
Manik Hapsara, Ahmed Imran, Timothy Turner و(2017), Beyond Organizational Motives of e-Government Adoption: The Case of e-Voting Initiative in Indonesian Villages, Journal: Procedia Computer Science - Volume 124, Pages 362-369.
Melisa Helingo, Betty Purwandari, Riri Satria, Iis Solichah, (2017), The Use of Analytic Hierarchy Process for Software Development Method Selection: A Perspective of e-Government in Indonesia, Journal: Procedia Computer Science - Volume 124, 2017, Pages 405-414. https://pdf.sciencedirectassets.com/280203/1-s2.0-S
Montagna, J.M. (2020), A framework for the assessment and analysis of electronic government proposals, Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 4, pp. 204-219.
Silas Formunyuy Verkijika, Lizette De Wet, (2020), A usability assessment of e-government websites in Sub-Saharan Africa, Journal: International Journal of Information Management - Volume 39, April 2020, Pages 20-29.
Taewoo Nam(2020), , Examining the anti-corruption effect of e-government and the moderating effect of national culture: A cross-country study Journal: Government Information Quarterly - Volume 35, Issue 2, April 2020, Pages 273-282.
Soledad Janita, F & Javier Miranda, (2020), E-Government as a Quality Improvement Tool for Citizens' Services, Journal: Procedia Engineering - Volume 192, 2020, Pages 225-230.
Rajiv Kumar, Amit Sachan, Arindam Mukherjee. (217) , Qualitative approach to determine user experience of e-government services, Journal: Computers in Human Behavior - Volume 71, June 2017, Pages 299-306. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |