تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,232 |
تعداد مقالات | 20,476 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,340,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 22,997,799 |
بررسی نقش تکنولوژی اینترنت اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست در گسترش و بهبود کسب و کارهای مبتنی بر ارزش مشتری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پایداری، توسعه و محیط زیست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1402، صفحه 109-125 اصل مقاله (776.34 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
لیلا رحیمی نسب1؛ حسین وظیفه دوست 2؛ کریم حمدی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زمینه و هدف: امروزه با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و ارتباطات شبکه ای، متخصصان برآن شده اند تا اشیاء را نیز به دایره وسیع هوشمند شدن اضافه کنند تا غیر از انسانها، خود اشیا نیز توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را در شرایط بحران داشته باشند. از این رو فناوری اینترنتی اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست را پدید آورده اند. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش سیاست گذاری فناوری اینترنتی اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست در گسترش و بهبود کسب و کارهای مبتنی بر ارزش مشتری انجام گردید. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در سال 1401 انجام گردید. روش گردآوری اطلاعات در این مطالعه به روش مطالعات کتابخانه ای، منابع علمی، اینترنت، مصاحبه با خبرگان، اساتید و ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه است. حجم نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 385 نفر بوده که سن بیشتر آنها بین 30تا 39 سال می باشد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء به عنوان فناوری سازگار با محیط زیست با مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<). همچنین بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک و معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<). اینترنت اشیاء به طور مستقیم بر مولفه های کسب و کار اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 137/0 بدست آمد که در سطح 95 درصد معنادار بود. بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء عبارتند از: بعد اجتماعی- فرهنگی، بعد انسانی، بعد تکنولوژیکی، بعد مالی، بعد مدیریتی و قوانین و مقررات دولتی. بحث و نتیجهگیری: بطور کلی نتایج نشان داد که کاهش آلایندگی زیست محیطی، حفاظت از خاک، جنگل ها و منابع آبی و جلوگیری از هدررفت منابع انرژی اقدام هایی است که می توان با به کارگیری فناوری پیشرفته اینترنت اشیاء به عنوان یک فناوری سازگار با محیط زیست به آن دست یافت. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهبود کسب و کارهای مبتنی بر ارزش مشتری؛ فناوری اینترنتی اشیا؛ فناوری های سازگار با محیط زیست؛ اکوسیستم ها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله پژوهشی
پایداری، توسعه و محیط زیست، دوره چهارم، شماره 2، تابستان 1402(109-125)
بررسی نقش تکنولوژی اینترنت اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست در گسترش و بهبود کسب و کارهای مبتنی بر ارزش مشتری
لیلا رحیمی نسب [1] حسین وظیفه دوست [2] * کریم حمدی [3]
چکیده زمینه و هدف: امروزه با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت و ارتباطات شبکه ای، متخصصان برآن شده اند تا اشیاء را نیز به دایره وسیع هوشمند شدن اضافه کنند تا غیر از انسانها، خود اشیا نیز توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را در شرایط بحران داشته باشند. از این رو فناوری اینترنتی اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست را پدید آورده اند. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش سیاست گذاری فناوری اینترنتی اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست در گسترش و بهبود کسب و کارهای مبتنی بر ارزش مشتری انجام گردید. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در سال 1401 انجام گردید. روش گردآوری اطلاعات در این مطالعه به روش مطالعات کتابخانه ای، منابع علمی، اینترنت، مصاحبه با خبرگان، اساتید و ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه است. حجم نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 385 نفر بوده که سن بیشتر آنها بین 30تا 39 سال می باشد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء به عنوان فناوری سازگار با محیط زیست با مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<). همچنین بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک و معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود داشت (05/0P<). اینترنت اشیاء به طور مستقیم بر مولفه های کسب و کار اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 137/0 بدست آمد که در سطح 95 درصد معنادار بود. بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء عبارتند از: بعد اجتماعی- فرهنگی، بعد انسانی، بعد تکنولوژیکی، بعد مالی، بعد مدیریتی و قوانین و مقررات دولتی. بحث و نتیجهگیری: بطور کلی نتایج نشان داد که کاهش آلایندگی زیست محیطی، حفاظت از خاک، جنگل ها و منابع آبی و جلوگیری از هدررفت منابع انرژی اقدام هایی است که می توان با به کارگیری فناوری پیشرفته اینترنت اشیاء به عنوان یک فناوری سازگار با محیط زیست به آن دست یافت.
