تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,169 |
تعداد مقالات | 20,054 |
تعداد مشاهده مقاله | 23,641,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 21,727,841 |
تدوین تأثیر شاخصهای BREEAM وLEED بر بهسازی مدارس با رویکرد اکولوژیک(نمونه موردی : مدارس دوره متوسطه استانهای کویری ایران) | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 15، شماره 53، خرداد 1402، صفحه 35-51 اصل مقاله (4.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2023.22315 | ||
نویسندگان | ||
فرزاد محمدی1؛ محمد رحمانی قصبه ![]() | ||
1گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران farzad.2811@yahoo.com | ||
2گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران m.rahmani@shdu.ac.ir (نویسنده مسئول) | ||
3گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران naseri_8224@yahoo.com | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: پیامدهای منفی محیطزیستی در جهان اتفاق افتاد که ناشی از عدم توجه صحیح به توسعه اقتصادی و تأثیر آن بر محیطزیست طبیعی میباشد. در همین راستا رویکردهای مختلفی مربوط به معماری سبز وجود دارد که طراحان را به حفاظت از انرژی، در نظرگیری ویژگیهای محلی مکان، کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف، کاهش استفاده از منابع تجدید ناپذیر، توجه به اقلیم محل و کلگرایی تشویق مینماید. استانداردهای بینالمللیدر کشورهای مختلف بر اساس این اصول تدوین شدهاند که از آن جمله میتوان به استاندارد LEED به معنای راهنمای طراحی و محیطی انرژی و BREEAM استاندارد ارزیابی کیفیت محیط زیستی ساختمان اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر، تدوین شاخصهایBREEAM وLEED بر بهسازی مدارس با رویکرد اکولوژیک در مدارس دوره متوسطه استانهای کویری ایران می باشد. روش پژوهش: برای ارزیابی مولفهها از روش توصیفی-تحلیلی استفاده میشود و جامعه آماری شامل مدارس متوسطه استانهای کویری می باشد که به طور تصادفی مدارس به همراه کاربران آن جهت پاسخ به پرسشنامهها انتخاب شدهاند. یافتهها: ضریب تاثیر ضایعات، مصالح و منابع، آلودگی، مدیریت، حمل و نقل و کارایی آب بر بهسازی مدارس بعنوان با تأکید بر رویکردهای اکولوژیک مثبت و معنی دار میباشد. از بین پارامترها، آب، الویت اول، و کارایی آب الویت دوم، مصالح و منابع، اولویت سوم، انرژی و جو الویت چهارم، حمل و نقل رتبه پنجم را به خود اختصاص میدهند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر، بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد که شاخصهای BREEAM وLEED برای بررسی بهسازی مدارس مناسب هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
شاخصLEED؛ شاخص Breeam؛ اکولوژیک؛ مدارس سبز؛ استانهای کویری | ||
مراجع | ||
اسلامیه، فاطمه؛ اولادیان، معصومه؛ صفری، محمود. (1398) "طراحی الگوی مفهومی مدارس سبز در ایران"، مدیریت مدرسه، دوره هفتم، شماره2، صفحه 103-93.
بارشادت،نگین.(1397). تدوین معیارهای طراحی فضاهای آموزشی دوره دوم متوسطه ایران با تاکید بر راهبردها و سیاستهای توسعه کشور، پایان نامه درجه دکتری تخصصی رشته معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
بارشادت، نگین؛ شعاعی، حمیدرضا؛ رضوانی، علیرضا. (1398) "تبیین مولفهها و شاخصهای پایداری محیطی فضاهای آموزشی ایران با تاکید بر سیستمهای ارزیابی فضاهای سبز آموزشی"، محیط شناسی، 135.
زارعی، هادی، 1398، طراحی محلهی پایدار با رویکرد توسعه اکولوژیک در منطقه 22 تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران.
میبودی، ح. لاهیجانیان، ا. شبیری، م. جوزی، ع.و عزیزی نژاد، ر.( 1395) . تدوین معیارهای استاندارد مدارس سبز در ایران، فصلنامه علمی و پژوهشی تعلیم و تربیت، جلد32، شماره3،صفحه 129-107.
میبودی، حسین. (1396 ). ارائه الگوی ارزیابی مدارس سبز ایران با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره فازی، پایان نامه درجه دکترای تخصصی رشته مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
نیکومنش، علیرضا؛ شعاعی، حمیدرضا؛ بهمن پور، هومن. (1395) "کاربرد رویکرد معماری پایدار در طراحی مرکز آموزش اکولوژیک"، چهارمین همایش ملی کاربرد فناوریهای نوین در علوم مهندسی، دانشگاه تربت حیدریه.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |