تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,475 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,235,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,869,560 |
طراحی و برازش الگوی مدیریت کسب و کارهای استارت آپی در ورزش با رویکرد شهر هوشمند | ||
مطالعات مدیریت شهری | ||
دوره 15، شماره 53، خرداد 1402، صفحه 53-63 اصل مقاله (3.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ums.2023.22323 | ||
نویسندگان | ||
وحید رحیمی1؛ سیدعماد حسینی 2؛ نصرالله محمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران vhdrahimi2008@yahoo.com | ||
2استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران s.ehoseini245@gmail.com (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، ایران. n_msport@yahoo.com | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف پژوهش: اولین و بهترین پیشنیاز برای آغاز به کار یک شرکت دانش بنیان داشتن ایده کسب و کار است که میتواند بر پایه مفهوم فنی یا علمی باشد ایدههای جدید و قابل ثبت به عنوان اساس اولیه شرکت جدید ممکن است از منابع مختلفی نشات بگیرد مهمترین قسمت رایج و معمول آن از دانشگاه یا بخشهای تحقیق و توسعه داخل شرکتهای علمی و تحقیق محور منشاء میشود (بریدر و همکاران[i]، 2016). اسـتارتآپها[ii] کسب و کارهای نوپایی هستند که بر اساس یک ایده جدید مبتنی بر یک نیاز به دنبال تولید ارزش و اتخاذ راه حلی برای حل یکی از معضلات اجتماع و گسترش فعالیت خود هستند. در این میان استارتآپهای ورزشی از اهمیت ویژهای در میان کسب و کارهای نوپا برخوردارند (سلیمی و ریحانی، 1398). هدف از پژوهش حاضر پژوهش حاضر ارائه الگوی مدیریت کسب و کارهای استارت آپی در ورزش بود. روش پژوهش: این پژوهش براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی است و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید، مدیران، صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و مشاوران حوزه صنعت ورزش بوده است و از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. یافتهها: این پژوهش با هدف ارائه مدل کسب و کار استارتآپی در ورزش، با 22 مصاحبه انجام شده است. اطلاعات مستخرج از مصاحبهها از منظر مولفه های مشارکت پایدار در ورزش دانشجویی مشتمل بر 271 جمله و 53 کد باز جدید، در جدول شماره 3 آمده است. کدگذاری دادههای حاصل از مصاحبهها در این مطالعه، با سه رویکرد انجام یافته است: 1. کدگذاری باز 2. کدگذاری محوری 3. کدگذاری انتخابی که بعد از طبقه بندی در مدل پارادایمی شکل شماره (1) قرار گرفته شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد با توجه به الگوی نهایی پژوهش نقش منابع در بلوغ کسب و کار پیچیده بوده و تابعی از چگونگی بکارگیری کارا و اثربخش آن ها در قالب اکوسیستم بازار و سهم شرکت است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی مدل؛ کسب و کار نوپا؛ ورزش؛ شهر هوشمند | ||
مراجع | ||
Ahmadi, A. (2019). Toddlers (startups) in the field of sports, the fifth national conference of the Iranian Sport Management Association, Tehran. (Persian(.
Amini, M., Atghia, N., Norouzi Seyed Hosseini, R. (2020). Identifying Components and Levels of Knowledge-Based Economy in Sport (A Qualitative approach). Sport Management Studies, 12(60), 41-60. (Persian).
Bandura, A., & Hall, P. (2018). Albert bandura and social learning theory. Learning Theories for Early Years Practice, 63.
Bryder, K., Malmborg-Hager, A., & Söderlind, E. (2016). Virtual Business Models: Entrepreneurial Risks and Rewards. Woodhead Publishing.
Chan, J. K. L., & Quah, W. B. (2012). Start-up factors for small and medium-sized accommodation businesses in Sabah, Malaysia: Push and pull factors. Asia pacific journal of tourism research, 17(1), 49-62.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Strategies for qualitative data analysis. Basics of Qualitative Research. Techniques and procedures for developing grounded theory, 3.
Dehghanpouri, H., Kashef, S., Khodadadi, M. (2019). Modeling the organizational and human factors of knowledge management maturity aligned with business in sport of Iran. Journal of Sport Management, 11(2), 291-303. (Persian).
Farshian, R., Ranjbarali, N. (2015). Examined the role of government support from new startup businesses in the motivational process of entrepreneurship, Annual management conference and business economy, Tehran. (Persian(.
Hayduk, T. (2020). The future for sport entrepreneurship. In Sport entrepreneurship and public policy (pp. 135-152). Springer, Cham.
Kafshdooz Mohammadi, F., Hosseininia, G., Meiguonpoory, M., Vazifehdust, H. (2021). Scientometrics and presenting the Future Research Path to the Development of Startup Business Ecosystems. Scientometrics Research Journal, 7(14), 51-76. (Persian).
Kavetsos, G., & Szymanski, S. (2010). National well-being and international sports events. Journal of economic psychology, 31(2), 158-171.
Kozechian, H., Ehsani, M., Azimzadeh, S., Kordnaeij, A., Pitts, B. (2014). A model for small and medium-sized sport enterprises start-up. Sport Management and Development, 3(1), 51-68. (Persian).
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Establishing trustworthiness. Naturalistic inquiry, 289(331), 289-327.
North, D. C. (2005). The contribution of the new institutional economics to an understanding of the transition problem. In Wider perspectives on global development (pp. 1-15). Palgrave Macmillan, London.
Salamzadeh, A., & Kawamorita Kesim, H. (2015). Startup companies: Life cycle and challenges. In 4th International conference on employment, education and entrepreneurship (EEE), Belgrade, Serbia.
Salimi, F., Reyhani, M. (2019), examined the legal protection of sports boat in the legal system of Iran, the third National Congress of the Achievements of Sport and Health Sciences, Rasht. (Persian(.
Spender, J. C., Corvello, V., Grimaldi, M., & Rippa, P. (2017). Startups and open innovation: a review of the literature. European Journal of Innovation Management.
Welter, F., & Smallbone, D. (2011). Institutional perspectives on entrepreneurial behavior in challenging environments. Journal of Small Business Management, 49(1), 107-125.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 120 |