واژه های کلیدی: بهبود کسب و کارهای مبتنی بر ارزش مشتری، فناوری اینترنتی اشیا، فناوری های سازگار با محیط زیست، اکوسیستم ها.
Investigating the role of Internet of Things technology as an environmentally friendly technology in expanding and improving businesses based on customer value
Leila Rahimi Nesab [4] Hossein Vazifehdoost [5] * Karim Hamdi [6]
Abstract Background and Objective: Today, with the increasing use of the Internet and network communications, experts have decided to add objects to the wide circle of intelligence so that apart from humans, objects themselves have the ability to communicate with each other in crisis situations. Therefore, they have created Internet of Things technology as an environmentally friendly technology. Therefore, this study was conducted with the aim of investigating the role of Internet of Things technology as an environmentally friendly technology in the expanding and improving businesses based on customer value. Material and Methodology: This research was descriptive-analytical and was conducted in 2021. The method of collecting information in this study is the method of library studies, scientific resources, internet, interviews with experts, professors and the means of collecting information through questionnaires. The sample size investigated in this research was 385 people, most of whom were between 30-39 years old. Findings: The results showed that there was a significant relationship between the analysis of the Internet of Things network model as an environmentally friendly technology and the participation of ecosystems (P<0.05). Also, there was a significant relationship between the interactions of e-commerce ecosystems and Internet of Things architecture (P<0.05). Internet of things has a positive and meaningful effect directly on business components. The estimated coefficient was equal to 0.137, which was significant at the 95% level. Discussion and conclusion: In general, the results showed that reducing environmental pollution, protecting the soil, forests and water resources and preventing the wastage of energy resources are measures that can be taken by applying advanced Internet of Things technology as an environmentally friendly technology. It was achieved.
Keywords: Improving businesses based on customer value, internet of things technology, environmentally friendly technologies, ecosystems.
مقدمه
امروزه در بسیاری از بازارهای تجاری انتقال ارزش به مشتری، به عنوان یکی از مهمترین بنیادها برای مدیران مطرح محسوب میشود چرا که دانستن اینکه ارزش ایجاد شده مشتری در چه موقعیتی برای سازمان قرار می گیرد نیز امری حیاتی است و ارزش درک شده توسط مشتری، تابعی از کیفیت و قیمت می باشد، بدین معنا که مشتریان توسط این دو شاخص ارزش کالا و خدمات خود را درک میکنند، بنابراین، ایجاد ارزش برای مشتریان امری حیاتی است، زیرا سطح بیشتر رضایت و ارزش در مشتری، سازمان را به سمت مشتریان وفادارتر، وضعیت رقابتی قوی تر و سهم بازار بیشتر هدایت می کند (1-3). یکی از جنبه های ویژه عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، سازگار با محیط زیست به کالا و خدمات می باشد. منظور از سازگار با محیط زیست به کالا و خدمات، قوانین، راهبردها و سیاستهایی اشاره دارد که سبب کاهش یا رفع آسیب رسیدن به محیط زیست یا اکوسیستم شود. تجارت سبز به معنای اجرای روشهای سازگار با محیط زیست است که میتواند یک تجارت را پربار سازد و هزینههای غیر معقول را کاهش دهد. اینترنت اشیاء یکی از فناوری های جدید سازگار با محیط زیست درعصر حاضر است و نوآوری جدیدی درزمینه تکنولوژیهای بی سیم محسوب میشود و مربوط به وسایل، اشیاء و نمایش مجازی در یک ساختار شبه اینترنت میباشد که قابل شناسایی بوده و برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف میکند که در آن هر اشیاء (از جمله اشیاء بی جان)، برای خود یک هویت دیجیتالی دارد و به کامپیوترها اجازه میدهد که آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت اشیاء از تجهیزات اصلی تشکیل شده است، که این تجهیزات عبارتند از: شناسایی خودکار رادیویی، فناوری ارتباطات بی سیم، شبکههای حسگر، شبکه