فتحی, لیلا, طالونی, احد. (1402). مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت. , 15(58), 47-66. doi: 10.30495/jisds.2023.72240.11869
لیلا فتحی; احد طالونی. "مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت". , 15, 58, 1402, 47-66. doi: 10.30495/jisds.2023.72240.11869
فتحی, لیلا, طالونی, احد. (1402). 'مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت', , 15(58), pp. 47-66. doi: 10.30495/jisds.2023.72240.11869
فتحی, لیلا, طالونی, احد. مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت. , 1402; 15(58): 47-66. doi: 10.30495/jisds.2023.72240.11869
مطالعه کیفی مسئولیتپذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت
1استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ص .پ 193954697، تهران، ایران
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، و دبیر علوم اجتماعی ص.پ 193954697، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه کیفی مسئولیت پذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت است. زندگی اجتماعی انسانها همیشه با احساس تعهد و مسئولیت پذیری همراه است که در دستیابی به توسعه پایدار نقش تعیین کنندهای دارد و برحسب موقعیتهای گوناگون حیات اجتماعی شهروندان قابل واکاوی است. این پژوهش به روش کیفی و تکنیک نظریه زمینهای انجام شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر 19 نفر از معلمان مرد ساکن در شهرستان پلدشت بودهاند که پس از انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با آنان، دادههای حاصل با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای باز، محوری و گزینشی تحلیل شدهاند. یافتهها حاکی از آن است که از جمله عواملی که در ایجاد انگیزه انجام مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان موثر است شامل: تعهد اجتماعی و مسئولیت در قالب نقشهای خود - دینداری و اخلاق حرفهای - اعتلای مهارتهای آموزشی و ارتباطی - رعایت حقوق دیگران - نوع دوستی و مشارکت اجتماعی - رفتار مسئولانه در قبال محیطزیست طبیعی و شهری - ایجاد تشکلهای مدنی و مطالبهگری اجتماعی میباشد. بسترهای زمینه ساز و انگیزشی در مسئولیتپذیری اجتماعی که در صورت کمبود و یا کاهش آن میل به مسئولیتپذیری کارکنان کاهش مییابد شامل: فرهنگسازی - اعتلای مهارتهای اجتماعی و ساختارهای آموزشی - برقراری عدالت و سلامت سازمانی - برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه میباشد. همچنین از جمله عوامل مداخله گر، یا تسهیلگر در انجام مسئولیتهای اجتماعی از سوی کارکنان: کنترل بیرونی رفتارها از طریق مشوقهای مادی و معنوی - هنجارها، الگوهای رفتاری و خصوصیات فردی - خشنودی و احساس رضایت از کار و زندگی است و با تمامی کاستیها و نقصهای ساختاری موجود در محیط کار که در کاهش انگیزه کارکنان نقش دارد، کارکنان از راهبرد تعهد درونی، باورهای دینی و اخلاقی و توانمندسازی فردی و اجتماعی بهره گرفتند. نتایج پیرامون پیامدهای مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان که به نظر میرسد از سطح مطلوبی برخوردار نیست نشان میدهد؛ گسترش بی هنجاری اجتماعی و تخریب و نابودی تدریجی محیط زیست طبیعی و شهری به عنوان نتایج منفی قابل بیان است، همچنین مسئولیت پذیری انتظام بخش سیستم آموزشی است که در صورت بهبود و افزایش میل و رغبت معلمان به انجام تعهدات و مسئولیتهای اجتماعی به عنوان نتیجه مثبت قابل بیان است.
اردلان، محمد رضا؛ بازی، قاسم(1394)، وضعیت سنجی مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان در محیط کار در محیطهای آموزش عالی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت اقتصاد حسابداری و علوم تربیتی، شرکت علمی پژوهشی و مشاورهای آینده ساز- استان مازندران – ساری.
امیر، آرمین؛ سفیری، خدیجه(1397)، مفهومپردازی مسئولیتپذیری اجتماعی: از اخلاق تا کنشگری در دوران مدرن، مطالعات جامعه شناختی (علمی- پژوهشی)، دوره 25، شماره دو، پاییز و زمستان 1397، ص 718-691.
آرون، ریمون (1386)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه محمدباقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم.
باباجانی رودی، سمیه؛ قاروی آهنگر، مهری؛ فرقانی اوزرودی، محمدباقر(1401)، تبیین مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان تربیت بدنی بر اساس فرهنگ سازمانی، مجله جهان نوین، شماره 19، ص 13-1.
بارخدا، سیدجمال؛ احمدحیدری، پرستو؛ شیربیگی، ناصر(1401)، مسئولیتپذیری اجتماعی در تلقی معلمان و مدیران، مجله جامعه شناسی فرهنگ و هنر، شماره 11، ص 190-171.
پودینه، مرضیه؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ مهرام، بهروز(1397)، مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه، مطالعه موردی: دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد، رویکردهای نوین آموزشی، سال 13، شماره 2، ص 120-95.
پودینه، مرضیه؛ حسینقلی زاده، رضوان؛ مهرام، بهروز(1397)، مسئولیت پذیری اجتماعی مدرسه، مطالعه موردی: دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد، رویکردهای نوین آموزشی، سال 13، شماره 2، ص 120-95.
ذکایی، محمد سعید(1399)، هنر انجام پژوهش کیفی؛ از مسئله یابی تا نگارش، تهران: انتشارات آگاه.
ذکایی، محمدسعید(1381)، نظریه و روش در تحقیقات کیفی، فصلنامه علوم اجتماعی، ص 69-41.
سبحان نژاد، مهدی(1379 )، مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامة درسی کنونی دورة ابتدایی ایران و طراحی برای آینده، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
شارون، جوئل(1398)، ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی، ترجمه منوچه صبوری، تهران: نشر نی.
کرایب، این(1398)، نظریههای اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران : انتشارات آگه، چاپ ششم.
نجفی، سالار؛ سپیانی، مریم( 1395)، بررسی نقش اصول اخلاقی کارکنان پردیس شهید رجایی فارس بر میزان مسئولیت پذیری اجتماعی آنان، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال دهم، شماره چهارم، پیاپی35، زمستان 1395، ص 246 – 229
نوروزی، محمدرضا، دانایی فرد، حسن، فانی، علی اصغر، حسن زاده، علیرضا(1393)، پردازش نظری مسئولیت اجتماعی بر مبنای نظریه داده بنیاد، نشریه علمی-پژوهشی بهبود مدیریت، سال هشتم، شماره 4، ص34-5.
Ceil, Ch. (2012). Employees and corporate social responsibility, available at ssrn: http:// ssrn.com/ abstract= 2112654 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn. 2112654.
Conrad, D. and Hedin, D. (1981), "Instruments and scoring guide of the experiential education evaluation project"، Center for youth development and research, university of Minnesota.
Kaptein, M., Kooning, L. Tulder Rob V., Vliet Laurens V. (2007). Report on European CSR Survey, Holland, RSM Erasmus University.
Kim Chung H. & Scullion, H. (2013). “The effect of corporate social responsibility (csr) on employee motivation: a cross-national study”, Poznan university of economics review, 13(2): 5-30.