تجهیزات تعبیه شده و شبکه محرک، فناوری اینترنت اشیاء را شکل میدهد، همچنین وب اشیاء بر اساس اینترنت اشیاء ایجاد شده است (4-6). از جنبه های دیگر اینترنت اشیاء میتوان به شناسایی اشیاء از طریق وسایل حسگر (مانند تشخیص اشیاء از طریق عکس برداری دیجیتال و شناسایی بیومتریک) در ایجاد امنیت و شخصی سازی سیستم های اینترنت اشیاء اشاره کرد. اینترنت اشیاء از مزیت ها و ضعفهایی برخوردار است که مهمترین مزیتهای آن میتوان امکان کنترل اشیاء در جهت ارتقای زندگی روزمره را نام برد و از جنبه های نامطلوب آن نیز میتوان به مسأله به خطر افتادن حریم خصوصی افراد از طریق کنترل توسط این سیستمها و دسترسی غیرقانونی به داده های تولید شده آنها اشاره کرد (7). کاربردهای اینترنت اشیاء در زمینه های مختلفی می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی شود که از جمله موارد ی مانند خدمات پزشکی، محافظت از محیط زیست و آب، مدیریت انرژی و مصرف آن و نیز در تجارت الکترونیک از کاربردهای اینترنت اشیاء اشاره نمود، که از میان کاربرد های اینترنت اشیاء، به تجارت الکترونیک در جهت بهبود تجارتها در راستای ارزش مشتری پرداخته می شود، لذا میتوان گفت نقش اینترنت اشیا در بهبود تجارت منجر به مدیریت اطلاعات می گردد (8)، بدین صورت که اینترنتی از اشیاء با هوشمندسازی کالاها این امکان را برای مشتریان فراهم میآورد تا اطلاعات کامل کالا را از مواد خام تا تولید از طریق اینترنت در اختیار داشته و برای تصمیم گیری خرید از آنها استفاده نماید. همچنین مدل های کسب و کار اینترنت اشیا، به عنوان یک تولید کننده و یا ارائه کننده محصولات IOT، مهم است چرا که افراد باید بدانند چگونه محصولات چگونه می توانند هم برای مشتری و هم شرکت منتخب ارزش آفرین باشد، بنابراین آگاهی از مدل های کسب و کار اینترنت اشیا و داشتن یک استراتژی روشن برای چگونگی کسب درآمد از دستگاه ها و تجهیزات IOT بسیار مهم است، این مدل ها عبارتند از: مدل دریافت حق اشتراک، مدل مبتنی بر نتیجه، محصولات IOT به عنوان یک نماینده برای فروش یک محصول دیگر و ... می باشد (9). بطور کلی دو نوع اینترنت اشیاء وجود دارد که شامل CIoT وIIoT می باشند. تفاوت های بین CIoT و IIoT عبارتند از: CIoT اغلب بر راحتی مشتریان تک تک تمرکز می کند، در حالی که IIoT به شدت بر بخش صنعت متمرکز است و کارایی، امنیت و خروجی عملیات را با تمرکز بر بازگشت سرمایه (ROI) بهبود می بخشد(10). رویکرد نوین برای مواجهه با بحران مدیریت آن است که علاوه بر کاهش اثرات جبران خسارات، برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا ارتقای سیستم برنامه ریزی میکند (11, 12). گسترش اینترنت ابعاد مختلف حوزه های کاری را تحت تاثیر قرار داده است. به کمک فناوریهایی مانند: مکان یابها ، ارتباطات بی سیم و حسگرهای مرتبط، امکا ن برقرار ی ارتبا ط بین افراد اشیاء در هر مکانی امکان پذیر شده است. مدیریت نوین بحران مستلزم استفاده از ابزار فنون نوین اثربخش پیشگیری مقابله با بحران است (13, 14). اینترنت اشیاء سامانه های مدیریت بحران را تقویت بهینه سازی میکند. امکان پردازش سریع داده ها دسترسی به دادههای طبقهبندی شده وسیعی را به ما میدهد 15-17)). با توجه به پیشرفتهای اخیر در زمینه تکنولوژیهای رایانهای و اینترنت که یک فناوری جدید و سازگار با محیط زیست است، توجه بسیاری از محققین به این حوزه جلب شده است که دریافته اند پیوسته برنامه های کاربردی و کسب و کارهای جدیدی مبتنی بر فناوری های نوین مورد نیاز است، لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش سیاست گذاری فناوری اینترنتی از اشیا به عنوان یک فناوری سازگار با محیطزیست در مدیریت بحران های اقتصادی انجام گردید. مواد و روشها این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی مقطعی می باشد. در این مطالعه سه فرضیه پژوهشی (شامل: 1- بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء در مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد، 2- بین بالندگی تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با استفاده از معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود دارد، و 3- بین اینترنت اشیاء در نحوه شکل دهی اکوسیستم ها با یکدیگر رابطه معناداری وجود دارد) مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر نامحدود و شامل مدیران پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران سایت های فروش آنلاین بود. حجم جامعه آماری برابر با 684 نفر بوده که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با 385 نفر است که سن بیشتر آنها بین 30تا 39 سال می باشد. روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای، منابع علمی، اینترنت، مصاحبه با خبرگان، اساتید و ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده است. پرسشنامه حاوی 75 سوال بود. برای تنظیم سوالات پرسشنامه، ابتدا متغیرهای مورد نظر را مشخص و سپس در خصوص سوالهایی که میتواند متغیرهای را اندازهگیری کند تصمیمگیری گردید. در زمان تصمیمگیری در مورد پرسشهای پرسشنامه نخستین مسئله کاربردی کردن مفاهیم مورد استفاده بود. برای تنظیم سؤالات پرسشنامه از تعدادی مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور که در خصوص موضوع پژوهش آگاهی دارند، نظرخواهی شد و پس از در نظر گرفتن مجموع نظرات آنها و پرسشنامه نهایی تنظیم و بین افراد نمونه توزیع گردید. با توجه به این که مقیاس اندازه گیری در این پژوهش طیف 5 درجهای لیکرت میباشد به منظور سنجش سوالات پژوهش ابتدا طیف لیکرت نمرهگذاری گردید. بدین منظور براساس طیف لیکرت، نمرات برای خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم به ترتیب 5، 4، 3، 2، 1 نمره گذاری شد. سپس متناسب با تعداد سوالات مربوط به هر سوال پژوهش مجموعه نمرات مورد محاسبه قرار گرفت. برای محاسبه اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار صوری استفاده شده است. به گونه ای که از نظرات متخصصان و صاحبنظران موضوع در رابطه با صحت و درستی پرسشنامه استفاده شده است. در مطالعه حاضر روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب برابر 82/0 و 86/0 بدست آمد. در نهایت برای تحلیل داده های بدست آمده در این پژوهش از نرم افزار آماری SPSS ورژن 21 استفاده گردید. یافته ها نتایج مربوط به اطلاعات دموگرافیک افراد مورد بررسی در این مطالعه در جدول 1 ارائه شده است. با توجه به نتایج 4/54 درصد (209 نفر) از افراد مورد بررسی در این مطالعه را مرد و 6/45 درصد (176 نفر) را زن تشکیل داده است. 4/10 درصد (40 نفر) افراد مورد بررسی در این مطالعه در گروه سنی 35 -30سال، 1/20 درصد (95 نفر) در گروه سنی40-35 سال، 24.2 درصد (93 نفر) در گروه سنی 45-40 سال، 5/24 درصد (77 نفر) در گروه سنی 50-45 سال و 8/20 درصد (80 نفر) در گروه سنی بالاتر از 50 سال می باشند که بیشترین تعداد افراد با 5/24 درصد متعلق به گروه سنی 40-35 سال میباشند. بر اساس یافته های بدست آمده در جدول 1 ملاحظه می گردد که 3/39 درصد (152 نفر) از افراد جامعه اماری را مجرد و 7/60 درصد (233 نفر) از آنها را متاهل تشکیل می دهند.
جدول 1- اطلاعات دموگرافیک افراد شرکت کننده در مطالعه حاضر Table 1. Demographic information of participants in this study
آمار استنباطی متغیرهای تحقیق
میانگین شاخصهای توصیفی فاکتورهای مورد بررسی در شکل 1 ارائه شده است. با توجه به نتایج ارائه شده در شکل 1، بیشترین میانگین مربوط به متغیر اینترنت اشیاء (99/3) و کمترین میانگین مربوط به متغیر اکوسیستم ها (99/2) بدست آمد.
شکل 1- میانگین شاخصهای توصیفی فاکتورهای مورد بررسی Figure 1. Average descriptive indices of the examined factors
نتایج مربوط به ضریب همبستگی پیرسون فرضیه اول در جدول 2 و نتایج مربوط به ضریب همبستگی اسپیرمن فرضیه اول در جدول 3 ارائه شده است. با توجه به نتایج ارائه شده در جدول 2 و 3 مشاهده می گردد، مقدار سطح معناداری فرضیه اول کمتر از 05/0 است؛ بنابراین بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء به عنوان فناوری سازگار با محیط زیست با مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که فرضیه اول تایید و فرض صفر آن رد می شود. مقدار و علامت ضریب این آزمون نیز جهت و قدرت رابطه را نشان می دهد. از آنجایی که علامت ضریب مثبت است بنابراین رابطه مستقیم و مثبتی بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء با مشارکت اکوسیستم ها دارد. پس می توان گفت که بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء با مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 2- ضریب همبستگی پیرسون فرضیه اول Table 2. Pearson correlation coefficient of the first hypothesis
جدول 3- ضریب همبستگی اسپیرمن فرضیه اول Table 3. Spearman correlation coefficient of the first hypothesis
جدول 4 میزان متغیر مستقل یعنی تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء بر متغیر وابسته یعنی مشارکت اکوسیستم ها را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید مقدار معنی داری کوچکتر از 05/0 است بنابراین به طور کلی می توان گفت متغیر مستقل بر متغیر وابسته اثرگذار است.
جدول 4- آزمون F جهت معنادار بودن رگرسیون Table 4. F test for regression significance
با توجه به نتایج جدول فوق (جدول 5) می توان گفت با ارتقا یک واحد از متغیر مستقل به میزان ضریب نوشته شده متغیر وابسته ارتقا پیدا خواهد کرد. آماره t اهمیت نسبی متغیر مستقل را نشان می دهد. با توجه به مقدار این آماره و سطح خطای کمتر از 0.05 می توان گفت متغیر مورد نظر تاثیر آماری معنی داری در تبیین تغییرات متغیر وابسته داشته است. ضرایب رگرسیون نیز تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را تایید می کند. در نتیجه می توان گفت بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء با مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد. یعنی فرض صفر فرضیه اول رد و فرض یک تایید می گردد.
جدول5- ضرایب تاثیر رگرسیون Table 5. Regression effect coefficients
همانطور که در جدول 6 و 7 مشاهده می گردد، مقدار سطح معناداری فرضیه دوم کمتر از 05/0 است؛ بنابراین بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک و معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که فرضیه دوم تایید و فرض صفر آن رد می شود. مقدار و علامت ضریب این آزمون نیز جهت و قدرت رابطه را نشان می دهد. از آنجایی که علامت ضریب مثبت است بنابراین رابطه مستقیم و مثبتی بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک معماری اینترنت اشیاء وجود دارد. پس می توان گفت که بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با معماری اینترنت اشیاء ی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 6- ضریب همبستگی پیرسون فرضیه دوم Table 6. Pearson correlation coefficient of the second hypothesis
جدول 7- ضریب همبستگی اسپیرمن فرضیه دوم Table 7. Spearman's correlation coefficient of the second hypothesis
جدول 8 میزان متغیر مستقل یعنی تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک بر متغیر وابسته یعنی معماری اینترنت اشیاء را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید مقدار معنی داری کوچکتر از 05/0 است بنابراین به طور کلی می توان گفت متغیر مستقل بر متغیر وابسته اثرگذار است.
جدول 8-آزمون F جهت معنادار بودن رگرسیون Table 8. F test for regression significance
با توجه به مقدار این آماره و سطح خطای کمتر از05/0 میتوان گفت متغیر مورد نظر تاثیر آماری معنی داری در تبیین تغییرات متغیر وابسته داشته است. ضرایب رگرسیون نیز تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را تایید می کند. با توجه به ضریب تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک، فرضیه پژوهش مورد تایید قرار می گیرد. در نتیجه می توان گفت بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود دارد. یعنی فرض صفر فرضیه دوم رد و فرض یک تایید می گردد. همانطور که در جدول 9 و 10 مشاهده می گردد، مقدار سطح معناداری فرضیه سوم کمتر از 05/0 است؛ بنابراین بین اینترنت اشیاء با اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که فرضیه سوم تایید و فرض صفر آن رد می شود. مقدار و علامت ضریب این آزمون نیز جهت و قدرت رابطه را نشان می دهد. از آنجایی که علامت ضریب مثبت است بنابراین رابطه مستقیم و مثبتی بین اینترنت اشیاء با اکوسیستم ها وجود دارد. پس می توان گفت که بین اینترنت اشیاء با اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 9- ضریب همبستگی پیرسون فرضیه سوم Table 9. Pearson correlation coefficient of the third hypothesis
جدول 10-ضریب همبستگی اسپیرمن فرضیه سوم Table 10. Spearman's correlation coefficient of the third hypothesis
با توجه به مقدار این آماره و سطح خطای کمتر از05/0 میتوان گفت متغیر مورد نظر تاثیر آماری معنی داری در تبیین تغییرات متغیر وابسته داشته است. ضرایب رگرسیون نیز تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته را تایید می کند. با توجه به ضریب بین اینترنت اشیاء با اکوسیستم ها، فرضیه پژوهش مورد تایید قرار می گیرد. در نتیجه می توان گفت بین اینترنت اشیاء با اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود دارد. یعنی فرض صفر فرضیه سوم رد و فرض یک تایید می گردد. برازش مدل ساختاری این مرحله که از فرم معادلات ساختاری استفاده گردیده، جهت تایید نهایی مدل استخراج شده در مرحله کیفی انجام شده است. مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) بر خلاف روش کوواریانس محور فاقد شاخصهای برازش مدل مبتنی بر کای دو جهت بررسی میزان مطابقت مدل نظری با دادههای گردآوری شده میباشد، این امر به ماهیت پیش بین محور PLS بستگی دارد. بنابراین شاخصهای برازش که به همراه این رویکرد توسعه یافتهاند، مربوط به بررسی کفایت مدل در پیشبینی متغیرهای وابسته میشوند؛ مانند شاخصهای افزونگی و حشو یا شاخص GOF میباشد. در واقع این شاخصها نشان میدهند که برای مدل اندازهگیری معرفها تا چه حد توانایی پیشبینی سازه زیر بنایی خود را دارند و برای مدل ساختاری، متغیرهای برونزا تا چه حد و با چه کیفیتی توانایی پیشبینی متغیرهای درونزای مدل را دارند. لذا در این مطالعه ابتدا شاخصهای کیفیت برازش مدل و سپس نتایج نهایی روابط بین متغیرها گزارش شده است. شکل 2، برازش مدل تحقیق را نشان می دهد.
شکل 2- برازش مدل تحقیق (ضرایب مسیر) Figure 2. Fitting the research model (path coefficients)
برازش اثرات مستقیم
بر اساس نتایج جدول 10، اینترنت اشیاء به طور مستقیم بر مولفه های کسب و کار اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 137/0 میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. مولفه های کسب و کار به طور مستقیم بر پیامدها اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 158/0 میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های اینترنت اشیاء به طور مستقیم بر اینترنت اشیاء اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 140/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های اینترنت اشیاء به طور مستقیم بر مولفه های کسب و کار اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 136/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های راه اندازی کسب و کار هوشمند به طور مستقیم بر مولفه های کسب و کار اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 137/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار به طور مستقیم بر اینترنت اشیاء اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 178/0 میباشد که در سطح 99 درصد معنادار میباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار به طور مستقیم بر مولفههای کسب و کار اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 262/0- میباشد که در سطح 99 درصد معنادار میباشد.
جدول 10- آزمون اثرات مستقیم Table 10. Test of direct effects
برازش اثرات غیرمستقیم
بر اساس نتایج جدول 11، چالش های اینترنت اشیاء از طریق اینترنت اشیاء بر مولفه های کسب و کار اثری منفی و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 019/0- میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار از طریق اینترنت اشیاء بر مولفه های کسب و کار اثری مثبت و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 024/0 میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های اینترنت اشیاء از طریق اینترنت اشیاء و مولفه های کسب و کار بر پیامدها اثری منفی و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 003/0- میباشد که معنادار نمیباشد. اینترنت اشیاء از طریق مولفه های کسب و کار بر پیامدها اثری مثبت و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 022/0 میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار از طریق اینترنت اشیاء و مولفه های کسب و کار بر پیامدها اثری مثبت و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 004/0 میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های اینترنت اشیاء از طریق مولفه های کسب و کار بر پیامدها اثری منفی و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 021/0- میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های راه اندازی کسب و کار هوشمند از طریق مولفه های کسب و کار بر پیامدها اثری منفی و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 022/0- میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار از طریق مولفه های کسب و کار بر پیامدها اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 041/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد.
جدول 11- آزمون اثرات غیرمستقیم Table 11. Test of indirect effects
برازش اثرات مستقیم
بر اساس نتایج جدول 12، اینترنت اشیاء بر مولفه های کسب و کار اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 137/0 میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. اینترنت اشیاء بر پیامدها اثری مثبت و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 022/0 میباشد که معنادار نمیباشد. مولفههای کسب و کار بر پیامدها اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 158/0 میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های اینترنت اشیاء بر اینترنت اشیاء اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 140/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های اینترنت اشیاء بر مولفه های کسب و کار اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 155/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های اینترنت اشیاء بر پیامدها اثری منفی و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 025/0- میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های راه اندازی کسب و کار هوشمند بر مولفه های کسب و کار اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 137/0- میباشد که در سطح 95 درصد معنادار میباشد. چالش های راه اندازی کسب و کار هوشمند بر پیامدها اثری منفی و غیرمعنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 022/0- میباشد که معنادار نمیباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار بر اینترنت اشیاء اثری مثبت و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 178/0 میباشد که در سطح 99 درصد معنادار میباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار بر مولفه های کسب و کار اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 237/0- میباشد که در سطح 99 درصد معنادار میباشد. چالش های پذیرش اینترنت اشیاء در کسب و کار بر پیامدها اثری منفی و معنادار دارد. ضریب برآورد شده برابر با 038/0 میباشد که در سطح 99 درصد معنادار میباشد.
جدول 12- آزمون اثرات کل Table 12. Total effects test
بحث
اصطلاح اینترنت اشیا واژه ای کلیدی برای پوشش جنبه های گوناگون گسترش اینترنت و وب به قلمرو فیزیکی، از طریق به کارگیری گستردة دستگاه های توزیع شده ای است که از قابلیت های شناسایی، سنجش یا راه اندازی برخوردارند. پیش بینی آینده ای از این فناوری که در آن از طریق پیوند اشیا و موجودیت های فیزیکی و دیجیتال، توسعة نسل جدیدی از برنامه های کاربردی و خدمات گسترده را امکان پذیر می کند، دور از ذهن نیست. باتوجه به انقلاب صنعتی چهارم که همه چیز به سمت اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، رباتیک و خودکارسازی حرکت می کند، تمامی صنایع نیز ناگزیر است در راستای پیشرفت علوم با استفاده از فناوری های نوین به تدوین برنامه های راهبردی جامع برای مدیریت بحران تأمین زیرساخت های لازم بپردازد (11، 18). یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین مدل شبکه ای اینترنت اشیاء در مشارکت اکوسیستم ها با یکدیگر علت آنکه مقدار سطح معناداری کمتر از 05/0 است؛ بنابراین بین مدل شبکه ای اینترنت اشیاء در مشارکت اکوسیستم ها با یکدیگر رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که بین مدل شبکه ای اینترنت اشیاء در مشارکت اکوسیستم ها با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با استفاده از معماری اینترنت اشیاء به علت آنکه مقدار سطح معناداری کمتر از 05/0 است؛ بنابراین بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با استفاده از معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک با استفاده از معماری اینترنت اشیاء رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین مهارتهای گوش دادن به سلیقه مشتری چه رابطهای با معرفی محصول به مشتری به علت آنکه مقدار سطح معناداری کمتر از 05/0 است؛ بنابراین بین مهارتهای گوش دادن به سلیقه مشتری چه رابطهای با معرفی محصول به مشتری رابطه معناداری وجود دارد. رونقی و حسینی مطالعه ای با هدف شناسایی و رتبه بندی خدمات اینترنت اشیا در حوزه سلامت را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه جامعه آماری شامل هفت نفر از گروه خبرگان بودند. نتایج نشان داد که در حوزه سلامت، سیاستگزاران در حوزه فناوری اینترنت اشیاء در ابتدا باید به نقش این فناوری در نجات جان افراد واقف باشند و سرمایه گذاری در اینترنت اشیاء میتواند به کنترل و نظارت رفتارهای سالمندان، بیماران و کودکان یاری رساند و اینترنت اشیاء به مدیریت اثربخش تر کمک میکند (19). الهی و همکاران(1396) در پژوهشی به بررسی افزایش امنیت در خانههای هوشمند بر پایه اینترنت اشیاء پرداختند. ارزان شدن قیمت پردازندهها ما را در عصر جدیدی از پردازش کامپیوتری قرار داده است و پتانسیل استفاده از این فناوری در زندگی روزمره بیشتر از قبل احساس میشود. با توجه به این موضوع در این مقاله خودکار سازی امنیت خانهها با استفاده از فناوری اینترنتی از اشیا، توسط راهبرد agent_base را مورد بررسی قرار میدهیم. این راهبرد هوشمندی جمعی از تمامی ابزارهای هوشمند موجود در محیط و آگاهی از حضور و توانمندی دیگر ابزارها و حل مسیله به صورت دسته جمعی را پیشنهاد مینماید. افشاری منش و همکاران (1394) در پژوهشی با عنوان بهبود تأخیر مسیریابی مبتنی بر انرژی برای کاربردهای اینترنت اشیا بیان کردند در نتیجه، در مقایسه با کارایی پروتکلهای مسیریاب دیگر، REL، طول عمر شبکه را افزایش میدهد، دسترسی به وسایل را تسهیل میکند و پشتیبانی از QoS برای برنامههای کاربردی اینترنت اشیا در طول کاهش میزان اتلاف بسته و سیگنال دهی مقدار پردازش مورد نیاز برای اتمام یک کار معین را تامین میکند. افضل و همکاران (2019) در پژوهشی با موضوع فعال کردن پلتفرمهای اینترنت اشیا برای شبکههای اجتماعی اینترنت اشیا: دیدگاه، نگاشت ویژگی و چالشها بیان کردند به دلیل محدودیتهای حافظه و محدودیتهای توان، وسایل اینترنت اشیا محدود به منبع به طور خاص مورد تاکید قرار میگیرند و یک مدل از معماری سیستمعامل را برای دستگاهها در کاربردهای شبکه اجتماعی اینترنت اشیا پیشنهاد و چالشهای تحقیقاتی مرتبط را شناسایی میکنند. در نتیجه به منابع پلتفرم اینترنت کمک میکند و یک سیستمعامل کارآمد برای برنامههای کاربردی پیشرفته را مد نظر قرار میدهند. امین و همکاران (2019) در پژوهشی با عنوان رویکردهای اعتماد و دوستی در شبکههای اجتماعی اینترنت اشیا بیان کردند که هدف از این پژوهش قابلیت دسترسی محدود اطلاعات در این حوزه طراحی شده است که رویکردهای مبتنی بر اعتماد و دوستانه در اینترنت اجتماعی را با نکات محدودیتهای مهم مانند مقیاس پذیری، سازگاری و ساختارهای شبکه مناسب است. کاروسا و همکاران (2017) نشان دادند مزایای ادراک شده، سهولت ساختاری ادراک شده و تصویر ادراک شده، در قصد استفاده از فناوری اینترنت اشیاء نقش مهمی دارد. لیو و همکاران (2018) نشان دادند حفاظت از حریم خصوصی و امنیت دارایی افراد نقش مهمی در بهره برداری از اینترنت اشیاء دارد و همچنین تسهیل زیرساخت های فناوری و پشتیبانی و تجهیز فناوری، می تواند باعث افزایش کارایی و اثربخشی اینترنت اشیاء شده و میزان پذیرش وبکارگیری آن را در شرکته ا ارتقاء می دهد. متالو و همکاران (2018) نشان دادند تفاوت اصلی در فرایندهای ایجاد مدل های کسب و کار به نوآوری و توانایی های متفاوت شرکت ها بستگی دارد. در نتیجه این مطالعه، درک نظری از عوامل بحرانی فرآیند ایجاد ارزش در فروشگاه های زنجیره ای را ارائه می دهد و مفاهیم جالبی را برای نظریه مدیریت و عمل ارائه می دهد. نها و همکاران (2019) نشان داد اینترنت اشیاء مزایای رقابتی بالایی برای شرکت های محلی ارائه می کند. پیشنهاد ادغام عمودی در سرمایه گذاری مشترک به عنوان استراتژی ورود برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می کند. Khansari و همکاران در پژوهشی با هدف یک الگوریتم مسیریابی مبتنی بر RPL برای ترافیک چند رسانه ای برای اینترنت اشیا بیان کردند که پروتکل RPL را با هدف ایجاد درخواستهای اینترنت اشیا و کاهش توان ویژگیهای آن را ارائه میکند (20).
نتیجه گیری بطور کلی نتایج نشان داد که نتایج نشان داد که بین تحلیل مدل شبکه ای اینترنت اشیاء به عنوان فناوری سازگار با محیط زیست با مشارکت اکوسیستم ها رابطه معناداری وجود داشت. همچنین بین تعاملات اکوسیستم های تجارت الکترونیک و معماری اینترنت اشیاء رابطه معناداری وجود داشت. اینترنت اشیاء به طور مستقیم بر مولفه های کسب و کار اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین از آنجایی که پیش بینی های انسانی همیشه درست و به موقع نبوده و معمولا ضریب خطای بالایی دارند بهتر است با طراحی تجهیزات تکنولویک و استفاده از فناوری IOT در ساخت محصولات امنیتی، سازه ها و سازمان های هوشمند، از وقوع این بلایای طبیعی و مصنوعی جلوگیری کرده و یا اثرات آنها را تا حد امکان کاهش دهیم. تشکر و قدردانی نویسندگان بر خود لازم می دانند که از معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات به جهت تأمین بودجه پایان نامه تشکر و قدردانی نمایند. References
1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات) 3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 1- Ph.D. student in Business Administration, Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran. 2- Professor of Business Management Department, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran. *(Correspondence Author) 3- Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 734 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |